کاروانسرای لات جاذبه تاریخی گیلان

حرف تازه – کاروانسرای شاه عباسی «لات» یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند گیلان در شهرستان رشت است. کاروانسرای شاه عباسی «لات» یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند گیلان در شهرستان رشت بوده که گردشگران بسیاری را به طرف خود جذب کرده است. کاروانسرای شاه عباسی یا لات یکی از آثار تاریخی گیلان محسوب می‌شود […]

حرف تازه – کاروانسرای شاه عباسی «لات» یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند گیلان در شهرستان رشت است.

کاروانسرای شاه عباسی «لات» یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند گیلان در شهرستان رشت بوده که گردشگران بسیاری را به طرف خود جذب کرده است.

کاروانسرای شاه عباسی یا لات یکی از آثار تاریخی گیلان محسوب می‌شود که در مسیر جاده اصلی ارتباطی شمال کشور به مرکز در نزدیکی شهر رشت و منطقه سراوان قرار دارد و همجواری این بنا با آزاد راه رشت‌ـ قزوین و نزدیکی آن به منطقه زیارتی و سیاحتی امامزاده هاشم به اهمیتش افزوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان درباره کاروانسرای لات اظهار کرد: این کاروانسرا در سال ۵۶ به شماره ۱۵۶۶ در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده و هر ساله به دلیل موقعیت مکانی و تاریخی پذیرای گردشگران بسیاری است.

رضا علیزاده با بیان اینکه کاروانسرای لات در نوروز جاری برای پذیرش مهمانان نوروزی مهیا شده است، گفت: گیلان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ارزشمند از دروان کهن  بوده و بسیاری از این آثار تاریخی و کهن به دلیل شاخصه‌های فرهنگی اصیل به ثبت آثار تاریخی ملی کشور رسیده و شماره ملی دریافت کرده‌اند.

وی بنای تاریخی کاروانسرای لات را متعلق به دوره صفویه دانست و تصریح کرد: کاروانسرای لات با توجه به ویژگی‌های معماری و موقعیت مکانی سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی جهان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان لات را در لغت به معنای زمین صاف و هموار کنار رودخانه عنوان کرد و گفت:از آنجا که این کاروانسرا در اراضی هموار کنار سفیدرود یا اراضی لات ساخته شده به این اسم شهرت یافته است.

به گفته وی، این بنا به کاروانسرای شاه عباسی نیز شهرت دارد و به لحاظ سبک شناختی متاثر از معماری این دوره تاریخی بوده و در چهار ضلع بنا از داخل حجره‌های محل اقامت موقت یا دائم مسافران جانمایی شده است.

 در کنج‌های کاروانسرا نیز مکانی برای بار اندازی تعبیه شده و مصالح به‌کار رفته در این بنا از آجر و سنگ بوده و ملات آن را ماسه، آهک و ساروج تشکیل می‌دهد.

فارس