چگونه لکه ها را از روی تشک پاک کنم؟

 اینکه بر روی تشک لکه موجود باشد، یک مسئله کاملا طبیعیست. از جمله مواردی که می‌تواند به ایجاد لکه بر روی تشک منجر شود، می‎توان به تعریق در زمان استراحت یا ریختن خوراکی و یا انواع مایعات بر روی تشک اشاره کرد. به این نکته توجه کنید که در صورت ایجاد لکه بر روی تشک باید در سریع‌ترین زمان ممکن، برای پاک کردن آن تلاش کنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد علاوه بر لکه، با مشکل بوی بد و یا جذب شدن بعضی حشرات موذی به تشکتان مواجه خواهید شد. اگر لکه‌ای  بر روی تشک بیفتد، باید با بهره‌گیری از راه‌های مناسب، به سرعت لکه‌هارا پاک کنید.

 اینکه بر روی تشک لکه موجود باشد، یک مسئله کاملا طبیعیست. از جمله مواردی که می‌تواند به ایجاد لکه بر روی تشک منجر شود، می‎توان به تعریق در زمان استراحت یا ریختن خوراکی و یا انواع مایعات بر روی تشک اشاره کرد. به این نکته توجه کنید که در صورت ایجاد لکه بر روی تشک باید در سریع‌ترین زمان ممکن، برای پاک کردن آن تلاش کنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد علاوه بر لکه، با مشکل بوی بد و یا جذب شدن بعضی حشرات موذی به تشکتان مواجه خواهید شد. اگر لکه‌ای  بر روی تشک بیفتد، باید با بهره‌گیری از راه‌های مناسب، به سرعت لکه‌هارا پاک کنید.

همچنین دقت کنید که جنس رویه تشک در ایجاد لکه و میزان پیشرفت آن موثر است، برای مثال شرکت هایی مثل تشک رویال ( toshakroyall.com ) در این امر خودشان را ثابت کرده اند.

آشنایی با پاک کردن لکه ها از روی تشک

  • ابتدا به صورت کامل لکه‌گیری کنید: برای لکه گیری کامل از یک حوله تمیز استفاده کنید. انجام این مرحله خیلی مهم است، زیرا به جلوگیری از نفوذ مایعات به لایه‌های پایینی تشک، خیلی کمک کرده و مانع از ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.

  • تمیز کردن لکه‌های ایجاد شده روی تشک با اسپری کردن ترکیبات شوینده ظروف: به این منظور آب و مایع شوینده ظروف را به صورت ۵۰-۵۰ مخلوط کنید و سپس بر روی لکه‌ها اسپری کنید. حالا کمی صبر کنید تا محلول به داخل نفوذ کند، بعد با یک حوله تمیز سطح تشک را تمیز کنید. این عمل را چندبار تکرار کنید، زیرا ممکن است لکه‌ها به این راحتی از بین نروند. دقت کنید که تشکتان خیلی زیاد خیس نشود.

  • استفاده از جوش‌شیرین: جوش‌شیرین به منظور تمیزی، عدم ایجاد بوی نامطبوع و تازگی تشک، به کار می‌آید. جوش شیرین را پاشیده، کمی صبر کرده و نهایتا بر روی تشک جاروبرقی بکشید.

  • تمیز کردن مایعات حاصل از بدن با استفاده از مواد شوینده لباس: مواد شوینده مخصوص البسه، گزینه مناسبی برای پاک کردن لکه‌های حاصل از ادرار، خون و … هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای پاک کردن این لکه‌ها از ترکیب آب با مواد شوینده لباس استفاده کنید. یکی از گزینه‌های مناسب برای تمیز کردن لکه‌ها، ترکیب هیدروژن پروکسید است. توجه کنید که برای پاک کردن لکه‌ها، آب داغ را امتحان نکنید، زیرا نه تنها لکه‌ها را پاک نمی‌کند، بلکه موجب تثبیت آنها نیز می‌شود.

چگونه بوی بد تشک را از بین ببرم؟

استراحت بر روی تشکی که بو می‌دهد، آزاردهنده است. در صورتی که تمیز بودن و بوی تشک خودتان را بررسی نکنید، این بوی نامطبوع توانایی اختلال در آسودگی و کیفیت خواب شما را داشته و   مسائل بزرگتری مانند رشد باکتری یا قارچ ها را به همراه دارد. شما می‌توانید با از بین بردن بوی تشک، کیفیت خوابتان را افزایش دهید.

  • استفاده از جارو برقی: با وجود اینکه جاروبرقی تمام بوها را برطرف نمی‌کند، ولی به منظور دستیابی به از بین بردن بوی نامطبوع تشک، شروع مناسبی است.

  • استافده از جوش شیرین: جوش شیرین به عنوان یک ازبین برنده قوی بو کاربرد دارد. برای این منظور ابتدا آن را به صورت مستقیم بر روی تشک پاشیده، کمی صبر کرده و در نهایت با بهره‌گیری از جاروبرقی تشک را تمیز کنید.

  • بر روی تشک اسپری کنید: بر روی آن قسمت از تشک که بوی بدی دارد، سرکه یا مواد از بین برنده بو (مانند فبریز) اسپری کنید. بعد قسمت مورد نظر را به وسیله پارچه‌ای تمیز پاک نمایید. به دلیل اینکه امکان دارد بوی سرکه در زمان خواب اذیت‌کننده باشد، سرکه را در مقدار کم به کار ببرید.

  • قرار دادن تشک در معرض هوا: تشک را در برابر هوای آزاد بگذارید؛ همچنین تشک را هر چند وقت یک‌بار در مقابل تابش آفتاب قرار دهید.

