مسعود کاظمی کاندیدای شهرداری رشت:

برنامه من کپی پیست نیست/ ساخت برج باران به عنوان نماد شهر/ پیگیری مطالبات و بودجه ملی/ حقوقها در صدر اولویتها

حرف تازه – ششمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های دو نفر باقیمانده از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. به گزارش حرف تازه ، در ابتدای جلسه سید امیرحسین علوی رئیس […]

حرف تازه – ششمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های دو نفر باقیمانده از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، در ابتدای جلسه سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت با عذرخواهی بابت تاخیر در برگزاری جلسه از اطلاع رسانی های صحیح رسانه ها در حوزه مدیریت شهری شد و خواستار سرلوحه قرار دادن عدالت در خصوص تمامی کاندیداها و شورای اسلامی شهر رشت شد.

در ادامه احمد رمضانپور نرگسی دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز از تاخیر در برگزاری جلسه انتقاد کرد و با اشاره به اینکه در مجلس شورای اسلامی ساعتی برای ورود و خروج اعضا وجود دارد گفت: اگر نماینده ای بیش از یک ربع تاخیر داشته باشد حتی اگر ۱۶ دقیقه باشد تاخیر ثبت می شود و به اطلاع عموم می رسد و این می تواند راهکار مناسبی باشد.

در این جلسه مسعود کاظمی به عنوان نفر اول امروز به ارائه برنامه های خود پرداخت.

تاکید مسعود کاظمی بر شایسته سالاری و شفاف سازی

رئیس سابق شورای اسلامی شهر رشت در ابتدای صحبت های خود به گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص وظایف شهرداری ها اشاره کرد.

کاظمی در ادامه در معرفی خود اظهارداشت: در بخش های مختلف کارشناسی و مدیرعاملی سازمان تاکسیرانی رشت حضور داشته ام و پس از  ۴ سال حضور در پارلمان محلی به عنوان کاندیدای شهرداری رشت آمده ام تا بتوانم خدمت دیگری به شهروندان ارائه دهم.

وی با بیان اینکه سیستم اداری باید به سوی مدیریت دانش بنیان پیش برود افزود: انتقال تجارب پیشکسوتان باید در دستور کار باشد. من معتقدم آموزش هزینه نیست سرمایه گذاری است و پیشکسوتان باید در کنار جوانان حضور داشته باشند و با اصلاح نظام اداری شایسته سالاری را حاکم کنیم.

مسعود کاظمی همچنین علاوه بر شایسته سالاری بر پاسخگویی شهرداری رشت، شفاف سازی، ایجاد نظام اداری پایدار، پرداخت به موقع حق و حقوق پرسنل، رضایت مردم، تکریم ارباب رجوع، کاهش نیروی انسانی، افزایش امید در پرسنل، تعامل با شورا، عدم سیاسی کردن پست های اجرایی تاکید کرد.

تاکید بر تعامل با دستگاه ها و جذب سرمایه گذار

رئیس سال پایانی شورای چهارم رشت با بیان اینکه برخی قوانین شهرداری قدیمی است و امروز کارایی مناسبی ندارد تصریح کرد: علاوه بر آن موازی کاری هایی در دستگاه های اجرایی دیده می شود که باید تلاش کنیم به سوی مدیریت یکپارچه شهری گام برداریم.

وی افزود: برخی قوانین از سطح محلی تا ملی نیاز به اصلاح دارد و باید با توجه به شرایط فعلی با مدیران دستگاه های اجرایی تعامل بیشتری داشته باشیم.

مسعود کاظمی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه گذار افزود: موانع اداری سرمایه گذاران در شهر رشت باید کاهش یابد.

رئیس سابق شورای شهر رشت ایجاد پارک، فضای بازی، بازسازی ورودی های رشت، حمل و نقل عمومی، ساماندهی دست فروشان، ساماندهی دکه ها و بستر سازی مناسب برای رفع بیکاری های فصلی را از دیگر برنامه های خود عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه پارک شهر رشت تعطیل شده است اظهار داشت: این پارک مامنی برای اقشار مختلف جامعه به خصوص افراد رو به پایین از لحاظ اقتصادی بود. این وظیفه شورا و شهرداری است که چنین خدماتی ارائه دهد اما چند سال است به حال خود رها شده است.

