چه وقت سکوت شهربازی رشت شکسته می‌شود؟

تی تی خبر (حرف تازه) : شهربازی قدس رشت بخشی از خاطرات نسل‌های مختلف مردم گیلان است که روزگاری نه چندان دور از معدود مکان‌های تفریحی شهر رشت بشمار می‌رفت. اما حالا این شهربازی به نوستالژی تبدیل شده و به حافظه تاریخی مردم پیوسته است. از زمانی که در سال نود و یک قفل‌های آهنی […]

تی تی خبر (حرف تازه) : شهربازی قدس رشت بخشی از خاطرات نسل‌های مختلف مردم گیلان است که روزگاری نه چندان دور از معدود مکان‌های تفریحی شهر رشت بشمار می‌رفت. اما حالا این شهربازی به نوستالژی تبدیل شده و به حافظه تاریخی مردم پیوسته است. از زمانی که در سال نود و یک قفل‌های آهنی بر درهای پارک نشست تا کنون هیچ اقدام مؤثری برای بازگشایی آن انجام نگرفته است. این در حالی است که در صد و سی و هشتمین جلسه شورای اسلامی یک بار دیگر با لایحه دو فوریتی بازگشایی شهربازی رشت مخالفت شد تا همچنان سرنوشت شهربازی در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. در سال‌های اخیر شهرهای گردشگر پذیر ما مثل مشهد، تبریز، رامسر و … توجه بسیاری در راستای احداث اماکن تفریحی و شهرهای بازی همچنین مدرنیزه کردن زیرساخت‌های تفریحی مبذول داشته‌اند. توجه به این امر تأثیر گردشگری شهری و نقش شهرهای بازی در توسعه پایدار گردشگری این شهرها را نشان می‌دهد. در حالی که مدیریت شهری رشت طی سال‌های گذشته بدون توجه به ظرفیت‌های موجود و فرصت‌هایی که می‌تواند به‌واسطه شهربازی ایجاد شود، تمایل لازم برای بازگشایی آن را نداشته و بی توجهی نسبت به این امر باعث گشته یکی از خاطره انگیزترین اماکن تفریحی رشت در زیر غبار فراموشی فرو رفته و بلااستفاده شود.

ایجاد اشتغال و کاهش معضلات اجتماعی از مجاری گردشگری شهری
نقش گردشگری شهری در بحث مدیریت شهری به عنوان یکی از الزامات مؤثر در فرایند توسعه پایدار شهری و فرصتی مناسب برای تحرک بالا در تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی بسیار تاکید می‌شود. وجود جاذبه‌های متنوع در شهرها چون اماکن تفریحی، مراکز فرهنگی و ورزشی، شهرهای بازی، مراکز خرید و بازارها و.. پارامترهای عمده در شکل‌گیری گردشگری شهری محسوب می‌شوند. بازسازی فضاهای تفریحی با ارتقای ابعاد کمی و کیفی یکی از عوامل مؤثر در مدیریت شهری است که کمک شایانی به توسعه پایدار شهری می‌کند. توریسم شهری یک امکان پراهمیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای کلان‌شهرهاست که نیازمند زیرساخت‌های تفریحی و ایجاد جاذبه‌های مصنوعی است؛ این امکان می‌تواند پیامدهای اثرگذاری در بالا بردن سلامت روحی و روانی جامعه، ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان در ابعاد مختلف باشد. ایجاد زیرساخت‌های تفریحی همچون شهرهای بازی و رفع نیازهای فراغتی و تفریحی شهروندان نه تنها می‌تواند در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی از مجاری گردشگری مؤثر باشد بلکه نقش مهمی در کاهش معضلات اجتماعی، بالا بردن سلامت روانی، ایجاد مشارکت و خانواده محوری و …داشته باشد. به عنوان نمونه شهر رامسر را می‌توان مثال زد که به مراتب نسبت به شهر رشت از جاذبه‌ها و فضاهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کمتری برخوردار است اما ساخت مجموعه تله کابین که بخش عمده‌ای از آن به شهربازی اختصاص دارد، توانسته صنعت گردشگری رامسر را به سطح پایداری بکشاند. هرچند که صنعت گردشگری از گذشته در این شهر رونق داشته اما تأثیرات مجموعه تله کابین نه تنها برای شهروندان آن از ابعاد مختلف مثمر ثمر بوده بلکه توانسته مسافران داخلی و خارجی زیادی را جذب و به مرحله پایداری برساند. طیف وسیعی از جاذبه‌های تفریحی و هیجانی با استفاده از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا و جاذبه‌های ورزشی مثل پیست کارتینگ و پینت بال توانسته مورد استقبال بسیاری از مردم شهرهای اطراف و حتی مردم رشت قرار بگیرد.

