چگونه عسل طبیعی از تقلبی را تشخیص دهیم؟

در این مقاله تصمیم داریم با عسل طبیعی، عسل غیرطبیعی، انواع آن و روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی بیشتر آشنا شویم.

به گزارش حرف تازه ، خرید عسل طبیعی همیشه یک دغدغه برای مردم بوده است؛ زیرا حتی اگر عسل طبیعی هم بخرید، از آنجا که نمی ‌توانید آن را از عسل تقلبی تشخیص دهید، همیشه از خود می‌پرسید که نکند این عسل هم طبیعی نباشد. در این مقاله تصمیم داریم با عسل طبیعی، عسل غیرطبیعی، انواع آن و روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی بیشتر آشنا شویم.

به چه عسلی طبیعی می‌گوییم؟

زنبور عسل بعد از تغذیه از گل های مختلف، شهد آنها را فرآوری و تغلیظ کرده و در کندو ذخیره می کند. عسل طبیعی مستقیما از کندوهای عسل به دست می آید و کمترین فرآوری را پشت سر می گذارد. از جمله خواص عسل طبیعی می توان به تقویت سیستم ایمنی، درمان سوختگی های جزئی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، پانسمان زخم ها، درمان سرفه و … اشاره کرد.

عسل تقلبی

انواع عسل تقلبی از شربت شکری ساخته می ‌شود که طعمی شبیه به عسل طبیعی دارد. عسل تقلبی به دلیل اینکه به صورت تجاری تولید می شود، از مواد مغذی که عسل های طبیعی دارند، برخوردار نیستند. از نظر علم تغذیه، عسل تقلبی ارزش غذایی بسیار کمی دارد.

انواع عسل غیرطبیعی یا تقلبی

برای تشخیص عسل طبیعی از غیر طبیعی، باید بدانیم که روش های تولید عسل تقلبی به چه صورت می باشد؛ زیرا روش های تشخیص هر کدام از آنها متفاوت می باشد. به طور کلی سه روش برای تولید عسل تقلبی وجود دارد و تمامی عسل‌هایی که به صورت تقلبی در بازار وجود دارد، جز یکی از همین سه دسته‌ هستند.

عسل تغذیه ای

گاهی اوقات، زنبورداران در کنار تغذیه زنبورها با شهد گل ها و گیاهان، انواع مواد مصنوعی مانند شکر، قند، خرما و … را نیز به آنها می دهند. این کار به این علت انجام می شود تا زنبور، عسل بیشتری تولید کند. با این کار زنبور افزایش زیادی در تولید دارد، اما منابع شهد طبیعی نیست.

عسل مخلوط

فروشنده یا زنبوردار برای اینکه حجم عسل را زیاد کنند، عسل را با مواد گلوکزی یا شیره میوه ها ترکیب کرده و به عنوان عسل طبیعی به فروش می رسانند.

عسل تقلبی

در این روش عسلی که تولید می شود، به شکل کاملا مصنوعی و از شیره غلیظ شده برخی میوه ها یا از حرارت دادن مواد گلوکزی و مواد نشاسته ای ساخته می شود. در این عسل از اسانس هایی با بوی عسل طبیعی استفاده می گردد تا طعم و بویی شبیه آن پیدا کند.

روش‌های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل تقلبی از عسل واقعی در صورت بسته بندی تقریبا غیرممکن است. راه های زیادی برای تشخیص عسل تقلبی وجود دارد تا مطمئن شوید که فقط از عسل واقعی و خالص استفاده می کنید که برای شما مناسب می باشد.

اگر در خرید عسل، به طبیعی بودن آن شک دارید، می توانید از روش های زیر به تقلبی بودن یا نبودن آن پی ببرید. اگر می خواهید با روش های بیشتری در این زمینه آشنا شوید، مقاله راهنمای جامع تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی می تواند به شما کمک شایانی کند.

