چگونه مناسب ترین نرم افزار CRM را برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟

مدیریت یک کسب و کار به هیچ وجه کار آسانی نیست. برای موفقیت در این مسیر نیاز به زمان، منابع و تمرکز زیادی خواهید داشت. البته در این راه دشوار تنها نیستید و استفاده از یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری می تواند تاثیر زیادی در سرعت بخشی و نظم دهی به فرایندهای مختلف داشته باشد. اما چطور می توانیم نرم افزار سی آر ام مناسب برای کسب و کارمان را پیدا کنیم؟

به گزارش حرف تازه ، در این مقاله، به مهمترین مواردی که هنگام انتخاب نرم افزار CRM باید مد نظر داشته باشید پرداخته و نکاتی را با شما به اشتراک میگذاریم که انتخاب را برای شما آسان تر و پربازده تر خواهند کرد.

نیازها را شناسایی کنید

هیچ کس نمی تواند دقیقاً به شما بگوید که کدام نرم افزار CRM برای کسب و کار شما مناسب ترین است. لازم است خود شما پس از بررسی و ارزیابی کسب و کارتان و فرآیندها و نیازهای موجود تصمیم نهایی را اتخاذ کنید. هیچ دو کسب و کاری کاملا شبیه به هم نیستند. آنچه برای یک شرکت مفید است، ممکن است برای یک شرکت دیگر چندان مثمر ثمر نباشد. بنابراین شما نمی توانید تنها با تکیه بر توصیه های عمومی، یک نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کارتان خریداری کنید. حتی نرم افزاری که رقبای شما از آن استفاده می کنند، ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد.

بازار نرم افزار CRM به سرعت در حال گسترش است و تولید کنندگان به طور مستمر محصولات جدید بیشتری را عرضه می کنند. بنابراین شما به راحتی می توانید ابزاری را پیدا کنید که با نیازهای خاص کسب و کار شما مطابقت داشته باشد. به کمک نرم افزار CRM می توانید سرعت عملکرد کسب و کارتان را افزایش دهید، اما تنها در صورتی که برنامه مشخصی داشته باشید. اگر نیازهای خودتان را شناسایی نکنید، ریسک سرمایه گذاری روی نرم افزاری را متقبل می شوید که با جریان کاری کسب و کار شما مطابقت نداشته و در نتیجه رشد شما را به شدت کند خواهد کرد.

به همین دلیل اولین کاری که لازم است هنگام انتخاب یک نرم افزار CRM برای کسب و کارتان انجام دهید این است که فرآیندهای فروش و بازاریابی خودتان را ترسیم کنید و ببینید قصد دارید فرایندها را در کدام بخش ها ساده سازی کرده یا بهبود دهید.

  • نیاز است تولید سرنخ ها را افزایش دهید؟

 اگر چنین است، باید یک نرم افزار CRM را در نظر بگیرید که بر تولید سرنخ و ایجاد چابکی در کسب و کار تمرکز دارد.

  • فرصت های فروش در پایپ لاین حرکت نمی کنند؟

 اگر چنین است، می توانید به کمک یک نرم افزار CRM با عملکرد قوی گزارش دهی، تنگناها را شناسایی کنید. این گزارش ها به شما دانشی را ارائه می دهند که با استفاده از آن قادر خواهید بود فرآیندهای کسب و کار و انتقال سرنخ ها به سمت پایین پایپ لاین فروش را تسهیل و تسریع کنید.

  • نیاز دارید به اطلاعات تماس دسترسی بهتری داشته باشید؟

 اگر چنین است، مناسب ترین راه حل برای شما یک نرم افزار با اطلاعات و تاریخچه ۳۶۰ درجه تماس و کامل است.

  • لازم است کارایی تیم ها را افزایش دهید؟

 اگر چنین است، از خرید یک نرم افزار CRM که گسترده ترین اتوماسیون فرآیندهای دستی را ارائه می دهد، بیشترین سود را خواهید برد.

  • دسترسی آسان‌ به بینش ها و نتایج برای شما مهم است؟

اگر چنین است، باید یک نرم افزار سی آر ام را انتخاب کنید که داشبوردهای قابل تنظیم ارائه می دهد.

  • آیا تیم فروش شما قادر به تبدیل سرنخ ها نیست؟

در این صورت باید به دنبال یک نرم افزار CRM با قابلیت امتیازدهی باشید تا بتوانید سرنخ ‌های خودتان را بهتر ارزیابی کرده و مشتریان بالقوه با شانس بالاتر برای فروش را پیدا کنید.

