کرباسچی: مساله اهم مشارکت بالای مردم در انتخابات است

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: مساله اهم مشارکت مردم در انتخابات است و باید با تدبیر و امید در مسیر موفقیت در انتخابات گام برداریم.

حرف تازه – غلامحسین کرباسچی با بیان اینکه مساله اهم مشارکت بالای مردم در انتخابات است گفت: حزب کارگزاران در طول ۲۵ سال نسبت به انتخابات این دیدگاه را داشته است.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایرنا ، کرباسچی عصر پنجشنبه در چهارمین کنگره ملی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه حزب کارگزاران سال گذشته با چالشی در انتخابات مجلس روبرو شد، گفت: جمع بندی حزب این بود که به عنوان حزبی که در چارچوب قانون اساسی کار می کند، تا آنجایی که در توان دارد برای فعال شدن نیروهای بهتر در مجلس کمک می کند اما متاسفانه به دلیل عدم حضور بخش زیادی از نیروهای سیاسی اصلاح طلب و متعادل و رد صلاحیت هایی که در شورای نگهبان و نیروهای اجرایی صورت گرفت، در انتخابات مجلس موفق نشدیم.
وی افزود: این عدم موفقیت یک کار مشترک بین نیروهایی است که از انتخابات کناره گیری کردند یا در انتخابات حضور پیدا نکردند. البته مجریان و ناظران انتخابات با سخت گیری های خود عامل سردی انتخابات و ضرری برای نظام و کشور شدند. اینگونه رکوردی از ضعف شرکت در انتخابات مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی باقی ماند و این موضوع برای برگزار کنندگان افتخار آمیز نیست.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی عنوان کرد: همانطور که نظام اعلام کرده، مساله اهم، مشارکت بالاست و مساله مهم صلاحیت منتخبان و جایگاه آنان است. این باید مد نظر مجریان انتخابات شورای نگهبان  و همه نیروهای سیاسی قرار بگیرد که عدم شرکت در انتخابات و رای نیاوردن چالش هایی را ایجاد کرد و انتقادهایی هم به ما شد و برخی از دوستان دلخور شدند و این موضوع را برای حزب یک شکست تلقی کردند. حزبی که برمبنای قانون اساسی خود را موظف می داند در هر شرایطی برای بهبود وضعیت کشور نه برای آسیب به وضعیت موجود نظام، وظیفه خود را باید انجام دهد.حزب کارگزاران در طول ۲۵ سال نسبت به انتخابات این دیدگاه را داشته است.
وی ادامه داد: کناره گیری از انتخابات نه مصلحت احزاب و نیروهای سیاسی و نه مصلحت کشور است. باید تلاش کنیم اگر اتفاقی بیفتد که تاثیرگذار نباشیم باز هم وظیفه خود را انجام دهیم و در این صورت وجدان ما راحت است که در پیشگاه خدا و مردم کار خود را دادیم.
کرباسچی اضافه کرد: هر نقدی به این مجلس وارد می شود، خیال ما راحت است که کار خودمان را کردیم و کسانی که باعث شدند که مجلس اینگونه شود مورد نقد قرار می گیرند از وزارت کشور، شورای نگهبان و نیروهای سیاسی که در انتخابات فعال نشدند باید این سرافکندگی را تحمل کنند.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه مشارکت فعال یک کار مشترک بین نیروهای سیاسی و نظام است، گفت: نمی توان نیروهای سیاسی و نظام را برای رد صلاحیت ها محکوم کرد. در طول دو سال گذشته خم حزب کارگزاران برای انسجام نیروها فعالیت زیادی کرده و حضور مرعشی در شورای هماهنگی و ستاد اصلاح طلبان نقش بسیار تعیین کننده بوده و امیدوار هستیم در آینده بتواند موثر باشد.
کرباسچی خطاب به بهزاد نبوی گفت: با توجه  به سوابق و فعالیت هایی که در کار سیاسی و مبارزه از ۵۰ سال قبل دارید، بهتر از هر کسی می دانید که اصلاح طلبی و کار سیاسی بدون تشکیلات قوی، منسجم و یکپارچه به این صورت که وزارت کشور ۳۰۰ حزب را ثبت کند، پیش نمی رود.
وی افزود: از طرف اعضای حزب به تمام دوستان اصلاح طلب و معتدل پیشنهاد می کنم تا جدای از انتخاب شدن و در انتخابات شرکت کردن یا رای نیاوردن، قدمهای اساسی بردارند.
این فعال اصلاح طلب گفت: برای پیشبرد اهداف و آنچه که آرزو داریم، نیازمند یک نهاد سیاسی متمرکز، مقتدر و مداوم هستیم و این هدف ایجاب می کند تا اعتدال و اصلاح حزب با همت در کنار هم بایستند و این ضرورت تاریخی برای دموکراسی ایران و این حزب متحد قوی می تواند  بین جامعه و حکومت نقش خود را ایفا کند.
وی تصریح کرد: اگر احزاب متفرق باشند نمی توانند این نقش تاریخی را داشته باشند و این موضوع شجاعت می خواهد.
 دبیر کل حزب کارگزاران عنوان کرد: خواهشم از نبوی این است که در این دوره برای تشکیل حزب واحد شجاعت به خرج دهد و این کار می تواند در جبهه مقابل و اصولگرایی هم این تاثیر را بگذارد و از این حالت پراکندگی و چندگانگی و وقت گیری های زیاد جلوگیری شود.