آب در کوزه و مردم رشت گرد رامسر می‌گردند
در حالی که رشت و شهربازی قدس این ظرفیت را دارد تا با بهره‌گیری از توان‌بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار به یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی و گردشگری شهر رشت تبدیل شود و شهروندان رشتی و دیگر شهرهای گیلان مجبور نباشند برای گذران وقت خود در ایام آخر هفته یا روزهای تعطیل به رامسر یا شهرهای دیگر سفر کنند. اما به نظر می‌رسد سیاست‌های اعضای شورا بیش از آنکه در راستای جذب سرمایه‌گذار باشد به نحوی است که باعث بی‌انگیزگی و فرار سرمایه‌گذار می‌شود. در حالی که شنیده می‌شود یک سرمایه‌گذار مشهدی در خصوص راه‌اندازی مجدد شهربازی رشت اعلام آمادگی کرد اما طرح دو فوریتی آن رأی نیاورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و عمران ارسال شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت در این باره می‌گوید: «شورا با تشکیل جلساتی با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران و اعضای محترم طرح دوفوریتی لایحه راه اندازی شهربازی را مورد بررسی قرار داد و بر اساس مطالعات و گفتگوهای انجام شده، به این نتیجه رسید که باید در این زمینه تعمق و بررسی بیشتری صورت بگیرد. رأی نیاوردن دو فوریتی این لایحه بدین معنا نیست که شورا با کلیت طرح مخالف است. به هر حال شورا متشکل از ۱۵ عضو است که نظرات آنها در این زمینه با یکدیگر یکسان نبود. ولی هدف تمام اعضا بدون شک ایجاد فضایی تفریحی و سرگرمی برای شهروندان به خصوص برای جوانان است وارایه خدمات بهتر برای مردم این شهر. شورا در این زمینه از سرمایه‌گذار و پیشنهادات آنها استقبال می‌کند به شرط آنکه این پیشنهادات به صلاح و خیر شهر رشت تمام شود».

فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه هدف شورا اتخاذ تصمیم درست است، می‌افزاید: «ایجاد فضاهای تفریحی در بهداشت و سلامت خانواده نقش بسزایی دارد، ایجاد فضاهای تفریحی و نوسازی آن در توسعه پایداری شهر و مدیریت شهری گامی مؤثر است و امسال خوشبختانه در این راستا پارک‌های زیادی در سطح شهر افتتاح شد، مثل پارک‌های موضوعی، پارک‌های محله‌ای و باغ پارک‌ها … امیدواریم با تلاش مسئولین عزیز و بررسی طرح یک فوریتی آن بتوانیم در راه‌اندازی هر چه سریع‌تر شهربازی اقدامات لازم را به انجام برسانیم».

عدم ثبات مدیریتی گذشته علت به تعویق افتادن بعضی از پروژه‌ها
وی در ادامه تصریح می‌کند: «در مورد شهربازی بسته‌های پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و تنها یک بسته پیشنهادی توسط یک سرمایه‌گذار مشهدی که احداث پارک‌های تفریحی بزرگی به ویژه در مشهد در رزومه کاری خود داشت در کمیسیون مربوطه بررسی شد اما به دلایلی مورد موافقت قطعی قرار نگرفت. البته شورا این موضوع را به طور کامل لغو نکرده است بلکه نیاز به تعمق، تفکر و کارشناسی بیشتری در این زمینه دارد. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل نام‌گذاری کرده‌اند هدف ما هم این است که بتوانیم پروژه‌ها را به مرحله عمل برسانیم. اما اگر با پیشنهاد این سرمایه‌گذار موافقت شود، این طرح در اسفند ۹۵ اجرایی خواهد شد».

شیرزاد درباره اینکه چرا روند بررسی برخی از پروژه‌ها طولانی می‌شود و اقدامات عملی صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: «شهربازی از سال ۹۱ تعطیل شد، زمانی که شورای دور سوم در رأس کار قرار داشت. شورای جدید وقتی وارد شد که در این مدت چند شهردار عزل و نصب شدند و این عدم ثبات مدیریتی مشکلات زیادی را فراهم کرد. ولی حالا که در مدیریت شهری به ثبات رسیده‌ایم می‌توان این موضوع را با تمرکز بیشتری مورد بررسی قرار داد».

