ییلاق هالیدشت گیلان | خوش آب و هوا ترین منطقه شهرستان املش

ییلاق هالیدشت گیلان به قدری مملو از آرامش است که تمایل ندارید این ییلاق بی ‌نظیر را ترک کنید. ییلاق هالیدشت را هلو دشت هم می‌نامند. یک روستای زیبا با مناطقی شگفت انگیز که در میان ییلاقات گیلان شهره است. این منطقه در شهرستان املش واقع شده است.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت ، هالیدشت دیدنی‌‌های فوق العاده‌ای دارد و سالانه گردشگران و مسافران زیادی خود را به آن می‌ رسانند. تا دمی استراحت کرده، نفسی تازه کنند و دوباره وارد دنیای مدرنیته شوند.

ییلاق هالیدشت گیلان که باید آن را ببینید

ییلاق هالیدشت گیلان را ببینید و در ذهن و قلب خود ثبت کنید. این ییلاق را “هلو دشت”، “هلیو دشت” یا “هلی دشت” هم می‌نامند. در ادامه  شما را با جزء به جزء زیبایی‌های این منطقه آشنا می‌کنیم. فقط فراموش نکنید که با دوربین عازم این منطقه شوید و تا می‌توانید عکس و فیلم بگیرید.

هالیدشت کجا قرار گرفته است؟

آدرس: استان زیبای گیلان، جنوب شهرستان املش.

ییلاق هالیدشت در اصل یک روستا در قسمت جنوب دهستان لات لیل از شهرستان املش و در استان گیلان است. مکانی متفاوت که از جاذبه‌های که شما را با زیبایی‌های خود به شدت غافلگیر می‌ کند. هالیدشت در زمان سر کار آمدن دولت نهم به عنوان یکی از مناطق نمونه  در شهرستان املش انتخاب کردند.

البته در حوزه تقسیمات کشوری هالیدشت در حوزه استحفاظی بخش اطاقور از شهرستان لنگرود قرار دارد. اما به لحاظ منابع طبیعی در محدوده شهرستان زیبای املش واقع شده است.  جالب است که بدانید فاصله هالیدشت تا املش فقط ۳۰ کیلومتر است. پارک جنگلی هلودشت در فاصله ۱۲ کیلومتری از جاده کوهستانی و ییلاقی بلوردکان و خصیل دشت مستقر شده است.

هالیدشت به لحاظ جغرافیایی و از سمت جنوب غرب به شهرستان رودسر می‌رسد. این دشت در میان رشته کوه‌‌های سر به فلک کشیده البرز قرار گرفته است. وسعت این ییلاق هم تقریباً ۴۳۵ هکتار است. موقعیت جغرافیایی این منطقه سبب شده که آب و هوای بی ‌نظیر، طبیعت بکر و مطبوع کاملاً کوهستانی، پوشش گیاهی منحصر به فرد و جنگل ‌ها و مراتع و جانورانی کمتر دیده شده و جذاب داشته باشد.

ییلاق هالیدشت گیلان

·        مسیر منتهی به هالیدشت

همان طور که پیشتر اشاره کردیم ییلاق هالیدشت  در قسمت جنوبی روستای لات لیل واقع شده است. شما برای رفتن به این ییلاق اول باید به لاهیجان رفته و از آنجا خود را به املش برسانید. مسیر لاهیجان تا ییلاق هالیدشت تقریباً ۴۵ دقیقه است.

بعد از اینکه به املش رسیدید، حالا مسیر خود را در جاده لات لیل به سمت بلور دکان ادامه داده و به روستای لاتل لیل برسید. جاده‌ای که شما در آن قرار دارید  کاملاً ایمن است .

حالا در مسیر جاده قبل از اینکه به بلور دکان برسید، یک دو راهی در مقابل شما وجود دارد. راه سمت چپ را انتخاب کنید و به سمت هالیدشت حرکت کنید. در انتهای مسیر به یک جاده خاکی خواهید رسید که جاده اصلی روستای هالیدشت است. مسیر کوتاهی را طی خواهید کرد تا در انتها روستای زیبای هالیدشت خود را به شما نشان دهد.

·        تهران تا هالیدشت

اگر از تهران به سمت ییلاق هالیدشت گیلان حرکت می‌ کنید، بد نیست بدانید که باید مسیری ۱۸۶ کیلومتری را طی کرده و بعد از تقریباً ۵ الی ۶ ساعت به این ییلاق برسید. بهتر است از آزاد راه تهران-کرج سفر خود را آغاز کرده و بعد از آن وارد آزاد راه کرج-قزوین شوید. بعد از اینکه به قزوین رسیدید به آزاد راه قزوین-رشت رفته و خود را به لاهیجان برسانید. در ادامه نیز مسیر را مانند الگویی که در قسمت قبل شرح دادیم طی کرده و به ییلاق هالیدشت بروید.

دیدنی های ییلاق هالیدشت

هالیدشت مملو از زیبایی ‌هایی است که نمی ‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. از همان ابتدا که مسیر سفر خود را به سمت این روستای ییلاقی زیبا آغاز می ‌کنید قدم به دل ابر‌ها گذاشته و با عبور از آن‌ها به این منطقه خواهید رسید. آب و هوای این منطقه بی ‌نظیر است و همانند تمثیلی از بهشت است که فقط در مورد آن شنیده‌ایم. البته این ییلاق چون در ارتفاعات قرار گرفته در روزهای آفتابی این فرصت را به شما می‌دهد که نمایی خواص از جلگه شرق گیلان، رودسر، لاهیجان، لنگرود و آستانه اشرفیه را نیز در مقابل خود مشاهده کنید.

