ناگفته های رئیس سابق شورای شهر رشت از عملکرد شورای چهارم ؛

چرا منابع مالی ۱۱۰ میلیاردی ساماندهی رودخانه های رشت هزینه نشد؟!

حرف تازه – قطعا کسی نمیتواند بگوید بخشی از بودجه ۱۱۰ میلیاردی را برای مبدا آلایندگی هزینه نموده اند چرا که آن پروژه ای جداگانه و دارای بودجه ای مجزا میباشد که به آن خواهیم پرداخت. همزمان با نزدیک شدن به ایام پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت و در بوران شعارهای انتخاباتی کاندیداها […]

حرف تازه – قطعا کسی نمیتواند بگوید بخشی از بودجه ۱۱۰ میلیاردی را برای مبدا آلایندگی هزینه نموده اند چرا که آن پروژه ای جداگانه و دارای بودجه ای مجزا میباشد که به آن خواهیم پرداخت.

همزمان با نزدیک شدن به ایام پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت و در بوران شعارهای انتخاباتی کاندیداها ، امروز رئیس اسبق شورای اسلامی شهر رشت در یک گزارش تفصیلی به ارایه عملکرد شورای چهارم در دوران مسئولیت خود پرداخت . رضا جمشیدی چناری در این گزارش محورهای ۱۰ گانه ای را برای شفاف سازی عملکرد خود در شورای چهارم و تنویر افکار عمومی در نظر گرفته است که در ادامه با هم می خوانیم:

با سلام و احترام

ضمن تبریک سال نو به استحضار میرساند بنده به عنوان منتخب اول شورای چهارم و همچنین رئیس سال اول این شورا نه تنها خویش را موظف به پاسخگویی به حضرتعالی که میدانم به اینجانب رای داده اید و برای موفقیت اینجانب تلاش نموده اید، دانسته بلکه به همه شهروندان فهیم کلانشهر رشت نیز پاسخگو میباشم. در این راستا اعم فعالیتها و مصوباتی که در دوره ریاست یا عضویت اینجانب انجام گرفته است به استحضار میرساند:

۱-مطالعات و تدوین بودجه ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود

مطالعات ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود در یک فرآیند کاملا قانونی و مناقصه به شرکت سازه پردازی ایران که دارای رتبه ۱ رودخانه میباشد واگذار گردید و پس از نقشه برداری از کل مسیر دو رودخانه، طرح لوله گذاری دو طرف رودخانه و ایستگاههای پمپاژ کلیه نقاط تخلیه آب و فاضلاب به این سیستم انتقال توسط مشاور مزبور آماده گردید و مطالعات در قالب فاز ۲ به شهردار رشت تحویل شد. به صورت همزمان به منظور اجرایی ساختن این پروژه دو اقدام دیگر نیز صورت گرفت:

  • اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی در بودجه سنواتی سال ۹۴ شهرداری رشت برای این پروژه تصویب گردید.
  • پس از رایزنی های فراوان با کمیسیون خاص امور کلانشهر ها و کمک جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت نهایتا در سفر استانی ریاست محترم جمهوری بودجه ۵۰۰ میلیاردی برای این طرح مصوب گردید که در ادامه ۱۱۰ میلیارد ریال نیز پرداخت شد.

با توجه به اینکه در مقطع انتخابات شورای پنجم می باشیم و ممکن است کاندیداهای محترم بخواهند بر روی این معضل چون گذشته مانور تبلیغاتی بدهند قطعا این گزارش می تواند کمک شایانی نماید و لذا لازم است شهردار محترم و استاندار گرانقدر حتما توضیح دهند این منابع مالی چرا برای ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود هزینه نگردید.

قطعا کسی نمیتواند بگوید بخشی از بودجه ۱۱۰ میلیاردی را برای مبدا آلایندگی هزینه نموده اند چرا که آن پروژه ای جداگانه و دارای بودجه ای مجزا میباشد که به آن خواهیم پرداخت.

۲- مطالعات و تدوین بودجه ساماندهی مرکز دفن زباله سراوان

مطالعات این پروژه نیز در همان سال اول توسط دانشگاه گیلان انجام شد و همزمان مبلغ تجمعی ۲۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال ۹۴ پیش بینی گردید. پروژه دارای دو بخش بود که بخش اول یعنی ساماندهی مرکز دفن سراوان آغاز گردیده است و بخش دوم یعنی احداث تصفیه خانه شیرابه هنوز آغاز نشده است. البته در این ارتباط لازم به ذکر است دو گزینه برای اجرای تصفیه خانه مطرح بود که گزینه اول اجرا در نقطه پایینی مرکز دفن می باشد که البته نیاز به قطع تعداد زیادی درخت و البته تمهیدات برق رسانی دارد. گزینه دوم انتقال شیرابه با لوله پلی اتیلن به روستای کچا در سه کیلومتری پائین دست مرکز دفن و احداث تصفیه خانه در آنجا میباشد. تا جایی که بنده اطلاع دارم شهرداری و شورای محترم چهارم بر روی گزینه احداث تصفیه خانه در پای مدفن تمرکز دارند که به لحاظ پدافند غیر عامل و از آنجایی که پایداری لرزه ای مدفن تضمین شده نیست و همچنین نداشتن برق و لزوم قطع درختان زیاد چندان مناسب نمی باشد و به نظر اینجانب اگر هزینه اولیه خرید زمین را بپذیریم به راحتی با لوله ۴ اینچ پلی اتیلین کل شیرابه که توسط جویباری در حال حاضر از روستای کچا عبور میکند قابل انتقال به تصفیه خانه ای که میتواند به همین منظور در روستای کچا احداث شود می باشد.

