نگاهی به کاندیداهای شهرداری رشت در شب سرنوشت؛

کلید رشت به دستان کدام یک از این پنج نفر سپرده می شود؟

حرف تازه – فردا قرار است شهردار آینده رشت انتخاب شود. تلفیقی از بیم و امید در نگاه شهروندان رشت به چشم می خورد. این روزها در هر کوی و برزنی که می روی صحبت از انتخاب شهردار است. فردا عمارت میرزا خلیل رفیع یکی از مهم ترین تصمیمات دوره پنجم شورای اسلامی شهر رشت را […]

حرف تازه – فردا قرار است شهردار آینده رشت انتخاب شود. تلفیقی از بیم و امید در نگاه شهروندان رشت به چشم می خورد. این روزها در هر کوی و برزنی که می روی صحبت از انتخاب شهردار است. فردا عمارت میرزا خلیل رفیع یکی از مهم ترین تصمیمات دوره پنجم شورای اسلامی شهر رشت را خواهد گرفت که فارغ از نتیجه بی تردید به یکی از صفحات ماندگار تاریخ این شهر بدل خواهد شد.

کلیددار شهرداری رشت هرکه باشد مسئولیت سنگینی را به دوش خواهد گرفت و انتظارات از سالهای قبل به مراتب بیشتر خواهد بود.

۵ گزینه نهایی شهرداری رشت، مسعود نصرتی ، مسعود اسلامی ، مسعود کاظمی ، محمد زالفی و مهدی فرشاد فقیه هستند که هریک ویژگی های مثبت و منفی منحصر به فردی دارند و در ادامه قصد داریم نگاهی به این ۵ گزینه داشته باشیم.

 

مسعود نصرتی

مسعود نصرتی تنها گزینه ای است که سابقه شهردار بودن داشته است. او بیش از ۸ سال شهردار قزوین بوده و به عنوان شهردار نمونه کشور نیز انتخاب شده است و هیچ نقطه تاریکی در کارنامه کاری او وجود ندارد. تحصیلات مرتبط، روابط و عناوین بین المللی جالب توجه، کارنامه ای سراسر موفقیت در دوران شهرداری، آشنایی کامل با مباحث مدیریت شهری به واسطه ۲۷ سال حضور در این حوزه از دیگر ویژگی های او به شمار می رود. نصرتی در آستانه ۵۰ سالگی به مرز پختگی رسیده است و شهرهای دیگری به جز رشت نیز دنبال شهردار شدن او هستند. نصرتی حقوق ها و آسفالت کردن شهر را برنامه نمی داند و جزیی از وظایف شهرداری ها قلمداد می کند و تفاوت دیگرش با سایر کاندیداها در این است که برنامه هایش را قبلا تجربه کرده است چرا که او تمام پیشنهاداتش در حوزه های مختلف را در دوران شهرداری خود در قزوین به مرحله اجرا رسانده است اما سایر گزینه ها هیچ یک سابقه شهردار بودن نداشته اند. او که تحولات بزرگی را در قزوین رقم زده است با تصمیم فردی از شهرداری قزوین کنار رفت و گفته می شود روزی که خداحافظی کرد اعضای شورا و پرسنل شهرداری برای رفتنش اشک ریختند. بزرگترین مانع او در راه رسیدن به شهرداری رشت غیر بومی بودن او خواهد بود. غیر بومی بودن تنها موضوعی است که با توجه به سفارش آیت الله قربانی نماینده ولی فقیه در گیلان کار او را برای گرفتن رای از اعضای شورا بسیار سخت می کند.

مسعود کاظمی

مسعود کاظمی تنها گزینه بومی به شمار می رود که در سالهای اخیر از نزدیک مسائل مدیریت شهری رشت را لمس کرده است. او متولد و بزرگ شده ساغریسازان رشت و عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر رشت بوده است. مسعود کاظمی جوان سرشار از انگیزه است. رئیس سال پایانی شورای چهارم رشت در کارنامه خود مدیرعاملی سازمان تاکسیرانی را نیز دارد. دوره ای کوتاه که هرچند تنها ۹ ماه بود اما هنوز هم در آن سازمان از آن دوران به نیکی یاد می شود و محبوبیت خوبی بین کارکنان مجموعه برای خود به جا گذاشته است. مسعود کاظمی در ارائه برنامه هایش هم برنامه خوبی ارائه داد و هرچند ایده آل گرایانه به نظر می رسید اما مزیت آن کپی پیست نبودن و وجود نشانه هایی از لمس مشکلات بود. کاظمی اگر نتواند تمامی آن برنامه ها را اجرایی کند حداقل نشان داده است که درد رشت را به خوبی می داند. او در دوره شورای چهارم نیز از منتقدان جدی ثابت قدم بوده است. بومی بودن، تحصیلات مرتبط (مهندسی عمران) و آشنایی با مسائل روز مدیریت شهری رشت در سال های اخیر در کنار ویژگی هایی مثل پر انرژی بودن، شجاعت و ارتباطات قوی در سطح ملی برای جذب سرمایه گذار از ویژگی های مثبت او به شمار می رود. او پیش از این نیز یکبار تا مرز شهردار شدن پیش رفت اما در آن مقطع بنا به دلایل و ایراداتی که به نحوه رای گیری وارد شد از شهردار شدن بازماند و نهایتا ثابت قدم شهردار رشت شد.

