گزارش جلسه دهم شورا و اظهارات عجیب رمضانپور نرگسی؛

خبرنگاران محرمند اما برای مسائل “غیر چالشی” !

حرف تازه – دهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز با حضور هر یازده عضو در ساختمان تاریخی شورا به صورت علنی (البته تا میانه های آن) برگزار شد. سید امیرحسین علوی ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هفته دفاع مقدس که فرهنگ […]

حرف تازه – دهمین جلسه شورای اسلامی شهر رشت عصر امروز با حضور هر یازده عضو در ساختمان تاریخی شورا به صورت علنی (البته تا میانه های آن) برگزار شد.

سید امیرحسین علوی ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هفته دفاع مقدس که فرهنگ عاشورا را در عصر معاصر زنده نگه داشته اند گفت: امیدوارم همه ما بتوانیم دنباله رو راه شهدا که نظام جمهوری اسلامی آبیاری شده با خون آنهاست باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت از دو عضو شورا حامد عبدالهی که فرزند شهید است و احمد رمضانپور که برادر شهید است با اهدای لوح و یادبودی تقدیر به عمل آورد.

وی همچنین از عروس خانواده شهیدان نهی قناد (فاطمه شیرزاد) نیز تشکر کرد و گفت: وجود مادران شهید نهی قناد برای همه ما مایه افتخار است و از فاطمه شیرزاد تنها بانوی شورای پنجم نیز تقدیر و تشکر می کنم. 

البته این موضوع با واکنشی از سوی فاطمه شیرزاد همراه بود و سخنگوی شورا گفت: همسر بنده هم از رزمندگان دفاع مقدس بوده اند. البته ما دوست داریم سرباز گمنام بمانیم و توقعی بابت تقدیر و مسائل اینچنینی نداریم.

لایحه دو فوریتی اصلاحیه نرخ سرویس مدارس 

اسماعیل حاجی پور در این خصوص گفت: رقم پیشنهادی سال جاری به نسبت سال قبل بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داشته و معقول است و به نظر نمی رسد مشکلی داشته باشد.

دوفوریت این طرح تصویب شد و با توجه به اینکه در کمیسیون مربوطه هم بررسی شده بود موافقت اعضا با نرخ سرویس مدارس به رای گذاشته و با اکثریت آرا تصویب شد.

لایحه اخذ مجوز دیوارگذاری و پاکسازی املاک مشمول ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها

فرهام زاهد با بیان اینکه این طرح ابتدا توسط شهرداری منطقه سه مطرح شده است گفت: بیشترین مشکل بابت زباله و شیرابه های آن است که شهرداری منطقه سه درخواست مجوز داشت و از آنجا که با توجه به بودجه مناطق شرایط دیوار گذاری وجود ندارد نسبت به صرفا پاکسازی اقدام کنند و مکاتبات لازم با مالک صورت بگیرد که در صورت تکرار تخلف بتوانیم برخورد قانونی داشته باشیم.

وی افزود: برخی موارد بوته ها و علف ها به یک و نیم متر رسیده است و به لحاظ آلودگی مشکلاتی را به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اظهار داشت: کمیسیون این موضوع را به تمامی مناطق تسری داده است تا یک بار این روند طی شود.

رضا رسولی هم در خصوص این موضوع گفت: در کمیسیون عمران هم در این زمینه مباحثی مطرح شد که باید گزارش هایی پیوست می شد. یک مساله دغدغه زمین های نسقی و ارتباطاتی که منجر به دیوارگذاری توسط شهرداری می شود و بحث حقوقی زمین ها رفع شود و مساله بعد ابعاد زمین ها است که ابعاد قابل ملاحظه ای است. بر این اساس مقرر شد نظام بندی شود. 

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت افزود: با توجه به باز بودن پرونده ها در مراجع قضایی و همچنین باز بودن موضوع در کمیسیون عمران تا زمان رفع دغدغه ها خواهش من این است که لایحه مسکوت بماند.

سید امیرحسین علوی هم گفت: آنچه کمیسیون بودجه مجوز داده است صرفا پاکسازی زمین ها است که نیاز به مجوز شورا دارد. هدف شهرداری های مناطق هم بیشتر پاکسازی است نه دیوارگذاری. اگر قرار بر دیوار گذاری است باید به صورت موردی تصمیم گیری شود.

