آیا به دنبال حفظ مدیران نزدیک به شهردار سابق هستند؟

چه شد که سه حامی ثابت قدم، مخالف عزل و نصب شدند؟

حرف تازه – صبح امروز نامه هفت عضو شورای اسلامی شهر رشت منتشر شد که نگاهی به اسامی سه تن از امضاء کنندگان سوالاتی را به وجود می آورد. متن نامه که در آن به سه موضوع مهم اشاره شده بود بدین شرح است: بسمه تعالی  ریاست محترم شورای اسلامی کلانشهر رشت جناب آقای مسعود کاظمی  […]

حرف تازه – صبح امروز نامه هفت عضو شورای اسلامی شهر رشت منتشر شد که نگاهی به اسامی سه تن از امضاء کنندگان سوالاتی را به وجود می آورد.

متن نامه که در آن به سه موضوع مهم اشاره شده بود بدین شرح است:

بسمه تعالی 

ریاست محترم شورای اسلامی کلانشهر رشت

جناب آقای مسعود کاظمی 

با سلام و احترام

نظر به برگزاری جلسه استیضاح شهردار سابق که نهایتا منجر به عزل ایشان گردید و با توجه به لزوم ایجاد فضای آرامش و تمرکز بر روی کار و به دور از حاشیه و ناامنی و نارضایتی در محیط شهر و شهرداری، بدینوسیله اینجانبان امضاء کنندگان لازم می دانند تاکید خود را بر موارد ذیل اعلام دارند:

  1. با توجه به تنگناهای اقتصادی موجود در شهرداری رشت و نظر به تعدد پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری رشت نسبت به شروع پروژه‌های جدید، به‌ غیر از پروژه‌های اضطراری دارای اولویت طبق مصوبات شورای اسلامی کلان‌شهر رشت، اقدام نگردد.
  2. پرداخت حقوق و مزایای پرسنل رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، حجمی و… در اولویت پرداخت‌های شهرداری قرار گرفته و مشکل تعویق پرداخت بیمه پرسنل با اولویت ویژه و در اسرع وقت برطرف گردد.
  3. با توجه به اینکه تغییرات مدیریتی و تعدد ابلاغ‌های صادرشده یکی از دلایل استیضاح شهرداری سابق بوده است به جهت پرهیز از فضای ناامنی در شهرداری در مدت‌ زمان باقیمانده کارکرد شورای چهارم توصیه می‌گردد نسبت به تغییرات در کادر مدیریتی شهرداری اقدام نگردد.

این نامه به امضای هفت عضو شورای اسلامی شهر رشت رسید که عبارتند از : مظفر نیکومنش نودهی، رضا رسولی، فاطمه شیرزاد، محمدحسین واثق کارگرنیا، محمد رفیعی نوده، سیدرضا موسوی روزان و اسماعیل حاجی پور. 

امضاهای فوق را به سه دسته می توان تقسیم کرد. یک گروه حامیان تقریبا همیشگی ثابت قدم یعنی رسولی، نیکومنش و شیرزاد. گروهی دیگر مخالفان قدیم و غایبین استیضاح اخیر یعنی کارگرنیا و رفیعی نوده. گروه سوم حاجی پور و موسوی روزان، حامیانی که رفته رفته به صف منتقدین و مخالفان پیوستند… با این تفاسیر تنها امضای گروه اول پای این نامه عجیب به نظر می رسد.

حال این سوال به وجود می آید که چه اتفاقی افتاده است که سه عضو معمولا حامی ثابت قدم، پای نامه ای را امضا می کنند که بندهای آن همواره دغدغه منتقدین و مخالفان بوده است؟ حقوق ها و بیمه های معوقه، پروژه های غیرضروری و بدهی ها و همینطور عزل و نصب های متعدد هر سه از مواردی است که بارها به آنها اشاره شده است اما بارها این سه عضو شورا حتی اگر در صحبت هایشان هم انتقادی کرده اند در برگه رایشان رایی را نوشتند که منجر به ادامه همان روند گذشته می شد… اگر در روز استیضاح آخر باز هم جمع مخالفان به ده نفر نمی رسید چه اتفاقی می افتاد؟ احتمالا امروز همان روند گذشته ادامه داشت و ممکن بود تا امروز و یا در ادامه مسیر مدیران دیگری که اندکی هم همسو نبودند برکنار شوند. احتمالا عزل و نصب ها ادامه داشت و روند به تعویق افتادن حقوق ها هم… شاید پروژه های همزمان دیگری نیز آغاز می شد که آنقدرها هم در اولویت نبود و هزینه های سنگینی هم بر دوش شهرداری بدهکار رشت باقی می گذاشت و شاید همچنان برخی از اعضای شورا از وضع موجود به نوعی حمایت می کردند… همانطور که در استیضاح اخیر نام هیچ یک از این سه عضو در بین ده نفری که رای به برکناری ثابت قدم دادند نبود. رسولی همچنان از ثابت قدم حمایت کرد و شیرزاد و نیکومنش هم غایب بودند.

اخیرا در برخی محافل پرسیده می شود آیا این احتمال وجود دارد که این سه عضو شورا با این امضا و این نامه به دنبال حفظ مدیران نزدیک به ثابت قدم باشند؟ تا حداقل پس از برکناری ثابت قدم مدیران نزدیک به او را حفظ کنند؟ یا فقط و فقط قصد کمک به آرامش و ثبات شهر و شهرداری را دارند؟ اگر قصد کمک دارند نباید اجازه بدهند ذهنیت شهروندان به سمت آن سوالات برود و قاعدتا باید بپذیرند ثابت قدم به تنهایی در کم و کاستی های موجود مقصر نبوده است و امروز هم جمشیدپور با توجه به وظیفه سنگینی که در سرپرستی شهرداری رشت بر دوش دارد حق دارد مطابق شیوه مدیریتی خود در مواردی که نیاز می بیند دست به تغییراتی بزند. 

یقینا کسی موافق عزل و نصب های متعدد نبوده و نیست. همانطور که منتقدین همواره به این موضوع اشاره کرده اند و این اقلیتی از حامیان ثابت قدم بوده اند که به ادامه آن روند کمک کرده اند. اما اینطور هم نیست که سرپرست هیچ تغییری در کادر مدیریتی شهرداری رشت ایجاد نکند. امروز وضعیت شهرداری رشت وضعیت حساسی است. پروژه های نیمه کاره فراوانی وجود دارد و زمان ارزشمند شش ماهه نخست سال به سرعت در حال گذر است. به نظر می رسد حضور مدیرانی که بتوانند با سرعت بیشتری پروژه های شهری را به پایان ببرند ضروری است اما باید اجازه دهیم تصمیم نهایی را در این مقطع زمانی، فرامرز جمشیدپور به عنوان سرپرست شهرداری رشت بگیرد و بیش از حد او را محدود نکنیم.

هرچند نزدیک بودن تفکر هیچ مدیری به شهردار سابق را نباید دلیلی برای عزل و نصب ها و حفظ یا برکناری مدیران قرار داد اما فراموش نکنیم مخالفت با اندک تغییرات مدیریتی، از سوی افرادی که هرگز در مقابل انتصابات متعدد ثابت قدم واکنش قاطعی نشان ندادند بسیار عجیب به نظر می رسد و به شائبه ها و شایعه های اینچنینی دامن خواهد زد…