سیاست‌گذاری‌های شورا باید بستر لازم برای جذب سرمایه گذار را فراهم کند
اعضای شورای شهر بارها در اظهار نظرات و انتقادهای خود شهرداری را به عملکرد تک‌بعدی در حوزه ترافیک و پیاده‌راه‌سازی متهم کرده‌اند و معتقد بوده‌اند که نیازها و مطالبات عمومی شهر تنها به این مسائل ختم نمی‌شود و مشکلات بزرگ‌تری مثل تخریب تالاب عینک باید مدنظر قرار گیرد. بدیهی ست که ایجاد اماکن تفریحی و ورزشی که از نیازهای بدیهی و کمبودهای اساسی مردم رشت است از درجه اهمیت کمتری نسبت به مسائل زیست‌محیطی برخوردار نیست. بدون شک جامعه‌ای می‌تواند آمادگی آموزش و درک اهمیت وظایف شهروندی و مسائل زیست‌محیطی را داشته باشد که میزان سطح کیفی زندگی‌شان متناسب با وظایف و توقعی باشد که از آنها انتظار می‌رود. بدیهی است که جامعه جوان نیاز به سلامت، نشاط، تفریح سالم و هیجان دارد تا معضلات اجتماعی به پایین‌ترین سطح خود برسد.

رضا رفیع دوست کارشناس گردشگری معتقد است: «به هر حال اگر مدیریت شهری رشت بر ضرورت نگاه توسعه انسانی و رسیدن به توسعه پایدار شهری تاکید می‌ورزد، باید زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و گردشگری همگام و همسان با یکدیگر در یک رویکرد ساختارمند فراهم کند. رویکرد در سیاست‌گذاری و مدیریت شهری باید سیستماتیک باشد؛ در فرایند توسعه نمی‌شود از یک پارامتر چشم‌پوشی کرد و بر روی شاخصه‌های دیگر تمرکز کرد. فرایند توسعه زنجیره‌ای واحد از شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی است که باید در موازات با یکدیگر رشد کنند».

این استاد دانشگاه در خصوص اهمیت نقش شهربازی در فرایند توسعه می‌گوید: «زیرساخت‌هایی همچون شهربازی صرفاً به عنوان یک امکان در حوزه گردشگری محسوب نمی‌شود بلکه اثرات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت. داشتن جامعه‌ای شاد و با نشاط و همچنین مشارکت پذیر در فضایی خانواده محور که از پارامترهای توسعه انسانی بشمار می‌رود نقش مهمی در فرایند توسعه پایدار دارد که می‌شود به‌واسطه راه‌اندازی و بهسازی و تجهیز آن، مسیر رسیدن به هدف توسعه را کوتاه کرد».

وی با اشاره به اینکه می‌توان رویکردهای مدیریتی و شیوه سیاست‌گذاری نمونه‌های موفق گردشگری را همچون اصفهان الگو قرار داد، می‌افزاید: «به عنوان نمونه شهر رؤیاهای اصفهان را می‌شود مثال زد که شهرداری اصفهان با بهره‌گیری از توان‌بخش خصوصی اقدام به احداث یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین اماکن تفریحی گردشگری کشور کرده است. شهر رؤیاها در مساحتی بالغ بر ۱۷۰ هزار با زیربنای ۶۰٬۰۰۰ و با بودجه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان دارای ۷ بخش موضوعی مختلف و مدرن با بیش از ۷۰ جاذبه متنوع در فضاهای باز و بسته است. از امکانات این شهربازی می‌توان به سالن بازی‌های کامپیوتری، سینمای چهاربعدی، گردش فضایی، شهر دایناسورها، استودیوی جلوه‌های ویژه، بازی‌های آبی، بازی در فضای باز، مجموعه‌های اقامتی، تجاری و …اشاره کرد».

رفیع دوست استاد گیلانی دانشگاه اصفهان در پایان تاکید می‌کند: «بی‌دلیل نیست که یک شهر مثل اصفهان به‌واسطه صنعت گردشگری موفق شده به توسعه‌یافتگی در سطوح مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره دست یابد. بنابراین سیاست‌گذاری‌های مدیریتی باید به سمتی برود که با فراهم کردن بستر لازم و شرایط مناسب برای سرمایه‌گذار و جذب سرمایه، ساز و کارهایی که بتوان از طریق آن شادی‌های مطلوب را در جامعه ترویج نمود و آن را محرک توسعه قرارداد، ایجاد شود».

رشت رویایی ، محمد غلامی‌پور