نگاه ما حذف مسافربرهای شخصی نیست / ورود ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT به ناوگان پس از نوروز
حرف تازه : صبح دیروز سرپرست سازمان جدید التاسیس حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت پیش از افتتاح ساختمان ادارای این سازمان به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی پرداخت. به گزارش حرف تازه مرتضی شریفی پیش از افتتاح ساختمان ادارای حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت ضمن تبریک فرارسیدن […]
حرف تازه : صبح دیروز سرپرست سازمان جدید التاسیس حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت پیش از افتتاح ساختمان ادارای این سازمان به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد سازمان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی پرداخت.
به گزارش حرف تازه مرتضی شریفی پیش از افتتاح ساختمان ادارای حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت ضمن تبریک فرارسیدن سال نو به شهروندان، به تشریح فعالیت های سازمان پرداخت.
وی ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه های مسافربری شهرداری رشت را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این ادغام موجب کاهش موازی کاری ها، کاهش هزینه ها و مدیریت بهتر این مجموعه خواهد شد.
مرتضی شریفی با بیان اینکه این سازمان برد اجتماعی بالایی دارد افزود : مدیریت در این سازمان با سایر نهادها و سازمان ها متفاوت است. افراد تحت پوشش این سازمان جمعیتی بسیار آسیب پذیر هستند. شرایط اسقاط و تسهیلات برای این قشر آسیب پذیر مناسب نیست و با پرداخت سالها اقساط خودرویی در اختیار آنها قرار می گیرد و مجددا چند سال بعد همین موضوع برای آنها تکرار می شود. سرمایه این قشر رو به نابودی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه جامعه آماری سازمان حقوق بگیر ما نیستند و اموال انها نیز متعلق به خودشان است گفت : چنین شرایطی شیوه مدیریتی خاص خود را می طلبد و باید مشارکت محور باشد. تا زمانی که نتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم مدیریت ما با چالش روبرو می شود.به همین منظور در گام نخست یک نفر از رانندگان تاکسی با انتخابات آزاد به عنوان نماینده تاکسی داران انتخاب شد که در کمیته انضباطی ما حضور دارند. در گام دوم، یک نفر از تاکسی داران در هیات مدیره حضور دارد و ناظر بر عملکرد سازمان است. در گام سوم در جهت مشارکت بیشتر با امضا و صورتجلسه و رای حداکثری یک تعداد از رانندگان تاکسی را به عنوان معتمد خط انتخاب کردیم تا خود نظارتی را در سطح شهر افزایش دهیم.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت هجوم مسافربرهای شخصی را وضعیت وحشتناکی دانست و اظهار کرد : روزانه بین ۱۲ تا ۱۶ هزار مسافربر شخصی در سطح شهر رشت به فعالیت می پردازند که بسیاری از آنها رشتی هم نیستند. در چنین شرایطی درامدی برای رانندگان تاکسی نمی ماند. دلیل بی اعصاب بودن و گاهی پرخاشگری رانندگان تاکسی هم همین است اگر من و شما هم یک ماه با شرایط آنها کار کنیم شاید رفتار بدتری داشته باشیم.
وی با تاکید بر این که نگاه ما حذف مسافربرهای شخصی نیست و شرایط اقتصادی شهروندان را درک می کنیم افزود : حداقل خواسته ما حفاظت ایستگاه ها برای تاکسی ها است که با نصب دوربین های ثبت تخلف و راه اندازی مرکز کنترل ترافیک از سال آتی اجازه فعالیت مسافربرهای شخصی را در ایستگاه ها نخواهیم داد.
مرتضی شریفی با اشاره جمعیت تحت پوشش سازمان ادامه داد : در حوزه تاکسیرانی ۶ هزار تاکسی در شهر رشت به فعالیت می پردازد که اگر خودروهای باری و تاکسی تلفنی ها را هم محاسبه کنیم جامعه آماری ما بالغ بر ۱۵ هزار نفر خواهد بود و ما باید بتوانیم این افراد را پوشش بدهیم.
