بازدید فاطمه شیرزاد و سید رضا موسوی روزان از مدرسه کودکان اوتیسم؛

گزارشی برای بچه های دبستان بشارت

حرف تازه : فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت و سید رضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا از دبستان بشارت تنها آموزشگاه تخصصی دولتی در کل استان گیلان ویژه کودکان اوتیسم بازدید کردند. طی این بازدید که روز شنبه صورت گرفت مرجان همای نیکفر مدیر دبستان بشارت گفت: یکی مهم ترین مشکلات […]

حرف تازه : فاطمه شیرزاد سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت و سید رضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا از دبستان بشارت تنها آموزشگاه تخصصی دولتی در کل استان گیلان ویژه کودکان اوتیسم بازدید کردند.

طی این بازدید که روز شنبه صورت گرفت مرجان همای نیکفر مدیر دبستان بشارت گفت: یکی مهم ترین مشکلات فعلی مساله سرمای این ساختمان است. این ساختمان مجهز به سیستم گرمایشی شوفاژ است. در سال گذشته اداره آموزش پرورش استثنایی گیلان هزینه زیادی جهت تعمیر و بهسازی شوفاژ مذکور متقبل شد اما به دلیل درز های محسوس در سقف و پنجره ها و بزرگ بودن کلاس ها نسبت به شوفاژها و حساس بودن کودکان اوتیسم، سرمای هوا محسوس و مشکل ساز است که خرید دستگاه های گرمازا مازاد بر شوفاژ مثل اسپیلت ایستاده از جمله راه حل های موجود است.

وی بر ضرورت کفپوش کردن فضای آموزش توسط تاتامی تاکید کرد و افزود: به علت به هم ریختگی های حسی کودکان اوتیسم مایلند بر روی زمین دراز بکشند یا پا برهنه راه بروند و یا گاهی صدایی آزارشان می دهد و سرشان را به زمین می کوبند.

همای نیکفر تصریح کرد: دانش آموزان اوتیسم بیشترین وقتشان را در کلاس کاردرمانی و گفتار درمانی گذرانده اند و معلمان هم سختی های زیادی متحمل می شوند. اگر برای هر دو گروه فضاهای تفریحی و امکانات رایگان مثل استخر، کارتینگ، کتابخانه، تئاتر و حمل و نقل در نظر گرفته شود بسیار خوب خواهد بود.

مدیر دبستان بشارت افزود: ارتباط و یادگیری کودکان اتیسم از رایانه ساده تر است . تهیه چند رایانه که مختص آموزش دانش آموزان باشد و نگرانی پاک شدن اطلاعات اداری وجود نداشته باشد ضروری است. پرینتر رنگی و تبلت از دیگر نیاز های این مجموعه است. این کودکان آموزش تصویری خوبی دارند.

وی با بیان اینکه این مدرسه هیچ آبسردکنی ندارد گفت:  مشکلات گوارشی این کودکان با این وضعیت تشدید خواهد شد.

همای نیکفر با اعلام اینکه علم شناخت، تشخیص و درمان اوتیسم سابقه زیادی ندارد اظهار داشت: همواره روش های جدیدی معرفی می شوند و به همین دلیل برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی اوتیسم برای معلمان مدارس اوتیسم ضروری است. اما دعوت از اساتید برجسته و برگزاری چنین دوره هایی خود هزینه های بالایی دارد که نیازمند یاری مسئولین در این زمینه هستیم.

مدیر دبستان بشارت با بیان اینکه هرچه امروز بکاریم فردا درو خواهیم کرد گفت: ساخت مدرسه ای با ساختمان تخصصی دارای اتاق تاریک جهت تعدیل حس بینایی و شنوایی، اتاق نرم و وسایل بازی ایمن، اتاق صدا و موسیقی، استخر آب و شن، رایانه و آموزش الکترونیک، فضای استاندارد جهت توانبخشی ضروری است. اختلال اوتیسم که روند رو به رشد محسوسی دارد و با آزمایش ها قبل از تولد قابل تشخیص نیست به طبقه خاصی مربوط نمی شود و هیچ کس مصون از داشتن فرزند یا نوه اوتیسم نیست. پس هرچه امروز بکاریم فردا درو خواهیم کرد.

