گفتگو با سولماز غلامی بازیگر فیلم به رنگ باران

گفتگوی کوتاه ما را با سولماز غلامی یکی از بازیگران تئاتر و تلویزیون در ادامه بخوانید.

حرف تازه – گفتگوی کوتاه ما را با سولماز غلامی یکی از بازیگران تئاتر و تلویزیون در ادامه بخوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

سولماز غلامی هستم متولد ۶۶ از سال ۱۳۸۷ تاکنون به طور حرفه ای در زمینه فعالیت بازیگری و تئاتر مشغول به کار هستم و به طبع در آثار متعددی حضور داشتم از جمله این آثار مادر پاییزی به کارگردانی سیروس رنجبر، بعضی ها هیچوقت نمی فهمند به کارگردانی شکرخداگودرزی، یک روز معمولی کاری از نادر مقدس، به رنگ باران به کارگردانی آقای موسویان و چندین تئاتر به کارگردانی علی برجی در پشت صحنه تئاتر را میشود نام برد. اکنون به مدت یک ماه در کنار هنر بازیگری به هنر آشپزی  و تهیه غذا مشغولم که مؤسس این مجموعه خودم هستم. به چند دلیل اقدام به تهیه غذا کردم منجمله پخت غذای سالم و خانگی و بروز با کیفیت عالی و استفاده از نیروی کار بانوان سرپرست خانوار که به علت مسائل اجتماعی قادر به هر کاری در هر محیطی نیستند.
از جمله اینکه تهیه غذا از دیدگاه بنده باید همان غذای خانگی  باشه با کیفیت کدبانوی منزل و سالم و سلامت.
امیدوارم خداوند به بنده توان بدهد که کارم رو گسترش داده تا خانم های نیازمند به کار، مشغول به کار شوند و این روند کاری به اینگونه و روش در سراسر کشور ترویج داده شود. فقط از خداوند سپاسگزارم که به من این توفیق را  داده تا با حداقل هزینه به مردم شهرم خدمت کنم.

هنر را به چه چیز معنا می کنید؟
خداوند بزرگترین هنرمند است که به زیبایی همه چیز را در جای خود آفرید و درست کرد. فصلها را با تمام رنگ آمیزی زیبای خود و پائیز را با ان رنگ بندیهای شگرف و زیبا. بهار را با طبیعت سرسبز و گلها و سر آخر جهان را به همه وسعت به زیبایی هنر نگارنده خلاقانه خداوندیست و هنر بازیگری و سینما آفرینش نیرو و اندیشه است.

تفاوت هنر سینما در ایران و بین الملل از زبان شما چیست؟
در سینمای هالیوود شرایط را برای گروه سازنده فیلم اعم از کارگردان و بازیگر و… را فراهم می آورند اما متاسفانه در کشور ما چنان باید و شاید جدی گرفته نشده است. در نتیجه در هرلحظه از مدت فیلمبرداری گروه همواره پریشان است و باید به همه چیز پشت صحنه بیاندیشیم. بازیگر در اروپا و امریکا نقشی اساسی در ساختن فیلم بر عهده دارد.

برای نسل حاضر سینما، هنری است مورد توجه روز افزون. سینما اکنون با تماشاگرانی دقیق و نکته سنج روبروست و ما به عنوان بازیگر باید بتوانیم با تمام قدرت بازیگری کنیم تا اثری خلاقانه تولید گردد.

تعریف شما از فیلم و هنر چیست؟
هنر همچون اغلب تصورات غنی دیگر به تعداد اشخاصی که درباره اش نوشته اند تعاریف متنوع دارد. این تعدد تلقی ها ایرادی ندارد به شرط آن که هیچ یک را زیاد قطعی و منحصر ندانیم، چون هر تعریف جنبهٔ تازه ای از موضوع را روشن می کند و به دانش ما می افزاید.

سه تعریف هنر از نظر شما:
۱- تجربه یا ادراک هنرمند
۲- بیان ادراک با یک وسیله بیان هنری
۳- تمتع مخاطب و در غایت عالی اش ایجاد تجربه مشابه در مخاطب.

نقش تماشاگران را چگونه می یینید؟
این هنرمند است که اثر هنری می آفریند و می کوشد تا در مخاطب اثر بگذارد و فعالیت عمده و اصلی از آن اوست ولی تماشاگر نیز صرفا یک دریافت کننده غیر فعال نیست. زمانی تصور می شد کسانی که به تماشا یا شنیدن می نشینند کاملا و صرفا غیر فعالند. آموزش عبارت از عمل ریختن معلومات در کله های خالی بود، به سینما رفتن ایراد می گرفتند چونکه تماشاگر در خلال دیدن فیلم هیچ کاری نمی کرد اما حقیقت آن است که تماشای فیلم مستلزم فعالیت شدید حسی و هوشی است و یا باید مستلزم چنین فعالیتی باشد و در کلیه هنرها برای ان که انتقال تجربه از هنرمند به مخاطب کامل باشد مخاطب نیز به سهم خود باید به کار این انتقال کمک کند. مثل کار خود هنرمند، کمکی که در این مورد بیننده مبذول می دارد نیز در دو سطح مادی و ذهنی صورت می گیرد.

اگر خاطره ویا اتفاق جالبی در زمان کار برایتان پیش آمده تعریف کنید.
در کار و حرفه ما سراسر از اتفاقات تلخ و شیرینی رخ میده، ساعتها و روزها کار در یک پروژه و خستگی هایش تا برخورد زیبا و دلنشین مردم با ما در کوچه و خیابان.

آخرین کارتان  و آیا کار جدیدی در دست دارید؟
آخرین کارم که فیلم یک روز معمولی بود و فیلم جاده ولایت که توسط خود شما جناب آقای جوقه دوست کارگردانی میشود و با موضوع هجرت امام رضا (ع) می باشد.

آخرین حرف شما با مردم و مسئولین چیست؟
از مردم شریف و هنر دوست ایران می خواهم که با آمدنتان به سینماها رونق ببخشید و حمایت کنید تا تهیه گنندگان قوت قلب بگیرند و کارهای بیشتر و بهتری تولید کنند. از مسئولین محترم هم حمایت و حمایت و حمایت. ممنونم از محبت شما و همه همکاران محترم و زحمت کش شما.