شنیده هایی از تغییرات در راس منطقه آزاد؛

گیلان قحط الرجال نیست؛ منطقه آزاد را دیگر به یک بومی متخصص بسپارید

حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: پس از تغییرات مدیران عالی استان گیلان در سطوح استاندار و شهردار این بار همه نگاه ها به سمت فرمانداری ها و منطقه آزاد انزلی است. در خصوص فرمانداری ها گمانه زنی های مختلفی به گوش می رسد اما بر اساس شنیده ها و طبق گفته یک منبع آگاه […]

حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: پس از تغییرات مدیران عالی استان گیلان در سطوح استاندار و شهردار این بار همه نگاه ها به سمت فرمانداری ها و منطقه آزاد انزلی است. در خصوص فرمانداری ها گمانه زنی های مختلفی به گوش می رسد اما بر اساس شنیده ها و طبق گفته یک منبع آگاه مدیرکل جدید منطقه آزاد انزلی به زودی معارفه خواهد شد و منطقه آزاد با مسرور خداحافظی می کند.

با توجه به حساس بودن جایگاه منطقه آزاد و حضور مدیران غیربومی در استان گیلان این نگرانی ها دوچندان می شود که این بار نوبت آن است که منطقه آزاد هم طعم مدیرکل غیربومی را بچشد!

اما انتظار گیلانیان از سیاستمردان گیلانی پر نفوذ در دولت تدبیر و امید این است که سکان مدیرعاملی این منطقه مهم تجاری و صنعتی شمال کشور را به یک فرد گیلانی مجرب و متخصص بسپارند تا نشان دهند اگر در بحث استاندار سیاست حضور استانداران غیربومی در اکثر استان ها در دولت مطرح بوده است و یا در بحث شهردار کارنامه قابل اتکای مسعود نصرتی و تجربیات ارزنده او در مقایسه با سایر گزینه ها که تجربه خاصی به عنوان شهردار نداشتند ملاک انتخاب بوده است به معنای آن نیست که گیلان دچار قحط الرجال شده است و حداقل منطقه آزاد به یک گیلانی سپرده شود تا بتوانیم با تکیه بر توانمندی های یک گزینه بومی متخصص این منطقه را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسانیم و شاهد اثرگذاری مطلوب منطقه آزاد بر زندگی و اقتصاد گیلانیان باشیم.

با سکوت نوبخت که تقریبا تا دقیقه ۹۰ در بحث حضور استاندار غیر بومی ادامه داشت؛ به نظر می رسد طیفی از جامعه از اثرگذاری نوبخت برای به کرسی نشاندن یک گیلانی در کرسی های مدیریتی مهم استان به شدت دلسرد شده است اما امید است سایر سیاستمداران گیلانی در لابی ها و مذاکرات خود فارغ از مباحث خانوادگی و خویشاوند سالاری (که قطعا همواره مدنظر همه مسئولین دلسوز بوده و خواهد بود و اگر قوم و خویشی هم در جایی منصوب شده بر اساس شایستگی بوده است…) به دنبال شایسته ترین گزینه برای مدیریت منطقه آزاد انزلی باشند و منتظر محمدباقر نوبخت و از دست رفتن یک کرسی دیگر همچون بحث استانداری نمانند.

اعتقاد ما این است که منطقه آزاد امروز بیش از آن که به مدیر غیر بومی و یا مدیری با ژن خوب و اقوام خوب، به جای مسرور نیازمند باشد به حضور مدیری بومی، توانمند، متخصص، دلسوز و کارآزموده نیازمند است و یقین داریم گیلان قحط الرجال نیست و باید از ظرفیت مدیران گیلانی در همین استان به بهترین شکل ممکن بهره برد.

لازم به یادآوری است رضا مسرور در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۲ با حکم اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد به سمت رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی منصوب شد.

شایان ذکر است هنوز این تغییر و تحول در راس منطقه آزاد در سطح شنیده ها است و هیچ مقام رسمی آن را تایید یا تکذیب نکرده است.