نکاتی در خصوص نظرسنجی های سه گروه اصولگرا

چه کسانی از بخت بیشتری برای حضور در لیست اصولگرایان در رشت برخوردارند؟

کمتر از سه هفته به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ماه مانده و هنوز اصولگرایان به جمع بندی در خصوص لیست نهایی خود درشهرستان رشت نرسیده اند. به همین دلیل به بررسی  شرایط موجود پرداخته ایم.

اختصاصی حرف تازه – کمتر از سه هفته به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند ماه مانده و هنوز اصولگرایان به جمع بندی در خصوص لیست نهایی خود درشهرستان رشت نرسیده اند. به همین دلیل به بررسی  شرایط موجود پرداخته ایم.

سه گروه مختلف جریان اصولگرایی یعنی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، راهیان گام دوم انقلاب و مجمع یاران انقلاب اسلامی در تلاش برای جمع بندی نهایی و ارائه لیست انتخاباتی هستند و تا این لحظه هرکدام از این سه گروه اقداماتی داشته اند اما فعلا بعید به نظر می رسد بتوانند لیستی مشترک ارائه کنند و سایر کاندیداهای شاخص را نیز متقاعد به انصراف به نفع آن لیست کنند.

نگاهی به فعالیت سه گروه نشان می دهد هرکدام به نتایج متفاوتی دست یافته اند که البته اشتراکاتی نیز دارد.

در همایش شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در رشت، عظمتی، احمدی سنگری، دلاور، مطهری، آقازاده و نادر حسینی در شش رده نخست قرار گرفتند. (اینجا بخوانید )

راهیان گام دوم انقلاب هم آقازاده، کربلایی، دلاور، احمدی سنگری، کوچکی نژاد و به طور مشترک عظمتی و مطهری را به عنوان شش نفر نخست خود می شناسد. (اینجا بخوانید )

مجمع یاران انقلاب اسلامی هم در همایش روز گذشته خود آقازاده، مطهری، احمدی سنگری، کربلایی، عظمتی و حسینی را به عنوان شش نفر نخست معرفی کرد. (اینجا بخوانید )

هرچند هنوز به ایستگاه پایانی نظرسنجی تمامی سه گروه نرسیده ایم اما تا این لحظه نکات جالب این نظرسنجی ها بدین شرح است:

۱٫ تا این لحظه می توان گفت سید علی آقازاده با صدرنشینی در دو نظرسنجی گام دوم و مجمع یاران و حضور در رده پنجم شانا بهترین نتایج را به خود اختصاص داده است و شاید بیراه نباشد اگر از هم اکنون او را سرلیست یا حداقل یکی از سه گزینه قطعی اصولگرایان بدانیم. آقازاده سابقه نمایندگی مجلس را نیز در کارنامه دارد.

۲٫ به نظر می رسد ولی اله عظمتی با صدرنشینی در نظرسنجی همایش شانا (نفر برگزیده نخست یکی از سه جریان شاخص) و حضور در رده پنجم نظرسنجی مجمع یاران و رده ششم گام دوم یکی از چهره هایی است که شانس حضور در لیست سه نفره اصولگرایان را خواهد داشت. عظمتی در دوره گذشته نیز به دور دوم انتخابات مجلس راه یافته بود.

۳٫ احمدی سنگری با قرارگیری در رده دوم شانا، رده سوم مجمع یاران و رده چهارم گام دوم انقلاب یکی از چهره هایی است که در هر سه گروه مورد وثوق بوده است و پیش بینی می شود او نیز از بخت بالایی برای حضور در لیست برخوردار باشد. این دیپلمات سابق نیز سابقه حضور در انتخابات را دارد و رای قابل اتکایی نیز کسب کرده است.

۴٫ مجید دلاور یکی دیگر از گزینه هایی است که بعد از آقازاده، عظمتی و احمدی سنگری از شانس مناسبی برخوردار است. او در شانا سوم شد. راهیان گام دوم انقلاب هم او را به عنوان نفر سوم معرفی کرد و تنها مجمع یاران به مجید دلاور رای کافی نداده است و او در بین شش نفر برتر این گروه در همایش روز گذشته قرار نگرفته است. البته او تنها یک رای کمتر از نفر ششم یعنی نادر حسینی کسب کرده است. اگر بنا بر حضور یک چهره جوان در لیست باشد بخت او باز هم افزایش خواهد یافت.

۵٫ سید رضا مطهری نیز با حضور در رتبه دوم همایش دیروز مجمع یاران و رتبه چهارم شانا می تواند همچنان امید به حضور در لیست داشته باشد. او نیز سابقه حضور در انتخابات را دارد و حالا در نظرسنجی ها نیز تنها گام دومی ها او را در رده مشترک ششم در کنار عظمتی برگزیده اند.

