چند فارغ التحصیل جدید، چند فرصت شغلی جدید؟ مساله این است

بهنیا ثابت رفتار : آزمون استخدامی شهرداری های استان ساعت ۹ صبح جمعه ۲ بهمن در گیلان و چند استان به طور همزمان برگزار شد. از نکات جالب توجه در حاشیه برگزاری این آزمون در گیلان تعداد بسیار زیاد داوطلبین شرکت کننده بود که به خوبی نشان می داد اوضاع اشتغال در این استان چگونه است! آزمونی برگزار شد که […]

IMG_۲۰۱۵۱۲۰۶_۱۹۲۸۳۱بهنیا ثابت رفتار : آزمون استخدامی شهرداری های استان ساعت ۹ صبح جمعه ۲ بهمن در گیلان و چند استان به طور همزمان برگزار شد.

از نکات جالب توجه در حاشیه برگزاری این آزمون در گیلان تعداد بسیار زیاد داوطلبین شرکت کننده بود که به خوبی نشان می داد اوضاع اشتغال در این استان چگونه است! آزمونی برگزار شد که تنها ۶۱ نفر از تمامی رشته های مربوطه در تمام استان از طریق آن جذب می شوند اما تعداد بالای داوطلبین همگان را به یاد کنکور سراسری که البته پذیرفته شدگان به مراتب بیشتری دارد، می انداخت.

این روزها که اخبار انتخابات مجلس به تیتر یک تمامی رسانه ها و نشریات بدل گشته است. باید از همان نمایندگان قبلی و البته آنها که می خواهند صرفا به خاطر خدمت! پا به عرصه انتخابات بگذارند بپرسیم تا این لحظه برای این تعداد جوان بیکار در استان چه کرده اید؟ آیا از آمار جوانان تحصیل کرده ای که یا بیکارند و یا از روی ناچاری وارد هر زمینه شغلی شده اند خبر دارید ؟ یا فقط آمار تعداد رقبا برای هر صندلی مجلس برایتان جلب توجه می کند ؟ آیا می دانید برای هر یک سهمیه اشتغال در گیلان چند جوان صف کشیده اند ؟ آیا حاضرید جایتان را با این جوانان عوض کنید شما برای استخدام  رقابت کنید و این جوانان برای انتخابات؟ شاید آنها بتوانند کاری کنند هرچه باشد این جوانان خودشان از همین نسل و همین استان هستند و درد بیکاری را بسیار بیشتر از بسیاری کشیده اند! شاید هم جلسات بسیاری هماهنگ کرده باشید و تلاش بسیار. که البته تلاشتان قابل تقدیر است اما خوذتان قضاوت کنید که خروجی این جلسات و هم اندیشی ها چه بوده است؟ آیا استانی مثل گیلان باید اینگونه درگیر معضل بیکاری در برخی رشته های تحصیلی باشد ؟

کاندیداهای عزیز، نمایندگان گیلان و به خصوص رشت در مجلس آینده ، لطفا به جای اینکه شعار بدهید به جای آن که وقتتان را صرف سخنرانی ها و مصاحبه های جذاب کنید بروید و تدبیری بیندیشید. کاش تصویب قانونی برای برقراری تناسب بین ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و ظرفیت استخدامی کشور برای رشته تحصیلی مربوطه در دستور کار مجلس قرار می گرفت. آیا در زمان تعیین سهمیه پذیرش در دانشگاه ها، تنها ملاک هایی چون سطح علمی دانشگاه و امکانات و اعضای هیات علمی و از این قبیل موارد مهم است؟ آیا تضمین آینده شغلی یک جوان در تعیین سهمیه و ظرفیت پذیرش نباید دیده شود ؟

ایجاد زمینه های شغلی مناسب، فراهم کردن زمینه های خود اشتغالی و سایر راهکار های اشتغال زایی به همان میزان اهمیت دارد که تربیت نیروهای مجرب و تحصیل کرده به تعدادی در حدود نیاز فضای کسب و کار، اهمیت دارد. باید آمار اشتغال زایی در هر زمینه شغلی با آمار فارغ التحصیلان همان رشته در همان سال مقایسه شود تا ببینیم روند اشتغال زایی جامعه متخصصین آن رشته را در راستای رفع مشکل بیکاری یاری کرده یا به سمت بیکاری بیشتری برده است که اگر چنین باشد  باید هر سال شاهد تعداد بیشتری جوان تحصیل کرده بیکار باشیم.

امیدواریم مسئولین بسیار و به خصوص نمایندگان بسیار جدی تر از قبل به موضوع بیکاری بپردازند تا رفته رفته مشکلات جوانان رفع گردد.