موافقت مشروط کمیسیون بودجه با خرید سپیدرود؛

۴۸ ساعت فرصت برای آنالیز بدهکاری ها و ارائه شیوه نامه مدیریتی سپیدرود

حرف تازه : عصر یکشنبه لایحه خرید تیم فوتبال سپیدرود توسط شهرداری رشت در جلسه فوق العاده کمیسیون برنامه بودجه شورا که به صورت همزمان با کمیسیون فرهنگی برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر با موافقت همه اعضای شورا و به صورت مشروط مواجه شد. پس از آنکه دستور کارهای […]

حرف تازه : عصر یکشنبه لایحه خرید تیم فوتبال سپیدرود توسط شهرداری رشت در جلسه فوق العاده کمیسیون برنامه بودجه شورا که به صورت همزمان با کمیسیون فرهنگی برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر با موافقت همه اعضای شورا و به صورت مشروط مواجه شد.

پس از آنکه دستور کارهای کمیسیون فرهنگی در این جلسه مشترک با کمیسیون بودجه، مورد بررسی قرار گرفت این لایحه مطرح شد که در ادامه مشروح صحبت ها پیرامون این موضوع را مشاهده می کنید:

تاکید سید امیرحسین علوی بر نگاه اعضای شورا مبنی بر حمایت از سپیدرود / یک و نیم میلیارد اختلاف در اعداد ارائه شده بدهی ها در لایحه شهرداری و بدهی های سپیدرود دیده می شود

در ابتدا سید امیر حسین علوی جزییات مالی لایحه را قرائت کرد و گفت: بدهی های گذشته به مبلغ تقریبی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد غیر نقد، حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قراردادهای کادرفنی و بازیکنان به صورت ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد غیرنقد، ۸۴۰ میلیون تومان البسه، تجهیزاتاقامت، بلیط سفر بازی های خارج از خانه و هزینه بازی های خانگی، ۴۰۰ میلیون تومان تقویت تیم در نیم فصل در لایحه آمده است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت افزود: مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برق و انشعابات ساختمانی و ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز بابت به روزرسانی و بازسازی و تعمیرات در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: یک واحد دفتر مدیریت تیم و مهمانسرا برای اسکان بازیکنان غیربومی نیز در نظر گرفته شده است. محل تامین مخارج از کمک مرکز به سازمان فرهنگی ورزشی و محل غیر نقد تهاتر ساختمان ۲۴ واحدی بلوار دیلمان معرفی شده که حدود ۷ میلیارد تومان محاسبه شده است.

سید امیرحسین علوی با تاکید بر ضرورت حفظ و حمایت از سپیدرود در کنار سایر رسالت های شهرداری اظهار داشت: همه اعضا با کمک به سپیدرود موافقند و ابهام آفرینی ها دلیلی ندارد و در جلسه صبح شورا توضیح داده شد.

سید امیرحسین علوی نیز در بخش دیگری از سخنان خود گفت : بین مبلغ اعلام شده از سوی شهرداری بابت بدهی گذشته و مبالغی که افراد ادعای مطالبات از سپیدرود دارند یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تفاوت است.

علی بهارمست: اگر بحث خرید تیم جدیدی مطرح بود هیچ ضرورتی احساس نمی شد و با توجه به مشکلات موجود مخالفت می کردیم اما سپیدرود نوستالژی و خاطره و عشق مردم است

علی بهارمست نیز با اشاره به قدمت باشگاه سپیدرود گفت: این تیم فقط متعلق به رشت نیست بلکه متعلق به گیلان و ایران است.

وی با بیان اینکه سپیدرود پس از درخشش در سالهای دور مدت زیادی از سطح اول فوتبال دور بوده است به کمک ها و تلاش های سال گذشته اشاره کرد و افزود: صد میلیون تومان حمایت شورا در ابتدای فصل قبل مانع از پاشیدن تیم شد و در نهایت منجر به نجات و صعود سپیدرود به لیگ یک شد و حالا در موقعیت حساس و خوبی قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه کل مطالبات دریافت شده سال قبل معادل ۲۰ درصد قراردادها هم نیود تصریح کرد: با غیرت بازیکنان و تلاش کادر فنی و حمایت مسئولین تیم صعود کرد و موجی از شور و شعف شهر را فراگرفت. در بازی آخر بالغ بر ۱۵ هزار نفر به ورزشگاه آمده بودند و ۵ هزار نفر نیز در خیابان پشت ورزشگاه تیم را تشویق می کردند و پشت در مانده بودند در حالیکه در لیگ برتر هم بسیاری از تیمها حتی نصف این هواداران را ندارند.

