ادبیات عجیب شهردار رشت در نشست خبری!

چک برگشتی دارم صد تایش هم کم است/ خیلی کله مان کار می کند اینقدر بدبختیم؟/ بیایید از من یاد بگیرید!

حرف تازه: عصر پنجشنبه نشست خبری شهرداری رشت با اصحاب رسانه در تالار گفتمان ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد. در این جلسه بعد از ارائه توضیحاتی از سوی مدیران شهرداری رشت، سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت دقایقی سخنرانی کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در ادامه مشروح آن را مشاهده می […]

حرف تازه: عصر پنجشنبه نشست خبری شهرداری رشت با اصحاب رسانه در تالار گفتمان ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

در این جلسه بعد از ارائه توضیحاتی از سوی مدیران شهرداری رشت، سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت دقایقی سخنرانی کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که در ادامه مشروح آن را مشاهده می کنید:

ثابت قدم در ابتدای پاسخگویی به سوالات گفت: اگر بخواهم پاسخ سوالات را خدمتتان عرض کنم بزرگترین سازمان حقوق بده در کل استان گیلان هستیم.

شهردار رشت با اشاره به ضرورت وجود مدیریت جامع و یکپارچه شهری افزود: خیلی از قوانین پس از تصویب این قانون، تغییر خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: هر شهری اگر می خواهیم قبول کنیم که در مسیر توسعه است مهم نیست که تعریف و تمجید رخ بدهد . توسعه نیاز به تعریف ندارد. نیاز به واقع بینی دارد. این واقع بینی هرکس مانعش باشد باید از سر راه کنار برود. نباید این مانع باعث آسیب به مردم و حقوق عمومی شود. از هر ناحیه ای هم اگر بخواهد این اتفاق بیفتد چه من شهردار چه مردم چه کارشناس چه شهروند هیچ ارتباطی هم به این ندارد که این فرد جایگاه حقوقی اش چیست باید کنار رود. 

ثابت قدم افزود: مبانی توسعه را نمی توان با نامه و ۳ هزار ابلاغ تغییر داد. مسیر توسعه مربوط به روح حاکم است و در تغییر نفرات شاید به ۱۰ هزار تغییر هم نیاز باشد. مسیر توسعه مبانی دارد. ما نیاز داریم بدانیم شهر رو به توسعه ۴ آیتم باید داشته باشد. شهر باید شفاف باشد، رقابت پذیر باشد، بانکی باشد و شهر باید انعطاف پذیر باشد.

شهردار رشت اظهار داشت : وقتی شهروند یک شهر که شما خبرنگاران بخشی از آن هستید؛ شماهایی که آگاه تر هستید در خیلی از حوزه ها؛ و حساسیتی هم که دارید به خاطر جنس کارتان هست چون به نوعی گفته های فیمابین مردم و مسئولین را بیان می کنید؛ وقتی همکاران در مورد موضوعی بر اساس قانون گزارش می دهند ما مکلفیم و شما می توانید هر شش ماه یکبار مطالبه کنید. ما نیاز به شفاف سازی مالی داریم نه فاکتور دزدی از حوزه مالی! این نباید رخ بدهد ! اگر مسئول نظارتی جایی هستیم باید بضاعت ذهنی و عقلی ما به اندازه ای باشد که بتوانیم آن گزارش را بفهمیم و بعد بر اساس همان صحت داده ها و صحت نظارت اعلام کنیم. نه باید داده ها غلط باشند نه باید داده ها تحلیلشان غلط باشد. مبانی برنامه و بودجه و برنامه عملیاتی چارچوب هایی دارد. نباید این چارچوب ها را فدای نادانی آدم ها کنیم. آدم ها باید چارچوب های ذهنی خودشان را اگر ناظرند اعمال کنند مه از همه مردم انتظار داشته باشیم نه از رسانه ها انتظار داشته باشیم … اما قطعا آن کسی که مدعی نظارت است نمی تواند بگوید که من اگر نمی فهمم پس موضوع خراب است، موضوع فاسد است ، موضوع مشکل دار است حتی اگر مدافع منافع عمومی باشد. بنابراین باید بدانیم که جایگاه ما و شانیت جایگاه ما به اندازه ای باید باشد که فکر نکینم هرکسی به هر دلیل در داخل جایگاهی هست بضاعتش است. مردم آگاه هستند و به موقع پاسخشان را خواهند داد. 

