چند سوال از حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم

حرف تازه : در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت : در انتخابات تهران یک گروه با حداقل یک میلیون و ۵۰ هزار رأی و حداکثر یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی پیروز و گروه دیگر با حداقل ۷۰۰ هزار رأی و حداکثر یک میلیون رأی به مجلس راه نیافت؛ مطابق […]

حرف تازه : در حاشیه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت : در انتخابات تهران یک گروه با حداقل یک میلیون و ۵۰ هزار رأی و حداکثر یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی پیروز و گروه دیگر با حداقل ۷۰۰ هزار رأی و حداکثر یک میلیون رأی به مجلس راه نیافت؛ مطابق قانون انتخابات، نتیجه جز این نیست.

وی تصریح کرد: این در شرایطی است که در کشور تعدادی از حوزه‌های شهرستان‌ها با ۱۰ الی ۲۰ هزار رأی نماینده منتخب به مجلس راه می‌یابد. در تهران با ۷۰۰ هزار تا یک میلیون رأی، نماینده انتخاب نمی‌شود و این نشان‌دهنده یک اشکال جدی است؛ یعنی صدای این تعداد قابل توجه از مردم تهران طی یک دوره چهار ساله در مجلس شنیده نمی‌شود که مسئله کم اهمیتی نیست.

در همین راستا سوالاتی را خدمت جناب آقای مصباحی مقدم عرض می کنیم:

سوال اول – آیا به اعتقاد شما جمعیت تهران با جمعیت آن شهری که نماینده اش با ۱۰ یا ۲۰ هزار رای راهی بهارستان می شود قابل مقایسه است؟

سوال دوم – آیا به مفهوم اکثریت آرا در انتخابات اعتقادی دارید؟

سوال سوم – آیا اگر راه نیافتن اصولگرایان با ۷۰۰ هزار تا ۱ میلیون رای در تهران نشان دهنده اشکال در انتخابات است راهکاری منطقی و عدالت محور سراغ دارید ؟

سوال چهارم – آیا با این تفاسیر معتقدید در شهرستان هایی که با اختلاف کمتر از ۱۰۰ رای ، نماینده ای انتخاب شده است اشکالی بر انتخابات وارد است ؟

سوال پنجم –  آیا به تعادل میان تعداد کرسی های مجلس هر شهر و جمعیت آن شهر معتقدید؟

سوال ششم – آیا در اختیار داشتن بیش از ۱۰% کرسی های مجلس در پایتخت باز هم صدای مردم تهران را به گوش مجلس نمی رساند ؟

سوال هفتم – آیا ۴ سال نمایندگی اکثریت اصولگرا در تهران کافی نبود تا با عملکرد خود بار دیگر اعتماد اکثریت مردم را به دست آورند؟

سوال هشتم – آیا اگر به جای ۳۰ کرسی به تهران ۳۵ کرسی یا بیشتر اختصاص می یافت و لیست امید ۳۵ نفره یا بیشتر بسته می شد شرایط کاملا تغییر می کرد ؟

سوال نهم – آیا پیشنهاد اینکه هر فرد به ۵، ۷ ویا ۱۰ نفر رای بدهد با عدالت سازگار است؟ به اعتقاد نگارنده، مردم پای صندوق می آیند تا سرنوشت ۴ سال آینده خانه ملت را تعیین کنند. با این پیشنهاد شما در تهران با ۱۰ رای در خوشبینانه ترین حالت سرنوشت یک سوم کرسی های شهرشان را تعیین می کنند. وقتی قرار است ۳۰ نفر نماینده و تصمیم گیرنده یک شهر باشند مردم باید هر ۳۰ نفر را انتخاب کنند. مردم حق دارند تک تک کسانی را که می خواهند برایشان تصمیم گیری کنند انتخاب کنند. مردم حق دارند حتی جناح تصمیم گیرنده را انتخاب کنند.

سوال دهم – مگر اصولگرایان تهران لیست ارائه نکرده بودند؟ هر دو گروه خودشان را در معرض انتخاب مردم گذاشتند و این مردم تهران بودند که با صدای رسا اعلام کردند لیست امید را می خواهند. آیا بهتر نیست به جای هیاهو و زیر سوال بردن اساس انتخابات، برای ادوار آینده برنامه های بهتر و جامع تری ارائه شود؟

سوال یازدهم –  چرا تلاش نکردید و یا نتوانستید رای آن درصد از شهروندانی که رای نداده اند را به دست آورید؟

سوال دوازدهم – مهم تر از همه آیا پیام مردم را از رای اینچنینی در تهران دریافت کرده اید؟

در پایان امیدواریم تمامی احزاب و جناح های سیاسی با ارائه راهکار ها و برنامه ها و دریافت پیام مردم و شنیدن خواسته هایشان در سایه سار رهنمودهای مقام معظم رهبری و پیروی از فرامین قانون مترقی نظام مقدس جمهوری اسلامی گامی موثر در رساندن ایران اسلامی به اهداف کوتاه مدت و باند مدت خود بردارند. امیدواریم نمایندگان مجلس دهم فارغ از جناح بنده های سیاسی نماینده ایران و ایرانی باشند و صدای رسای ایران عزیز از مرکز و قلب آن تا نقطه نقطه ایران زمین باشند.