تا منابع مالی نباشد تحرک و پویایی وجود نخواهد داشت

مسعود کاظمی در خصوص مسائل مالی گفت: تا منابع مالی نباشد تحرک و پویایی وجود نخواهد داشت. باید با بهره گیری از منابع درامدی واقعی و دست یافتنی بودجه ای واقعی بسته شود.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت با اعلام اینکه ۷۵ درصد بودجه به کدهای ساخت و ساز وابسته است افزود: باید طرح تفصیلی را اصلاح کنیم و ممیزی بعد از پایان کار نیز داشته باشیم تا با الگوریتم جدید ممیزی به اطلاعات پس از پایان کار نیز دسترسی داشته باشیم.

این توانایی را دارم که مطالبات رشت در سطح ملی را پیگیری کنم

وی بر ارتباطات ملی به منظور پیگیری حق و حقوق رشت تاکید کرد و گفت: در بحث ارزش افزوده پرداختی به رشت بر اساس کلانشهرها نیست و بر اساس جمعیت دریافت می کنند که رفع همین موضوع می تواند کمک زیادی به رشت کند. این توانایی را دارم که مطالبات رشت در سطح ملی را پیگیری کنم.

کاظمی با اشاره به وجود کوه و دریا در نزدیکی رشت و اقلیم ویژه ای که وجود دارد تصریح کرد: باید به سمت بلند مرتبه سازی برویم.

رشت شهر خلاق خوراک شناسی است و باید پایتخت گردشگری ایران شود

رئیس سابق شورای اسلامی شهر رشت از تنوع خوراک در رشت با بیش از ۱۷۰ نوع خوراک به عنوان فرصت یاد کرد و ادامه داد: رشت می تواند به عنوان تها شهر خلاق خوراک شناسی ایران در یونسکو به عنوان پایتخت گردشگری ایران تبدیل شود.

وی همچنین دسترسی به بازار ۳۰۰ میلیون نفری آسیای میانه را از دیگر فرصت های موجود دانست.

مسعود کاظمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: هنر بنده این است از مشاغلی عوارض دریافت کنم که تنشی ایجاد نشود. 

ایجاد بازارهای تخصصی

رئیس سابق شورای اسلامی شهر رشت ایجاد بازارهای تخصصی را از دیگر برنامه های خود برشمرد.

مسعود کاظمی در خصوص برنامه های حوزه حمل و نقل و ترافیک خود گفت: احداث پارکینگ های مکانیزه ضرورت دارد و نباید منتظر زمین های بزرگ بمانیم. تفکر مدیریتی در این حوزه باید اصلاح شود.

راه اندازی کارخانه آسفالت / تامین تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

کاندیدای شهرداری رشت پروژه های زیرساختی، تامین، تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بازگشایی معابر، دوربین های نظارتی، اجرایی شدن طرح جامع ترافیکی، BRT و LRT را از دیگر برنامه های خود در این حوزه دانست.

کاظمی با بیان اینکه مردم مسائل رونمایی را می بینند تصریح کرد: کارخانه آسفالت مدت ها تعطیل است در حالی که با یک تعامل این مشکل رفع خواهد شد. روزی ۴۰۰ تن در روز آسفالت تولید می شد اما امروز هزینه زیادی در حوزه آسفالت می پردازیم. این کارخانه باید اورهال شود. 

ساماندهی سراوان توسعه پایدار را به نسل بعد انتقال می دهد

وی اصلاح وضعیت آسفالت، ساماندهی لندفیل سراوان، جمع آوری آبهای سطحی، ساماندهی رودخانه ها و استفاده از پیمانکاران بومی را ازدیگر برنامه های خود برشمرد و گفت: امروز بسیاری از خانه های حاشیه رودخانه پشت به رودخانه ها ساخته می شوند. باید در این حوزه کاری کنیم که این قهر شهر با رودخانه ها تمام شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر رشت بر ضرورت وجود پیوست های محیط زیستی و فرهنگی تاکید کرد و افزود: در بحث محیط زیست ساماندهی سراوان توسعه پایدار را به نسل بعد انتقال می دهد و تکلیف شرکت TTS نیز باید مشخص شود. 

رشت باید شهر جشنواره ها باشد

مسعود کاظمی با اعلام اینکه رشت باید شهر جشنواره ها باشد ادامه داد: جشنواره های فرهنگی، ورزشی ، آبی، تاریخی و … می تواند برگزار شود.

وی با مقایسه رشت و لاهیجان تصریح کرد: بسیاری از رشتی ها از استخر لاهیجان بازدید می کنند. اما ما تالاب عینک را رها کرده ایم. باید با جذب سرمایه گذار و ساخت هتل و رستوران و بازی های آبی یک برند تفریحی تجاری برای شهر خلاق خوراک شناسی ایجاد کنیم.

اسکیت روی چمن و پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان

کاندیدای شهرداری رشت با اشاره به  پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان از اسکیت روی چمن به عنوان یکی دیگر از برنامه های خود یاد کرد!