وی در ادامه گفت: در مورد بحث شفافیت خب مشخص ترین عامل شفافیت گزارش مستند است که بخش هایی از آن ارائه شده است. بودجه را فرمودند به شورای محترم هم ارسال شد و تشکر می کنم. به صورت رسمی هم این هفته اعلام وصول می شود. در حوزه شفافیت همه چیز از کل تا جز معلوم است. هرکسی از مردم علی رغم اینکه بدین شکل موظف نیستیم اگر علاقه دارد بیاید و اسناد مالی افراد را بگیرد در مالی شهرداری باز است و اتاق ها وشیشه ها شفاف است و میتواند بیاید و از اسناد مالی حسب شناختی که دارد پرس و جو کند. این هیچ تکلیفی بر ما نیست ولی برای اینکه سوء تعبیرهای احتمالی رخ ندهد آماده این موضوع هستیم.

ثابت قدم تصریح کرد: در خصوص مربوط به انعطاف پذیری نگاه بکنید ما نمی توانیم به جامعه بگوییم آقا وضع مالی جامعه خراب است رکود جاریست ساخت و ساز در کشور خوابیده است و موضوعات دیگری که اصلا این موارد را بگذارید کنار؛  اصلا مردم اگر ۱۲ درصد عوارضی که اشاره فرمودید همین ۱۲ درصد را هم نمی دهند چرا نمی دهند؟ آیا بی تفاوتند ؟ به جوایز خوش حسابی اشاره کردید به این دلیل است که در شهرهای دیگر جواب داده است. یک واقعیت است. حتی اگر ابزار غلط باشد به خروجی موثر رسیده است. شهروند ما آگاه نیست؟ ما که میدانیم شهروندان ما حداقل ۶۰ درصد فیشی دارد (فیش یعنی آگاهی دیگه) عین فیش آب و برق که در منزل می رود و چون پرداخت نشود آب قطع می شود پولش را پرداخت می کند. اما شهرداری چون کار دیگری نمی کند پولش را پرداخت نمی کند حالا تا زمان معامله یا زمان دیگری.