چگونه لکه خون را از روی تشک پاک کنم؟

 پاک کردن لکه خون به دلیل  همراه داشتن مقادیری پروتئین آسان نیست؛ البته ناممکن نیست و روش‌های مختلفی برای پاک کردن این لکه وجود دارد.

ابتدا ملحفه‌ها را درون آب سرد خیس کرده و بعد از خیس شدن، به وسیله تمیزکننده‌ لکه پاک کنید و سپس با استفاده از ماشین لباسشویی شستشو دهید.

اگر با لکه مرطوب برخورد کردید، نخست رطوبت را به وسیله پارچه‌ای تمیز پاک کنید. توجه کنید که به منظور تمیز کردن لکه، آب داغ را استفاده نکنید، زیرا آب داغ باعث نفوذ لکه خون به قسمت‌های زیرین شده و مشکل شدن پاک کردن لکه را به همراه دارد.

بعد از کشیدن پارچه خیس روی لکه، با استفاده از حوله‌ای خشک، خون اضافی را پاک کنید. تا موقعی که یک پارچه تمیز و لکه‌ای خشک داشته باشید، این کار را تا زمانی که خون به پارچه جذب شود، تکرار کنید.

بهترین و مناسب‌ترین روش، بهره‌گیری از پاک‌کننده آنزیم‌های اکسیژنه است. این مواد از طریق    شکستن ساختار مولکولی لکه ها، موجب از بین رفتن آن ها میشوند. پاک کننده‌های اکسیژنه انتخاب مناسبی برای رهایی از دست لکه‌های خون محسوب می‌شوند.

برای استفاده از این پاک کننده‌ها، نخست طریقه استفاده از این مواد را خوانده و بعد با رعایت نکات مندرج از آن‌ها استفاده کنید. ییشتر این مدل پاک کننده‌ها خطری ندارند، ولی با مطالعه نکات درج‌شده بر روی آن‌ها، می‌توانید از نحوه استفاده از آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

حوله‌ای کوچک را با این مواد مرطوب کرده و سپس بر روی تشک بکشید. پس از گذشت نیم ساعت،     لکه را به وسیله یک برس یا یک حوله نرم پاک کنید. در نهایت با یک پارچه نمدار، اقدام به شستن محل کرده و سپس تشک را در برابر پنکه و یا هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

بهره‌گیری از جوش شیرین برای از بین بردن لکه خون

 استفاده از جوش شیرین یکی از روش‌های از بین بردن لکه‌ها است. بدین منظور باید جوش شیرین را با آب سرد مخلوط کرده و یا به صورت مستقیم بر روی لکه بریزید، بعد کمی سرکه سفید روی آن بپاشید.  نیم ساعت صبر کرده تا سرکه نفوذ کند و نهایتا با استفاده از یک حوله یا پارچه مرطوب، محل را پاک کنید و بگذارید تا خشک شود.

می توانید از هیدروژن پروکسید برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید

هیدروژن پروکسید به عنوان یک ماده سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده معروف است. این ترکیب برای پاک کردن تشک با رنگ سفید استفاده می‌شود. هیدروژن پروکسید را با یک صابون یا یک پاک‌کننده دیگر به همراه یک قاشق نمک به منظور خمیر شدن آن مخلوط کنید. خمیر را روی لکه کشیده و تا هنگام خشک شدن صبر کنید. در این مرحله می‌توانید با استفاده از یک مسواک نرم خمیر خشک‌شده را تمیز کنید. در صورتی که باز هم لکه باقی مانده، هیدروژن پروکسید را مستقیما روی   حوله‌ای تمیز ریخته و آن را روی لکه بمالید تا به صورت کامل پاک شود.

 

ترکیب هیدروژن پروکسید به همراه نمک و نشاسته ذرت را برای پاک کردن لکه خون امتحان کنید

در صورتی که با به کار بردن روش‌های قبلی، لکه پاک نشد، وقتش رسیده که از ترکیب هیدروژن پروکسید و نمک به همراه کمی نشاسته ذرت استفاده کنید. برای این کار فقط به نصف استکان نشاسته ذرت و یک چهارم استکان هیدروژن پروکسید و یک قاشق غذاخوری نمک به منظور دستیابی به یک خمیر مناسب نیاز دارید.

خمیر را روی لکه کشیده و سپس کمی صبر کنید تا به صورت کامل خشک شود. در نهایت با استفاده از جارو برقی، قسمت مورد نظر را از باقیمانده خمیری که روی آن کشیده‌اید، پاک نمایید.

برای پاک کردن لکه خون می توانید مخلوط آمونیاک، هیدروژن پروکسید و نمک را امتحان کنید

نخست با استفاده از پارچه‌ای مرطوب خون زاید را از روی تشک بردارید. بعد مقداری نمک بر روی آن پاشیده و کمی صبر کنید تا خشک شود. بعد از گذشت ۲ ساعت هنگامی که به صورت کامل خشک شد، تا جایی که امکان دارد، نمک را از روی لکه تمیز کنید. اکنون هیدروژن پروکسید را روی قسمت لکه مالیده تا زمانی که متوجه حباب شوید. هنگامی که کار ساخت حباب تمام شد، با استفاده از پارچه‌ لکه را تمیز کنید. از خارج شدن هیدروژن پروکسید اطمینان حاصل کنید.

به منظور پاک کردن لکه‌های باقی‌مانده، یک استکان آب را با آمونیاک مخلوط کرده و بر روی سطح لکه کشیده و آنقدر سطح را از این محلول مرطوب کنید تا تمام لکه تمیز شود.

به این نکته توجه کنید که بعد از استفاده از هیدروژن پروکسید و آمونیاک تشک را در برابر هوای تازه بگذارید تا به صورت کامل این مواد از تشک خارج شود و تشک خشک شود.