علی بهارمست در اشاره به دلایل ضرورت خرید سپیدرود با تاکید بر اینکه نگاه ما تیم داری و خرید تیم جدید نیست اما سپیدرود متفاوت است خاطر نشان کرد: اگر بحث خرید تیم جدیدی مطرح بود و می گفتیم می خواهیم تیم جدیدی بخریم و به نام شهرداری رشت در مسابقات شرکت کنیم ضرورتی احساس نمی شد و با توجه به مشکلات موجود مخالفت می کردیم اما سپیدرود نوستالژی و خاطره و عشق مردم است و به همین دلیل خرید آن ضرورت دارد.

وی افزود: قطعا بیش از صد هزار رشتی نتایج این تیم را دنبال می کند و حضور مقتدرانه این تیم در لیگ برتر برای مردم اهمیت دارد. ضمن آنکه حمایت از این تیم در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت سپیدرود را جزیی از زندگی مردم رشت دانست و گفت: همانطور که نفت آبادان، تراکتورسازی، ملوان و نساجی در شهرهایشان جزیی از زندگی مردم هستند؛ سپیدرود هم در رشت این وضعیت را دارد و تعداد چنین تیم هایی در کشور از هفت یا هشت مورد بیشتر نیست.

بهارمست با اشاره به هزینه های آسفالت و فضای سبز و نظافت در ادامه گفت: باید برای سپیدرود هم هزینه کنیم و این هزینه هم از اولویت ها به شمار می رود.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص لایحه مربوطه پرداخت و افزود: برای امتیاز سپیدرود قیمتی نمی توان گذاشت اما با پرداخت بدهی ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی این تیم که در هیئت فوتبال اسناد آن موجود است این تیم در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

علی بهارمست با اعلام اینکه به جز حسین کعبی همه بازیکنان بومی هستند تصریح کرد: با هزینه کم تیم خوبی بسته شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت در خصوص ساختمان واقع در بلوار دیلمان هم گفت: این ساختمان دارای پایان کار است.

وی در پاسخ به سوال سید امیرحسین علوی در خصوص اینکه چه کسی مالک تیم است گفت : مالک آقای غلامی است اما طی نامه ای به مسعود رهنما مدیر کل ورزش و جوانان گیلان اعلام شده است که توانایی مالی برای تامین هزینه ها وجود ندارد و امروز هیئت فوتبال نماینده تام الاختیار است. پروانه بهره برداری در اختیار آقای پورمحسن است که اگر ایشان مطابلات را پرداخت می کردند پروانه پابرجا بود اما آقای پورمحسن هم نامه ای ارسال کرده اند و اعلام کرده اند که از عهده مخارج باشگاه بر نمی آیند و اگر خریداری آمد تیم واگذار شود. بنابراین امروز تیم در اختیار هیئت فوتبال است.

علی بهارمست در پاسخ به سوال دیگر در خصوص نحوه مدیریت تیم نیز توضیح داد: تیم تقریبا نیی از فصل را گذرانده است. عمدتا جلسات و تصمیم گیری های باشگاه، در خصوص تامین هزینه ها در طول فصل است اما ریز هزینه ها به صورت شفاف ارائه شده است و نیاز به هیئت مدیره مجزا نیست و کارها می تواند به همین روال فعلی ادامه یابد. در سالهای بعد می توان هیئت مدیره هم تعریف کرد و یا راهی دیگر مثل انتقال به سازمان فرهنگی را برگززید اما من فکر نمی کنم شرایط فعلی مشکلی داشته باشد.

رضا رسولی: امروز راهی جز خرید تیم نداریم / امیدوارم در آینده سپیدرود به صاحبان اصلی خود یعنی مردم واگذار شود

رضا رسولی هم بر این موضوع که شورا همیشه همراهی کرده است تاکید کرد و گفت: در این نقطه هم شورا به دنبال بهترین تصمیم است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اهمیت اجتماعی مساله سپیدرود افزود: به خاطر مردم رشت تیم را می خریم. سپیدرود در جدول موقعیت خوبی دارد و زمان محدود است. باید تصویب لایحه تسریع شود البته باید منوط به یک سری رفع ابهامات شود.