وی با اشاره به بحث ممیزی املاک و به روز رسانی عوارض ، افزود: با بهای تمام شده نیست بلکه با یک دهم بهای تمام شده است. وقتی ۱۰ یا ۱۲ درصد را پرداخت می کند در حالیکه می داند باید پرداخت بکند این به خاطر چیست؟ ما اعتماد عمومی را حل نکردیم و شهروند باید این احساس را داشته باشد نظر سنجی دانشگاه گیلانم همین را نشان میدهد از خود دانشگاه گیلان بروید بگیرید که اعتماد عمومی به واسطه دادن خروجی چقدر بالا رفته است. این کار همکاران ما در شهرداری است. بنابراین اعتمادسازی محلی باید ایجاد بشود. اما نمی توانیم در زمان رکود به افراد بگوییم این همه سختی دارید شهرداری هم که درامد ندارد شما هم که عوارض نمی دهید ما با چه پولی می خواهیم خدمات بدهیم؟ دو تا راه حل دارد. یکی اینکه بگوییم بدهکار درشت دانه بیایید وصول مطالبات داشته باشیم. چک های برگشتی بیایید چک هایتان را پرداخت کنید. این فرار به جلو نیست یک واقعیت به جا مانده از قبل است. اتفاقا از ناظری باید پرسید که چندین سال در این شهرداری مسئولیت داشت و نگفت و نپرسید که چرا این چک های شهرداری وصول نمی شوند؟ اتفاقا باید از فردی پرسید که چرا وقتی که شما در این سیستم مسئولیت داشتید این درشت دانه ها، درشت دانه تر شدند و بعد عملا با ابزار قدرت ثروتمندتر شدند و با ابزار ثروت امروزه در جاهای مختلف نماینده روانه می کنند و آن نماینده امروزه چرخه ثروت را بازتولید می کند و ادامه دارد و فاصله طبقاتی زیاد می شود. از آن کسی باید پرسید که اگر شما می دانید که تخلف ساختمانی ایراد دارد و ایراد می گیرید بهش، خود شما متخلف ترین آدمی هستید که عوارض خودت را پرداخت نکردی و به نام موضوعات مذهبی در املاکی سکونت داری که استفاده های دیگر دارد. از آن کسی باید پرسید که اگر قرار است ما به ازای فعالیت های خودش در مدیریت شهری اتفاقات دیگری را رقم بزند چرا علاقه دارد به اینکه موضوعات همیشه گم بماند؟ آقای عزیز من چک برگشتی دارم شهردار صد تا چک برگشتی می تواند داشته باشد. صد تایش هم کم است. چون credit شهرداری نیازمند است. چه خصوصی اش چه حقیقی اش! … مگر می شود شهر هزار میلیارد تومان بودجه اش باشد و بدهکار نباشد؟ اگر اقتصاد را نمی فهمید بروید اقتصاد بخوانید. اگر اقتصاد را می فهمید مثل اقتصاد دان باید صحبت بکنید. این موضوعات حاشیه سازی های رسانه ای است. عذر خواهی می کنم از رسانه هایی که در این زمینه به دروغ مطلب نمی نویسند و به واقعیت مطلب می نویسند اما قطعا منتظر رسانه ای نخواهیم بود که به دروغ و بدون اتکا به موضوعات عقلی راه خودش را می رود…

ثابت قدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خانم ها قطعا از آقایان توانمند ترند به ویژه در شهر رشت. دوروبر ما بیشتر اینها هستند. هرکی خوشش نمی آید هرکی هر حرفی می خواهد بزند برود بزند. مهم نیست. اعتقاد قلبی بنده این است که دقت نظرشان عموما بالاتر و حساسیتشان به مطالب بیشتر است و آقایان هم به هر حال رفاقتمان با آنها بیشتر است.

شهردار رشت در خصوص بحث انعطاف پذیری اشاره داشت: اگر در شرایطی که اقتصاد کشور راکد است می خواهم در شرایط محیطی سخت باشم احساس توسعه را به مردم بدهم نیازمند این هستم که غیر از اینکه شهر را در هزینه ها و نگهداشت مثل رفت و روب مثل فضای سبز و موضوعات روزمره شهر مثل تعمیر و نگهداری ، مثل شارژ آپارتمان هست. قاعدتا باید در آن عوارض متکی باشد. اگر شهروندی عوارض خودش را ندهد و اگر کسی در آن آپارتمان خودش سهم خودش را نپردازد قاعدتا پلکان آپارتمانش شستشو نمی شود. شهروند ما همین نسبت را با کل شهر دارد. اگر عوارضی را که ما ۱۲ درصدی می گیریم فکر کنید که در آپارتمان خودتان ماهی ۲۰۰ هزار تومان باید شارژ بپردازید شما ۱۲ درصد آن را بدهید به آن کسی که میاید؛ پس همیشه خاکه. فضای سبزش درب و داغونه. احتمال دارد اتفاقات دیگری هم در آن خانه بیفتد مثل همین آتش سوزی که امروز شد. زیاد فکر نکنید اینها دور از ما است… وقتی که شما در بازار رشت حرکت می کنید؛ یک میلیارد تومان در بودجه بحث امنیت بازار را به لحاظ ایجاد یک سری موضوعات زیرساختی دیده ایم نشان می دهد که ما خطر را حس می کنیم و بعد مکلفیم این کار را انجام بدهیم. آقای قالیباف هم در خصوص پلمپ ساختمان های نا ایمن لایحه ای به شورای شهر فرستاده بود که مسکوت مانده است. خب اگر ما به موقع تصمیم نگیریم نمی توانیم به موقع اجرا کنیم و اگر به موقع اجرا نکنیم نهایتا مثل امروز آتش نشانان شهید می شوند. تصمیم گیری ما باید زاییده رفتار اقتصادی و عقلانی باشد. اصلا شهر یعنی اقتصاد شهر. اقتصاد شهر درست نشود هیچ تدبیری پایدار نخواهد بود. شما فرهنگی ترین آدم باشید غیر فرهنگی ترین شهر خواهید شد؛ شده ایم. تعارف هم نداریم. رفتار های غیر اخلاقی رسوخ می کنند. فساد زیاد می شود. فقر زیاد می شود. تبعیض زیاد می شود. فقر احساسی، فقر نسبی، فقر مطلق… بعد صحبت از مناطق کم برخوردار می کنیم. مناطق کم برخوردار حاصل نفهمیدن ما از اقتصاد است. مناطق کم برخوردار زاییده این هستند که ما نفهمیدیم چطور باید از برخوردار بگیریم به کم برخوردار بدهیم… 