  • اولین دیدنی این ییلاق شهرستان املش است که تا رشت ۷۵ کیلومتر و تا لنگرود ۱۶ کیلومتر فاصله دارد. املش به معنای “رود راکد” بوده زیبایی‌‌های فراوان و منحصر به فردی دارد که شامل باغ‌ های متعدد چای و ییلاقات خوش آب و هوا و بسیار متنوع است. در این شهر سه ‌شنبه بازاری برگزار می‌شود که یکی از سرگرمی‌های بومیان بوده و در آن می‌توانید اجناس خارجی و صنایع دستی متنوع منطقه را مشاهده و خریداری کنید.
  • دومین جاذبه ییلاق هالیدشت گیلان بلوردکان، روستایی در جنوب غرب املش است که یک کیلومتر با آن فاصله دارد. منطقه‌ای همیشه سرسبز و کوهستانی با مناظری کمتر دیده شده که پارک جنگلی، رودخانه، کاروانسرا و پل صفویه از جاذبه‌های دیدنی آن هستند.
  • جاذبه بعدی خصیل دشت نام دارد که در فاصله ۱۹۰۰ متری از کوه‌‌های جنوب املش بوده و در تمام طول پاییز و زمستان کاملا از برف پوشیده شده است. این ییلاق را بیشتر به دلیل وجود قله‌های سر به فلک کشیده و سپید پوش می شناسند. این قله‌ها در مقابل خود با مناظر طبیعی و سرسبزی احاطه شده اند و با جنگل‌های انبوه و تودرتوی خود، شما را غافلگیر و هیجان زده می کنند.
  • آبشار مرتفع میلاش را در سفر به ییلاق هالیدشت گیلان ، فراموش نکنید. این آبشار فاصله‌ای۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای تا هالیدشت دارد و مملو از پوشش متنوع درختانی مانند ممرز، افرا، توسکا و شمشاد است. آب و هوای آن همیشه معتدل است و گونه‌های جانوری مانند روباه و گراز نیز در این منطقه دیده می ‌شوند.
  • جنگل‌های همیشه سبز صفرا بسته را آخرین جاذبه ییلاق هالیدشت می دانند. صفرا بسته در اصل نام یک روستا در شهرستان آستانه اشرفیه بوده که قدمتی برابر با ۱۵۰۰ سال دارد و به شدت تاریخی است. جنگل آن بکر است و طبیعت آن کمتر گردشگری را به خود دیده است.

مکانی مخصوص پیاده ‌روی کردن و گذراندن اوقات فراغت در فصل‌‌های بهار و پاییز که اغلب آب و هوایی بارانی و بسیار خنک دارد. یکی از جاذبه‌های این جنگل یک جاده تونلی جنگلی است که از به هم پیوستن شاخه ‌های درخت افرا و توسکا به وجود آمده و به پارک تونلی و جنگلی صفرا بسته شهرت دارد.

ییلاق هالیدشت گیلان

بهترین زمان برای سفر به ییلاق هالیدشت

جالب است که بدانید این منطقه ییلاقی در تمام طول سال زیبا و منحصر به فرد است. اما نیمه ابتدایی سال همیشه بهترین زمان برای سفر به ییلاق هالیدشت گیلان است. البته این منطقه کوهستانی و جذاب در فصل پاییز و زمستان هم جذاب و دیدنی است. اما به دلیل وجود سرما و برف شما را با مشقت و زحمت زیادی روبرو می ‌کند.

اگر در فروردین و اردیبهشت عازم این منطقه شدید با جشن‌‌ها و مراسمات فراوان مردم محلی روبرو هستید که توصیه می‌‌کنیم تماشای آن‌ها را از دست ندهید. همچنین در نیمه‌‌های ماه مرداد مراسمی در این منطقه برگزار می‌شود که به مناسبت شروع سال دیلمی است. در پایان سال و در زمستان هم مراسمی برگزار می‌شود برای بدرقه سرما و استقبال از گرما و هوای مطبوع بهار. اسم این مراسم “آتش نوروزی” یا “نوروز بل” بوده که پخت نان محلی، نواختن موسیقی، رقص و شعر خوانی از جمله فعالیت‌‌هایی است که در آن رخ می‌‌دهد.

لوازم و تجهیزات لازم برای سفر به ییلاق هالیدشت

در سفر به ییلاق هالیدشت گیلان توصیه می‌ کنیم که حتماً از کفش مناسب استفاده کنید و چند دست لباس هم با خود همراه داشته باشید. اگر تصمیم گرفتید شب را در چادر بمانید حتماً چادر مسافرتی، خوراکی‌‌های لازم و کیسه خواب هم تهیه کنید. البته در مناطق ییلاقی و کوهستانی، شما به اینترنت دسترسی ندارید. اما نکته جالبی که در مورد ییلاق هالیدشت وجود دارد این است که این منطقه تحت پوشش اینترنت است و شما برای دسترسی به شبکه، هیچ مشکلی نخواهید داشت.

هالیدشت گیلان را به هیچ وجه از دست ندهید

این مطلب را به ییلاق هالیدشت گیلان اختصاص دادیم و برای شما شرح دادیم که چطور می ‌توانید اوقات فراغت جذابی را در سفر به این روستا و ییلاق بی ‌نظیر تجربه کنید. البته برای ماندن در این منطقه اقامتگاه‌ها و مسافرخانه‌های متعددی تعبیه شده‌اند که اگر تمایل به ماندن در دل طبیعت را نداشتید، می‌توانید در آن‌ها اتراق کنید. در انتها فراموش نکنید که در سفر به این ییلاق زیبا و شمالی، هوای طبیعت را هم داشته باشید و سعی کنید که کمترین ردپایی را در آن از خود، بر جای گذارید.