یادداشتی از محمود باقری خطیبانی؛

گفتا زکه نالیم که از ماست که برماست

محمود باقری خطیبانی* – دو گروه به موازات یکدیگر خطاکارند و باید حذف و طرد شوند؛ یکی مداحان و متملق‌هایی که برای بهره‌مندی بیشتر از قدرت و ثروت، ذهن و دل صاحب منصبان را گمراه و مغرور می‌کنند و دیگری هتاکانی که برای فرو نشاندن بغض‌های فرو خفته و بی تفاوتی جامعه و مسئولان ، […]

محمود باقری خطیبانی* – دو گروه به موازات یکدیگر خطاکارند و باید حذف و طرد شوند؛ یکی مداحان و متملق‌هایی که برای بهره‌مندی بیشتر از قدرت و ثروت، ذهن و دل صاحب منصبان را گمراه و مغرور می‌کنند و دیگری هتاکانی که برای فرو نشاندن بغض‌های فرو خفته و بی تفاوتی جامعه و مسئولان ، به اسم توسعه و مدیریت، پرده‌دری می‌کنند .

علامه شهید مرتضی مطهری می‌گوید: آن چه در میان ما معمول‏ و متداول بوده و هست یک خوی قدیمی و یک بیماری نوظهور است. خوی‏ قدیمی ما مداحی و ستایش گری و تملق است. بیماری جدید ما که علامت‏ روشنفکری به شمار می‏‌رود لکه‌دار کردن و لجن مال کردن افراد است […] در عین اینکه آن خوی قدیم و این‏ بیماری جدید به ظاهر معکوس یکدیگر می‏‌باشند، از یک اصل و یک ریشه‏ سرچشمه می‏‌گیرند و آن «گزافه‌گویی» و هوایی سخن گفتن …  است .

بارش ۴۰ سانتیمتری برف در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخ ۱۳و ۱۴ بهمن ماه جاری در شهر رشت به رغم پیش بینی هواشناسی به دلیل عدم آمادگی شهرداری برای پیشگیری از بروز حوادث و خسارت به شهروندان، باعث ایجاد بحران،  قفل شدن شهر، قطعی برق، نداشتن وسایل گرمایشی، شکستن و سقوط درختان و عدم دسترسی مردم به خدمات شهری و بهداشتی و اختلال در زندگی و نارضایتی شدید مردم و مسئولان گردید .

شهرداری طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ها وظیفه حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالان های عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاه ها و چاله های واقع در معابر و  … را به عهده دارد اما شهرداری رشت به رغم برخورداری از امکانات فراوان نتوانست از پس ۴۰ سانتیمتر بر آید اقدام به کاریکاتوریزه مشکلات برف کرد. شهردار گفت که عدم تردد خودروها در خیابان ها طبیعی است در حالی که مشکل شهر بن بست بود و خانوارهایی که دسترسی به اب و نان و بیمارستان نداشتند . مشاور ارشدش گفت برف بازی چقدر زیباست و شهروندان فضای جدیدی را تجربه می کنند!؟ و همکاران ایشان که قبل از این که به فکر مسئولیت اصلی اش در شهرداری باشند در فکر نشستن بر روی نیمکت فوتبال بود  تا تلویزیون مدام نشانش بدهند و از شعار هواداران سرمست شوند … نهایتا کاسه و کوزه این همه خسارت بر سر مدیران خدمات شهری مناطق ۲ و ۳ فرود آمد و  از کار خود برکنار و به جرگه ۳۵۰۰ حکمی که شهردار توسعه گرا زده بود، پیوستند .

نظری به پایگاه های خبری ، شبکه ها و گروه های اجتماعی ، مطبوعات و مواضع مسئولان نشان می دهد که حوادث اخیر و ناکار آمدی شهرداری ، نارضایتی های فراوانی بر انگیخت به طوری که آقای استاندار از مدیریت ضعیف شهرداری انتقاد کرد . یک عضو شورا نامه سرگشاده به شهردار منتشر کرد و گفت که غرور و بی ثباتی سازمانی و بی انگیزگی و بی توجهی به اولویت بندی پروژه ها عامل مشکلات اخیر بارش برف بوده است و آقای دکتر حسنی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به صراحت گفت بود و نبود شهرداری در حل مشکلات ناشی از برف، تغییر ایجاد نمی کرد .

شهردار رشت پس از فتح الفتوح رفع مشکلات شهروندان در برف اخیر و پس از عزل دو مدیر پایین دست مناطق  ۲ و ۳ و تماشای بازی سپیدرود و پارس جنوبی دست به قلم شد و با شدیدترین لحن ممکن آقای دکتر حسنی را نواخت . در نامه شهردار رشت به نماینده رشت موارد زیر مطرح گردیده است:

  • بلکه درباره مجموعه شهرداری اظهارنظر تندی کردید که با توجه به شناختی که از شما داریم مایه انبساط خاطر را فراهم کرد.
  • اظهارنظرتان نه در حد یک نماینده مجلس بود و نه در شان کسی که خود را دکتر می خواند.
  • شما تا غروب روز پنجشنبه اصلا در رشت تشریف نداشتید و بر اساس حرف دیگران حرف زدید.
  • عملکرد یکساله تان در مجلس به خوبی گویای صلاحیت شما در امور مدیریتی و تقنینی است.
  • کل کارنامه شما محدود به یکی دو نطق میشود که برای آن هم باید قدردان شما بود و خسته نباشید گفت.
  • شما چه گامی برای کمک به دستگاههای خدمت رسان به مردم برداشته اید؟
  • اصلا در حوزه مسوولیت خودتان در کمیسیون کشاورزی در مجلس چه کرده اید؟ چه تغییری در قیمت خرید یا تضمین خرید محصولات کشاوری کشاورزان زحمتکش با تلاش شما ایجاد شد؟ اصلا شما چه تلاشی می کنید؟
  • به واسطه دوستان خوبی که در اصلاح طلبان همچون آقای رمضانپور داریم، به رغم اعتقادی که به دوستان توانمندی چون سردار آقازاده داشتیم به واسطه اجماع نظر با دوست همفکر اصلاح طلبم … از شما حمایت کردیم.
  • واقعا امر بر شما مشتبه شده. اگر نبود حمایت دوستانی مثل جعفرزاده و حمایت چهره های ملی سیاسی چون الیاس حضرتی، شما الان کجا بودید؟ بعد از این کجا خواهید بود؟
  • شما محصول یک موج بودید اما گویا سوار شدن بر این موج خیلی به زبان تان مزه کرده است.
  • یک نماینده مجلس نمی داند قطع برق به شهرداری چه ربطی دارد؟
  • امروز حسرت می خورم که چرا بین کاندیداهای باقیمانده در انتخابات پس از تایید برادر عزیزم سردار آقازاده در مجلس نیست. بنده به عنوان شهردار رشت به سهم خودم از مردم رشت بابت این موضوع عذرخواهی می کنم.
  • سیاست بازان این شهر از جمله شما و عده قلیلی از اعضای شورای شهر به نزولات آسمانی هم رحم نمی کنند و در تلاشند از این خوان نعمت نیز استفاده ای ابزاری کنند و استفاده سیاسی خودشان را ببرند.
  • بهتر است شما به فکر آباد کردن حوزه کاری خودتان باشید که در همان مانده اید. همان موجی که شما را سوارش کردیم، به همان سرعت و بی رحمانه خیلی زود از شما حساب کشی خواهد کرد تا پاسخگو باشید شما برای مردم رشت چه کرده اید؟
  • مردم رشت با وجود شما در مجلس دهم فقط دو نماینده دارند. برای اینکه یک در هزار مرا از اشتباه دربیاورید شرح اقدامات خود را در یک سال اخیر که منتج به اجرا شده فهرست کنید. شهرداری رشت که شما نمره صفر خواهد داد.

جسارت شهردار و پرده دری و هتاکی اش،  استاندار و نماینده و عضو شورا و مدیر کل و مدیر و کارمند نمی شناسد . وقتی پس از انتقاد استاندار از شهردار در سیمای گیلان ، عوامل شهردار بیش از ۳۰ اتهام به استاندار زدند و پس از آن پلیس راهور  و دستگاه هایی چون آب و فاضلاب و برق و … مسئول تاخیر در پروژه ها و ترافیک شهر معرفی شده اند نه برنامه ریزی نادردرست و عدم تعامل و دیپلماسی درست  با دستگاه ها و … آقای استاندار و شورا به عنوان نهاد ناظر بر شهردار هیچ برخوردی نکردند و  با سکوت خود تایید نمودند که می تواند به توهین ها و هتاکی ها ادامه دهد و طبیعی است نفر بعدی نماینده مردم رشت  در مجلس شورای اسلامی باشد که در مقابل همه ملت مسئول است ؟!  

همکار عزیزمان آقای حاج اسماعیل حاجی پور اخیرا  در کمیسیون حمل نقل و ترافیک و کمسیون بهداشت شورای شهر رشت فرموده اند :به شهردار از نظر شجاعت و اجراء به جای نمره ۲۰ نمره ۳۰ می دهم.” “بنده ایشان ( شهردار رشت) را از رفتار با همکاران اداری از۱۰ نمره می دهم ۱، تحمل با مدیران استانی از ۱۰ نمره  می دهم ۳ ، انضباط مالی و اداری هم از ۵۰ نمره       می دهم ۷”. حالا می توان برداشت کرد که منظور از شجاعت و جسارت،  توهین به مسئولان و به هم ریختگی شهر در بارش برف ۴۰ سانتیمتری است و همین موضوع اداره شهر را پر هزینه کرده است .

نکته مهم در نامه شهردار به آقای دکتر حسنی اعتراف صریح  ایشان به فعالیت های انتخاباتی در مدیریت شهرداری است و مهم تر عدم صداقت شهردار در رفتار با نامزدهای انتخابات است . ایشان در این نامه برحمایت از دکتر حسنی در انتخابات مجلس و همکاری با اصلاح طلبان تاکید می کند و در عین حال از عدم حمایت از سردار آقازاده عذرخواهی می کند. من در همان مقطع انتخابات به سردار آقازاده گفتم شهردار آدم چند چهره و بازیگری است و به قول و فعلش اعتماد نکنید اما دوستان نمی پذیرفتند . خوب است که سردار نامه شهردار به دکتر حسنی را بخواند و مطمئن شود که شهردار یکی از پیشگامان چند چهرگی است .  شک ندارم این نامه در شرایط روحی مناسب نوشته نشده است تا مرتکب چنین خطای آشکاری شود .

من به شورای شهر و نهادهای نظارتی در خصوص فعالیت انتخاباتی شهردار در شورای شهر آینده که اخبارش به صورت متواتر به گوش می رسد . هشدار می دهم و  امیدوارم موافقان شهردار بیش از این فرصت های تخریب شهر و شورا و شهرداری را به ایشان ندهند و  تخلفات وی به طور بی طرفانه مورد رسیدگی قرار گیرد .

*عضو شورای اسلامی شهررشت

انتشار یادداشت دریافتی الزاما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت آشنایی مخاطبین با فضای روز مدیریت شهری رشت منتشر شده است.