کارهایی که نباید در هواپیما انجام داد!

همه افراد برای سفرهای کاری، تفریحی و یا تجاری خود از انواع وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. همان‌طور که میدانید هنگام استفاده از هرگونه وسایل نقلیه‌ای اعم از هواپیما، قطار، کشتی و یا اتومبیل‌ها قوانینی وجود دارد که هر فرد باید به آن‌ها پایبند باشد.

به گزارش حرف تازه به نقل از الی گشت، همه افراد برای سفرهای کاری، تفریحی و یا تجاری خود از انواع وسایل نقلیه استفاده می‌کنند. همان‌طور که میدانید هنگام استفاده از هرگونه وسایل نقلیه‌ای اعم از هواپیما، قطار، کشتی و یا اتومبیل‌ها قوانینی وجود دارد که هر فرد باید به آن‌ها پایبند باشد. دلیل اینکه این قوانین وضع شده‌اند و همه ما باید از آن‌ها پیروی کنیم این است که وسایل نقلیه عمومی فضایی مشترک را با سایر افراد دیگر در اختیارمان قرار می‌دهند و همان‌طور که شما علاقه ندارید فردی در کنار شما با تلفن همراه خود بلند صحبت کند و یا سیگار بکشد؛ شما نیز موظف هستید از یک سری قوانین و اصول در حین استفاده از وسایل نقلیه پیروی کنید.

از دیگر الزامات وجود قوانین و مقررات در وسایل نقلیه عمومی، ایجاد امنیت برای افراد حاضر در آن است. از مهم‌ترین وسایل نقلیه‌ای که در هنگام استفاده از آن باید به قوانین پایبند باشید، هواپیما می‌باشد؛ باید در‌نظر داشته باشید در صورتی که این قوانین را رعایت نکنید ممکن است امنیت و سلامت خود و افراد دیگر را به خطر بی‌اندازید. در این مطلب قصد داریم به انواع کارهای ممنوعه در هواپیما بپردازیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بروز خطرات و اتفاقات ناخوشایند، در ادامه همراه الی گشت باشید.

کارهای ممنوعه در هواپیما کدامند؟

پرواز با هواپیما، هر چند در مدت زمان کمی اتفاق بیافتد و طول مدت پرواز کمی را شامل شود، شامل مقرراتی است که هر کسی باید در حین پرواز آن‌ها را رعایت کند. در واقع پرواز به معنی گذراندن زمان در کنار افراد بسیاری است که آن‌ها را نمی‌شناسید و این غریبه‌ها در ارتفاعات ۳۰۰۰۰ پایی در آسمان، هیچ راه فراری از شما نخواهند داشت! به این معنی که هر فردی در هواپیما رفتار نامناسبی از خود نشان دهد و به قوانین پرواز احترام نگذارد می‌تواند تأثیر ناخوشایندی روی سایرین داشته باشد و افراد دیگر نمی‌توانند محل را ترک کنند.

به همین دلیل پیش از آنکه سوار هواپیما شوید، باید با یک سری قوانین و مقررات آشنایی داشته باشید؛ در غیر این صورت با جریمه، اخراج از پرواز یا حداقل قضاوت سایر پروازها روبرو خواهید شد. در ادامه همراه الی گشت باشید تا به معرفی ۷ مورد از کارهای ممنوعه در هواپیما بپردازیم.

تغییر صندلی

  • استفاده نکردن از ماسک صورت در زمان همه گیری بیماری کرونا

در زمان شیوع بیماری کرونا، بر اساس قانون بین المللی پروازها، همه افراد بالای دو سال ملزم هستند که هنگام سوار شدن به هواپیما از ماسک صورت استفاده کنند. در واقع استفاده نکردن از ماسک صورت یکی از کارهای ممنوعه در هواپیما به شمار میاید‌. ماسک‌ها باید روی بینی و دهان شما را بپوشانند و همچنین ماسک شما باید با الزاماتی که موسسه CDC برای انواع ماسک تعریف می‌کند، مطابقت داشته باشد. این الزامات به این موضوع اشاره می‌کنند که ماسک شما باید از انواع ماسک بهداشتی باشد و شما نمی‌توانید از پارچه‌های مختلفی که جلوی بینی و دهان خود قرار می‌دهید، به عنوان ماسک بهداشتی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که علاوه بر قوانین CDC ماسک، برخی از خطوط هوایی (به ویژه خطوط هوایی بین المللی) دستورالعمل‌های سخت گیرانه‌تری در مورد انواع ماسک قابل قبول، اعمال می‌کنند و فقط ماسک‌های جراحی یا N95 (نه ماسک‌های سبک و پارچه‌ای) را مجاز می‌دانند. عدم رعایت این قانون منجر به اخراج شما از پرواز، پرداخت جریمه یا حتی محرومیت از شرکت هواپیمایی می‌شود.

