بیستمین کنگره حزب مردم سالاری

کواکبیان: با طرح صیانت همین اندک پاسخگویی هم نخواهد بود | ۲۰۰ نفر به خاطر انتصابات فامیلی در این دولت هستند

بیستمین کنگره حزب مردم سالاری پیش از ظهر روز پنجشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ با قرائت پیام حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی و سخنرانی چهره هایی چون احمد مازنی، محسن رنانی، فرشاد مومنی و مصطفی کواکبیان برگزار شد.

به گزارش حرف تازه به نقل از جماران، مصطفی کواکبیان در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: اعتماد عمومی در قرآن کریم هم اشاره شده و آیه ۳۰ سوره بقره خداوند عنوان خلیفه الهی به انسان می دهد. اینکه خدا انسان را در مقام خلافت خودش مطرح می کند، بشری که حکومت دستش هست نمی تواند به اکثریت مردم بی اعتنایی داشته باشد. امیرالمؤمنین(ع) مخاطب پیامبر(ص) قرار می گیرد که تو ولایت بر مردم داری به شرط اینکه با رضایت تو را بر ولایت بپذیرند.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: بحث اعتماد عمومی در مسأله مشروعیت نظام بسیار مهم است. من واقعا معتقدم اینکه امام می گفت میزان رأی ملت است یک سخن سیاسی نبود و یک فتوای فقهی بود. حتی در فرمایشات مقام رهبری هم بارها این آمده و اول فروردین ۸۹ ایشان در آستان قدس این تعبیر را دارد که در جمهوری اسلامی علاوه بر مشروعیت الهی، مشروعیت مردمی هم داریم. یعنی از لحاظ شرعی حکومت اقلیت صحیح نیست و باید اکثریت مردم حکومت داشته باشند.

وی تأکید کرد: ما هرچه بخواهیم پیشرفت و توسعه داشته باشیم، بدون مردم پیشرفت معنا ندارد. لذا من معتقدم از لحاظ مبانی علمی هیچ بحثی در این نیست. اولین شاخص کسب اعتماد عمومی، پاسخگویی است. این پاسخگویی به همه جا از جمله شورای نگهبان بر می گردد. بالأخره من نفهمیدم که چرا رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدم. جالب است که شامل ابلاغیه شورای نگهبان هم می شدم. سوابق اجرایی، تقنینی، حوزوی و هیأت علمی من هم پنج درجه بالاتر از کسانی است که تأیید شدند.

کواکبیان ادامه داد: بهمن بود که چهار هزار روز از حصر گذشت و ما در روزنامه هم نوشتیم که دستگاه قضایی آنها را محکوم نکرده است. آن موقع شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده و الآن می تواند تجدید نظر کند. هنوز که هنوز است معلوم نشد هواپیمای اوکراینی چرا سقوط کرد و آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶ را کسی پاسخگو نیست. قطعا با طرح صیانت همین اندک پاسخگویی هم نخواهد بود. آقای رئیسی می گوید باید سرعت اینترنت زیاد شود، دستور بنویسید تا اجرا شود. من از آقای محسنی اژه ای درخواست کردم در مجلس نتوانستیم املاک نجومی را به نتیجه برسانیم و لااقل شما آن را بررسی کنید.

وی اظهار داشت: بنده معتقدم شاخص بعدی این است که ما مردم سالاری را جدی نمی گیریم. چرا انتخاباتی که داشتیم با ۶۰ درصد غیبت مردم انجام شد؟ یعنی کسانی که به مجلس آمده اند نماینده ۱۵ درصد مردم هستند. نباید آسیب شناسی کنیم؟! اگر اراده اکثریت باشد باید فکر دیگری کنیم. آقای مجلس بیش از ۲۰ ماه از عمرتان گذشت؛ طرح شفافیتتان کجا تصویب شده است؟! شورای نگهبان، مجمع تشخیص، دولت، مجلس خبرگان و شوراهایی که هستند هم باید شفاف باشند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته بعدی افزایش اعتماد عمومی بحث فساد ستیزی است که این را هم ما نمی بینیم. درون این سیستم اداری اگر رشوه، رانت و پارتی نداشته باشید، کارتان درست انجام می شود؟! وضعیت شرکت های دولتی، رانت های اطلاعاتی، فرارهای مالیاتی و تعارض منافع در بحث فساد ستیزی مهم است که متأسفانه کمیت ما در این زمینه هم می لنگد. نکته بعدی بحث عدالت محوری است. روز به روز شکاف طبقاتی بیشتر می شود؛ عدالت اقتصادی ما چه طور معنی پیدا می کند؟! اخیرا می گویند شروع به آزادسازی سواحل کرده ایم؛ آقای رئیسی شما که یک عمر در دستگاه قضایی بوده اید چرا قبلا این کار را نکرده اید؟

وی تأکید کرد: می گویند ما در این دولت انتصاب فامیلی نداریم؛ خجالت هم نمی کشند. ۲۰۰ نفر به خاطر انتصابات فامیلی در این دولت هستند و بحث آقازاده ها و دامادها نیست و اخیرا به باجناق ها هم رسیده است. اخیرا دیوان عدالت اداری می گوید رأی به موافقت با شهردار تهران اشتباه بوده است. واقعا شهردار استعفا می دهد؟! در مورد معیشت مردم هرچه بگویم کم گفته ام. هشت ماه گذشت و روز به روز مردمی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند بدبخت تر می شوند و هیچ کسی جواب نمی دهد.

کواکبیان گفت: بحث شیرین تعامل با جهان یکی دیگر از شاخص های اعتماد عمومی است. به خدا اگر بگویند تیم جدید موفق شده اند من خوشحال خواهم شد. چون منافع ملی برای ما مهم است و به خاطر یک دستمال که نباید قیصریه را به آتش کشید. ولی ما باید راستی آزمایی و توافق پایدار را تضمین داشته باشیم. من معتقدم آقای دکتر ظریف جز نظر رهبری چیزی را عمل نکرده است. رهبری معزز اجازه هم دادند که حتی مذاکره مستقیم داشته باشیم. نمی شود که چینی ها و روس ها بگویند ما این حرف ها را می زنیم؛ مستقیم مذاکره کنید و تمام شود.

وی تأکید کرد: این بحث ها به منافع ملی ضربه می زند. رابطه سیاسی ما با آمریکا باید به شکلی حل شود و آن رابطه زمانی حل می شود که برنامه ریزی کنیم. الآن چین با آمریکا جنگ دارند ولی رابطه آنها قطع نمی شود و روسیه هم با آمریکا اختلاف دارد اما رابطه آنها قطع نمی شود. ما می توانیم رابطه داشته باشیم اما بحث ها را هم پیش ببریم. حتی ترامپ بعد از اشغال سفارت عربستان از برجام خارج شد و گرایی بود که سعودی ها به آنها دادند. ما باید آخرین کشوری باشیم که طالبان را به رسمیت بشناسیم. در بحث های سیاست خارجی منافع ملی ما مهم است.

دبیرکل حزب مردم سالاری در پایان گفت: ما به عنوان حزب مردم سالاری آماده هستیم که جبهه اصلاحات چهار حزب شود و بالأخره این بحث باید به جایی برسد. اگر واقعا نظام حزبی بخواهد حاکم شود قطعا می تواند راهکار خوبی باشد که حداقل ۳۱ حزب اصلاحات با هم عمل کنند. به نظر من راهکار بازنگری در قانون اساسی است و برای بحث تحول خواهی اصلا تردید نکنیم و باید دنبال تغییر و تحول باشیم.