ضرورت ورود استانداری به ماجرای شهرداری رشت؛

آیا کسی حساب بدهکاران دولتی به شهرداری را هم مسدود می کند؟

حرف تازه – روز گذشته در خبرها آمده بود که سازمان تامین اجتماعی حساب شهرداری رشت را به دلیل عدم دریافت مطالباتش مسدود کرده است. مسدودی حساب به معنای عدم توانایی شهرداری رشت در پرداخت حقوق کارکنان خواهد بود؛ حقوقی که در شرایط عادی هم بارها با تاخیر چند ماهه در پرداخت همراه شده بود! به […]

حرف تازه – روز گذشته در خبرها آمده بود که سازمان تامین اجتماعی حساب شهرداری رشت را به دلیل عدم دریافت مطالباتش مسدود کرده است. مسدودی حساب به معنای عدم توانایی شهرداری رشت در پرداخت حقوق کارکنان خواهد بود؛ حقوقی که در شرایط عادی هم بارها با تاخیر چند ماهه در پرداخت همراه شده بود! به همین دلیل این خبر کوتاه کافی بود تا موجی از نگرانی در میان کارکنان شهرداری رشت ایجاد شود. 

امروز شهرداری رشت در شرایط مالی نابسامانی به سر می برد و عدم توانایی در پرداخت حقوق و بیمه کارکنان، ضمن آنکه موجب ایجاد حس عدم امنیت، نارضایتی و کاهش سطح انگیزه در پرسنل شده است تبعاتی چون مسدود شدن حساب ها و افزایش مشکلات را نیز در پی داشته است.

اما در همین شرایط بارها اعضای شورا و شهرداران و مدیران شهرداری به بدهی های برخی دستگاه های دولتی به شهرداری اشاره کرده اند و همچنان شهرداری از برخی دستگاه های دولتی با رقم های چشمگیر طلبکار است. در حالیکه دریافت آن مطالبات می تواند پایان بخش قسمت عمده ای از مشکلات شهرداری باشد. آیا در خصوص مسدود شدن حساب های آن دستگاه ها نیز اقدامی صورت می گیرد؟

پیش از این قرار بود با تهاتر ساختمانی ۲۴ واحدی در بلوار دیلمان رشت و پرداخت بخشی از بدهی به صورت نقدی از سوی شهرداری، بدهی شهرداری رشت به تامین اجتماعی که ظاهرا در مجموع رقمی حدود ۱۳ میلیارد تومان (و شاید بیش از ۱۵ میلیارد تومان) بوده است تسویه شود و در این راستا نیز توافقاتی صورت گرفته بود اما حالا بار دیگر اختلافات شهرداری و تامین اجتماعی در مسائل مالی سر باز کرده است. اتفاقی که دودش بیش از هرکس در چشم کارکنان شهرداری خواهد رفت.

این مسدود شدن حساب از سوی تامین اجتماعی هرچند حق این سازمان است اما در شرایطی است که تنها چند روز با فصل بازگشایی مدارس فاصله داریم و طبیعتا این روزها هزینه معاش کارمندان شهرداری برای فرستادن فرزندانشان به مدارس بیش از پیش می شود. اما حالا به جای آنکه امیدی به پرداخت مطالبات ماه های قبل خود داشته باشند گرفتار شرایط پیچیده تری شده اند و مشخص نیست چه زمانی حساب از مسدودی خارج و حقوق آنها پرداخت می شود.

از استاندار آتی گیلان انتظار می رود با توجه به این شرایط، به ماجرای شهرداری رشت ورود کند و به طور مشخص پیگیر مطالبات این سازمان عریض و طویل از دستگاه های دولتی باشد تا از این پس شاهد مشکلاتی از این دست در شهرداری که نتیجه آن چیزی جز تاخیر بیشتر در پرداخت حقوق پرسنل نخواهد بود نباشیم. همچنین از نماینده عالی دولت در استان این انتظار وجوددارد که سهم شهرداری رشت را از بودجه های دولتی افزایش دهد تا به عنوان مثال در پروژه هایی مشابه با مراکز استان های دیگر شاهد حمایت های چندبرابری در استان های دیگر نباشیم و با این اقدام نیز گامی در جهت کاهش مشکلات شهرداری برداریم.

فراموش نکنیم که امروز تامین هزینه زندگی هزاران خانوار گیلانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شهرداری رشت وابسته است و مسائل اینچنینی موجب نگرانی خانواده هزاران کارمند این مجموعه می شود. گفته می شود مجموع نیروهای شهرداری اعم از رسمی، قرارداری، پیمانی و… بیش از ۴ هزار نفر هستند و طبیعتا زندگی بیش از ۱۲ هزار نفر (پرسنل و خانواده هایشان) به طور مستقیم با دریافت حقوق از شهرداری تامین می شود و بروز چنین مسائلی، آسیب های جبران ناپذیری را در برخی موارد رقم خواهد زد که قطعا از اهداف هیچ شهردار، استاندار و دولتی نخواهد بود و در صورت بی توجهی به آن مسائل می تواند آسیب های روحی و اجتماعی فراوانی را در پی داشته باشد.

بنابراین با توجه به تعداد بالای کارکنان شهرداری، مشکلات خانواده بزرگ شهرداری را نباید مشکلاتی درون سازمانی دانست و باید به عنوان یک آسیب اجتماعی بزرگ به آن نگاه کرد و با وحدت بیشتر مسئولین در جهت رفع آن گام برداشت. با توجه به تاکید مکرر اعضای شورای اسلامی شهر رشت در خصوص ضرورت پرداخت به موقع حقوق پرسنل و تذکرات متعددی که به شهرداری رشت در مقاطع زمانی مختلف داده اند و حتی یکی از دلایل اصلی برکناری شهردار سابق رشت نیز همین مسائل بوده است اما همچنان این مشکلات ادامه دارد به نظر می رسد ضرورت دارد تا استانداری گیلان هرچه سریعتر به ماجرا ورود کند و در راستای حمایت از هزاران تن از پرسنل این مجموعه و خانواده هایشان گام بردارد تا با ادامه این وضعیت شاهد مشکلات جبران ناپذیر برای خانواده بزرگ شهرداری رشت و جامعه فرهیخته گیلان نباشیم.