سفر در دوران کرونا

  • کارهای ممنوعه در هواپیما | صرف نوشیدنی‌های غیر مجاز و الکل دار در طول پرواز

نوشیدن و به همراه داشتن نوشیدنی‌های غیر مجاز نیز از کارهای ممنوعه در هواپیما به‌شمار می‌رود. همان‌طور که میدانید نوشیدنی‌های الکل دار در کشور ایران به طور کلی ممنوع هستند و در صورت مشاهده، پیگرد قانونی خواهند داشت؛ با این حال استفاده از نوشیدنی‌های الکی در پروازهای خارجی و بین المللی نیز غیر قانونی خطاب می‌شود و افرادی که اقدام به صرف این نوشیدنی‌ها می‌کنند، باید هزینه‌های گزافی را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

  • رفتار نامناسب با خدمه پرواز یا مسافران

اگر به پرواز خود دیر رسیده‌اید و یا اعصاب شما از موضوعی به هم ریخته می‌باشد؛ سعی کنید در طول پرواز به اعصاب خود مسلط باشید، چرا‌که در غیر این صورت ممکن است هزینه‌های گزافی را برای عصبانیت بی‌جای خود پرداخت کنید. به عنوان یادآوری باید به شما بگوییم که سعی کنید در طول پرواز با مهمانداران و سایر مسافران پروازتان با ادب و احترام رفتار کنید، چرا‌که رفتار نامناسب با خدمه پرواز یا مسافران جزو کارهای ممنوعه در هواپیما به‌حساب می‌آید. البته لازم به ذکر است که بدانید در صورتی‌که در موارد بسیاری افرادی که عصبانیت خود را در طول پرواز کنترل نکرده و رفتار پرخاشگرانه از خود نشان داده‌اند، ممکن است به جهت برقراری آرامش و امنیت در هواپیما، از جانب خدمه هواپیما با رفتار تهاجمی رو‌به‌رو شوند. بنابراین برای جلوگیری از مواجه با این موارد، سعی کنید به اعصاب خود در طول پرواز مسلط باشید.

مهماندار هواپیما

  • کارهای ممنوعه در هواپیما | پوشیدن لباس‌های نامناسب

ممکن است این موضوع شما را شگفت زده کند، اما خطوط هوایی در واقع کدهای لباسی دارند که معمولاً در قسمت اطلاعات مربوط به شرایط حمل و قوانین می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید. برای مثال، کد لباسی که اغلب ایرلاین‌ها آن را در دسته قوانین خود دارند و شما نیز به عنوان مسافر باید از آن‌ها پیروی کنید این است که لباس‌های توهین آمیز نپوشید و با پاهای برهنه وارد هواپیما نشوید؛ یا به عبارت کلی لباس‌های مناسب و شایسته‌ای را بپوشید. در غیر این صورت امکان اخراج از پرواز و یا پرداخت هزینه وجود خواهد داشت.

  • استفاده از مواد بودار با بوهای شدید در داخل هواپیما

همان‌قدر که استفاده از پوشش و لباس‌های مناسب در هواپیما از الزامات است، استفاده نکردن از مواد بوزا نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. در واقع شما نمی‌دانید افرادی که با آن‌ها در یک هواپیما هستید به چه موارد حساسیت و آلرژی دارند و چه بوهایی برای آن‌ها ناخوشایند است.

بسیاری از خطوط هواپیمایی در قوانین خود این موضوع را قید می‌کنند که سعی کنید از ایجاد بوهای شدید در هواپیما بپرهیزید و به افرادی که با آن‌ها در یک پرواز هستید، احترام بگذارید.

علاوه بر این مطمئن شوید، بوی وسایلی که آن‌ها را با خود به پرواز می‌برید آزار دهنده نیست، به عنوان مثال در انتخاب غذاها و خوراکی‌هایی که با خود به هواپیما می‌برید دقت کافی را داشته باشید و از بردن غذاهایی مانند تن ماهی که دارای بوی شدیدی هستند، پرهیز نمایید. همچنین اگر همراه خود کودکی خردسال دارید، قبل از سوار شدن به پرواز در مورد بهداشت وی اطمینان حاصل کنید.