وی افزود: این همه مشکلات وجود دارد. بنده سیستم غیر نقد را در شهرداری نهادینه می کنم. برای همین است که تهاتر ایجاد می شود و چون تازه و نو آورانه است آدم ها فکر می کنند حتما یک پدیده غیر قابل ملموس است مشکل دار است حاشیه دار است. ما نمی گوییم سیستم ایراد ندارد. وقتی در یک سال و اندی گذشته ۳۵ لایحه در حوزه برنامه بودجه باقی می ماند! ما نباید فکر کنیم که چرا بانک شهری که می تواند به یک شهر خدمت دهد ورودش به شهر یک جرم بزرگ است ؟ چرا چون بنده مثلا هیئت عاملش ام! چون بنده با عوامل اجراییش رفیق هستم. چون بنده با آنجا کار اقتصادی داشتم. این چه وضعیتی است ؟ خب بقیه هم رشد کنند. مگر در سیستم بانکی کشور بسته است؟ اگر عرضه نداریم مسئول نشویم. (یک خبرنگار : شما در بانک شهر نفع مالی دارید؟) عرض میکنم خدمتتان. نگاه بکنید عزیزان. مشکل اینجا هستش که ذهن های ما پراکنده است و ایراد گیر هستیم در پاره ای از اوقات. همین سوال ایشان را میبینید؟ از گفته من چه نتیجه ای گرفت!؟ اجازه بدید آقا شما صحبتتون رو کردید! اگر موضوع مربوط به بانک شهر یا هر بانکی در کشور ما باعث می شود در تهران ۳۰۰ کیلومتر مترو دارد ساخته می شود … یعنی ما خیلی زرنگ تر از آنهاییم؟ یعنی ما خیلی کله مان کار می کند و اینقدر بدبختیم؟ سوال منو جواب بده دیگه! من نمی فهمم! با این ادبیات در اقتصاد آشنا هستم و می فهمم دارم چی میگم! عذر می خواهم بنده هیچ ثروت باداورده ای ندارم اما با همین ادبیات اقتصادی ثروت ها ساختم. اگر کسی می خواهد یاد بگیرد من می توانم بهش یاد بدهم! لطف کنید بیایید از من یاد بگیرید! این شهر هم با همان تفکر می سازم. خیلی واضح؛ اسمش را هرچیزی می خواهند بگذارند بگذارند! 