این فهرست می‌تواند به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

ویژگی های ضروری نرم افزار CRM ایده آل را شناسایی کنید

حالا که دقیقاً می دانید از یک نرم افزار CRM چه انتظاراتی دارد، باید بتوانید تشخیص دهید که کدام ویژگی ها برای شما مهم هستند و به دنبال ابزارهایی باشید که مجموعه ای از این ویژگی ها را به شما ارائه می دهند.

برخی از ویژگی های نرم افزار CRM کارآمد عبارتند از:

  • مدیریت تماس ها

  • مدیریت پایپ لاین فروش

  • سفارشی سازی اطلاعات

  • گزارش دهی

  • اتوماسیون فروش

  • اتوماسیون بازاریابی

  • قابلیت ادغام با سایر ابزارها

بهترین راه برای رسیدگی به این موضوع این است با کارشناسان تولید کننده نرم افزار CRM مشورت کرده و دموهای مختلفی از محصول را مشاهده کنید تا مبنایی برای تصمیم گیری داشته باشید.

 

نرم افزار CRM مبتنی بر ابر یا محلی؟

به صورت کلی نرم افزارهای سی آر ام به دو صورت ممکن است برای استفاده در اختیار شما قرار داده شوند، نرم افزار سی آر ام مبتنی بر ابر یا نرم افزار سی آر ام محلی.

همانطور که از نام آن می توان استنباط کرد، نرم افزار CRM ابری در فضای ابر قرار دارد. این بدان معناست که به جای اینکه تمام داده های نرم افزار CRM را در یک سرور محلی ذخیره کنید، فروشنده نرم افزار اطلاعات CRM شما را میزبانی خواهد کرد و شما از طریق اینترنت به این اطلاعات دسترسی خواهید داشت. از سوی دیگر، نرم افزار CRM محلی به وضعیتی اشاره دارد که در آن نرم افزار CRM بر روی سرور خود شرکت مصرف کننده میزبانی می شود.

روزانه به تعداد کسب و کارهایی که از نرم افزارهای محلی فاصله گرفته و اولویت را به راه‌حل ‌های مبتنی بر ابر می ‌دهند افزوده می شود. به این دلیل که راه حل های ابری به طور قابل توجهی ارزان تر بوده و بسیاری از مسئولیت ها را از دوش کسب و کار بر می دارند و به فروشنده نرم افزار انتقال می دهند. از طرفی برخی از کسب و کارها به مدیریت کامل منابع توسط خودشان اعتقاد بیشتری داشته و نرم افزارهای محلی را انتخاب ایمن تری می دانند.

سطح پشتیبانی را بررسی کنید

به عنوان یک کسب و کار، لازم است روی ارائه بهترین تجربه مشتری برای جذب مشتریان جدید و به حداقل رساندن نرخ ریزش مشتریان موجود تمرکز کنید. این کار تنها زمانی امکان پذیر است که نرم افزار CRM شما به خوبی و بدون هیچ گونه اختلالی کار کند و مشکلات قبل از ایجاد یک آسیب جبران ناپذیر به سرعت برطرف شوند.

بنابراین یکی دیگر از مواردی که برای انتخاب نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کارتان باید به آن توجه زیادی داشته باشید، ساعت ها و کانال های پشتیبانی مشتری در دسترس برای شماست.

مطمئن شوید نرم افزار CRM با سایر ابزارها سازگار است

تنها زمانی می‌توانید از قابلیت‌های نرم افزار CRM استفاده کنید که درستی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.  قابلیت ادغام با سایر نرم افزارها یکی از ویژگی های کلیدی یک نرم افزار CRM مناسب است. انتقال تمام داده‌ ها از ابزارهای قدیمی به نرم افزار جدید می ‌تواند دردسر بزرگی باشد. بنابراین باید راه‌ حلی را انتخاب کنید که فهرست گسترده ‌ای از فرصت‌ های یکپارچه ‌سازی را در اختیار شما قرار می دهد.

کلام آخر

نرم افزار CRM دانا با ارائه مجموعه کاملی از ویژگی‌های مختلف در زمینه فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان و با تکیه بر قابلیت‌های پیشرفته یکپارچه سازی، ادغام و توسعه می‌تواند یک انتخاب برتر برای کسب و کارهای مختلف باشد. این نرم افزار در دو نسخه ابری و محلی قابل ارائه است. شما همین حالا میتوانید با ورود به سایت دانا پرداز، حساب ۱۴ روزه رایگان CRM دانا را ثبت نام و استفاده کنید.