وی با بیان اینکه در حوزه مینی بوس رانی ۱۴۰ دستگاه مینی بوس در سطح شهر فعالیت می کنند افزود : باید با کمک بخش خصوصی و به نتیجه رسیدن طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل شهری در رشت این تعداد افزایش یابد. مطالعات این طرح تا پایان خرداد ۹۵ به اتمام می رسد و به وسیله آن یک بروز رسانی در زمینه تعداد و نحوه ارتباط محورها، جانمایی، چینش و ترتیب ایستگاه های حمل و نقل خواهیم داشت.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت تجلیل از خانواده های تاکسی داران و مینی بوس داران به مناسبت سالگرد ازدواج آنها، اجرای برنامه های منظم فرهنگی از جمله مسابقات فوتسال و کشیدن نقاشی دیواری را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و افزود: نوسازی و بهسازی فضای اداری سازمان و احیاء پست معاونت برنامه ریزی در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت از دیگر فعالیت هایی بود که در ۹۴ صورت گرفت. مرتضی شریفی با اشاره به ساماندهی حوزه های اداری از جمله انفورماتیک، اداری و دبیر خانه افزود : پیش از این به طور کلی حوزه روابط عمومی نداشتیم.
شریفی از برون سپاری تمامی فعالیت ها و خدمات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در قالب فضای وب در سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: از سال آتی هیچ راننده ای برای حل مشکلات خود احتیاج به حضور در سازمان ندارد. کلانشهر رشت اولین شهر کشور می باشد که سامانه ای با این سطح هوشمندی در آن وجود خواهد داشت.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت از بهره برداری این سامانه تا پایان فروردین سال ۹۵ خبرداد.
وی با بیان اینکه این سازمان ستون اصلی اجرای پیاده راه فرهنگی بود گفت: پس از تعطیلات نوروز، ۱۵ دستگاه اتوبوس BRT به ناوگان حمل و نقل رشت افزوده خواهد شد.
شریفی استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی را در زمینه اتوبوسرانی مهم دانست و افزود: شیوه مدیریت کنونی در اتوبوسرانی شیوه سنتی است و کسانی که مدیریت شهری را درک کنند این شیوه مدیریت را نمی پذیرند و باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده گردد.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت افزود: هزینه استهلاک یک اتوبوس در روز ۲۳۰ الی ۲۷۰ هزار تومان می باشد بنابراین یا باید یارانه را در اختیار بخش خصوص قرار دهیم یا باید نرخ کرایه ها حقیقی گردد و یا هردو آنها صورت گیرد.
مرتضی شریفی با بیان اینکه شهر رشت در گذشته ۱۵۰ تا ۱۶۰ اتوبوس فعال داشته است، تصریح کرد: به دلیل سیستم نامناسب تعمیر و نگهداری این تعداد به ۳۰ عدد کاهش یافته است. هزینه استهلاک خودرو یک راننده تاکسی ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان و هزینه استهلاک یک مینی بوس در حدود ۵۰ هزارتومان می باشد و با وجود اینکه هزینه یک راننده تاکسی در طی سال های ۹۳ و ۹۴ پنجاه درصد و یک راننده مینی بوس بود شصت درصد افزایش داشته اما نرخ افزایش کرایه آنها از سال ۹۳ به ۹۴ تقریبا نصف هزینه های آنها بود که این موضوع ضربه سنگینی را به آنها زد.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در خصوص استفاده از ظرفیت منطقه آزاد در ناوگان حمل و نقل شهری رشت گفت : سه مشکل تعیین خودروهای تاکسی توسط شورای ترافیک کشور، مناسب نبودن سوق دادن منابع داخلی به سمت خودروهای خارجی و کم شدن نظارت قانونی شهرداری به خودروهایی با پلاک منطقه آزاد وجود دارد که مانع از این امر شده است.
شریفی در پایان گفت: در حال طراحی صندوق حمایتی برای رانندگان تاکسی هستیم و جزییات آن در صورت حصول نتیجه اعلام می گردد.
گزارش اختصاصی حرف تازه
عکس : پویا بازارگرد / گیل نگاه
ارسال دیدگاه