سید محمد علی ثابت قدم:

۳۳ عضو شورا و ۲۰ شهردار آمدند و رفتند ۵ اتوبوس اضافه شد / به افزایش تعداد اتوبوس ها برای حل مشکلات ترافیکی بسنده نمی کنیم

حرف تازه : شهردار رشت در مراسم رونمایی از ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده در رشت بر ضرورت توجه به حوزه حمل و نقل تاکید کرد. به گزارش حرف تازه، سید محمد علی ثابت قدم با بیان اینکه یکی از مهم ترین آیتم ها برای رسیدن به نقطه مطلوب در شهر، بحث حمل و نقل و […]

حرف تازه : شهردار رشت در مراسم رونمایی از ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده در رشت بر ضرورت توجه به حوزه حمل و نقل تاکید کرد.

به گزارش حرف تازه، سید محمد علی ثابت قدم با بیان اینکه یکی از مهم ترین آیتم ها برای رسیدن به نقطه مطلوب در شهر، بحث حمل و نقل و تکیه ویژه بر حمل و نقل عمومی است گفت: بد نیست از مسائلی که قابلیت اندازه گیری ندارند دوری کنیم و به آمار و عدد و ارقام نگاهی بیندازیم.

شهردار رشت با اشاره به حمایت نمایندگان و به خصوص جبار کوچکی نژاد در خصوص بازسازی اتوبوس های رشت تصریح کرد: علاوه بر آقایان رسولی و شریفی، روسای کمیسیون های شورا، اعضای شورا، آقایان حاجی پور، موسوی روزان، علوی، کارگرنیا، نیکومنش، جذب، فاطمه شیرزاد و کسانی که می توانند با ما در آینده در این مسیر همراه باشند قطعا کمک می کنند به اینکه عدد مرتبط با تعداد وسایل حمل و نقل عمومی در سطح رشت به عدد برسد که بر اساس طرح جامع تعریف شده است.

وی به تفاهم نامه امضا شده در خصوص بازسازی اتوبوس ها اشاره کرد و گفت: تا پایان عمر این دوره مدیریت شهری که خرداد ماه سال آینده خواهد بود به این عدد و ارقام خواهیم رسید.

ثابت قدم با بیان اینکه برخی آمارها از دید همگان مغفول مانده است اظهار داشت: تفاوت بین حرف و عمل کجاست؟ امروز در سطح رشت تعداد اتوبوس ها تعداد اتوبوس ها کمتر از حدود استاندارد است و باید حداقل به تعداد  ۱۴۰ تا ۱۵۰ اتوبوس برسد که ظرف ماه های آتی بر اساس این تفاهم نامه خواهد رسید.

شهردار رشت بار دیگر اعلام کرد: ۲۰ دستگاه اتوبوس جدید هم به تقریبا ۲۰ اتوبوسی که درابتدای امسال داشتیم اضافه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت این است که ۱۲۰ دستگاه اتوبوس داشتیم که مالکش شهرداری رشت بوده است و امروز در حال بازسازی آن هستیم اما تقریبا این ۱۲۰ اتوبوس مربوط به سال های ۸۲ تا ۸۷ بوده است و از آن سال تا امروز فقط ۵ دستگاه اتوبوس در سال ۹۱ زمانیکه بنده در شهرداری رشت بودم به ناوگان اتوبوسرانی رشت اضافه شد.

سید محمدعلی ثابت قدم با بیان اینکه سال های ۸۶ و ۸۷ بیشترین نقدینگی کشور را داشتیم و نرخ خرید اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود تصریح کرد: نرخ خرید اتوبوس در سال ۹۰ به عدد ۲۵۰ میلیون تومان رسید و امروز بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان است. حساب کنید چه فرصت هایی را از ابتدای شورای دوم تا حدود ۱۰ سال بعد از دست دادیم و چه هزینه هایی را امروز به شهروندان تحمیل می کنیم. این به واسطه سوء مدیریت ما بوده است.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه امروزه ۱۲۰ دستگاه اتوبوس را تعویض می کنیم و در کل این سالها از سال ۸۲ تا امسال تنها ۵ دستگاه اتوبوس اضافه کردیم ادامه داد: ۳۳ عضو شورای شهر و ۲۰ شهردار آمدند و رفتند. یعنی تعداد اتوبوس هایی که عوض کردیم بسیار کمتر از تعداد اعضای شورا و شهردارانی است که عوض کرده ایم. این نشان می دهد شهروندان ما در یک قیاس نسبی نسبت به حمل و نقل عمومی یا خیلی از موضوعات دیگر چه تصمیماتی برایشان گرفته شده است و این تصمیمات چقدر غلط بوده است.

وی افزود: غلط بودن تصمیمات با عدد و رقم مشخص است. وقتی تعداد اتوبوس های ما از تعداد اعضای شورا و شهرداری تا این حد کمتر است نشان می دهد ظاهرا ما آدم ها را تعویض می کنیم بدون اینکه بدانیم چه اثری را می خواهیم بر شهر خودمان بگذاریم و تصمیمات شهری چه تاثیری بر زندگی عموم افراد خواهد گذاشت.

ثابت قدم با اشاره به قشر کم برخوردار جامعه گفت: حرف از اقشار کم برخوردار می زنیم. سراغ آرایشان در برخی مواقع می رویم ولی عملا در بسیاری از مواقع در تصمیم سازی و اجرا خدمت مناسبی برایشان ایجاد نمی کنیم.

شهردار رشت با تاکید بر نگاه عملگرایانه ای که در فضای مدیریت شهری رشت حاکم شده است در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم در حوزه حمل و نقل عمومی به عدد و ارقام استاندارد برسیم.

وی بزرگترین حسن افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش هزینه تردد دانست و افزود: هزینه تردد یکی از ارکان مهم هزینه در سبد هزینه های خانوار است و به خصوص در محلات پرجمعیت و مناطق کمتر برخوردار این سبد هزینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ثابت قدم با تاکید بر اینکه قطعا به افزایش تعداد اتوبوس ها بسنده نخواهیم کرد خاطر نشان کرد: ایجاد مسیر قطار شهری و تراموا که مطالعاتش در حال انجام است. استفاده از مسیر پیاده مدار در سند بازآفرینی یکی از ارکان مهم در نگاه توسعه انسان محور و سلامت محور مورد نظر قرار گرفته است و همچنین بازگشایی معابر ما تا پایان سال جاری و از ابتدای سال آینده با سرمایه گذاری که در هیئت عالی سرمایه گذاری به تصویب رسیده است و ان شاء الله به زودی در صحن شورا به تصویب خواهد رسید آغاز خواهد شد.

شهردار رشت در خصوص کمربندی جدید رشت هم خبر داد : این کمربندی در ضلع های شرقی به غربی و جنوبی به غربی امتداد و توسعه خواهد یافت.

وی در پایان گفت: امیدواریم شهروندان با فرهنگ مشارکت پذیری در پرداخت عوارض و فرهنگ ترافیکی کمک کنند تا با بازگشایی معابر و ایجاد سیستم های حمل و نقل و هوشمند کردن شهر بر پایه IT ، ترافیک را به حداقل برسانیم و حداکثر بهره برداری از زمان و سرمایه های خودمان را داشته باشیم چون شهری موفق خواهد بود که اقتصاد موفقی داشته باشد.