کشورهای سردسیر دنیا کدام کشورها هستند؟

تا کنون به این موضوع فکر کرده‌اید که کشورهای سردسیر جهان، کدام کشورها هستند؟ آمارها و رکوردهای عجیبی در رابطه با سردترین مناطق جهان وجود دارد که تکان دهنده و البته برای افرادی که از سرما و هوای سرد گریزان هستند؛ وحشتناک خواهد بود. مثلا آیا می‌دانید کمترین دمایی که تاکنون بر روی زمین به ثبت رسیده، چند درجه و مربوط به کدام کشور است؟ زمین زیبا، سیاره‌ی جریانات هوایی مختلف و متنوع است. در حالی که در بیابان‌های آسیا گرمای هوا از مرز پنجاه درجه‌ی سانتیگراد بالای صفر گذشته است؛ در کوهپایه‌های آلپ، خنکای هوا بدون پوشش گرم؛ آزار دهنده خواهد بود.

به گزارش حرف تازه ، این تغییرات جریان، تنوع اقلیم‌ها را رقم زده و هوای غالب هر منطقه را تعیین خواهد کرد. از طرفی هرچه بسوی شمال یا جنوب کره‌ی زمین حرکت کنیم، هوا سردتر خواهد شد. جالب است بدانید سردترین دمای به ثبت رسیده بر روی زمین در سال ۱۹۸۳ از قطب جنوب گزارش شده است: ۸۹.۲ درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر! نزدیکترین دما به این رکورد، بیست درجه گرم‌تر از آن است.

گرم شدن زمین در دهه‌های اخیر، بسیاری از ساکنان سیاره‌ی آبی را به این نتیجه رسانده که سرمای هوا و هوای خنک، جذابیت‌های خود را دارد. سفر به کشورها و مناطق خنک و یا مهاجرت به کشورهای سردسیر در سالیان اخیر با استقبال قابل توجهی همراه بوده است. برای اینکه با سردترین کشورهای جهان آشنا شوید؛ این مطلب از مجله گردشگری الی گشت را تا پایان دنبال کنید.

کشورهای سردسیر - الی گشت

روسیه؛ سرمای افسانه ای دشت های شمال

حتماً شما هم این تمثیل و توصیف را شنیده‌اید که برای بیان شدت سرمای هوا بکار می‌رود: سیبری! علاقمندان به تاریخ و ادبیات روسیه می‌دانند که تبعیدیان به اردوگاه‌های کار اجباری این کشور، عازم دشت‌های مخوف شمال می‌شده‌اند. جایی که سرمای آن کشنده و طاقت‌فرسا است. برخی از افسانه‌های مذهبی و فلکلوریک روسی، دشت‌های شمالی این کشور را محل زندانی شدن شیاطین می‌دانند. تمامی این موارد، از سرمای سخت کشور روسیه خبر می‌دهند. کمترین دمای به ثبت رسیده در روسیه، ۶۸ درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر در ۱۹۳۳ است.

در برخی مناطق سیبری و شمال روسیه، دمای هوای زمستانی تا شصت درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر پایین می‌آید. ساکنین این مناطق قوانین خاص خود را برای فصل زمستان دارند. بعنوان مثال وقتی دمای هوا از پنجاه درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر پایین‌تر رفت؛ مدارس و برخی ادارات در اغلب مناطق شمالی روسیه تعطیل می‌شوند. روسیه سردترین کشور جهان بعد از قطب جنوب است.

روسیه - کشورهای سردسیر - الی گشت

کانادا؛ سردسیر پر طرفدار! | کشورهای سردسیر

کانادا یکی از زیباترین و بهترین کشورهای جهان از لحاظ استانداردهای زندگی است. این کشور بزرگ و مدرن، یکی از پرمخاطب‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت است. علاوه بر تمامی امکانات و جاذبه‌ها برای مهاجران و گردشگران، کانادا از کشورهای سردسیر دنیا است. میانگین دمای هوای این کشور در فصل زمستان چهل درجه زیر صفر است. در سال ۱۹۴۷ سردترین دمای این کشور به ثبت رسید که طبق گزارشات، ۶۳ درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر بود.

