۹ مورد از کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت!

کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت آن‌هایی هستند که بیشترین میزان جمعیت را نسبت به مساحت خود دارند.

به گزارش حرف تازه ، به نقل از الی گشت ، کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت آن‌هایی هستند که بیشترین میزان جمعیت را نسبت به مساحت خود دارند. به طور کلی حدود ۱۹۴ کشور در جهان وجود دارد که ما همه آن‌ها را نمی‌شناسیم. برخی از این کشورها به قدری کوچکند که شهرهای بعضی از کشوها از آن‌ها بزرگتر به حساب می‌آیند. اگر کنجکاوید که بدانید این کشورها در کجا واقع شده‌اند، با ما همراه باشید تا ۹ مورد از کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت را باهم بشناسیم.

کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت کدامند؟

صرفا گذاشتن اسم کشور روی خیلی از مرزبندی‌ها به این معنی نیست که قرار است با یک سرزمین خیلی بزرگ روبه‌رو باشیم. بعضی از کشورهای جهان به قدری کوچک هستند که شهرهای روسیه در برابر آن‌ها غول پیکر محسوب می‌شوند. در مناطقی از جهان مانند دریای کارائیب و اقیانوس آرام کشورهایی وجود دارند که مساحت‌شان از ۴۰۰ کیلومتر مربع هم کمتر است. اگر می‌خواهید بدانید که ۴۰۰ کیلومتر مربع چقدر می‌شود باید بگوییم که همین شهر تهران خودمان مساحتی برابر با ۷۳۰ کیلومتر مربع دارد!

کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت

برای آشنایی با کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت لیستی از ۹ کشور را تهیه کرده‌ایم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

۱- واتیکان | Vatican

واتیکان را که حتما همه می‌شناسید. این کشور در وسط پایتخت کشور ایتالیا واقع شده و مرکز کلیسای کاتولیک جهان است. واتیکان با ۰.۴۴ کیلومتر مربع مساحت لقب کوچکترین کشور جهان را به خودش اختصاص داده است. جمعیت واتیکان در حال حاضر حدود هزار نفر تخمین زده شده است. این کشور اقتصاد و سیاستی‌ مستقل از رم دارد و از تمام امکانات مدنی مانند اداره پلیس، آتش نشانی، راه آهن و شبکه انحصاری اینترنت برخوردار است. این کشور در سال ۱۹۲۹ تاسیس شده و دارای رئیس جمهور نیز می‌باشد.

موزه ها و کتابخانه های بسیار ارزشمندی در واتیکان وجود دارند که تحت سلطه کلیسای کاتولیک هستند. مثلا نقاشی معروف میکل آنژ در سقف کلیسای سیستین در داخل واتیکان واقع شده است.

۲- موناکو | Monaco

کشور بعدی که کمی از واتیکان بزرگتر است موناکو نام دارد. موناکو با ۲ کیلومتر مربع وسعت در رده دوم کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت قرار می‌گیرد. این کشور در رودخانه فرانسه واقع شده و محل خوشگذرانی ثروتمندان و میلیاردرهای جهان است. حتما با تیم فوتبال موناکو هم آشنایی دارید. این تیم در کشور موناکو قرار دارد اما در لیگ ۱ فرانسه بازی می‌کند

موناکو از یک طرف با فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه همسایه است. این کشور ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر ساکنین آن به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند.

موناکو

۳- نائورو | Nauru

نائورو کوچکترین کشور جزیره‌ای جهان است که با تنها ۲۱ کیلومتر در شرق استرالیا قرار دارد. این کشور به دلیل معادن غنی فسفات، اقتصاد خوبی داشته و یک مقصد گردشگری مناسب برای خیلی از توریست‌ها به‌شمار می‌رود. در حال حاضر به دلیل استخراج زیاد از معادن، ذخایر آن رو به کاهش است و لذا نرخ بیکاری آن تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.

جالب است بدانید که میانگین وزن زنان و مردان این کشور به حدی بالاست که لقب چاق ترین کشور جهان را به آن داده‌اند. به طوری‌که طبق آمارها ۹۷ درصد از مردان و ۹۳ درصد از زنان این کشور از اضافه وزن رنج می‌برند. به‌علاوه این میزان اضافه وزن سبب شده تا افراد زیادی در این کشور به دیابت مبتلا باشند، همچنین بیش از ۴۰ درصد از مردم به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.