در ادامه یکی از اولیا گفت: ما باید بدانیم اوتیسم یک فرصت برای جامعه ما است. بسیاری از دانشمندان دارای اختلال اوتیسم بودند و هستند. به خصوص در حوزه های رایانه و آی تی این کودکان در صورت آموزش صحیح و مناسب ، بسیار توانمندند. نیوتن، اینشتین، موزارت (موتسارت) ، بیل گیتس و برخی نابغه های دیگر مشکوک به اوتیسم بوده اند. کودکان اوتیسم در حوزه های خاص استعدادهای خاصی دارند به شرطی که در زمان مناسب رسیدگی مناسب بشوند. یکپارچگی حسی موضوعی است که مدارس ما فاقد این قضیه هستند. اولیا هم وضعیت مالی لازم را ندارند که خودشان تامین کننده همه نیازهای این کودکان باشند. در تبریز و اصفهان و مشهد امکانات مناسب تری وجود دارد و بعضی از اولیا به خاطر کودکشان مهاجرت می کنند. در برخی آمارها گفته می شود هر ۱۰۰ کودک یک کودک  مبتلا به اوتیسم است برخی آمارهای دیگر هم شنیده می شود که می گویند از هر ۴۲ پسر بچه یک نفر و از هر ۱۹۲ دختر یک نفر مبتلا به اوتیسم هستند.

وی افزود: از کلاس ششم به بعد همه این بچه ها دچار مشکل می شوند. چون باید به مدارس کم توانان ذهنی بروند. در شرایطی که ویژگی های این کودکان متفاوت است. اتاق کاردرمانی دیگر نیازمندی آنهاست. این کودکان استعدادهای آموزش تصویری و همچنین موسیقیایی بالایی دارند. تبلت هم می تواند به آموزش این کدکان کمک کند. در حوزه های فرهنگی جهت آموزش برخورد صحیح با این کودکان نیاز به اقدامات فراوانی وجود دارد که می تواند از طریق بنر و تلویزیون های شهری باشد. تئاتر فوق العاده برای این بچه ها مهم است. این بچه ها آموزش دیداری قوی دارند.

مادر یکی از کودکان اوتیسم در ادامه صحبت های خود گفت: ماهانه ۲ تا ۳ میلیون باید برای این بچه ها هزینه شود. هزینه های این بچه ها خیلی گران است. بسیاری از هزینه ها شامل بیمه نمی شود. اولیای کم بضاعت زیادی داریم. وضعیت بغرنج است. این کودکان برای درمان، کلینیک های خاص خودشان را می خواهند که با تخفیف ویژه خدماتی ارائه دهند. به عنوان مثال باید بیهوش باشند تا بتوانید دندانشان را بکشید. ضمنا برای آینده این کودکان می توان مشاغلی در نظر گرفت. بعضی کودکان مبتلا به اوتیسم امروز با رسیدن به سن کسب و کار شاغلند و حتی پزشک هم در همین کشور داریم که اختلال اوتیسم دارد. مشاغل خاصی را میتوان برایشان در نظر گرفت که وارد بازار کار بشوند.

یکی دیگر از اولیاهای کودکان اوتیسم گفت: یک جلسه کاردرمانی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان هزینه دارد. هزینه های این کودکان بسیار بالاست و نیاز به طرح های حمایتی داریم.

وی افزود: برای این بچه ها حداقل دو معلم که یکی اصلی و یکی کمکی باشد نیاز است. ضمنا در این مدرسه سیستم گرمایشی به دلیل حساس بودن بچه ها خیلی اهمیت دارد. آب گرفتگی جلوی مدرسه هم مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده است.

پدر یکی از کودکان اوتیسم گفت: شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد کودکان اوتیسم گفتار ندارند. قبلا در زمان تولد فرزندم، طبق آمار در امریکا هر ۱۰ هزارکودک، یک کودک مبتلا به اوتیسم بود اما در سال ۲۰۱۵ هر ۶۸ نفر یک کودک اوتیسم داریم. در ایران اعلام رسمی ندیده ام. علت دقیق این بیماری هم اعلام نشده است. نظریه های مختلفی وجود دارد. مشکلات کودکان اوتیسم با هم متفاوت است. نمی توان دو کودک اوتیسم را دارای مشکلات یکسان دانست.

