گزارش یک فاجعه محیط زیستی؛

چند هزار ماهی در رودخانه آلوده رشت تلف شدند

حرف تازه – چند هزار ماهی در زرجوب رشت تلف شدند. امروز در خبرها خواندیم که چند هزار قطعه ماهی در زرجوب رشت تلف شده اند اما هنوز علت مرگ آنها مشخص نشده است البته به نظر می رسد هر علتی به جز آلودگی های زیست محیطی دور از ذهن باشد مگر آن که این بار علت […]

حرف تازه – چند هزار ماهی در زرجوب رشت تلف شدند.

امروز در خبرها خواندیم که چند هزار قطعه ماهی در زرجوب رشت تلف شده اند اما هنوز علت مرگ آنها مشخص نشده است البته به نظر می رسد هر علتی به جز آلودگی های زیست محیطی دور از ذهن باشد مگر آن که این بار علت خاص دیگری وجود داشته باشد.

در حالی که رودخانه ها در بسیاری از شهرهای دنیا به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده اند؛ رودخانه های رشت محل حمل فاضلاب های متنوع هستند! بخشی از آلودگی های این دو رود ناشی از فاضلاب های خانگی و بخشی فاضلاب های صنعتی یا بیمارستانی است و برخی شیرابه زباله ها را هم از دیگر علل آلودگی این دو رودخانه می دانند. 

این رودخانه ها در سالهای نه چندان دور محل تفریح شهروندان بوده اند و تصاویری از قایق سواری و ماهیگیری در آن سالها هنور موجود است. حتی پدربزرگ های امروزی آن روزها را به عنوان خاطرات کودکی و نوجوانی تعریف می کنند اما امروزه همان زرجوب و گوهررود از آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب های خانگی و بیمارستانی و صنعتی به شدت رنج می برند.

این دو رودخانه همواره سوژه ای برای مصاحبه های کاندیداهای شورا و مسئولین دولتی بوده اند اما با وجود اقداماتی که در راستای ساماندهی وضعیت آنها صورت گرفته است هنوز درد این دو رود به طور جدی درمان نشده است و موضوع بودجه ۵۰ میلیاردی اختصاص یافته به آنها هم همچنان مبهم است.

پیش از این در خبرها آمده بود: براساس مصوبه قرار بود تمام اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی پیرامون ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت هزینه شود که از مجموع این مبلغ، ۱۵ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که یک‌سوم این مبلغ از حساب دو دستگاه آب و فاضلاب شهری و آب منطقه‌ای توقیف شد، زیرا به جای هزینه کردن برای ساماندهی رودخانه‌ها، اقدام به پرداخت بدهی خود از مبلغ مذکور کرده بودند.

گزارش های تکمیلی در خصوص وضعیت رودخانه های رشت و راهکارهای پیشنهادی در سالهای اخیر در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.