ثابت قدم ادامه داد : برای سیستم تولید پول در این کشور متناسب با شرایط روز با انعطاف پذیری که یکی از ارکان است شما باید تغییر روش بدهید. قطعا مبانی اقتصاد مقاومتی باید این موضوع را تایید کند که می کند و گرنه ۸ ماه که هیچ ۸ سال دیگر هم حقوق رفتگر را نمی توانیم بدهیم. بعد می گوییم حقوق رفتگر عقب افتاد. اصلا کسی به فکر حقوق رفتگر بود که حقوقش عقب افتاده است؟ شما باید مبانی برنامه ریزی را بسازید بعد ببینید حقوق رفتگر عقب افتاده است یا خیر. وقتی که شما لایحه تصویب نمی کنید بعد انتظار دارید چه اتفاقی بیفتد؟ وقتی که شما نمی توانید و نمی دانید که اقتصاد به چه شکل باید باشد و بعد با موانع مغرضانه سیستم را می برید به سمتی که عملا یک اقلیت ضد توسعه می خواهند؛ با واژه ای که دوستمان گفت بنده آن واژه را به کار نبردم و نخواهم برد (احتمالا در اشاره به سوال یک خبرنگار در خصوص معرفی باج خواهان!) بنده عرضم این است که اگر قرار است امتیاز رد و بدل بشود نباید نافی مانع عمومی باشد. من شهرداری می توانم بر اساس منفعت عمومی خودم امتیاز ببرم. هرکسی می خواهد قبول بکند یا نکند؛ اما قانونی. نه جرم است نه فساد است نه سوءاستفاده از رانت و موضوعات دیگر است. مبانی قانونی و اصول باید رعایت شوند. اگر کار اقتصادی هم می کنیم دلیل نیست. باید بدبخت زندگی کنیم؟ من نمیفهمم این رو! اصلا با واژگان این مدلی آشنا نیستم! مثل اینکه باید گردی از فقر و بی بضاعتی بر چهره های ما بنشیند چهره های ما عبوس باشد کفشمان خاک خورده باشد حتما دهنتان بو بدهد حتما یک اتفاقاتی بیفتد بعد بگویند شما آدم خوبی هستید! این تفکرات باید در این شهر از بین برود. هر کی باشد یک نفر هم باشد تا موقعی که بنده هستم نمی گذارم این موضوع از آن راه برود جلو.

وی گفت: قرار نیست ما بخاطر منفعت فردی چون یک میلیون فاکتور فلانمان را نبردیم به دار و دیوار آویزان بشویم اصول را زیر پا بگذاریم و اصول را قرار است یک شخص دیگری که هیچ چیز نمی داند تعریف بکند! از خودفروشی در بیاییم. خودفروشی از راه های مختلف امکان پذیر است. معنادار نیست که ما تغییر جهت بدهیم. باید مسیر اصول اقتصادی در این شهر نهادینه شود. این باید این شهر است. هر کسی نمی تواند از این مسیر خارج خواهد شد و هرکسی هم که اصولش به این موضوع رسید بیاید وارد شود. این اصول است. اصول را نه من می گویم و نه شما می گویید. علم می گوید و من تابع علمی هستم که یاد گرفتم.

شهردار رشت اشاره به ضرورت بانکی بودن شهر برای توسعه در ادامه اظهار داشت: اعتقاد دارم فرد باید در اقتصاد هوشمند باشد. ایرادی وارد است مگه! در این کشور تورم رخ داده است عزیزم. می پرسند ثابت قدم ثروتش را از کجا آورد؟ در این کشور تورم رخ داد. بنده می فهمیدم کی باید چه کار بکنم! اگر فکر می کنید تورم در این کشور مشکل دارد خب بروید حل کنید من مسئول تورم کشور نبودم. حالا اسمش را هر چه می خواهند بگذارند! ثروت بادآورده است؟ باد آورده است! اگر بید زده است بید زده است ! من نمی دانم ! معلوم بکنید من ثروتمندم یا چک برگشتی دارم؟ اگر هر دو هستم خب هنر من است مشکلی دارید؟ هنر من است بروید هنرمند شوید! ایرادی نداره که! هر کسی باید برود کار خودش را انجام بدهد! من متعجبم از موضوعاتی که در ذهن ما بزرگ شده است. خوب است انجام بدهید بد است انجام ندهید! اگر شما انجام نمی دهید چرا شما بدبخت هستید؟! یک دلیلی دارد دیگر. باید حل کرد. نمی شود همینطور باقی گذاشت. وقت شما را با حاشیه ها نمی گیرم. می خواهم بگویم این تضادها تضادهای ذهنی است.