۳- نهضت آسفالت

از آنجایی که وضعیت آسفالت شهر رشت در آن مقطع و همچنین در شرایط فعلی بسیار نامطلوب و بغرنج میباشد اینجانب ضرورت تشکیل کارگروه نهضت آسفالت را احساس نموده و در دو قالب خرید و اصلاح تجهیزات پیشرفته اجرای آسفالت و ارتقاء دانش فنی و اجرا تصمیماتی گرفته شد. در این راستا بودجه ۶۰۰ میلیاردی برای سال ۹۴ پیش بینی گردید که متاسفانه پس از روی کار آمدن شهردار فعلی، این کارگروه متوقف گردید و آسفالت مجددا بر همان مدار قبلی و عصر حجر برگشت که اثرات آن را در برف ۹۵ دیدیم.

۴-همسطح سازی دریچه های شهری

از آنجایی که یکی از عوامل آزار و خسارت رانندگان محترم هم سطح نبودن دریچه ها با روسازی میباشد، در همان سال اول به موضوع اندیشیده شد و با همکاری شهردار وقت جناب آقای خلیلی طرحی آماده گردید که بودجه آن در سال ۹۳ پیش بینی شد و اخیرا نیز در محله گلسار و برخی محلات اینکار انجام گرفت که نسبتا موفق بود.

۵-راه اندازی برنامه تلویزیونی “کنکاش” در راستای کمک به شفاف سازی مدیریت شهری

از آنجایی که وفق بند ۲ ماده ۷۱ قانون شوراها و همچنین بندهای ۵ و ۶ همان ماده از وظایف شوراها شناسایی نارسایی ها و همچنین جلب مشارکت مردمی برای رفع مشکلات می باشد بنده با توجه به شعار زمان انتخابات خویش این برنامه را با همکاری صدا و سیمای مرکز استان راه اندازی نمودم و شروع به تولید محتوی نمودیم. در این برنامه که مصاحبه هایی از مردم شریف کلانشهر رشت پخش می شد در هر قسمت به یکی از چالش ها و نارسایی ها پرداخته می شد و یکی از اعضای محترم شورا، یک کارشناس خارج از مدیریت شهری و یک مسئول و مدیر شهرداری یا نهادهای دولتی دعوت می شدند. به دلیل چالشی بودن برنامه فشار زیادی از برخی مقامات جهت تعطیل کردن برنامه وارد شد و مدیر وقت صدا و سیما همکاری ویژه ای جهت استمرار برنامه مبذول داشتند و لذا پس از سپری شدن ریاست اینجانب در سال دوم و به دلیل برخی فشارها و کم لطفی ها این برنامه تعطیل شد. هر چند اخیرا همان منتقدین را در قالب شوهای تبلیغاتی پرهزینه تری در تلویزیون دیدیم.

۶-افزایش سرانه فضای سبز

از آنجایی که سرانه فضای سبز شهر رشت با آنچه که استاندارد ملی میگوید فاصله زیادی داشته و دارد و همچنین در راستای تحقق برنامه توسعه پنجم و ششم، دولت میبایست فضاهای عمومی و منابع طبیعی موجود در حوزه شهری در اختیار خویش را به شهرداری ها واگذار نماید. با همکاری جدی استاندار محترم باغ بذر چمارسرا را تبدیل به بوستان مشاهیر و مفاخر نمودیم. همچنین در ادامه و در طی رایزنی های فراوان بوستان لاکان نیز به شهرداری رشت واگذار شد که البته بنده در آن نقشی نداشتم و اگر شهرداری بتواند این فضا را جهت استفاده عموم تجهیز نماید سرانه فضای سبز شهر رشت به حد استاندارد نزدیک خواهد شد اگر چه پهنه بندی همگونی وجود ندارد.

۷-طرح ارتقا سلامت شهروندان

بنده پس از مذاکره و مشاوره از تیم پزشکی و بهداشت و درمان آقای پروفسور یوسف زاده چابک و همکاران طرح ارتقاء سلامت شهروندان را به صحن شورا آورده و در قالب بودجه سال ۹۴ همکاران محترم تصویب نمودند. هدف اصلی این طرح پایش سلامت شهروندان بود که به عنوان پایلوت ابتدا در خانواده شهرداری رشت اجرا شد. قطعا همکارن عزیزم در شورای چهارم بر اجرای این طرح نظارت داشته اند.