وی همچنین با بیان اینکه در لایحه مباحث قانونی دیده شده است تصریح کرد: با این وجود افرادی هستند که برایشان حق و حقوقی وجود دارد و این حقوق باید جایی دیده شود. افرادی که در طول زمان یک سری هزینه هایی داشته اند. نمی خواهیم چوب لای چرخ بگذاریم اما انصاف نیست این موارد نادیده گرفته شود. روزی بود که این تیم یک کاغذ و یک خودکار هم نداشت و طبیعتا نمی توان این هزینه ها را که تیم را به اینجا رسانده است نادیده گرفت.

رضا رسولی با اعلام اینکه امروز راهی جز خرید تیم نداریم در خصوص افق این قضیه گفت: امیدوارم هیئت امنایی تشکیل دهیم و با ایجاد شرکت سهامی عام و فروش سهام، تیم را به صاحبان اصلی آن که مردم هستند واگذار کنیم و شهرداری به عنوان حامی در کنار تیم بماند.

فاطمه شیرزاد : حمایت از سپیدرود خواسته مردم است

فاطمه شیرزاد نیز با اعلام اینکه شورا و شهرداری بیشترین حمایت ها را از سپیدرود انجام داده اند گفت: قلب مردم برای سپیدرود می تپد.

سخنگوی شورا با بیان اینکه این تیم ریشه دار است و افتخارات خوبی برای رشت به ارمغان آورده است افزود: با تلاش های صورت گرفته در لیگ یک موقعیت خوبی دارد و امیدوارم به سطح بالاتر یعنی لیگ برتر صعود کند.

وی حمایت از سپیدرود را خواسته مردم دانست و تصریح کرد: وظیفه ما همان خواسته مردم است. امیدوارم با رفع موانع حقوقی تیم واگذار شود تا بدون دغدغه به فعالیت های خودش ادامه بدهد.

محمدحسین واثق کارگرنیا: هزینه برای سپیدرود، سرمایه گذاری است

محمدحسین واثق کارگرنیا نیز سپیدرود را تیم ریشه داری معرفی کرد و گفت: شهرداری هزینه زیادی برای بازآفرینی کرده است و من فکر نمی کنم از این جهت سپیدرود با این قدمت تاریخی تفاوتی با ساختمان های تاریخی داشته باشد؛ افراد زیادی رشت را با سپیدرود می شناسند.

وی هزینه برای این تیم را سرمایه گذاری دانست و افزود: جمع کثیری از جوانان ما با بازی های سپیدرود سرگرم می شوند و در معرض آسیب های اجتماعی قرار نمی گیرند و از ورطه سقوط دور می شوند.

کارگرنیا با اشاره به موقعیت این تیم در جدول رده بندی گفت: امیدواریم این جایگاه حفظ شود و با کمک همه عزیزان این تیم به لیگ برتر برسد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه به داماش گیلان نیز اشاره ای داشت و تصریح کرد: آقای حاجی پور در کنار داماش است و همه باید کمک کنیم داماش و ملوان نیز در مسابقات خود موفق عمل کنند و صعود کنند.

اسماعیل حاجی پور: الان وقت کمک به سپیدرود است

اسماعیل حاجی پور هم اعلام کرد: همیشه شهرداری و شورا به سپیدرود و داماش کمک کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت با اشاره به تاریخچه سپیدرود که در ابتدا سلامت بخش بود افزود: فوتبال در جلوی یک قطار در حال حرکت است اگه لحظه ای از حرکت بایستد له خواهد شد.

وی بلاتکلیفی وضعیت سپیدرود را ناراحت کننده عنوان کرد و گفت: همه نگرانند. کمک به سپیدرود ضرری ندارد.

حاجی پور تاکید کرد: اگر قرار است کمکی بشود الان وقت کمک است. هیچ یک از اعضای شورا هم مخالف نیستند.ضمنا حواشی را باید کنترل کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت ایجاد تشنج در این شرایط را به دور از اخلاق دانست که به نفع هیچکس نیست.