رضا رسولی هم گفت: ماده ۱۱۰ بحث دیوارگذاری و پاکسازی است. 

اسماعیل حاجی پور نیز با تاکید بر این مطلب گفت: ماده ۱۱۰ می گوید به طوری پاکسازی شود که مجددا مشکل ساز نشود. اگر پاکسازی می شود باید دیوار گذاری هم بشود. 

رئیس کمیسیون ترافیک شورا افزود: قانون روی زمین های بلاتکلیف نظر دارد؛ زمین هایی که محل رشد موش و حیوانات موذی شده است. اگر شهرداری مناطق قصد پاکسازی دارند با یک صورتجلسه هم امکانپذیر است و این کار ذاتی شهرداری است. 

حاجی پور در ادامه گفت: شهرداری با مکاتبه با مالک دو ماه مهلت می دهد تا نسبت به پاکسازی اقدام کند و در غیر اینصورت شهرداری ورود می کند. 

فرهام زاهد با اشاره به در پیش بودن فصل بارندگی گفت: پیشنهاد می دهم این موضوع سریع تر مورد موافقت اعضای شورا قرار بگیرد چرا که برای شهروندان مشکل ساز است و زمین هایی که می خواهد دیوارگذاری شود به همینجا بیاید و موردی بررسی شود.

رضا رسولی با اشاره به زمین های نسقی گفت: ۱۰ سال بعد شاید ما عضو شورای نباشیم و مصوبه ای وجود دارد که زمین هایی برای ماده ۱۱۰ مجاز شناخته شدند. نمی توانیم بحث پاکسازی را از دیوار کشی جدا کنیم. پیشنهاد بنده این است در مورد زمین های نسقی به طور مجزا بررسی شود و زمین های سنددار مجوز داده شود.

سید امیرحسین علوی گفت: علت ارائه لایحه از منطقه ۳ این است که شهرداری منطقه ۳ یک زمینی را پاکسازی می کند و مالک شکایت می کند که وسایل زمین برده شده و دادگاه برای شهردار وقت منطقه حکم جلب صادر می کند و دلیل این است که از انجمن (شورا) باید مجوز گرفته می شود. امروز هم دغدغه همین است که مشکلات مشابهی ایجاد نشود و طبق قانون اگر پس از اخطار مالک زمین توجهی نکند شهرداری می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اظهار داشت: طبق نظر کمیسیون مقرر گردید صرفا پاکسازی پس از ابلاغ به مالکین صورت بگیرد. در مورد این موضوع اعلام نظر شود و شهرداری گزارش سه ماهه را به شورا ارائه دهد.

شورا موافقت کرد.

موافقت با پرداخت هزینه اعزام تیم شطرنج شهرداری رشت به مسابقات قهرمانی شطرنج شهرهای آسیا

فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت گفت: این تیم به مسابقات اعزام شد و به مقام قهرمانی دست یافت. هزینه ها شامل بلیط و هزینه اقامت و رفت و برگشت بوده است و اتفاق مبارکی برای شهرداری بوده و کمیسیون بودجه با این هزینه موافقت کرده است. مبلغ پیشنهادی ۴۵ میلیون تومان بوده است.

فاطمه شیرزاد گفت: به شهرداری و سازمان فرهنگی تذکر داده شود که موارد اینچنینی از قبل اطلاع داده شود.

لازم به ذکر است در ابتدا قرار بر پرداخت هزینه های این تیم نبود اما سرپرست شهرداری رشت پس از اعزام این تیم قول داد در صورت قهرمانی و کسب افتخار برای رشت هزینه ها از سوی شهرداری پرداخت شود.

این موضوع نیز از سوی اعضای شورا مورد موافقت قرار گرفت.

دو مورد کمک مالی ۲ میلیون تومانی 

فرهام زاهد با بیان اینکه درخواست بالاتر بوده است گفت: نظر کمیسیون این مبلغ بوده است و همکاران مطرح کردند که بین کارکنان شهرداری به دلیل نوع قرارداد تفاوتی قائل نشویم.

