جلسات کمیسیون ها زیر سایه دید و بازدیدهای رئیس شورا؟

چه کسانی پارلمان شهری را به کاخ خود تبدیل کرده اند؟

روز گذشته مصاحبه ای از جبار کوچکی نژاد با محوریت مساله انتخاب شهردار منتشر شد که در آن نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به گله مندی مردم از عملکرد بسیار ضعیف شورا اشاره کرد و از تبدیل پارلمان شهری به کاخ برخی اعضای شورا سخن گفت.

حرف تازه – روز گذشته مصاحبه ای از جبار کوچکی نژاد با محوریت مساله انتخاب شهردار منتشر شد که در آن نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به گله مندی مردم از عملکرد بسیار ضعیف شورا اشاره کرد و از تبدیل پارلمان شهری به کاخ برخی اعضای شورا سخن گفت.

این مصاحبه در شرایطی منتشر شد که شهر رشت نزدیک به ۷ ماه از سال جاری را بدون شهردار پشت سر گذاشته و عملا شورای شهر به دو طیف ۶ و ۵ نفره تبدیل شده است که طیف اقلیت نیز به سادگی حاضر به پذیرش انتخاب طیف اکثریت نیست و نتیجه این اتفاقات، چندین ماه بلاتکلیفی شهر و آسیب های ناشی از آن بوده است که سطح رضایت عمومی از عملکرد شورا را به شدت کاهش داده است.

از سوی دیگر شورا حتی در نحوه مدیریت جلسات داخلی خود اوضاع چندان مطلوبی ندارد و این روزها علاوه بر تقابل طیفی به وجود آمده که برخی اعضا نیز بارها به آن اشاره کرده اند؛ با مشکلاتی در نحوه برگزاری جلسات و تداخل آنها مواجه است و بیش از همه این انتظار از رئیس شورا وجود دارد که در جهت مدیریت و برنامه ریزی مناسب و جمعی برای جلسات گام بردارد. 

امروزه در شورای شهر رشت با انتقال ساختمان شورا از عمارت میرزا خلیل رفیع به ساختمان سابق شهرداری در خیابان سعدی، نه تنها مشکلات کمتر نشده بلکه در مواردی بیشتر شده است و شاهد ناهماهنگی های عجیبی نیز بوده ایم؛ حتی راه اندازی سالن برگزاری جلسات کمیسیون ها در ساختمان جدید شورا که منجر به افزایش شمار سالن های برگزاری جلسات از یک به دو شد نیز مشکلات را رفع نکرد.

برگزاری جلسات و دید و بازدیدهای رئیس شورا با اقشار مختلف و هم زمانی برخی از آن دیدارها با جلسات کمیسیون ها سبب گردیده تا برخی جلسات کمیسیون ها به داخل دفتر کار اعضای شورا انتقال یابد و با توجه به تعداد مدعوین و فضای بسیار محدود دفاتر مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد که عملا از کیفیت برگزاری جلسات می کاهد. 

در همین راستا سوالاتی مطرح است از جمله اینکه در شورای شهری که می خواهد در بین اولین ها و برترین های کشور باشد در شرایطی که زمان برگزاری جلسات کمیسیون ها از قبل مشخص است آیا امکان برنامه ریزی برای جلسات جانبی رئیس شورا وجود ندارد؟ اگر این جلسات جانبی از درجه اهمیت بالایی برای تمامی شهروندان برخوردارند آیا بهتر نیست در جلسات کمیسیون های مربوطه برنامه ریزی شوند تا موضوعات مطروحه با همراهی تعداد بیشتری از اعضای شورا بررسی و پیگیری شوند؟ علت این ناهماهنگی ها چیست و آیا این جلسات را نباید جلساتی انفرادی تلقی کرد؟

با توجه به توضیحات ارائه شده به نظر نمی رسد منظور نماینده رشت از کسانی که پارلمان شهری را به کاخ خود تبدیل کرده اند آن دسته از اعضایی باشد که حتی در برگزاری جلسات کمیسیون تحت ریاستشان نیز در مضیقه اند و شاید با این تفاسیر انگشت اشاره جبار کوچکی نژاد به سوی رئیس شورا بوده باشد؛ هرچند ممکن است اینطور نیز نبوده باشد. اما فارغ از این موضوع، آنچه حائز اهمیت است این است که مشکلات داخلی شورا  باید هرچه سریعتر رفع شود و برخی اعضا با بازنگری در عملکردشان، در راستای جبران خسارت های ماه های بلاتکلیفی رشت گام بردارند هرچند به نظر می رسد منظور نماینده رشت نیز مسائلی به مراتب فراتر از این موضوعات باشد!