کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان | سفر به کدام کشورها آسان تر است؟

سفر بدون ویزا برای ایرانیان به سایر کشورها یکی از موضوعاتی است که برای شهروندان هر کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است. در چند دهه اخیر کشورهای جهان بر اساس تفاهمات و معاهداتی که در زمینه گسترش روابط دیپلماتیک صورت گرفته است توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته‌اند. بسیاری از کشورها بر این عقیده هستند که با توسعه روابط دوستانه با سایر کشورها می‌توانند فرصت‌های مناسبی برای تأمین رفاه و ترقی شهروندان خود ایجاد کنند. بر این اساس بهبود و پیشرفت در زمینه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و صنعتی ارتباط مستقیمی با روابط دوستانه و همه‌جانبه با سایر کشورها و ملت‌ها دارد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت، یکی از مقوله‌های مهمی که طیّ سالیان گذشته نقشی کلیدی در پیشرفت اقتصادی و فرهنگی کشورها ایفا کرده است گردشگری است. بسیاری از کشورهای جهان به منظور رسیدن به شرایط ایده‌آل در این صنعت به توسعه روابط خود با سایر کشورها بیش از پیش اهمیت می‌دهند. سفر آسان شهروندان آن کشور به کشورهای مختلف و متقابلاً ایجاد شرایطی که اتباع سایر کشورها به‌راحتی به یک کشور سفر کنند مهم‌ترین موضوع در این رابطه است. برای این منظور مفهومی به‌نام اعتبار پاسپورت یک کشور مطرح می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی اعتبار پاسپورت ایران برای سفر آسان و بدون ویزا خواهیم پرداخت. همچنین با مجله گردشگری الی گشت همراه باشید تا با لیست کشورهایی که ایرانی ها بدون ویزا می توانند سفر کنند آشنا شوید.

پاسپورت و اعتبار آن – سفر بدون ویزا برای ایرانیان

سفر بدون ویزا برای ایرانیان برای شهروندان یک کشور منوط به اعتبار پاسپورت آن کشور در سطح بین‌المللی است. پاسپورت یا گذرنامه یک مدرک شناسایی است که از سوی دولت یک کشور و به درخواست شهروندان صادر می‌شود. پاسپورت شامل اطلاعات هویتی هر فرد است و در سفرهای خارجی به‌عنوان مدرک شناسایی جهت اطلاع از ملیّت وی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاسپورت‌ها معمولاً در سه نوع عادی یا توریستی، کاری و دیپلماتیک هستند. اکثر افراد در گروه متقاضیان پاسپورت عادی قرار می‌گیرند و می‌توانند با مراجعه به ادارات مربوطه برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.

معیارها و فاکتورهای مختلفی در تعیین اعتبار پاسپورت یک کشور دخالت دارند. اصلی‌ترین ملاک برای اعتبارسنجی گذرنامه یک کشور سفر های بدون نیاز به ویزا با ارائه دادن آن گذرنامه است. به‌عبارت دیگر هرچه تعداد کشورهایی که اتباع یک کشور را بدون ویزا و تنها با ارائه گذرنامه کشور خود بپذیرند بیشتر باشد، جایگاه پاسپورت و اعتبار آن بالاتر است. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن اعتبار دولت و نظام حاکم بر یک کشور در سطح جهانی و بین‌المللی است. روابط سیاسی گسترده و دوستانه با سایر کشورها و شرایط فرهنگی مناسب یک کشور اعتبار بالاتری برای گذرنامه آن کشور در پی خواهد داشت.

پاسپورت و اعتبار آن - سفر بدون ویزا برای ایرانیان - الی گشت

ویزا یا روادید – سفر بدون ویزا برای ایرانیان

چنانچه اشاره شد سفر بدون ویزا برای ایرانیان به اعتبار پاسپورت یک کشور بستگی دارد. اما ویزا چیست؟ ویزا یا روادید یک مجوز مشروط و موقت است که یک کشور برای اتباع کشورهای خارجی جهت ورود به خاک خود صادر می‌کند. در این ویزا به روش‌های مختلف ضمیمه پاسپورت اتباع خارجی شده و بر اساس آن اجازه اقامت در یک مدت زمانی مشخص برای آنان صادر می‌شود. ویزا مجموعه‌ای از ضوابط و قوانین را هم برای افراد متقاضی تعیین می‌کند. این قوانین شامل محدودیت‌هایی در زمینه‌های کاری و تحصیلی و همچنین مدت زمان اقامت و اتمام اعتبار ویزا است.