۴- تووالو | Tuvalu

تووالو که پیش از این‌ها به جزایر الیس معروف بود، یکی از کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت است که ۲۶ کیلومتر وسعت دارد. این جزیره در اقیانوس آرام و شمال استرالیا واقع شده و ۱۰ هزار نفر را در خود جای داده‌ است. جالب است بدانید که از این مساحت ۲۶ کیلومتری فقط ۸ کیلومترش جاده می‌باشد!

تووالو

این کشور تنها یک بیمارستان دارد و به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش برای مسافرت پیشنهاد نمی‌شود. تووالو در گذشته مستعمره‌ی انگلیس بوده اما در سال ۱۹۷۸ بالاخره به استقلال رسیده است.

۵- سن مارینو | San Marino

پنجمین کشور کوچکی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم سن ماریو است. از آنجایی که قدیمی ترین قانون اساسی ملی در سال ۱۶۰۰ در سن ماریو نوشته شده است، خیلی ها آن را قدیمی ترین تمدن جهان می‌دانند. این کشور هم با ۶۱ کیلومتر مربع مساحت در داخل ایتالیا قرار دارد و دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای و گرم است.

از کل جمعیت ۳۵ هزار نفری این کشور حدود ۴۸۰۰ نفر خارجی و از ساکنان ایتالیا هستند که برای زندگی به آنجا مهاجرت کرده‌اند. این کشور از لحاظ گردشگری نیز جای مطلوبی به‌شمار می‌رود و هر ساله توریست های زیادی از ایتالیا، آلبانی و بوسنی به آنجا سفر می‌کنند.

سن مارینو

۶- لیختن اشتاین | Liechtenstein

بالاخره داریم به کشورهای تقریبا بزرگتر می‌رسیم که اولین‌شان بین کشور سوئیس و اتریش واقع شده است. لیختن اشتاین ۱۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در بین کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت در رده پنجم جای گرفته است. این کشور تنها کشوریست که تماما در کوه های آلپ واقع شده و مردمش به زبان آلمانی صحبت می‌کنند.

جالب است بدانید که از نظر سرانه تولید ناخالص، لیختن اشتاین ثروتمندترین کشور جهان است! قاعدتا نرخ بیکاری ۱.۵ درصدی آن هم از همین ثروت بالا ناشی می‌شود که با وجود جمعیت ۳۷ هزار نفری واقعا تحسین برانگیز است. طبق آمارها تقریبا ۱۰۰ درصد افراد این کشور باسواد هستند و در عین حال دینشان کاتولیک است!

اگر هنوز به اندازه کافی تحت تاثیر این کشور قرار نگرفته‌اید، باید بگوییم که لیختن اشتاین هیچ فرودگاهی ندارد و ورود به آن نیازمند رفتن به فرودگاه زوریخ در سوئیس است. با این حال صنعت گردشگری در این کشور بسیار قویست و خیلی از افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند از ایتالیا و سوئیس آمده‌اند.

لیختن اشتاین

۷- جزایر مارشال | Marshall Islands

این کشور در واقع یک کشور نیست و مجموعه جزایری است که به نام کشور مارشال شناخته می‌شوند. وسعت این جزیره روی هم رفته ۱۸۱ کیلومتر مربع است و دارای ۳۰ ایالت متفاوت می‌باشد. جزایر مارشال یکی از قربانی‌های جنگ جهانی دوم بود که مدتی توسط ژاپن اشغال شده و سپس آمریکا آن را تصرف کرد. گفته می‌شود که از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۸ آمریکا ۶۷ آزمایش هسته‌ای در این جزایر انجام داده است.

این جزایر بیش از ۸۰۰ گونه ماهی و ۱۶۰ گونه مرجان در خود دارد و یک زیستگاه جانوری منحصر‌به‌فرد در جهان است. همچنین تورهای گردشگری زیادی برای سفر به جزایر مارشال وجود دارند که هر ساله توریست های زیادی از سراسر جهان برای دیدن این جزایر دیدنی به آنجا می‌روند.

