به بهانه انتصاب مشاور حمل و نقل و ترافیک شهردار رشت؛

چرا محمد نوری هریس؟

حرف تازه – در روزهای اخیر در خبرها خواندیم که محمد نوری هریس به عنوان مشاور حمل و نقل و ترافیک شهردار رشت منصوب شده است؛ خبری که واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. بسیاری معتقد بودند که تلاش های برخی افراد باعث شد تا محمد نوری هریس با سالها تجربه به حکمی کمتر […]

حرف تازه – در روزهای اخیر در خبرها خواندیم که محمد نوری هریس به عنوان مشاور حمل و نقل و ترافیک شهردار رشت منصوب شده است؛ خبری که واکنش های متفاوتی را به همراه داشت. بسیاری معتقد بودند که تلاش های برخی افراد باعث شد تا محمد نوری هریس با سالها تجربه به حکمی کمتر از تجارب خود دست یابد و البته معدود افرادی هم بودند که اعتقاد داشتند او نباید درهمین جایگاه مشاوره هم حضور داشته باشد! به همین دلیل می خواهیم بررسی کنیم که از بین چند هزار نیروی رسمی و قرار دادی شهرداری چرا محمد نوری هریس برای مشاوره در این حوزه انتخاب شده است؟

فارغ از اینکه محمد نوری هریس پدر شهید گرانقدر مدافع حرم، بابک نوری هریس، است نگاهی به سوابق کاری او نشان می دهد که به احتمال فراوان متخصص و مجرب ترین نیروی شهرداری رشت در این حوزه است. از یک سو سالها تجربه در شهرداری رشت در کارنامه محمد نوری هریس دیده می شود و از سوی دیگر این سوابق کاملا تخصصی، مرتبط و قابل اتکا است. محمد نوری هریس همان مدیری است که از دستان استاندار فقید، مهندس قهرمانی، لوح تقدیر مدیر نمونه را دریافت کرد. او همچنین در مقطعی به عنوان بازرس اتحادیه اتوبوسرانی کل کشور فعالیت کرد و نیز در زمان مدیریت خود سازمان اتوبوسرانی را از سازمانی زیان ده به سازمانی سود ده تبدیل کرد.

سازمان اتوبوسرانی سالها به دلیل بدهی بارها با دستور قضایی برای مسدودی حساب و یا تملک املاک و دارایی ها مواجه بود اما در دوران مدیریت محمد نوری هریس بود که بدهی ها به سازمان تامین اجتماعی و دارایی پرداخت شد. پس از پرداخت این بدهی ها سازمانی که بدون چارت و اساسنامه فعالیت می کرد سرانجام از وضعیت بحرانی خارج شد و اساسنامه سازمان اتوبوسرانی رشت در دوران مدیریت او از وزارت کشور دریافت شد و چارت سازمانی شکل گرفت.

محمد نوری هریس به واسطه ارتباطات خوبی که با پایتخت برقرار کرد موفق شد علاوه بر پرداخت بدهی ها اتوبوس ها و مینی بوس هایی را نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد کند که تمامی این موارد را نیروهای مجرب شهرداری رشت به خوبی به خاطر دارند و بی جهت نیست که بسیاری از آن دوران به عنوان دوران طلایی اتوبوسرانی رشت یاد می کنند.

ناگفته نماند محمد نوری هریس دوره مدیریت حمل و نقل شهری را به مدت سه سال در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده است و با توجه به این مسائل به دور از انصاف خواهد بود اگر بخواهیم زحمات و ارزش های چندین و چند ساله یکی از سرمایه های حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت را نادیده بگیریم؛ آن هم در شرایطی که رشت به شدت در حوزه حمل و نقل عمومی دچار ضعف و نواقص است و مردم این کلانشهر همه روزه مشکلات این حوزه را لمس می کنند.

امیدواریم با حضور چهره های مجربی نظیر محمد نوری هریس در کنار شهرداری کارکشته و متخصص، رشت از بن بست ترافیکی خارج شود و چاره ای برای حمل و نقل عمومی این شهر و گره های کور ترافیکی اندیشیده شود و مهم تر از همه آن که امیدواریم از این پس مردم، به عنوان مهم ترین عامل در تصمیمات ترافیکی شهررشت در نظر گرفته شوند و مشکلاتشان سالها بعد با هزینه های چند میلیاردی دیده نشود!

انتصابات روزهای اخیر مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت این امیدواری را ایجاد کرده است که مجموعه شهرداری رشت قصد ندارد با شیوه آزمون و خطا و هزاران انتصاب مدیریت شود بلکه می خواهد با تکیه بر توانمندی مدیران مجربی که سالها زمان و هزینه صرف شده است تا به این درجه برسند به سمت شکوفایی شهر حرکت کند.