مسعود اسلامی

مسعود اسلامی پزشکی است بومی و متولد خیابان لاکانی، محجوب و مودب با ارتباطات گسترده و قوی که از ۱۷ سالگی فرمانده بودن را تجربه کرده است. او که یکی دیگر از گرینه های بومی محسوب می شود تحصیلات مرتبط و یا سابقه مدیریت شهری ندارد اما با مسائل روز رشت نا آشنا نیست. ارتباطات گسترده از او یک چهره قدرتمند ساخته است. پاکدستی و صداقت دو ویژگی بارز معاون درمان سپاه قدس گیلان است که البته نافی این ویژگیها در سایر گزینه ها نیست. اسلامی در روز ارائه برنامه های خود حواشی جالبی را رقم زد. او از یک سو با پاورپوینت برنامه هایش بسیاری از حاضرین را به یاد برنامه های ثابت قدم انداخت و از سوی دیگر در پاسخ به این سوال که چطور یک پزشک میتواند شهردار شود گفت که چطور حقوقدان یا لیسانس ادبیات می تواند به مدیریت شهری ورود کند اما پزشک نمی تواند؟ و در بخش دیگری از سخنانش از آی کیوی بالای پزشکان و مشکلات به جا مانده از دوران مدیریت متخصص شهرسازی گفت که البته جای تامل بیشتری دارد برای اینکه در انتخاب یک شهردار صرفا به چند ویژگی روی کاغذ بسنده نکنیم و جوانب دیگری را هم در نظر بگیریم. 

مهدی فرشاد فقیه

مهدی فرشاد فقیه سومین کاندیدای بومی تصدی پست شهرداری رشت است. مهدی فرشاد چهره ای متفاوت دارد. سری تراشیده و ریش پروفسوری… چهره اش شبیه آنهایی است که راه کارهای اقتصادی بزرگ را بلدند. او دکترای مکاترونیک از دانشگاه A.W امریکا دارد و چند بار برای ورود سرمایه گذاران به رشت تلاش کرده است که به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است. در ارائه برنامه روز گذشته خود در شورا از زبان بدن و فن بیان به خوبی بهره برد و وعده ورود ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه طی ۴ سال به شهرداری رشت را داده است. او نگاهش را اقتصادی معرفی کرده است و حتی نام چند سرمایه گذار بزرگ را نیز آورد و گفت حتی اگر شهردار نشود به شهرش کمک می کند. با وضعیت مالی نابسامان شهرداری رشت این ویژگی را باید برترین ویژگی فرشاد فقیه دانست.

محمد زالفی 

محمد زالفی فرماندار سابق شهرهای گیلان چهارمین کاندیدای گیلانی شهرداری رشت است. او متولد ۱۳۴۰ در یکی از روستاهای املش است و به عنوان یکی از چهره های شاخص جریان اصلاحات و کارگزارانی ها شناخته می شود و البته قصد ندارد شهرداری را پایگاهی سیاسی کند. هرچند تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری ندارد اما سوابق اجرایی فراوانی دارد. فرمانداری رودبار در دوران بازسازی مناطق زلزله زده و فرمانداری رشت در دوران برف سال ۸۳ دو مورد از دهها خدمات ارزنده او به این استان است. زالفی ضمن شناخت کامل از استان گیلان، روابط ملی خوبی نیز دارد و شخصیت منضبط، مودب و با دیسیپلینی دارد. او خودش کاندیدای شهرداری رشت نبود اما وقتی از او خواسته شد پا به میدان گذاشت و با احساس مسئولیت مثال زدنی خود، منجر به ایجاد موج هایی در فضای مجازی و تلگرامی شد و فضایی به وجود آمد که به نظر می رسد اصلاح طلبان شورا حتی در صورت باخت هم راهی به جز رای دادن به محمد زالفی به نشانه احترام ندارند…

باید تا فردا صبر کنیم و ببینیم تصمیم پارلمان محلی چه خواهد بود و نهایتا کلید شهرداری رشت به دستان چه کسی سپرده خواهد شد؟ امیدواریم بهترین و منطقی ترین تصمیم برای رشت و رشتی ها رقم بخورد…