احمد رمضانپور نرگسی پیشنهاد داد شیوه نامه ای ارائه شود تا دیگر اینچنین مسائل به شورا نیاید و در چارچوب همان شیوه نامه حمایت ها صورت بگیرد.

حامد عبدالهی هم پیشنهاد داد عقد نامه همزمان با درخواست ها ارائه شود.

با این دو کمک مالی هم موافقت شد.

طرح پیوستن رشت به شهرهای تالابی

سید امیرحسین علوی گفت: با پیوستن تالاب به کنوانسیون رامسر تفاوت دارد. دوهفته پیش در صحن شورا ارائه شد و با نظر مثبت کمیسیون های فرهنگی و بهداشت امروز برای تصویب نهایی به صحن آمد.

رئیس شورا با اشاره به دو رودخانه و تالاب گفت: با تمرکز روی این تالاب و استفاده از تجربیات دنیا امیدواریم بتوانیم با ثبت شهر رشت در شبکه شهرهای تالابی که برای اولین بار در جهان در حال رخ دادن است گام موثری در ظرفیت های اقتصادی و گردشگری و توسعه رشت برداریم.

سید امیرحسین علوی تصریح کرد: تالاب عینک را باید به عنوان یکی از محورهای توسعه رشت قرار دهیم.

وی افزود: این طرح به کمک سازمان های مردم نهاد تهیه شده و روز چهارشنبه جلسه مشترکی با مسئولین مرتبط و سمن ها برگزار خواهیم کرد تا کمیته ثبت رشت به عنوان شهر تالابی شکل بگیرد و عملکرد مناسبی ازائه بدهیم.

محمد حسن عاقل منش با اشاره به ضرورت توجه به تالاب عینک گفت: مجموع نظر دوستان موافقت با این موضوع است و امیدواریم با کمک سازمان های مردم نهاد و مسئولین مربوطه قدم موثری در این راستا برداریم.

فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری کشور است و نیاز به توجه ویژه دارد گفت: بحران زرجوب و گوهررود نیز در دستور کار کمیسیون بهداشت خواهد بود تا با جذب سرمایه گذار آلدگی ها را کاهش دهیم.

شیرزاد افزود: با توجه به حساسیت های موجود از مسئولین مربوطه در کمیسیون بهداشت دعوت کردیم و تمامی روسای کمیسیون ها هم حضور پیدا کردند و به این مبحث کمک کردند و روز چهارشنبه ساعت ۱۳ یک جلسه برای بحث نهایی وجود دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت تصریح کرد: همزمان با ارائه در شورا روند کارهای اداری هم در حال انجام است و هیچ کوتاهی و کم کاری نشده است و ان شاء ا… که بتوانیم با تصویب موضوع و ایجاد حساسیت در مسئولین ملی به مطالبه به حق مردم پاسخ مثبت دهیم و اجازه ندهیم پهنه تالابی ما آلوده تر شود.

وی افزود: بحث کنوانسیون رامسر و ثبت شهر رشت در شبکه شهر های تالابی ان شاء ا… با کمک همه مسئولین مربوطه پیگیری خواهد شد و این فرایند ادامه خواهد داشت.

با اولین طرح شورای پنجم موافقت شد.

طرح چارت داخل شورا و راه اندازی مرکز پژوهش ها 

پیش از بررسی این دو طرح و در حالی که از هفته پیش نیز حساسیت ها و نگرانی هایی در خصوص موضوع مرکز پژوهش ها از طریق حرف تازه مطرح شده بود متاسفانه بار دیگر شاهد عدم شفافیت در این موضوع بودیم.

احمد رمضانپور با اشاره به اینکه اصحاب رسانه بیگانه نیستند خواستار غیرعلنی شدن جلسه و بحث بین اعضای شورا در جلسه ای غیر علنی و غیر رسمی شد.

بدین ترتیب به درخواست احمد رمضانپور نرگسی بحث “چالشی” راه اندازی مجدد مرکز پژوهش ها در غیاب اصحاب رسانه بررسی شد.

نهایتا سید امیرحسین علوی رئیس شورا نظر اعضا را پرسید و کسی صراحتا مخالفتی با خروج خبرنگاران نکرد و با توجه به نظر جمع بقیه جلسه غیرعلنی برگزار شد.

خبرنگاران خارج شدند…