حالا وقت همدلی است...

۲ روز تا جلوگیری از سوزاندن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت

حرف تازه – تنها دو روز کاری تا پایان فرصت قانونی ارسال مدارک برای ثبت تالاب رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی تحت کنوانسیون رامسر فرصت باقی مانده است.  دوشنبه هفته گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت بحث پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای تالابی مطرح شد و با اشاره به محدودیت زمانی باقیمانده […]

حرف تازه – تنها دو روز کاری تا پایان فرصت قانونی ارسال مدارک برای ثبت تالاب رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی تحت کنوانسیون رامسر فرصت باقی مانده است. 

دوشنبه هفته گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت بحث پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای تالابی مطرح شد و با اشاره به محدودیت زمانی باقیمانده برای ارسال مدارک، این موضوع به کمیسیون ها ارجاع داده شد تا در اسرع وقت موضوع پیگیری شود و در صورت نیاز با تشکیل جلسات مشترک کمیسیون ها سریعا به نتیجه برسد.

شکی نیست که پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای تالابی علاوه بر آن که زمینه بسیار مساعدی را برای بهبود اوضاع محیط زیستی تالاب عینک (که به تازگی و به همت مردم و گروه های مردم نهاد و همراهی برخی مسئولین از گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی رهایی یافته است) فراهم می کند؛ با توجه به ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی می تواند در زمینه ارتقای نمره رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو، ایجاد فرصت های سرمایه گذاری تالابی، ارتقای وضع معیشتی ساکنین آن محدوده، جذب گردشگر، رونق کسب و کار و بهبود وضع معیشتی تمام مردم رشت نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

از سوی دیگر با روی کار آمدن مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت، با توجه به پیگیری برای میزبانی دبیرخانه گزارش جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸ که زمینه حضور میهمانانی ویژه از سراسر دنیا را فراهم خواهد ساخت تغییر وضعیت فعلی تالاب عینک ضرورتی انکار ناپذیر به نظر می رسد.

کمتر شهری در دنیا وجود دارد که به طور همزمان از نعمت وجود دو رودخانه و یک تالاب درون شهری بهره مند باشد اما رشت از این موهبت خدادادی برخوردار است و متاسفانه نسبت به اوضاع آن در بسیاری از موارد بی تفاوت نشان داده و برخی مسئولین این فرصت های طلایی برای رونق کسب و کار و گردشگری در این شهر را مورد بی مهری قرار داده اند.

قسمت اول: روزشماری برای اعضای شورا؛

۸ روز تا از دست رفتن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت (نوشته شده در ۱ مهر)

با توجه به تمام این مسائل و همچنین ضرورت پیوست فرهنگی در پروژه های کلان شهری، این موضوع ابتدا در کمیسیون فرهنگی که از لحاظ زمان برگزاری نیز نزدیک به روز جلسه علنی شورا بود مطرح شد اما در کمال تعجب با واکنش برخی از اعضا همراه بود!

زمانیکه فردای آن روز یعنی در روز سه شنبه ۲۸ شهریور در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت این موضوع مطرح شد و نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه محیط زیستی سبزکاران به ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح پرداخت و اعلام کرد که در صورت از دست دادن این فرصت طلایی برای ثبت تالاب شهر رشت باید تا سال ۲۰۲۲ منتظر بمانیم برخی اعضای شورا در کمال تعجب به جای پرداختن به اصل ماجرا به دنبال مسائل حاشیه ای از جمله دلیل مطرح شدن این طرح در کمیسیون فرهنگی شدند و عملا مانع از بررسی موضوع شدند.

شاید بررسی این طرح در کمیسیون های بهداشت، بودجه و عمران نیز ضروری باشد اما هرچه هست امروز پای منافع یک شهر و مطالبه عمومی مردمی مطرح است که سالها به بهانه های مختلف و دلایل گوناگون تالاب ارزشمند شهرشان رها شده است و نباید این بار نیز باید ۵ سال دیگر منتظر بمانند تا بحث تالاب عینک حتما ابتدا در کمیسیون مدنظر برخی اعضا مطرح شود! 

حالا تنها ۸ روز باقی مانده است و امیدواریم تک تک اعضای شورای اسلامی شهر رشت به دور از حاشیه سازی در خصوص این موضوع فقط و فقط به منافع عمومی و ثبت رشت در شبکه شهرهای تالابی بیندیشند و تمام توان خود را برای ثبت تالاب شهررشت به کار بندند تا به دست خود فرصت شکوفایی رشت را ۵ سال به تعویق نیندازند.