کانادا - کشورهای سردسیر - الی گشت

ایالات متحده آمریکا؛ آلاسکا!

آلاسکا یکی دیگر از اسامی پرکاربرد ما ایرانیان برای توصیف شدت سرمای هوا است. این ایالت سردسیر کشور آمریکا، به تنهایی میانگین دمای سالانه در این کشور را بحد قابل توجهی پایین می‌آورد. آلاسکا بدلیل یخ‌بندان طولانی زمستانی و سرمای خشک و سوزان خود شهرت دارد. این ایالت یکی از سردترین مناطق زمین است. در ژانویه‌ی ۱۹۷۱ در کریک کمپ این ایالت، دمای ۶۲ درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر بعنوان کمترین دمای گزارش شده در آمریکا به ثبت رسید.

ایالات متحده آمریکا - آلاسکا - الی گشت

قزاقستان؛ یخبندان آسیایی

سرزمین پهناور قزاقستان در مرکز و شمال شرقی آسیا و هم‌مرز با چین و روسیه است. این سرزمین کهن و دیدنی آسیایی بدلیل یخ‌بندان طولانی و سرمای سوزان خود در فهرست سردترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد. در میان کشورهای سردسیر این نقطه از جهان، قزاقستان بدلیل میانگین دمای زمستانی ۲۰ تا ۳۵ درجه زیر صفر، بعنوان سردترین کشور بعد از روسیه شناخته می‌شود. سردترین دمای گزارش شده در تاریخ قزاقستان، ۵۷ درجه‌ی سانتیگراد زیر صفر است.

قزاقستان - الی گشت

مغولستان؛ دشت یخ بسته | کشورهای سردسیر

یکی از سردترین مناطق جهان، مغولستان است. دشتی خشک و خشن، با سرمایی هولناک و طولانی. زمستان این دشت یخ بسته، طولانی است و با اینکه ممکن است بارندگی چندانی نداشته باشد؛ میانگین دمایی آن بین ۱۵ تا ۳۰ درجه زیر صفر است. در زمستان ۲۰۲۱، برودت تقریبی ۵۷ درجه سانتیگراد زیر صفر از تِسِتسِن اویول، مغولستان را بعنوان سردترین نقطه‌ی حال حاضر در نیم‌کره‌ی شمالی معرفی کرد.

مغولستان - کشورهای سردسیر - الی گشت

فنلاند؛ زمستان صد روزه

فنلاند کشور زیبا و مرفه شمال اروپا اگرچه جزء سردترین مناطق زمین نیست؛ اما یکی از طولانی‌ترین زمستان‌ها را دارد. زمستان‌های طولانی فنلاند سرد و سوزان است. در مرزهای شمالی فنلاند، فصل زمستان حدود دویست روز به طول می‌انجامد. زمستان های فنلاند زیبا و اسرارآمیز است. با این وجود یخبندان طولانی فنلاند، ملال‌آور بنظر می‌رسد. در ژانویه‌ی ۱۹۹۹، سردترین روز فنلاند با دمای ۵۱.۵ درجه سانتیگراد زیر صفر در کتاب رکوردها به ثبت رسید.

فنلاند - الی گشت

نروژ؛ سواحل سرد | کشورهای سردسیر

نوار ساحلی طولانی کشور نروژ با اقیانوس اطلس، ممکن است که تصور آب و هوای ساحلی گرم و مطبوعی برای این کشور ثروتمند در ذهن ایجاد کند. اما نروژ از آنجا که یکی از شمالی‌ترین سرزمین‌های جهان است؛ یکی از کشورهای سردسیر جهان نیز به شمار می‌رود. نروژ در فصل زمستان میانگین دمایی صفر درجه را تجربه می‌کند. سردترین دمای به ثبت رسیده در این کشور در سال ۱۹۹۹ به ثبت رسیده که رقم قابل توجه ۵۱ درجه زیر صفر است.