۶٫ حسن کربلایی وضعیت نسبتا مشابهی با سید رضا مطهری دارد. او نفر دوم راهیان گام دوم انقلاب شده و در همایش روز گذشته مجمع یاران چهارم شده است. کربلایی تنها در شانا در بین شش نفر نخست نبوده است. 

۷٫ نادرحسینی با حضور در رده ششم دو جریان وضعیت بهتری نسبت به نماینده فعلی رشت دارد. او در شانا ششم شد و در همایش روز گذشته مجمع یاران نیز این رتبه را تکرار کرد. حسینی تنها در بین شش نفر نخست راهیان گام دوم انقلاب قرار نگرفت.

۸٫ جبار کوچکی نژاد نماینده فعلی رشت در مجلس شورای اسلامی، در دو نظرسنجی مجمع یاران و شانا هیچ جایگاهی در میان شش نفر نخست ندارد و تنها در نظر سنجی گام دوم در رده پنجم قرار گرفته است و اگر ملاک تصمیم گیری در خصوص لیست نهایی، نظر چهره های فعال در جریان اصولگرایی باشد باید گفت اکثریت این چهره ها تا این لحظه افراد دیگری را برای حضور در لیست ترجیح داده اند. در واقع هیچ یک از سه جریان تا این لحظه نام کوچکی نژاد را به عنوان یکی از سه نفر اول خود اعلام نکرده اند.

۹٫ بعد از بررسی نتایج اولیه نظرسنجی ها باید گفت تا این لحظه آقازاده، عظمتی و احمدی سنگری با حضور در جمع شش نفر نخست هر سه گروه از بخت بالاتری برای قرارگیری در لیست اصولگرایان به لحاظ اشتراک نظر فعالین این جریان برخوردارند.

۱۰٫ دلاور، مطهری و کربلایی جدی ترین رقبا برای آقازاده، عظمتی و احمدی جهت قرارگیری در لیست خواهند بود. شاید در ادامه بخت هریک از این سه فرد افزایش یابد و اگر به هر دلیلی یکی از سه نفری که بخت بالاتری دارند از لیست کنار گذاشته شوند جای یکی از آنها را بگیرند.

۱۱٫ اصولگرایان گیلان در دوراهی مهمی قرار دارند. آنها یا باید به آرای فعالین جریان خودشان پشت کنند و اصرار به حضور نماینده رشت در لیست داشته باشند که در این صورت مهر تاییدی بر تشریفاتی بودن این نظرسنجی ها زده اند و اثرگذاری لیست و همراهی فعالین جریانشان کمتر خواهد شد. یا آن که به نظر فعالان خود احترام بگذارند و از نام نماینده فعلی رشت عبور کنند. البته شاید هم پس از این، نظرسنجی ها رفته رفته شرایط دیگری را به خود ببینند و معادلات به کلی تغییر کند و کوچکی نژاد نیز شرایط مناسب تری را تجربه کند.

۱۲٫ این نتایج در حالی است که اکنون افرادی چون مسعود اسلامی و حسین رضاپور نیز تایید صلاحیت شده اند و شاید اگر از ابتدا نام آنها در نظرسنجی ها قرار داشت وضعیت نفرات برتر هریک از سه جریان به شکل دیگری رقم می خورد و حتی اوضاع نماینده رشت از این هم بدتر می شد.

تمام این موارد مربوط به شرایطی است که قرار بر ارائه لیست واحد جریان اصولگرایی باشد و سه گروه بتوانند بر روی گزینه های مشترک به اجماع برسند. از آنجا که حتی در صورت ارائه لیست واحد نیز حضور برخی کاندیداهای شاخص خارج از لیست بخت راهیابی هر سه گزینه اصولگرایان رشت به مجلس را کاهش خواهد داد به نظر می رسد لیست واحد به سود این جریان سیاسی خواهد بود.

حالا باید منتظر روزهای آینده و تصمیم اصولگرایان باشیم تا ببینیم لیست نهایی به چه شکل خواهد بود و پس از آن موج های انتخاباتی، اثرگذاری تیم های تبلیغاتی در هفته پایانی، عملکرد کاندیداهای خارج از لیست اصولگرایان و سایر مسائل سرنوشت انتخابات مجلس یازدهم در رشت را به چه شکل رقم خواهد زد.

کاندیداهایی که با فضای انتخابات و نحوه زمان بندی و تبلیغات آن آشنا هستند می توانند در ۴۸ ساعت پایانی نیز با ایجاد موج، شرایط را به سود خود تغییر دهند. بنابراین هیچ یک از این نکات قطعیت ندارد و باید در روزهای آینده منتظر موج های انتخاباتی و نظرسنجی ها آتی باشیم.