۸-امضاء تفاهمنامه “شهروند الکترونیک” با وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

از آنجایی که در کشورهای مدرن شبکه های اطلاعاتی یکپارچه و سریع باعث بروز بودن و سرعت قابل توجه اطلاعات در بستر فیبر نوری شده است و همچنین با توجه به اینکه مدیر عامل شرکت اپراتور چهارم آقای مهندس باقری چناری یک گیلانی و دارای تعصب به این سرزمین میباشند بنده دوست داشتم تا ما بتوانیم از این فرصت استفاده نماییم و بستری را فراهم آوریم تا این شرکت یا سرمایه گذار مرتبط بتواند بستر انتقال سریع اطلاعات جهت شهرداری و کلیه دستگاههای مختلف در شهر رشت فراهم آورد و رشت با چشم انداز شهر هوشمند باشد. تفاهمنامه ای در این راستا با وزیر محترم امضاء شد اما متاسفانه علی رغم اینکه شهرهایی چون مشهد، شیراز و کرج و تهران از این فرصت بهره برده اند و پروژه FTTH را در حال اجرا دارند در رشت هنوز اندر خم یک کوچه ایم و از ظرفیت اپراتور چهارم ذره ای استفاده نشد.

۹- راه اندازی دبیرخانه همایش مشاهیر و مفاخر استان گیلان

این همایش به پیشنهاد یکی از دوستان نزدیکم که در زمان انتخابات به اینجانب کمک کرده بودند مورد توجه قرار گرفت و پس از موافقت آقای دکتر نوبخت و استاندار محترم دبیرخانه این همایش با حضور پروفسور مجید سمیعی افتتاح شد و شورای محترم چهارم نیز بودجه ۳۰ میلیونی برای این همایش پیش بینی نمود. اما برخی از عزیزان که همواره مخالف هر نوع فعالیتی بودند صدای واغربتا سردادند و این همایش را سیاسی قلمداد نموده و هوا کردند! با اینحال دو دستاورد خوب داشت که یکی کلنگ بزرگترین مرکز تخصصی پژوهش سرطان خاورمیانه در مجموعه لاکان بود و دیگری راه اندازی کارگروه روز رشت بود که روز رشت را در تقویم محلی گنجاندیم. البته بعدها و پس از خروج اینجانب از شورای رشت در اجرای اولین مراسم برخی از همان عزیزان همیشه معترض بلوایی پا کردند و بلایی سر هنرمندان این شهر آوردند که آن نیز متوقف شد و در سال دوم اجرا نگردید و متاسفانه شهردار رشت نیز پشت هنرمندان را در آن هیاهو خالی کرد و تنها گذاشت.

۱۰-طرح نظام هماهنگ صدور آراء در کمیسیون ماده ۱۰۰

اگر چه طرحی با این نام و به صورت مجزا در صحن شورا مصوب نگردید اما پس از نطق اینجانب در صحن شورا در ارتباط با عدم تناسب آراء صادره در شعبات مختلف با ارزش منطقه ای املاک و پس از رایزنی با معاونت شهرسازی شهرداری رشت نهایتا در بودجه ۹۴ ردیفی برای این کار در نظر گرفته شد و مقرر گردید سامانه نرم افزاری تهیه گردد تا اعضای محترم شعبات مختلف کمیسیون ماده ۱۰۰ قبل از صدور رای بتوانند ضریب جریمه را با توجه به ارزش منطقه ای و به صورت خطی از ۵/۰ تا ۳ انتخاب نمایند و نهایتا خود تصمیم بگیرند تا چه ضریبی برای شهروند محترم در نظر بگیرند. تا جایی که بنده اطلاع دارم این کار فقط در حد یک مصوبه باقی ماند و متاسفانه کسی پیگیر آن نشد.

۱۱- ساماندهی رواناب سطحی

شاید به عنوان بارزترین نقطه کارنامه شورای چهارم بتوان به این طرح اشاره نمود. در همان ابتدا و پس از بارندگی های شدید پاییز ۹۲، بنده و آقای استاندار قول رفع این معضل را دادیم و بلافاصله معاونت وقت عمرانی شهرداری رشت شناسایی حوزه های آبگیر را در دستور کار قرار داد و با پیش بینی بودجه در طول چند سال اخیر بخش قابل توجهی از مشکل مرتفع گردید.

در پایان ضمن تشکر از شما بابت روحیه پرسشگری و مطالبه گری که حق هر شهروندی است امیدوارم سایر همکاران بنده نیز گزارشی از عملکرد خویش در دوره چهارم را ارائه دهند.

رشت پرس