برای دریافت ویزای یک کشور افراد باید به سفارت یا کنسولگری آن کشور مراجعه کنند. پس از بررسی شرایط مختلف مانند نسبت خانوادگی با افراد مختلف، شرایط کاری و هدف از سفر، شرایط مالی و تحصیلی و سابقه سفرها این مجوز صادر خواهد شد. ویزا به اشکال مختلف صادر می‌شود. یک گواهی رسمی، نسخه الکترونیکی و درج در گذرنامه به‌صورت مُهر یا برچسب متداول‌ترین شیوه‌های صدور ویزا هستند.

اگرچه سفر های بدون ویزا در جهان رو به افزایش هستند با این وجود همچنان برای سفر به کشورهای مختلف دریافت ویزا یا روادید الزامی است. مهم‌ترین انواع ویزا عبارتند از: ویزای گردشگری، ویزای ورزشی، ویزای پزشکی و درمانی، ویزای تحصیلی، ویزای شغلی، ویزای مالی یا سرمایه‌گذاری، ویزای دیدار با بستگان، ویزای خبرنگاری و ویزای حمل و نقل و ترانزیت. یکی از مزایای سفر بدون ویزا برای ایرانیان عدم نیاز به دریافت ویزای فرودگاهی، الکترونیکی یا e.TA است. در ادامه با این سه شکل ویزا آشنا خواهیم شد.

  • ویزای فرودگاهی

ویزای فرودگاهی یا ویزای ورودی مجوز ورود به کشور مقصد است که در فرودگاه آن کشور و پس از طیّ مراحل تعیین شده صادر می‌شود. برای صدور این ویزا بررسی مدارک و دیگر بررسی‌های لازم انجام گرفته و پس از دریافت هزینه‌های صدور، ویزا به‌صورت مُهر یا برچسب با ذکر تاریخ ورود و خروج در پاسپورت افراد ثبت می‌شود.

ویزای فرودگاهی - الی گشت

  • ویزای الکترونیکی – سفر بدون ویزا برای ایرانیان

ویزای الکترونیکی نسل جدید ویزاها هستند که به‌منظور تسریع فرایند صدور ویزا طراحی شده‌اند. برای دریافت این ویزاها متقاضیان در وبسایت سفارت کشور مقصد درخواست خود را ثبت و مدارک مورد نیاز را بارگذاری می‌کنند. پس از طیّ مراحل لازم و انجام بررسی‌های مختلف این ویزا به‌صورت الکترونیکی صادر خواهد شد. پس از رسیدن به کشور مقصد با ارائه شماره پاسپورت و مدارک شناسایی این ویزا در گذرنامه ثبت خواهد شد

  • TA

مجوز الکترونیکی سفر یا مجوز الکترونیکی ورود یک سامانه جدید است که برای شهروندان کشورهایی تعریف شده است که مجاز به سفر بدون ویزا برای ایرانیان به کانادا هستند. بر این اساس اتباع کشورهایی که برای ورود به کانادا نیاز به ویزا ندارند در صورت مسافرت به این کشور از مرزهای هوایی باید این مجوز را یک روز قبل از پرواز دریافت کنند.

اعتبار پاسپورت ایران

در سالیان اخیر تعداد کشورهایی که اجازه سفر بدون ویزا برای ایرانیان به اتباع ایرانی را می‌دهند کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. این به معنی کاهش اعتبار پاسپورت ایران در جهان است و شهروندان ایرانی باید برای سفر به بسیاری از کشورها ویزا دریافت کنند. مراجع و منابع مختلفی در زمینه اعتبارسنجی گذرنامه کشورهای جهان فعالیت می‌کنند که هر یک بر اساس فاکتورها و شاخص‌های نسبتاً مختلفی رتبه‌بندی سالیانه گذرنامه‌ها را ارائه می‌کنند. این مؤسسات مالی معتبر اصلی‌ترین معیار در رابطه با اعتبار یک پاسپورت را بر اساس دسترسی‌هایی که گذرنامه برای شهروندان ایجاد می‌کند قرار می‌دهد. همچنین سرویس‌دهی حمایتی و امنیتی پاسپورت یک کشور برای شهروندان خود در خارج از مرزها یکی دیگر از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی‌های جهانی است. در ادامه اعتبار پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۲ را بر اساس گزارش‌های سه شاخص معتبر بین‌المللی بررسی خواهیم کرد.