چسبندگی

عسل طبیعی را اگر بخواهید بین انگشتان خود بگیرید، متوجه می شوید که تمایلی به چسبندگی ندارد. اما عسل تقلبی به دلیل شیرین کننده های اضافه شده در ایجاد آن، چسبناک است. این تفاوت به راحتی قابل آزمایش و بسیار محسوس می باشد.

بافت

عسل واقعی از نظر بافت کاملا غلیظ است و برای جابجایی زمان می برد، در حالی که عسل تقلبی بسیار روان می باشد. بهترین راه برای آزمایش این است که ببینید چقدر طول می کشد تا از یک طرف شیشه، عسل به طرف دیگر برود یا مقداری را روی انگشت خود بگذارید و ببینید که آیا مستقیما می ریزد.

بو

عسل واقعی بوی ملایمی دارد که این بو می تواند با سرد و گرم شدن تغییر کند. اما عسل تقلبی اغلب اصلا بو ندارد یا می تواند بوی ترش داشته باشد.

گرم کردن

هنگامی که عسل واقعی گرم می شود، به سرعت غلیظ می شود و هیچ کفی ایجاد نمی کند. با این حال، عسل تقلبی حباب تولید می کند و هرگز کاراملی نمی شود.

حل شدن در آب

عسل واقعی هیچ وقت در آب حل نمی شود، بلکه ته نشین می شود. در صورت هم زدن، عسل واقعی می تواند برای مدت طولانی رقیق شود. اما عسل تقلبی فورا در آب حل می شود.

کبریت

یک کبریت را در عسل فرو کنید. اگر عسل طبیعی باشد، کبریت بعد از غوطه ور شدن در آن به راحتی آتش می گیرد، اما عسل تقلبی به دلیل سطوح رطوبت، باعث عدم توانایی روشن شدن چوب کبریت می شود.

طعم

طعم عسل واقعی فقط برای چند دقیقه باقی می ماند. عسل تقلبی طعمی دارد که برای مدت طولانی تری باقی می ماند؛ زیرا شکر طعم را در دهان حفظ می کند.

زرده تخم مرغ

اگر عسل واقعی را با زرده تخم مرغ در ظرفی بریزید، وقتی مخلوط را هم بزنید، زرده حالتی پیدا می کند که انگار پخته شده است. با عسل تقلبی، زمانی که این فرآیند انجام می ‌شود، زرده تغییری نکرده و ثابت می ‌ماند.

سرکه

یک قاشق غذاخوری عسل، مقداری آب و ۲ تا ۳ قطره اسانس سرکه را با هم مخلوط کنید. اگر این مخلوط کف کند، احتمال تقلبی بودن عسل شما بسیار زیاد است.

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

انواع عسل های طبیعی در طول زمان شکرک می زنند؛ اما نوع عسل، روش نگهداری و دمای محیط قرارگیری آن همگی بر سرعت شکرک زدن آن تاثیر می گذارند. شکرک زدن عسل در دمای پایین با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.

سخن پایانی

عسل طبیعی دارای خواص، مزایا و ویژگی ‌هایی است که وجود چنین ویژگی هایی باعث ترغیب افراد به خرید محصولاتی اصیل و مرغوب می شود. اگر شما هم جز طرفداران عسل طبیعی هستید یا تمایل دارید با استفاده از عسل خالص، از بروز بیماری‌ها جلوگیری کنید، بهتر است با به‌ کارگیری روش‌ های مطرح‌ شده، یک نمونه باکیفیت و اصیل را خریداری کنید.

کمپانی فوراور لیوینگ با توجه به خواص فراوان عسل و فراورده های زنبور عسل، اقدام به تولید محصولاتی نموده است که دربردارنده این خواص بوده و به بهترین نحو ممکن به حفظ سلامتی شما کمک می کند. عسل فوراور کاملا طبیعی بوده و طعم فوق العاده این محصول مهر تاییدی بر صحت این ادعا می باشد. برای خرید این محصول می توانید به شرکت فوراورکالا (foreverkala.com) که نمایندگی این کمپانی را برعهده دارد، مراجعه نمایید.

منبع: albeena