کاظمی با تاکید بر استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی بر هموار کردن راه برای سرمایه گذاران تاکید کرد و ادامه داد: باید از ظرفیت هلدینگ بانک ها و قرارگاه خاتم الانبیا بهره ببریم.

شناسنامه دار کردن اماکن خاص و اولین ها

مسعود کاظمی با اشاره به اولین های رشت بر ضرورت توجه به اولین ها نیز تاکید کرد و در ادامه گفت: اماکن خاص رشت را باید شناسنامه دار کنیم. اولین داروخانه شبانه روزی ایران، اولین کتابخانه ملی، اولین راه آهن، اولین آسایشگاه معلولین و سالمندان، اولین شهر خلاق خوراک شناسی و … تنها بخشی از اولین های رشت است.

رشت به دنیا آمده ام و خودم را رشتی می دانم

عضو شورای چهارم رتش با اعلام اینکه رشتی هستم و تمام عمرم در رشت زندگی کرده ام گفت: اصالتا اهل ساغریسازان هستم و به شهرم تعلق خاطر دارم که رمضانپور نرگسی در واکنش به این صحبت گفت: ما فکر می کردیم شما لشت نشایی هستید!

کاظمی با اشاره به پسوند لیچایی در فامیلی خود توضیح داد: بنده تمام عمرم را در رشت زندگی کرده ام و در رشت به دنیا آمده ام و خودم را رشتی می دانم.

توسعه ورزش های محلات و توجه به آیین های بومی محلی

رئیس سابق شورای رشت توسعه ورزش محلات، توجه به آیین های بومی محلی، اخلاق محوری، شهروند مداری، مبارزه با رانت و ریشه کن کردن فساد را از دیگر برنامه های خود برشمرد.

ساخت برج باران به عنوان نماد رشت

مسعود کاظمی با اشاره به وجود برج میلاد در تهران به عنوان یک شاخصه گفت: باید در رشت هم به عنوان نماد برج باران داشته باشیم.

ایجاد پارک مینیاتوری در راستای توسعه گردشگری

وی در راستای توسعه گردشگری ایجاد پارک مینیاتوری را از دیگر برنامه های خود دانست.

کاظمی همچنین هوشمند سازی شهر رشت، استراتژی بهبود حمل و نقل عمومی، آموزش شهروندی، بهبود وضعیت محیط زیستی ، توسعه روابط با اساتید و دانشگاه ها را نیز به عنوان بخشی از برنامه های خود اعلام کرد.

ساخت دهکده با معماری ویژه بومی محلی

کاندیدای شهرداری رشت بر برندسازی و تبدیل رشت به شهر پویا و پرنشاط تاکید داشت و افزود: ایجاد دهکده ای با الگوی معماری خاص، راه اندازی باغ پرندگان و حمل و نقل رودخانه ای را از دیگر برنامه هایش برشمرد.

منتظر نباشیم کسی بیاید و شهرمان را آباد کند؛ او خود ماییم

او در پایان همدلی همگرایی و خرد جمعی را راه حل دستیابی به اهداف دانست و گفت: منتظر نباشیم کسی بیاید و شهرمان را آباد کند. او خود ماییم. اگر به من اعتماد شود یار دوازدهم شورا خواهم بود.

سوالات اعضای شورا از مسعود کاظمی

در ادامه محمد حسن علیپور عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت مسعود کاظمی را یکی از نیروهای ارزشی استان توصیف کرد و در واکنش به برنامه های پرشمار کاظمی گفت: برنامه های خوبی ارائه داده اید اما هنوز پرداخت حقوق و بیمه کارکنان مدت هااست با مشکل مواجه است. چهار سال در شورا بودید و یکسال رئیس بودید و هیچگاه حقوق ها نظم و انضباط خاصی نداشت. در تاکسیرانی چه اقدام چشمگیری داشتید؟ امروز اگر بخواهیم کلید شهر را به شما بدهیم چه برنامه ای برای این مشکلات دارید؟ مردم نزدیک به ۲۰ هزار نفر به ما رای داده اند و انتظار کار دارند. اگر کار را به درستی انجام ندهم چرا آمده ام؟ طوری نباشد که همه جا پرچم را بالا ببریم و بگوییم ایهاالناس می خواهم شهردار شوم اما شهردار شوید و کاری نکنید…