وی در مورد بحث آسفالت توضیح داد: خیلی از موضوعات را ما دائمی حل نکرده ایم . همین شنبه افتتاح ۵ تا پروژه آبهای سطحی داریم. قاعدتا به دلیل نشست هایی که باید داشته باشد آسفالت باید یک فاصله زمانی داشته باشد وقتی ما در شهر کیلومترها عملیات حفاری داریم نمی توانیم اصول را زیر پا بگذاریم. بنده هم قبول دارم آسفالتی انجام شده یک چاله ای هم در یک نقطه ای ایجاد شده! تعداد روزهای بارانی را نگاه کنید. روز بارانی آسفالت کنیم عکس می گیرند می گویند در روز بارانی آسفالت کرد! این تضاد را حل کنیم.

ثابت قدم در مورد غیر بومی بودن پیمانکاران و مصالح گفت : این شهر ماست. کارگر ساختمانی از بندرعباس که نمی آوریم. اینها آدم های همین شهرند. یا رشتی اند یا غیر رشتی که در رشت زندگی می کنند. ۹۵ درصد قراردادهای شهرداری، بومی است. آن لوله ای هم که می گویید از مدیرعامل بپرسید از کجا خریداری شده! حالا ۵ درصد ۷ درصد به خاطر شرایط اقتصادی غیر بومی است. شما آن ۹۵ درصد را کار ندارید آن ۵ درصد را هم به غلط کار دارید! صرفه و صلاح شهر بر این است. جزییات فهرست بها و متره را ببینید. 

وی گفت: حاجی آباد پارکینگ خصوصی افتتاح شد. قبل از اینکه این پارکینگ خصوصی افتتاح بشود ۱۰۰ تا ظرفیت داشت الان مثلا ۴۰۰ تا ظرفیت دارد. الان شما از مالک این پارکینگ طبقاتی سوال کنید هزینه هم کرده است. بپرسید قبلا چند ماشین پارک می کردند و امروز چند ماشین پارک می کنند. خودتان به این علامت سوال پی می برید که پس موضوع چیزهای دیگریست! پارکینگ را درست کرده الان باید پول بده بره تو پارکینگ طبقاتی! کنار خیابان خلاف پارک می کند ولی در پارکینگ طبقاتی که الان ۴۰۰ تا ظرفیت دارد پارک نمی کند! خب کی می خواهد پاسخ سرمایه آن را بدهد؟ اینجا به آن اعتمادسازی محلی ربط پیدا می کند. باید تمرین کنیم. مردم مقصر نیستند. مقصر انباشت مشکلات در طول زمان و بی اعتمادی است. 

شهردار رشت در خصوص لیست بدهکاران درشت دانه تصریح کرد: ما سعی کردیم مراحل مختلف نهی از منکر را برویم خدای نکرده اگر لازم باشد به مرحله آخرش هم می رسیم. 

ثابت قدم در ادامه لحظاتی به ارائه توضیحاتی در خصوص ساماندهی دستفروشان پرداخت.

در پایان این جلسه تعدادی از خبرنگاران به ادبیات گفتاری سید محمدعلی ثابت قدم به شدت اعتراض کردند و او مجبور شد مجددا لحظاتی سخنرانی کند و فضا را کمی آرام سازد!

فایل صوتی اظهارات شهردار رشت در تحریریه حرف تازه موجود است.