کرباسچی ادامه داد: نظامی که بخواهد براساس انتخابات باشد، باید روی پا راه رود نه روی سر و پای دموکراسی احزاب هستند و اگر یکپارچه نباشند نمی توانند کار اتحادی انجام دهند. اگر اصلاح طلبان و اعتدالی ها این کار تاریخی را انجام دهند در جبهه اصلاح گرا و آینده دموکراسی اثرگذار است و این امر می تواند حضور مردم را پایدار کند و به این خرسند باشیم که در یک دموکراسی معقول، پابرجا و مداوم کار می کنیم و کشور را به پیش می بریم.
وی اضافه کرد: نکته دوم درباره دولت مستقر کنونی است که هم پای اصلاح طلبان و کارگزاران درگیر است. در مصاحبه ها از دولت نقد کردیم و یکی از احزابی که بیشترین انتقاد را به دولت داشت، حزب کارگزاران بود. اما نقد ما به معنای نفی کاری که در سال ۹۲ و ۹۶ انجام دادیم، نیست و از آن پشیمان نیستیم و توبه نمی کنیم.
وی گفت: همانطور که به دولت خاتمی و هاشمی هم نقدهایی وارد هست و در دولت کنونی نیز کارهای مثبت فراوانی انجام شد اما باید خودمان، خودمان را نقد کنیم. نقد دولت به معنای نفی دولت نیست و نقد می کنیم تا خداوند کمک کند و خطاها تبدیل به حسنات شود.
کرباسچی خاطرنشان کرد: شرایط برگزاری انتخابات در این ۴۰ سال کم و بیش همین بوده و در طول این سال ها حتی دوران حضرت امام برای نیروهایی که خود را اصلاح طلب و چپ گرا می دانند و ارکان اجرا کننده انتخابات فرش قرمز پهن نکردند. فراموش کردیم که در اوج پیروزی انتخابات ۷۶ چه بساطی راه انداختند. باید همه آماده شویم، موانع را رفع کنیم و مسوولیتی را برعهده بگیریم و برای مردم  تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه باید با امید، عقل و تدبیر ناامید نشویم،اضافه کرد: تاریخ گذشته ایران را بیینید که پیش از مشروطیت همواره در دوران مختلف نیروهای سیاسی همین وضعیت را داشتند. چراغ گذشته چراغ راه آینده است. اینکه بگوییم در یک دوره تقصیر روشنفکران یا هر فردی بوده، اینگونه نیست و در هر دوره ای در جریانات سیاسی نیروهای فعال عاقل و با تدبیر سیاسی توانستند اثرگذاری کنند. نباید به دلیل عصبانیتی که از مبارزه های سیاسی داریم، از اعتدال و تدبیر خارج شویم و این قضیه راه تدبیر را ببندد.
دبیر حزب کارگزاران سازندگی گفت: یکی از مورخان حرف جالبی زده که مفهوم آزادی خواهی و تصور آزادی با واقعیت آزادی تفاوت است و خود او جزو نیروهای چپ بود. تمام نیروهای سیاسی اگر از آزادی می گویند، مقصود آنان آزادی خودشان است و وقتی روی کار می آیند اولین شمشیر را برای مخالفان می بندند.
کرباسچی یادآور شد: کدام از یک جناح ها وقتی روی کار آمدند در عمل معتقد به آزادی بودند. با ابزارهای قانونی جلوی خیلی از انتقادها گرفته شد. همین دوستانی که سوت آزادی خواهی می زنند و دموکرات دو آتشه هستند، برخی از دوستان اصلاح طلب از مرزها هم عبور کردند. اکنون بر اثر تحولاتی فضا باز شد تا به خدمت کروبی و موسوی برویم. یکی از همین دوستان که شعار آزادی خواهی سرداده است در اولین جلسه در ساعت یک و نیم نصف شب گفت که این صحبت ها با کروبی به بیرون منتقل نشود و ابتدا من باید از این صحبت ها مطلع شوم. صدای آزادی خواهی بلند است و این هم نوعی از آن به شمار می رود.  از آن طرف خیلی از نیروهایی که با شما زاویه دارند از جمله اصولگرا حرف هایی که برای شما جرم محسوب می شد بلندتر از ما فریاد زدند.
وی تصریح کرد: این تغییر عقاید را قدر بدانید و اگر درست عمل کنید و موضع گیری احساسی نداشته باشید بسیاری از حرف های منطقی می تواند جای خود را باز کند. در این انتخابات ریاست جمهوری همه توجه کنید که با کار و تلاش حتما به نتیجه می رسیم یا در قالب اینکه در انتخابات پیروز می شویم.
این فعال اصلاح طلب گفت: اینکه بگوییم این دور از آن اصولگرایان است و جوسازی می شود، درست نیست. اگر با مردم صحبت و آنان را قانع کنیم، می توانیم به موفقیت برسیم. ما در سخت ترین و بدترین شرایط این دستور را داریم تا ناامید نشویم. نگذارید در فشارهای اجتماعی  و سیاسی تعادل روانی  و فکری بهم بخورد.
کرباسچی ادامه داد: این تحریم و فشارهای اقتصادی، ندانم کاری مدیران و کارهای مسوولان نظام، دولت و نیروهای سیاسی را سر هم خالی می کنیم و همه برمیگردد به اینکه در همه این فشارها باید امید به کار، تلاش و امید به خدا را فراموش نکنیم و در هر حزبی از جمله در کارگزاران تجربه ما این است که وقتی امید داشتیم، نتیجه گرفتیم.
کرباسچی: مساله اهم مشارکت بالای مردم در انتخابات است

کرباسچی: مساله اهم مشارکت بالای مردم در انتخابات است