وی افزود: بالای ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای داماش هزینه کرده ام و یک ریال نگرفته ام. استاندار می خواست از جیب بپردازد قبول نکردم. به سپیدرود کمک کنیم چه ایرادی دارد؟

نیکومنش: هرچه در این زمینه هزینه کنیم به سلامت جامعه کمک کرده ایم

مظفر نیکومنش نیز خروج سپیدورد از بلاتکلیفی را دغدغه شورا دانست و گفت: هرچه زمان از دست بدهیم حواشی بیشتر می شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر رشت سپیدرود را فرهنگ و هویت رشت دانست و افزود: الان وقت این است دست این تیم را بگیریم.

وی تصریح کرد: شهرداری تا همینجا هم در حد توان امکانات در اختیار سپیدرود گذاشته است.

نیکومنش افزود: هرچه هزینه کنیم به سلامت جامعه کمک کرده ایم و این به نفع شهر ما است. نیکومنش نیز به تعداد جوانانی که در هر بازی سپیدرود به ورزشگاه می آیند اشاره کرد.

فرهاد شوقی : سپیدرود میراث فرهنگی ورزشی رشت است

فرهاد شوقی نگاه اعضای شورا را حمایت از این تیم دانست و گفت: سپیدرود میراث فرهنگی ورزشی رشت است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت نیز افزود: شیوه مدیریتی سپیدرود اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: باید تدبیری بیندیشیم اعضای شورا نیز بتوانند نظارت داشته باشند اما در اجرا ورود نکنند.

مجید رجبی ویسرودی: شیوه نامه تیم داری شهرداری ارائه شود

مجید رجبی نیز کمک به مسلمان را واجب دانست و گفت: می خواهیم بدانیم وقتی تیم را خریدیم چه اتفاقی می افتد؟ و در کجای چارت قرار می گیرد؟

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به شرکت هایی که در اطراف شهرداری رشت مشغول فعالیت هستند اما پرداخت حقوق کارکنان را به تعویق می اندازند افزود: اگر قرار است تیم داری هم به این شکل باشد، یک برنامه ارائه شود و شرایط مدیریتی مشخص شود.

وی تصریح کرد: من هم موافق کمک به این تیم هستم اما اگر شهردار یا شورای آینده نخواهند تیمداری کنند تکلیف چیست ؟ باید طوری شیوه نامه تدوین شود که مشکلی برای این تیم به وجود نیاید.

رجبی ویسرودی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: شهرداری اگر حلال مشکلات است چرا مشکلات درون خانواده خودش را حل نمی کند؟ چرا مشکل پاکبان و آتش نشان را حل نمی کند؟

سید رضا موسوی روزان: باید همه جوانب در نظر گرفته شود

سید رضا موسوی روزان نیز بر انجام کار به صورت کارشناسی تایید کرد و گفت : آیا آمار دقیقی از هزینه های شهرداری برای سپیدرود تا اینجا وجود دارد؟

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه باید همه جوانب در نظر گرفته شود افزود: آیا هیئت مدیره و ارکان و شیوه مدیریتی پیش بینی شده است؟ همه موافق کمک به این تیم هستیم اما باید بدانیم بیت المال در دست ما است و مراقب باشیم.

با توضیحات شفاف ماه پسند، ابهامات اعضای شورا برطرف شد

در ادامه مجتبی ماه پسند معاون مالی اقتصادی شهرداری رشت به ارائه توضیحاتی در خصوص ابهامات موجود برای اعضای شورا پرداخت.

ماه پسند اعلام کرد: شهرداری تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

وی همچنین سپیدرود را بعد از خرید زیرمجموعه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت معرفی کرد و گفت: در لایحه پیشنهادی نیز محل تامین هزینه ها مشخص است.

مجتبی ماه پسند به سابقه تیم داری شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: این اولین بار نیست که شهرداری رشت تیم داری می کند.

پس از این توضیحات، رای گیری انجام شد و همه اعضای حاضر موافقت کردند.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا و رای گیری، سید امیر حسین علوی اعلام کرد: لایحه خرید سپیدرود مصوب شد مشروط بر اینکه ظرف ۴۸ ساعت آنالیز بدهکاری ها و هزینه ها و ارائه شیوه نامه مدیریتی انجام شود. (همه اعضای حاضر در جلسه مشترک دو کمیسیون فرهنگی و بودجه شورا موافقت کردند.)