قسمت دوم : بعد از ماجرای کمیسیون ها، این بار مباحثی از جنس سمن من یا سمن دیگری مطرح شد!

۷ روز تا از دست رفتن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت (نوشته شده در ۲ مهر)

روز گذشته در کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت به طور مفصل به موضوع ثبت رشت در شبکه شهرهای تالابی پرداخت. در این جلسه امیرمرادی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، موسی امینی رئیس منابع طبیعی محیط زیست گیلان، اصغر خودکار رئیس اداره محیط زیست رشت، محمد دهدار از اعضای هیئت علمی دانشگاه ، پیمان بازدیدی مدیرعامل موسسه محیط زیستی سرزمین ایده آل ما، بیژن یعقوبی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج کشور، طاهره صبوری مدیر عامل موسسه بوم پژوهش گیلان و زهره شمشادی مدیر عامل جمعیت زنان و خانواده حافظ محیط زیست علاوه بر اعضای شورا و شهردار منطقه ۴ حضور داشتند.

در این جلسه که خودش نیز عملا با سوزاندن حداقل ۴ روز زمان برای انتقال موضوع از جلسه روز سه شنبه کمیسیون فرهنگی به جلسه روز شنبه کمیسیون بهداشت برگزار شده بود علاوه بر تمام مطالب و راهکارهای مفیدی که بیان شد باز هم در میان صحبت ها، بحث های ناامید کننده ای به گوش رسید.

از جمله این موضوعات می توان به بحث جالب توجه “سمن من یا سمن دیگر” اشاره کرد. پیمان بازدیدی مباحثی از نوع “سمن من یا سمن دیگر” مطرح کرد و گفت : باید تمامی انجمن های مردم نهاد از این موضوع مطلع و همکاری می نمودند اما متاسفانه یکی از انجمن هایی که در بخش تالابها عضویت دارد سعی کرد به گونه ای رفتار کند که این طرح را منتسب به انجمن خاص خود معرفی نماید. (اینجا بخوانید )

اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد و یک انجمن یا سمن خاص سایرین را کنار گذاشته باشد که خود جای تاسف دارد به دلیل اینکه به جای حرکت در مسیر هم افزایی سعی بر تک روی شده است و اگر هم صحت نداشته باشد بیان چنین مطالبی به جای پرداختن به اصل موضوع در شرایطی که تنها یک هفته فرصت باقی مانده است جای تاسف دارد. به هر حال هر کدام باشد جای تاسف دارد!

آنچه مشخص است امروز پس از موضوع کمیسیون ها، بار دیگر در بحث سمن ها صحبت هایی از جنس “سمن من یا سمن دیگر” مطرح شده است و امیدواریم ادامه این جریانات منجر به تلاش برای به نام زدن ماجرا و از دست رفتن این فرصت تاریخی برای رشت نشود.

قسمت سوم : کدام عضو شورا با ثبت تالاب شهر رشت مخالفت خواهد کرد؟

۶ روز تا از دست رفتن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت (نوشته شده در ۳ مهر)

امروز قرار است مساله ثبت تالاب شهر رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی تحت کنوانسیون رامسر در جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت مطرح شود. 

پس از رایزنی ها و صحبت هایی که طی هفته گذشته در این خصوص انجام شد حالا قرار است خروجی کمیسیون های مربوطه در صحن شورا مطرح شود و سوال این است که امروز کدام عضو شورا با این مطالبه عمومی مردم رشت مخالفت خواهد کرد؟ و یا با بیان مسائل حاشیه ای به جای هم افزایی و کمک به تسریع این روند در اندک زمان باقیمانده خواسته یا ناخواسته در این مسیر سنگ اندازی خواهد کرد.

شنیده ها حاکی از آن است علی رغم آن که زمزمه هایی از گلایه های یکی از اعضا، در خارج از جلسات رسمی، به گوش می رسد اما با توجه به موافقت اکثریت اعضا کسی در جلسه امروز گلایه یا اعلام مخالفت نخواهد کرد. گفته می شود این عضو شورا تمایل داشته که خودش پیش قدم در چنین موضوعی باشد اما به هرحال امروز در راستای هم افزایی و همدلی برای ثبت یک اتفاق تاریخی در رشت ظاهرا همه باهم به ثبت تالاب رای خواهند داد تا احتمالا پس از پایان جلسه امروز، تنها مساله باقی مانده جمع آوری اسناد و مدارک و پیوست های مورد نیاز و نحوه تکمیل فرم ها و ارسال به موقع مدارک و ضمایم باشد که باید به سرعت پیگیری شود.

