جلسه استیضاح شهردار رشت چه خواهد شد؟

کاهش آرای مخالفان علوی با خواست مردم | سمت مردم ماندن جدا از انقلابی گری نیست

هرچند هنوز هم عده ای، تفسیر خاص از «انقلابی گری» را به عنوان «آخرین تیر ترکش» خود به کار برده اند تا نظر این عضو شورا را تغییر دهند اما به نظر می رسد محال است تغییری در تصمیم وی حاصل شود. 

اختصاصی حرف تازه – تا ساعاتی دیگر جلسه استیضاح سید امیرحسین علوی شهردار رشت برگزار خواهد شد و تا همین لحظه نیز این استیضاح با حواشی بسیاری همراه بوده است.

علوی حدود ۴ ماه قبل در راس شهرداری قرار گرفت و در این مدت ۲ بار با طرح سوال شورانشینان مواجه شد؛ موضوعی که انتقادات شدیدی را در بین مردم، فعالین اجتماعی، نخبگان، مسئولین شهرستان و استان به همراه داشت.

موجی از نارضایتی، همزمان با شدت گرفتن دوگانه «لجاجت» و «منافع عمومی» شکل گرفت و بسیاری بر این عقیده بودند که این بار، برکناری او حتمی است و هشت عضو شورا تصمیم قطعی خود را در این زمینه گرفته اند.

در این مدت نظرسنجی های مختلف مجازی و موضع گیری فعالین اجتماعی، طبق مشاهدات نگارنده، اکثرا بیانگر مخالفت با استیضاح و برکناری بود و اکثریت شرکت کنندگان در مباحث مدیریت شهری، معتقد بودند که ۴ ماه به هیچ عنوان زمان کافی برای سنجش عملکرد یک شهردار نیست و شورا باید برای مدت زمان بیشتری به او اعتماد کند.

تصمیم به برکناری علوی طی ۴ ماه، عملا به معنای تیر خلاص شورا به «ثبات مدیریتی» بود آن هم در شرایطی که از ابتدا، شورانشینان با شعار شهردار ۴ ساله کار خود را آغاز کرده بودند. شورایی که قصد داشت با کار جهادی و حراست از منافع عمومی، رضایت شهروندان را به ارمغان بیاورد با کارشکنی و سنگ اندازی در مسیر توسعه، نارضایتی عمومی را رقم زده و اوضاع و احوال رشت را به یک «تراژدی» شبیه کرده بود.

در همین حال طی روزهای اخیر شنیده شد که دست کم یک تن از مخالفین علوی، صدای مردم را شنیده و حالا تصمیم دیگری گرفته است. تصمیمی که کافی بود تا جمع مخالفین علوی از ۸ نفر به ۷ نفر کاهش یابد و عملا پروسه استیضاح را منتفی کند.

این تصمیم شجاعانه، که بدون شک با حملات و هجمه هایی از سوی گروه های خاص همراه خواهد بود مصداق بارز «روحیه انقلابی» این عضو شوراست که نشان می دهد وقتی پای «منافع عمومی» و «مطالبات مردمی» در میان باشد منافع گروهی و یا تصمیمات یک جمع محدود، هرچند که آنها نیز نمایندگان مردم در شورا باشند؛ در اولویت او نخواهد بود.

مردم صاحبان اصلی مملکت و انقلابند بنابراین شنیدن صدای مردم و صدای مردم شدن و سمت مردم ماندن جدا از انقلابی گری نیست. امروز چه کسی است که نداند مردم از دعواها و تغییرات پیاپی شهرداران خسته شده اند؛ هرچند هنوز هم عده ای، تفسیر خاص از «انقلابی گری» را به عنوان «آخرین تیر ترکش» خود به کار برده اند تا نظر این عضو شورا را تغییر دهند اما به نظر می رسد محال است تغییری در تصمیم وی حاصل شود.

حالا شنیده می شود علاوه بر این عضو، احتمال اضافه شدن برخی دیگر از مخالفین علوی به جمع موافقین نیز وجود دارد که می تواند نشانه ای امیدوارکننده از شنیده شدن صدای مردم و نخبگان و همچنین پالسی مثبت برای همراهی بیشتر شورا با شهرداری باشد و امید به تسریع روند توسعه و افزایش مشارکت های مردمی را نیز زنده کند.

به هر ترتیب اگر اتفاق ویژه ای در پیش نباشد جلسه استیضاح، عصر چهارشنبه، برگزار خواهد شد و خروجی آن ادامه کار سید امیرحسین علوی به عنوان شهردار رشت خواهد بود. انتظار می رود بلافاصله پس از پایان جلسه، همه در کنار هم برای ساختن رشت بهتر برای شهروندان تلاش کنند.