۸- سنت کیت و نویس | Saint Kitts and Nevis

لیست بلند بالای کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت دارد به پایان می‌رسد، در این لیست سنت کیتس و نویس با ۲۶۱ کیلومتر مربع وسعت در مقام هشتم قرار گرفته است. این کشور از دو جزیره کیتس و نویس تشکیل شده که کیتس جزیره بزرگتر و نویس جزیره کوچکتر آن است. اسم سنت کیتس از کریستوف کلمب کاشف آنجا گرفته شده بود که بعدها برای کوتاه سازی به این شکل درآمد.

سنت کیت و نویس

این کشور عضو سازمان ملل متحد است و برای اولین بار در جهان امکان دریافت پاسپورت دوم با سرمایه گذاری در کشور را برای افراد خارجی فراهم کرده است. بنابراین اگر قصد مهاجرت به جزیره سنت کیتس و نویس را دارید می‌توانید با سرمایه‌گذاری دراین کشور اقامت بگیرید.

صنعت گردشگری و کشاورزی مهمترین المان های اقتصاد جزایر سنت کیتس و نویس را تعیین می‌کنند و هر ساله افراد زیادی برای بازدید از سواحل زیبای آن به جزیره سفر می‌کنند.

۹. کشور مالدیو

مالدیو یکی از مقاصد توریستی محبوب در اقیانوس هند است که از نظر مساحت و جمعیت کوچکترین کشور قاره آسیا محسوب می‌شود. این کشور با ۳۰۰ کیلومتر مساحت، دارای بیش از ۱۹۱۹ جزیره مرجانی است و به خاطر ماسه های سفید و آب های شفافش‌ در زمینه گردشگری بسیار قدرتمند است.

یکی از دیدنی ترین مکان های این کشور، ساحل درخشان جزیره وادهو است که شب ها با فیتوپلانکتون ها جلوه‌ای نورانی و زیبا به خود می‌گیرد. به جز این، کشور مالدیو پر از جزیره های کوچک با جاذبه های شگفت انگیز است که هنگام سفر می‌توانید با قایق از آن‌ها دیدن کنید.

جزیره مالدیو

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم ۹ مورد از کوچک ترین کشورهای جهان از نظر جمعیت را معرفی کنیم و تا حد کوتاهی هم در موردشان حرف بزنیم. این کشورها که اکثرا به صورت جزیره بوده و در اقصی نقاط جهان پراکنده شده‌اند، دارای طبیعتی بکر و زیبا هستند که گردشگری را به یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر اقتصاد آنان تبدیل کرده است. به جز کشورهای نام برده شده در بالا، کشور و جزیره های دیگری هم هستند که با وجود مساحت کوچک اقتصادی قوی دارند. از جمله این کشورها می‌توان به کشور مالت، گرانادا، سنت ویسنته، باربادوس، آنتیگوا و باربودا، سیشل، پالائو و آندورا اشاره کرد کرد که همگی کمتر از ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارند. برای تهیه تور گردشگری اروپا و آسیا، الی گشت با سال ها سابقه به عنوان یک آژانس گردشگری معروف، بهترین تورها و هتل‌ها را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

سوالات متداول

  • کوچکترین کشور جهان کدام است؟

واتیکان با مساحت کمتر از ۱ کیلومتر مربع کوچکترین کشور جهان محسوب می‌شود و در وسط کشور ایتالیا واقع شده است.

  • مساحت کشور واتیکان چقدر است؟

شاید باورتان نشود ولی این کشور تنها ۴۴۰ متر مربع مساحت دارد.

  • کدام کشور به چاق ترین کشور جهان معروف است؟

کشور نائورو که رتبه سوم در کوچک ترین کشور های جهان از نظر جمعیت را دارد به چاق ترین کشور جهان معروف است، زیرا بیش از ۹۵ درصد مردان و زیان این کشور به افزایش وزن مبتلا هستند.

  • کشور سن مارینو کجاست؟

این کشور که به عنوان قدیمی ترین تمدن جهان شناخته می شود در داخل ایتالیا قرار گرفته است.

  • وضعیت اقتصادی موناکو چطور است؟

جهانگردی صنعت اصلی این کشور به‌شمار می‌رود و اکثر ثروتمندان و میلیاردرهای جهان در آنجا سکونت دارند.

منبع: theculturetrip.com