اعتبار پاسپورت ایران - الی گشت

  • ویزا ایندِکس

یکی از معتبرترین شاخص‌های تعیین اعتبار پاسپورت در جهان ویزا ایندکس است. در این رتبه‌بندی از بین ۱۱۳ کشور ایران در جایگاه ۱۰۵ قرار دارد. بر اساس گزارش ویزا ایندکس شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۲ می‌توانند سفر بدون ویزا برای ایرانیان به ۳۹ کشور داشته باشند. در این گزارش یازده مقصد به ویزا نیاز ندارند. سفر به ۲۷ مقصد با ویزای الکترونیکی امکان‌پذیر است. سفر به یک کشور هم مجوز الکترونیکی سفر یا e.TA لازم دارد. طبق این آمار از میان ۲۲۶ کشور، ایرانیان برای ورود به ۱۹۹ کشور به ویزا نیاز داشته و می‌توانند با ویزای آنلاین به ۲۷ کشور سفر کنند.

  • پاسپورت ایندِکس – سفر بدون ویزا برای ایرانیان

در شاخص پاسپورت ایندکس ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به پنجاه کشور سفر کنند. منظور ازسفر بدون ویزا برای ایرانیان در این گزارش شامل کشورهایی است که علاوه بر پذیرش بدون نیاز به هیچ ویزایی، ایرانیان را با ویزای فرودگاهی و e.TA هم خواهند پذیرفت. در مقابل ۱۴۸ کشور اجازه ورود بدون ویزا به شهروندان ایرانی را نخواهند داد. پاسپورت ایران طبق این آمار در رتبه ۸۵ پاسپورت‌های معتبر قرار دارد.

  • هِنلِی ایندکس

هِنلِی ایندکس یکی دیگر از شاخص‌های معتبر اعتبارسنجی پاسپورت است. بر اساس گزارشی که این وبسایت در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است وضعیت حدود دویست پاسپورت و ۲۲۷ مقصد مورد ارزیابی قرار گرفته است. ۱۱۳ پاسپورت در رتبه‌بندی این مؤسسه قرار گرفته‌اند که پاسپورت ایران در جایگاه ۱۰۲ معتبرترین گذرنامه‌ها قرار گرفته است. سفر بدون نیاز به ویزا به ۴۳ کشور برای ایرانی‌ها امکان‌پذیر است. سیزده کشور بدون ویزا ایرانیان را خواهند پذیرفت. ۲۸ کشور از این مقصدها با ویزای فرودگاهی و دو کشور با e.TA اجازه ورود به اتباع ایرانی خواهند داد.

هِنلِی ایندکس - الی گشت

ایرانی ها بدون ویزا می توانند به کدام کشورها سفر کنند؟

با توجه به مطالبی که در ارتباط با سفر بدون ویزا برای ایرانیان و اعتبار پاسپورت ایران عنوان شد می‌توان نتیجه گرفت که مقصدهای کمی برای سفر با پاسپورت ایران وجو دارد. بسیاری از این کشورها هم سرزمین‌های ناشناخته و کوچکی هستند که امکانات و شرایط مساعدی برای سفر ندارند. در مجموع می‌توان گفت که اکثر مقصد سفر های بدون ویزا برای ایرانیان در بین کشورهای همسایه و چند کشور توریستی در قاره آسیا قرار دارند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای بزرگ آسیای شرقی و آمریکای شمالی هم بدون ویزا اجازه ورود به اتباع ایرانی را نخواهند داد. در ادامه به این سئوال که ایرانی ها بدون ویزا می توانند به کدام کشورها سفر کنند؟ پاسخ داده شده است.

  • کشورهای آسیایی – سفر بدون ویزا برای ایرانیان

  • کشورهایی که بدون ویزا می‌توان به آن‌ها سفر کرد عبارتند از: مالزی، قزاقستان و عراق

  • با ویزای فرودگاهی می‌توان به این کشورها سفر کرد: عمان، قطر، لبنان، مالدیو، نپال، تیمور-لِسته

  • برای سفر به این کشورها باید ویزای الکترونیکی دریافت کرد: عمان، قطر و کامبوج

  • در سفر به دو کشور سریلانکا و پاکستان باید مجوز الکترونیکی سفر یا TA دریافت کرد

 کشورهای آسیایی - سفر بدون ویزا برای ایرانیان - مالزی - الی گشت

  • کشورهای اروپایی

سفر بدون ویزا برای ایرانیان به کشورهای ارمنستان، ترکیه و گرجستان برای اتباع ایرانی بلامانع است. برای سفر به آذربایجان می‌توان ویزای الکترونیکی دریافت کرد.