قسمت چهارم : کار ثبت تالاب شهر رشت را تمام شده ندانید

۵ روز تا از دست رفتن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت (نوشته شده در ۴ مهر)

روز گذشته در دهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت طرح ثبت تالاب شهر رشت در شبکه شهرهای تالابی تحت کنوانسیون رامسر با رای اکثریت اعضا مورد موافقت قرار گرفت.

هرچند این اتفاق مثبت و موافقت با اولین طرح شورای پنجم جای خوشحالی دارد اما نباید کار را تمام شده بدانیم.

تنها ۵ روز تا از دست رفتن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت فرصت باقی مانده است و علی رغم اینکه گفته می شود روال اداری کار در حال طی شدن است و گروهی در شهرداری رشت مامور انجام این کار شده اند اما نباید منتظر بمانیم و در آخرین لحظات متوجه مشکلات پیش رو شویم و نهایتا به دلیل مشکلاتی کوچک مثل نقص مدارک یا عدم ارائه مدارک در فرم استاندارد و تعریف شده، از ثبت تالاب شهر بازبمانیم.

به همین دلیل به اعضای شورا پیشنهاد می کنیم از امروز همه در کنار هم با جدیت مضاعف پیگیر و نظاره گر روند انجام کارهای اداری مربوطه و تسریع امور باشند و ثبت تالاب را تمام شده ندانند…

قسمت پنجم: با توجه به ایام سوگواری و روزهای تعطیل، آیا مدارک به موقع ارسال خواهد شد؟

۴ روز تا از دست رفتن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت (نوشته شده در ۵ مهر)

یک روز اداری دیگر هم به پایان رسید و هنوز مدارک ثبت تالاب شهر رشت تکمیل و ارسال نشده است.

این در حالی است که در صورتیکه فردا این مدارک ارسال نشود؛ پس از آن سه روز تعطیلی (جمعه و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) تاسوعا و عاشورا ) را در پیش خواهیم داشت و انتظار می رفت پیش از این ایام توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و اقدامات لازم انجام شود تا کار به روز و دقایق آخر نکشد.

از سوی دیگر بنا بر اظهارات فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا در جلسه قبل شورا قرار بود امروز ساعت ۱۳ جلسه نهایی در خصوص تالاب ها با حضور مسئولین مربوطه برگزار شود که از جزییات آن فعلا اطلاعی در دست نیست!

هرچند سخنگوی شورا اعلام کرده است که همزمان با ارائه در شورا روند کارهای اداری هم در حال انجام است و هیچ کوتاهی و کم کاری نشده است اما این نگرانی وجود دارد که با توجه به تقویم، جمع بندی موضوع در زمان مقرر به پایان نرسد و عملا با یک سهل انگاری کوچک فرصتی تاریخی برای ثبت تالاب شهر رشت در شبکه جهانی شهرهای تالابی تحت کنوانسیون رامسر از دست برود.

به همین دلیل برای چندمین بار از تمامی اعضای شورا خواهشمندیم زمان محدود باقیمانده را جدی بگیرند و به این موضوع که ارسال مدارک به جای ۹ مهر تا ۱۱ مهرماه هم تایید می شود و دوروز بیشتر زمان مانده است دل خوش نکنند و کار را برای دقیقه نود نگذارند…

قسمت ششم: حالا وقت همدلی است…

۳ روز تا جلوگیری از سوزاندن فرصت تاریخی ثبت تالاب شهر رشت (نوشته شده در ۶ مهر)

عصر چهارشنبه نشست هم اندیشی پیوستن رشت به شهرهای تالابی دنیا با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر رشت، مدیران شهرداری و مدیران دستگاه های مربوطه در تالار گفتمام شهرداری رشت برگزار شد.

در این نشست همه مدیران ضمن تاکید بر ضرورت این موضوع، از آمادگی دستگاه های مربوطه خبر دادند.

علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری رشت از آمادگی کامل شهرداری در اجرا و تصویب شهر تالابی خبر داد.

بدین ترتیب باید گفت با توجه به پیگیری های صورت گرفته اتفاق خوبی برای رشت در حال رقم خوردن است و امیدواریم این روزشمار با خاطره ای خوش برای رشتوندان به پایان برسد.

حالا وقت همدلی است…