نروژ - کشورهای سردسیر - الی گشت

استونی؛ یخچال کوچک شمالی

استونی، کشور کوچکی در شمال اروپا واقع بر کرانه‌های دریای بالتیک است. زمستان‌های سرد و مرطوب استونی، این سرزمین را به یکی از سردترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. اگرچه میانگین دمای زمستانی استونی حدود پنج درجه‌ی سانتیگراد است؛ با این حال جریانات هوایی مرطوب شمالی، سرمای خاصی در جو این کشور مستقر می‌کنند. الگوهای نامنظم بارش و باران‌های سرد و یخ‌مانند استونی؛ سرمای ویژه و عجیبی به این سرزمین داده است. سردترین هوای گزارش شده در استونی، ۴۳ درجه زیر صفر است.

سوئد؛ سرمای ماندگار

سوئد اگرچه در صدر فهرست کشورهای سردسیر دنیا نیست؛ اما بدلیل زمستان‌های طولانی خود؛ یکی از سردترین مناطق جهان بحساب می‌آید. زمستان در سوئد ماندگار و تمام نشدنی بنظر می‌رسد. یخ‌بندان طولانی مدت این سرزمین، بظاهر پایان ناپذیر است. سوئد به همراه فنلاند، در منطقه‌ی لاپلند واقع شده است. منطقه‌ای با زمستان‌های سخت و سرد. ۵۲.۶ درجه سانتیگراد زیر صفر، سردترین دمای گزارش شده در تاریخ این کشور به سال ۱۹۶۶ است.

سوئد - الی گشت

ایسلند؛ یخ های معتدل | کشورهای سردسیر

عنوان سرزمین یخ برای یک کشور، به احتمال فراوان بسیاری از شنوندگان را در یافتن پاسخ این پرسش که: سردترین کشور جهان کجاست؟ دچار اشتباه کند. ایسلند، نه تنها سردترین کشور جهان نیست؛ بلکه در فهرست سردترین کشورهای جهان، یکی از ملایم‌ترین آب و هواها را دارد. تابستان‌های ایسلند ملایم و خنک است. با این حال زمستان‌های این کشور سرد است. میانگین دمای هوای ایسلند در فصل زمستان یک تا دو درجه بالای صفر است. سردترین دمای به ثبت رسیده در این کشور چهل درجه سانتیگراد زیر صفر بوده است.

ایسلند - کشورهای سردسیر - الی گشت

اتریش؛ سرمای آلپ

اتریش کشوری زیبا و دیدنی در اروپای مرکزی است که بدلیل واقع شدن در کوهپایه‌های آلپ، هوای معتدل و مطبوعی دارد. میانگین دمای سالانه در این کشور حدود هفت درجه‌ی سانتیگراد است. با این وجود اتریش یکی از کشورهای سردسیر جهان است که دمای آن در بیشتر روزهای زمستان زیر صفر است. عبور نوار طولانی و وسیع کوه‌های آلپ از این سرزمین و دیگر همسایگان آن مانند سوییس و لیختن‌اشتاین؛ زمستان‌های این منطقه را سرد و برفی کرده است. دمای هوای اتریش در برخی اوقات از فصل زمستان تا سی درجه زیر صفر نیز کاهش می‌یابد.

اتریش - الی گشت

در پایان…

باید توجه داشت که سرمای این کشورها همیشگی و دائمی نیست. بارش‌های زمستانی و فصل یخبندان؛ بهار حیرت‌انگیز و تابستان‌های پرباری برای بسیاری از این کشورها به ارمغان می‌آورد. بغیر از دشت‌های خشن و خشک آسیای میانه و روسیه، کشورهای سردسیر اروپایی مقصد فوق‌العاده‌ای برای سفر تابستانی هستند. کشورهای دیگری نیز می‌توانست در این فهرست قرار بگیرد. شما جای چه کشورها و مناطقی را برای معرفی بعنوان سردترین نقاط جهان در این مقاله خالی می‌بینید؟