قطع 70 درخت 40 ساله توسط شهرداری آستانه؛

چــــــــــــــــــــــــــــــــرااا ؟؟؟

حرف تازه : روزهای آخر سال ۹۴ بود که شهرداری آستانه‌اشرفیه به دور درختان تنومند ۴۰ ساله سیمان ریخت تا طرحی را که اجرای آن ماه‌ها بود مخالفان بسیاری داشت، اجرایی کند. طرح مورد نظر یعنی تعریض خیابان اصلی این شهر، حد فاصل میدان فردوسی تا میدان حرم است. این محدوده به تایید مسئولان و شهروندان، […]

حرف تازه : روزهای آخر سال ۹۴ بود که شهرداری آستانه‌اشرفیه به دور درختان تنومند ۴۰ ساله سیمان ریخت تا طرحی را که اجرای آن ماه‌ها بود مخالفان بسیاری داشت، اجرایی کند.

طرح مورد نظر یعنی تعریض خیابان اصلی این شهر، حد فاصل میدان فردوسی تا میدان حرم است. این محدوده به تایید مسئولان و شهروندان، از نقاط پرترافیک این شهر است.  شهرداری برای اجرای طرح تعریض این معبر باید کل درختان این مسیر  را که بیش از ۷۰ اصله است ،قطع کند. به گفته برخی دیگر از اعضای شورا طرح قطع درختان در فاز دوم شامل درختان محدوده خیابان امام خمینی(ره) تا بلوار معین هم می‌شود.  اعضای شورا و شهردار شهر زمان قطع درختان را نمی‌دانند و فقط به این نکته اشاره می‌کنند که توسعه، هزینه دارد و به ناچار باید درختان تنومند شهر را قطع کرد. با این حال بسیاری از شهروندان و فعالان محیط‌زیست شهرستان نگران وضعیت فوق و قطع درختان هستند. چنان‌که به باور بسیاری از آنان این اقدامات پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله است.

قطع بی‌حاصل درختان

«رضا فراهانی» از شهروندان این شهر می‌گوید: از زمانی که درختان حاشیه شهر در خیابان اصلی شهر روییده است‌، سال‌ها می‌گذرد. خردسال که بودم به این درختان که کنار مغازه پدرم بود آب می‌دادم اما حالا که می‌بینم قصد دارند بدون نظرخواهی از مردم این درختان را قطع کنند واقعا برایم زجر آور است.

«بهرام صابونچی» هم دیگر شهروندی است که از وضعیت بازار و فروش گله‌مند است و می‌گوید: به دلیل عرض کم این خیابان، بسیاری از مسافران وقتی ورودی پرترافیک شهرستان را می‌بینند، وارد شهر نمی‌شوند، در حالی‌که شهر لاهیجان که در چند کیلومتری آستانه است، پذیرای میهمانان بسیاری است. همین موضوع بر اقتصاد شهر هم تاثیر گذاشته است.

با این حال شهروندان و فعالان محیط‌زیست شهرستان معتقدند طرح‌هایی چون ساماندهی حرم مطهر سیدجلال الدین اشرف (ع) در این شهرستان وجود دارد که اجرای آنها در اولویت قرار دارد. هرچند ترافیک این خیابان آزاردهنده است، اما در روزها و ساعت‌های عادی، این مسیر چندان شلوغ نیست.  بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط‌زیست معتقدند اجرای چنین طرح‌هایی در شرایطی که زیرساخت‌هایی مثل پارکینگ‌ها ایجاد نشده است، چاره کار نیست و معضل ترافیک همچنان باقی خواهد ماند. ضمن این‌که هنوز هم مردم این شهر از وضعیت تاکسیرانی و نبود ایستگاه‌های متعدد تاکسی در مسیرهای مختلف گله‌مندند.

زمان نامعلوم برای نابودی درختان

با این حال «محمد سلیمانی» شهردار آستانه‌اشرفیه با تایید این‌که شهرداری قصد قطع همه درختان محدوده خیابان امام و شهید بهشتی را دارد، زمان دقیقی برای اجرای این پروژه اعلام نمی‌کند و پاسخ در این زمینه را به روزهای آینده موکول می‌کند.

یکی از اعضای شورای شهر آستانه با بیان این‌که اعضای شورای شهر راضی به قطع درختان نیستند، تاکید کرد:برای توسعه شهر ناگزیریم این طرح را اجرا کنیم. شهروندان نباید نگران باشند و با دید منفی به مسائل نگاه کنند. برای اجرای طرح تفصیلی این طرح اجرایی می‌شود و نیازی به اخذ مجوز از هیچ سازمانی نداریم.

«یوسف دوست جلالی» درباره اینکه در طرح تفصیلی عرض خیابان باید ۲۰ متر باشد، اما در این طرح عرض خیابان فقط به ۱۲/۵ متر می‌رسد، بیان کرد: در راستای اجرای این طرح قصد داریم به حداقل استاندارد‌ها نزدیک شویم. بر اساس استانداردها، عرض پیاده‌رو باید ۳/۵ متر باشد که با اجرای طرح، پیاده‌روها به شکل استاندارد درخواهد آمد.  تعریض بیشتر به بودجه بیشتر نیاز دارد که در توان شهرداری نیست. در شرایط کنونی نمی‌توان همه املاک محدوده خیابان را خرید و تخریب کرد تا خیابان به عرض ۲۰ متر برسد.

این عضو شورای شهر آستانه‌اشرفیه اضافه کرد:تلاش می‌کنیم درختانی کاشته شود که هر ۴ فصل سال سرسبز باشند نه فقط در یک فصل خاص یا بهار. ضمن این‌که تمهیداتی برای ایجاد پارکینگ در مسیرهای فوق اندیشیده شده و قرار است ۲ پارکینگ ایجاد شود.

وی ادامه داد: ایجاد خیابان جدید هم مطرح است اما این طرح از جمله طرح‌هایی است که بررسی و اجرای آن به سال‌ها زمان نیاز دارد. در حال حاضر تنها مسیری که شهروندان و مسافران از آن استفاده می‌کنند، خیابان اصلی است. ایجاد خیابانی جدید برای دسترسی به مرکز شهر نیازمند بودجه کلان است.

هرچند که توسعه شهرها به پرداخت هزینه‌هایی منجر خواهد شد اما بررسی و اهمیت مسائل زیست‌محیطی در حال حاضر، در بسیاری از کشورهای دنیا، مهم‌ترین عامل در تعریف پروژه‌های عمرانی است. بر اساس قانون اگر شهرداری درختی را قطع کند،باید چند‌برابر درختان قطع شده، درخت بکارد.

این نخستین موضوعی است که مسئولان شهرداری آستانه باید مدنظر قرار دهند که هنوز اشاره‌ای به آن نشده و صحبت فقط از کاشت درختانی به همان تعداد است. بی‌شک این طرح با چالش‌ها و مخالفت‌هایی بیش از این روبه‌رو خواهد شد.
قطع درختان آستانه (2)

قطع درختان آستانه (3)

روزنامه همشهری گیلان ، نویسنده: زهره بیات

تکمیلی :
photo_2016-04-06_20-07-41