«کلینتون» و «کروز» برندگان نخستین رای گیری حزبی آمریکا

تی تی خبر : نخستین رای گیری درون حزبی انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی «هیلاری کلینتون» دموکرات و «تد کروز» جمهوری خواه در ایالت آیووا به پایان رسید. این رقابت ها درطول ماه های آتی به منظور معرفی نامزد دو حزب اصلی نظام سیاسی آمریکا در دیگر ایالات ادامه خواهد داشت. دوشنبه شب […]

تی تی خبر : نخستین رای گیری درون حزبی انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی «هیلاری کلینتون» دموکرات و «تد کروز» جمهوری خواه در ایالت آیووا به پایان رسید. این رقابت ها درطول ماه های آتی به منظور معرفی نامزد دو حزب اصلی نظام سیاسی آمریکا در دیگر ایالات ادامه خواهد داشت.

دوشنبه شب به وقت محلی، نخستین رای گیری درون حزبی در انجمن های حزب جمهوری خواه و دموکرات در ایالت آیووا آمریکا برگزار شد.
«تد کروز» سناتور ایالت تگزاس با بدست آوردن ۲۸ درصد آرای انجمن های این ایالت، پیروز رای گیری حزب جمهوری خواه شد و دونالد ترامپ، میلیاردر آمریکایی با ۲۴ درصد نفر دوم و« مارکو روبیو» برخلاف پیش بینی ها، با پیشرفت چشمگیری نسبت به نظرسنجی ها، با کسب ۲۳ درصد آراء، سوم شد.
اما در حزب دموکرات، رقابت ها بصورت بسیار نزدیکی بین «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا و «برنی سندرز»، سناتور ورمونت پایان یافت که در آخر «هیلاری کلینتون» بر آرا در رقابتی بسیار نزدیک، با کسب ۴۹٫۹ درصد آرا « برنی سندرز» که ۴۹٫۵درصد آرا را کسب کرد، پیروز شد و «اومالی» با ۰٫۶ درصد آرا ، در رده سوم لیست سه نفره حزب دموکرات قرار گرفت.
دونالد ترامپ برخلاف بزرگنمایی های انجام شده در رسانه های آمریکا که همواره پیشتاز اکثر نظرسنجی های انجام شده معرفی می شد تنها با اختلاف یک درصدی از مارکو روبیو (۲۴ درصد به ۲۳ درصد) نفر دوم شد که رسانه های آمریکا این نتیجه را نوعی پیروزی برای مارکو روبیو و شکست برای ترامپ قلمداد کردند و بی شک «تد کروز» با بدست آوردن ۲۸ درصد از انجمن های آیوا، پیروز بلامنازع حزب جمهوری خواه معرفی شد.
رای گیری با دو روش مختلف در دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برگزار می شود، در حزب جموری خواه اعضا برگه های انتخاباتی خود را بصورت غیر علنی به صندوق های رای گیری می اندازند ولی در حزب دموکرات شرکت کنندگان با نشستن بر صندلی های مربوط به هر نامزد، رای خود را اعلام می کنند که این روش ساعتها به طول می انجامد و معمولا نتایج آن دیرتر از حزب جمهوری خواه اعلام می شود.
رای گیری مقدماتی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا پس از ماه ها تبلیغات و مناظرات انتخاباتی نامزدها، از تاریخ ۱۰ بهمن ماه از ایالت آیوا بعنوان مهمترین ایالت شروع و در تاریخ ۲۵ خرداد برابر با ۱۴ ژوئن در واشنگتن دی سی به پایان می رسد.
نتایج انجمن حزبی ایالت آیوا از این جهت مهم است که بعنوان ایالت شروع کننده این انتخابات، تاثیر تعیین کننده ای در افکار عمومی رای دهندگان در دیگر ایالات خواهد داشت و طبق سنت دوره های قبل، هر نامزدی که از میدان رقابت های انتخاباتی این ایالت پیروز خارج شود، مرکز توجه رسانه ها قرار می گیرد و رای دهندگان در ایات های بعدی با داشتن برآوردی از شانس پیروزی نامزد ها، تصمیم گیری نهایی خود را اتخاذ می کنند.
انتخابات در ایالت آیووا ساعت ۱۹ بعداز ظهر به وقت محلی در یک هزار و یکصد حوزه رای گیری جمهوری خواه و ۹۰۰ حوزه رای گیری دموکرات در سراسر ۹۹ منطقه ایالت آیووا آمریکا برگزار و نتایج اولیه آن در ساعت ۲۳ شب به وقت محلی اعلام شد.
پس از انتخابات انجمن های حزبی در آیوا در اول فوریه، دومین انتخابات درون حزبی تحت عنوان انتخابات مقدماتی در مورخ نهم فوریه سه شنبه برابر با ۲۰ بهمن ماه در ایالت نیوهمپشایر برگزار می شود.

منبع : ایرنا