گیلانیان در روز سینما با کیارستمی همسرا می شوند

حرف تازه : مدیر انجمن سینمای جوانان گیلان و دبیر منطقه دو کشور اعلام کرد: بمناسبت گرامیداشت روز سینما – بیست و یکم شهریورماه – فیلم همسرایان زنده یاد عباس کیارستمی در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت اکران می شود. به گزارش حرف تازه به نقل از ایرنا ، نادر معصومی افزود: همسرایان […]

حرف تازه : مدیر انجمن سینمای جوانان گیلان و دبیر منطقه دو کشور اعلام کرد: بمناسبت گرامیداشت روز سینما – بیست و یکم شهریورماه – فیلم همسرایان زنده یاد عباس کیارستمی در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت اکران می شود.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایرنا ، نادر معصومی افزود: همسرایان زنده یاد کیارستمی، در گیلان ساخته و در سال ۶۱ به نمایش درآمد و در روز سینما، با حضور یکی از بازیگران این فیلم اکران خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین درس های فیلمسازی عباس کیارستمی یکی دیگر از برنامه های روز ملی سینما در گیلان است.

وی تصریح کرد : همزمان با روز سینما در گیلان، پاتوق فیلم کوتاه با عنوان سینما آینده نیز همزمان با تهران افتتاح می شود.

معصومی ادامه داد: اکران سینما آینده بمناسبت روز یادشده رایگان است.

عباس کیارستمی فیلمنامه نویس، تهیه کننده، کارگردان، کارگردان هنری، تدوین گر و عکاس بین المللی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد.

نخستین تجربه هنری او نقاشی بود، او این هنر را تا پایان دوران نوجوانی همچنان ادامه داد تا آنجا که در سن ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شود.

وی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینه های زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد.

کیارستمی از سال ۱۳۴۰ یعنی در دهه ۱۹۶۰ به عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسه دیگر به کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی های بازرگانی پرداخت و بعدها به تبلی فیلم رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسه شیطان ساخته محمد زرین دست بود.

کیارستمی طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم های قیصر و رضا موتوری ساخته مسعود کیمیایی را انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو که مسوولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت، به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت.

در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده اند.

عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده است.

وی در تیرماه امسال زندگی را بدرود حیات گفت.