احمد رمضانپور نرگسی با اشاره به ارائه پرانرژی مسعود کاظمی گفت: شک ندارم ساعت های زیادی در روز کار خواهید کرد و توانایی بالایی دارید. من در بین چهار نفر کسی را مثل کاظمی ندیدم. با این برنامه ها یک آرمانشهر ترسیم شده است. البته امیدوارم طی دوسال ابتدایی شورای پنجم رشت بهتری داشته باشیم و در پایان شورا رشت برتر را ساخته باشیم و به برادران گیلانی چون شما هم افتخار می کنم. اما همانطور که پیش از این هم از سایر کاندیداها پرسیده ام می خواهم بدانم برنامه شما برای حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که با توجه به عدم تحقق بخشی از بودجه در سال قبل و امسال داشته ایم چه خواهد بود؟ رفع دغدغه های محلات رشت نیازمند پول است.مردم در این دوره رکورد کف و سقف رای را شکسته اند و به همان نسبت هم انتظار بالاتری دارند. 

محمدحسن عاقل منش هم با اشاره به مشکلات حوزه سرمایه گذاری بر تعامل با مدیران و نمایندگان تاکید کرد و گفت: ارتباط با نمایندگان در شورا استمرار نداشته است. توسعه و پیشرفت رشت از این راه به دست می آید. شما روحیه اش را دارید. اما برای ایجاد این تعاملات هم برنامه ای دارید؟

فاطمه شیرزاد هم با بیان اینکه در این دو روز وعده های زیادی شنیده شد گفت: رشت طاقت فرصت سوزی ندارد. چه ضمانتی برای تحقق برنامه ها وجود دارد؟ رشت نیازمند درامد پایدار شهری است.نیازمند تعامل با مدیران و نمایندگان است. چقدر اهل تعامل هستید؟ امروز کارکنان شهرداری نگاهشان به شورا است. برنامه شما برای انتخاب مدیران توانمند در شهرداری چیست و بر چه اساسی صورت می گیرد؟ چقدر به کارکنان مامور به خدمت اعتقاد دارید؟

برنامه من کپی پیست نبود

مسعود کاظمی در پاسخ به این سوالات گفت : ۱۶۴ بار به شهردار سابق تذکر دادیم. نگاه شهردار سابق عمرانی بود. پروژه های عمرانی با هر هزینه ای انجام می شد. بحث بیمه هم پس از یکسال پیگیری نهایتا با تهاتر ساختمانی ۲۴ واحدی به نتیجه رسید. 

کاندیدای شهرداری رشت افزود: امروز تاکسی های رشت از نوسازی ناوگان محروم مانده اند. من در دوران حضورم تمام تلاشم را کردم بهترین خدمات به این عزیزان ارائه شود.

وی با اعلام اینکه نباید فرایند نگر بود اظهار داشت: باید نتیجه گرا باشیم. 

حقوق پرسنل در صدر اولویت های من است

مسعود کاظمی حقوق پرسنل را در صدر اولویت های خود برشمرد و اظهار داشت: اگر خانواده من در ارتزاق به مشکل بربخورند من هم در کارهای روزمره به مشکل برمیخورم.

بودجه باید واقعی بسته شود

وی همچنین از مخالفت خود با بودجه ۱۲۰۰ میلیاردی پیشنهادی یاد کرد و گفت: برچسب ضد توسعه خوردیم و با تلاش فراوان بودجه غیر واقعی ۱۲۰۰ میلیاردی را به ۹۰۰ میلیارد رساندیم و امروز شهرداری در محقق کردن همین رقم هم موفق نبوده است.

کاظمی بر ضرورت تعامل با تمامی مدیران و دستگاهها تاکید کرد و گفت: برای پیشبرد اهداف شورا باید تعامل داشته باشیم.

اعتقاد من بالابردن اقتدار شورا است

وی شان شورا را بسیار بالا دانست و اظهار داشت: همه باید به شورا احترام بگذارند. اعتقاد من بالابردن اقتدار شورا است. 

هدفم این است از بین مدیران شهرداری شهردار پرورش دهم

مسعود کاظمی در پایان گفت: این برنامه کپی پیست از جایی نبود. سطر به سطرش را خودم با تجربیاتم جمع بندی کردم و هدف من این خواهد بود از بین مدیران شهرداری مدیرانی پرورش دهم که بتوانند در آینده شهردار این شهر شوند.

سید امیرحسین علوی  رئیس شورای اسلامی شهر رشت هم  با اشاره به اینکه از هریک از کاندیداها خاطره ای تعریف کرده است گفت: در دوران ریاست مسعود کاظمی در شورا موضوع جزیره ای بودن شورای چهارم تا حد زیادی مدیریت شد و تجربه بهتری نسبت به سه سال قبل داشتیم. به عنوان جوان این شهر مسعود کاظمی را سرمایه این شهر می دانم که وجود چنین جوانانی برای ما نعمت است.