  • کشورهای آفریقایی

  • با ویزای فرودگاهی اتباع ایرانی می‌توانند وارد خاک این کشورها در قاره آفریقا شوند: نیجریه، آنگولا، توگو، زیمباوه، کومور، دماغه سبز، گینه بیسائو، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، سومالی، رواندا، بوروندی و سیرالئون

  • برای سفر به این کشورهای آفریقایی باید ویزای الکترونیکی دریافت کرد: کنیا، اوگاندا، سودان جنوبی، رواندا، مالاوی، ماداگاسکار، لسوتو، گینه، گینه بیسائو، گابن، جیبوتی، اتیوپی و کنگو

  • با داشتن مجوز الکترونیکی سفر می‌توان به ساحل عاج سفر کرد.

  • کشورهای آمریکایی – سفر بدون ویزا برای ایرانیان

  • سفر بدون ویزا برای ایرانیان به کشورهای ونزوئلا، دومنیکا و هاییتی در آمریکای مرکزی برای اتباع ایرانی مجاز است

  • با ویزای فرودگاهی و الکترونیکی می‌توان به کشور بولیوی سفر کرد. جمهوری سورینام هم یکی دیگر از کشورهای ناشناخته‌ای است که اتباع ایرانی با ویزای الکترونیکی می‌توانند به آنجا سفر کنند.

کشورهای آمریکایی - ونزوئلا - الی گشت

  • کشورهای منطقه اقیانوسیه

تووالو، پالائو و ساموآ سه سرزمین گمنام در منطقه اقیانوسیه هستند که شهروندان ایران با ویزای الکترونیکی مجاز به ورود به آن‌ها هستند.

جمع بندی سفر بدون ویزا برای ایرانیان | کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

سفر بدون ویزا برای ایرانیان به کشورهای مختلف یکی از عواملی است که در بالا بردن روحیه ملی شهروندان یک کشور نقش به‌سزایی دارد. این امر زمینه‌ساز گسترش ارتباط و آشنایی سایر ملت‌ها با فرهنگ و تاریخ یک کشور خواهد شد. رونق صنعت گردشگری، پیشرفت در زمینه‌های صنعتی و اقتصادی و در ادامه کسب اعتبار در سطح بین‌المللی از جمله نتایج چشمگیر و قابل توجه این امر است. بر اساس گزارش‌هایی که از سوی شاخص‌های معتبر جهانی ارائه شده است پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۲ در فهرست ده پاسپورت نامعتبر و ضعیف قرار می‌گیرد. این گزارش پیامی واضح و قابل تأمل در خود دارد که توسعه گردشگری در سرزمین کهن و وسیع ایران را به خیالی دور تبدیل خواهد کرد. به همین نسبت سفر بدون ویزا به نقاط مختلف جهان برای اتباع ایرانی به رؤیایی تبدیل می‌شود که برای تعبیر آن باید در انتظار معجزه‌ای در وقتی دیگر بنشینند.

سفر بدون ویزا برای ایرانیان - الی گشت

نکات آخر سفر بدون ویزا برای ایرانیان

این مطلب را با جمع بندی سفر بدون ویزا برای ایرانیان به پایان می‌بریم.

  • کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان بهترین مقاصد گردشگری برای سفر با پاسپورت ایران و بدون نیاز به ویزا هستند.

  • در میان کشورهایی که شهروندان ایران با ویزای فرودگاهی می‌توانند به آن‌ها سفر کنند کشورهای آذربایجان، عمان، قطر و مالدیو گزینه‌های ایده‌آلی هستند.

  • کشور سیشل جزء مناطق دیدنی قاره آفریقا است که ایرانیان می‌توانند از طریق ثبت نام در آژانس‌های گردشگری معتبر و بدون ویزا به آن سفر کنند.

  • ویزا یک مجوز مشروط و موقت است و کشور مقصد بر اساس شرایط و دلایل خاص می‌تواند آن‌را لغو کند.

  • در صورت سفر با ویزای فرودگاهی باید در تاریخ تعیین شده کشور مقصد را ترک کرد. مسافران یا گردشگرانی که در تاریخ تعیین شده کشور را ترک نکرده باشند در صورت نداشتن دلایل و مدارک معتبر باید جریمه‌های تأخیر در خروج را پرداخت کنند.