وی در ادامه گفت: می خواهیم مدرسه ای مناسب، تا زمان آماده شدن مدرسه اصلی که قرار است ساخته شود در اختیار این بچه ها قرار بگیرد. انجمن اوتیسم ۹۴ تاسیس شده است. این کار از خود خانواده ها آغاز شده است. دکتر پارسی مدیر کل بهزیستی گیلان هم کمک زیادی کردند. قرار است پشت صدا و سیمای رشت برای انجمن زمینی بدهند. هزینه ها زیاد است. می خواهیم گفتار درمانی و کار درمانی را در انجمن راه بیندازیم. بچه ها بیمه ندارند و هیچ بیمه ای مخارج آنها را تحت پوشش قرار نمی دهد.

همچنین در این دیدار یکی از معلمان در خصوص ویژگی های فردی این کودکان گفت: این کودکان مشکل حسی دارند راه رفتن روی موکت برایشان مثل راه رفتن روی میخ است.صدای مهتابی برایشان آزاردهنده است. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم از این مدرسه بازدید داشته اند و شاید پیگیری هایشان در روند اداری باشد اما هنوز اثری در کار معلمان و مدارس برای این بچه ها ندیده ایم.

 

فاطمه شیرزاد که به منظور آشنایی بیشتر با مشکلات کودکان اوتیسم اقدام به بازدید از این مدرسه کرده بود گفت: اوتیسم جزء بیماری های خاص است و باید اعتبارات مالی خاص خودش مصوب و در اختیار نهادهای مربوطه قرار بگیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه نمایندگان نقش عمده ای در حل مشکلات کودکان اوتیسم دارند افزود : آموزش و پرورش و بهزیستی با کمک نمایندگان مجلس می توانند اقدامات موثری انجام دهند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که تسهیلات کشوری و استانی برای این بچه ها لحاظ نشود نمی توان بخش عمده ای از مشکلاتشان را حل کرد.

فاطمه شیرزاد در پایان سخنان خود تاکید کرد: اگر به این موضوع ورود کردیم باید به نتیجه برسانیم. باید یک نشست هم اندیشی برگزار کنیم و در حوزه مدیریت شهری مباحث را مطرح کنیم تا بتوانیم راه حل های مناسب را اجرایی کنیم.

سید رضا موسوی روزان هم به عنوان یک شهروند از کارکنان این مدرسه تشکر کرد و گفت: من با زحمات شما بیگانه نیستم و آن ها را درک می کنم. در ابتدا شغلم معلمی بود و سال ها قبل این کار را شروع کردم. البته در دو سه مقطع کارهای اداری داشتم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت افزود: در سالهای اخیر به موضوع تفکیک کودکان اوتیسم از سایر کودکان استثنایی توجه شده است و در موارد خاص قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اعتقادمان این است که باید کار ویژه ای انجام بشود. اوتیسم آموزش های خاص خودش را دارد و کار کردن با این کودکان شرایط سختی دارد. خانم ها در زمینه آموزش این کودکان موفق ترند. مهربانی، صبوری و زحمت زیادی می طلبد.

موسوی روزان در پایان گفت: با توجه به قوانین و با توجه به نیازمندی های شما و توانمندی های ما،  باید ببینیم چه اقداماتی می توان انجام داد تا در هر زمینه ای که کمی از مدیریت شهری رشت بر می اید مثل پارک ویژه کودکان اوتیسم انجام شود.


photo_2016-11-14_02-24-46
photo_2016-11-14_02-25-07 photo_2016-11-14_02-25-10 photo_2016-11-14_02-25-13 photo_2016-11-14_02-25-16 photo_2016-11-14_02-25-23 photo_2016-11-14_02-25-26 photo_2016-11-14_02-25-29 photo_2016-11-14_02-25-32 photo_2016-11-14_02-25-42 photo_2016-11-14_02-26-01 photo_2016-11-14_02-26-05 photo_2016-11-14_02-26-09 photo_2016-11-14_02-26-12 photo_2016-11-14_02-26-17 photo_2016-11-14_02-26-27 photo_2016-11-14_02-26-32 photo_2016-11-14_02-26-38 photo_2016-11-14_02-26-42 photo_2016-11-14_02-26-46 photo_2016-11-14_02-26-50 photo_2016-11-14_02-26-55 photo_2016-11-14_02-26-58 photo_2016-11-14_02-27-01 photo_2016-11-14_02-27-04 photo_2016-11-14_02-27-08