غذا در هواپیما

  • کارهای ممنوعه در هواپیما | شوخی‌های تهدید آمیز در هواپیما

ممکن است فکر کنید اگر در مورد به همراه داشتن اسلحه و مواد خطرناک با افراد شوخی کنید، این موضوع مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد، اما باید در نظر داشته باشید که مهمانداران هواپیما اظهارات شما را بسیار جدی خواهند گرفت و این موضوع می‌تواند برای شما مشکل ساز شود. به عنوان مثال، در یکی از پرواز ایرلاین کانادا، یکی از مهمانداران از مسافری در مورد کیف او سوال کرد و به او گفت که چگونه می‌تواند به وی کمک کند تا کیفش را در انبار بگذارد.

مسافر نیز به شوخی به مهماندار گفت که یک بمب در کیفش وجود دارد! همین موضوع باعث شد تا پرواز با بیش از دو ساعت تاخیر و بسته شدن کل پایانه همراه شود و یک گروه بمب افکن نیز به جستجوی بمب در محل بپردازند. بنابراین شوخی‌های تهدید آمیز در هواپیما جزو کارهای ممنوعه در هواپیما به‌حساب میاید و سعی کنید از هر گونه صحبت در مورد اسلحه، دعوا یا هر چیز توهین آمیز دیگری در هواپیما خودداری کنید.

  • تلاش برای ویپ یا سیگار کشیدن

دود سیگارهای الکترونیکی ممکن است کمتر از سیگارهای معمولی به نظر برسند، اما همچنان می‌تواند آلارم‌ها و هشدارهای آتش‌سوزی در هواپیماها را روشن کنند و باعث شود پرواز به دلیل مشکلات ایمنی منحرف شده و یا کنسل شود. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که در صورت غفلت از سیگار روشن، آتش‌سوزی در هواپیما ایجاد شود. از همین رو بهتر است بدانید که استعمال دخانیات از جمله سیگارهای الکترونیکی در هواپیما ممنوع است و مسافرانی که سعی می‌کنند مخفیانه سیگار بکشند ممکن است با جریمه‌های گزاف روبرو شوند، از هواپیما اخراج شوند و یا حتی دستگیر شوند.

سیگار کشیدن در هواپیما

  • کارهای ممنوعه در هواپیما | در تمام طول مدت پرواز بر روی صندلی خود ننشینید

در هواپیما احتمال ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی که نوعی لخته شدگی خون در پاهاست بالا می رود. کارهای ساده ای مثل چند دقیقه راه رفتن و یا ایستادن و کش آمدن می تواند این احتمال را از بین ببرد. در هنگام پرواز لباس های تنگ هم نپوشید تا گردش خون مختل نشود. دکتر کاترین فارست می گوید«مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که سعی کنید از جای خود بلند شوید و پای خود را حداقل هر یک ساعت یک بار تکان دهید » او در ادامه می گوید که حتی اگر نمی توانید بلند شوید بر روی صندلی خود بر روی دست و پا حرکات کششی انجام دهید .

نشستن روی صندلی

  • تهویه هوای بالای صندلی خود را خاموش نکنید

اگر احساس کردید که وزش باد سردتان می کند بهتر است به جای اینکه تهویه هوا را خاموش کنید لباس بیشتری بپوشید. باید تهویه را بر روی متوسط یا زیاد تنظیم کنید در این صورت میکروب های موجود در هوا به سمت شما نمی آیند.

  • کارهای ممنوعه در هواپیما | با لنز وارد هواپیما نشوید

اگر می توانید در طول پرواز به جای لنز از عینک استفاده کنید. هوای کابین به شدت خشک است که این می تواند برای چشم شما حساسیت هایی را ایجاد کند که اگر لنز داشته باشید این حساسیت بیشتر می شود.

لنز تماسی

به نوشیدنی خود یخ اضافه نکنید

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد این نتیجه بدست آمد که از بین ۳۲۷ منابع آبی هواپیما فقط ۱۵ درصد آن ها دارای استانداردهای سلامت هستند، بعد از اینکه در سال ۲۰۰۹ قوانینی برای آب های آشامیدنی هواپیما ایجاد شد استانداردها افزایش پیدا کرد و بیشتر هواپیماها دیگر آب آشامیدنی خود را از شیر آب نمی گیرند اما با این حال یخ های مکعبی شکل آن ها همچنان از همان آب قبل تهیه می شود . لیندا فرگوسن می گوید: «مخزن هایی که در هواپیما استفاده می شوند قدیمی هستند و بعد تستی که بر روی آن ها انجام شد معلوم شد که در آن ها باکتری وجود دارد» ، به همین دلیل است که آن ها صدها تن آب آشامیدنی بطری شده را به داخل هواپیما می آورند.

منبع: rd.com