پیکره اسب کاسپین روی تنه خشکیده درخت آزاد باغ محتشم

تی تی خبر (حرف تازه) : محمد باقر بشردانش از نصب المان جدید اسب کاسپین در پارک بانوان شهر رشت خبر داد. اسب کاسپین قدیمی ترین نژاد اسب موجود در جهان است که تا حدود پنج دهه قبل فقط در ایران وجود داشت و در آن زمان توسط خانم لوییز فیروز شناسایی و به جهان […]

تی تی خبر (حرف تازه) : محمد باقر بشردانش از نصب المان جدید اسب کاسپین در پارک بانوان شهر رشت خبر داد.

اسب کاسپین قدیمی ترین نژاد اسب موجود در جهان است که تا حدود پنج دهه قبل فقط در ایران وجود داشت و در آن زمان توسط خانم لوییز فیروز شناسایی و به جهان معرفی شد. در همان زمان تعدادی از این نژاد اسب برای تکثیر و پرورش به انگلستان فرستاده شد.

تاریخچه اسب کاسپین

نژاد اسب کاسپین، جد اولیه همه اسب های خونگرم دنیا است. اسب کاسپین حدود ۵ هزار سال قدمت دارد. تصویر این اسب ها در نگاره های پلکان آپادانای تخت جمشید موجود است. در مهر داریوش کبیر، در گنجینه آمودریا در موزه بریتانیا و در نقش رستم و داراب گرد اسب کوچکی مشاهده می شود که بنا بر مطالعات فسیل شناسی بر روی بقایای اسکلت های یافت شده در اطراف همدان، همان اسب کاسپین است.

خصوصیات ظاهری اسب کاسپین

سرکوچک، چشمهای درشت و برجسته، پیشانی کمی محدب و گوشهای کوچک از ویژگی های اسب کاسپین است. پوزه آنها معمولاً کوچک و دارای منخرین باز هستند. گردن اسب کاسپین معمولاً قوس دار، باریک و متناسب است. یال و دم پرپشت و زیبا، کمر تا حدودی کشیده و بدن آنها تقریبا باریک است. اندام حرکتی در عین ظرافت دارای استخوان بندی بسیار قوی و محکمی است. سم این نژاد بسیار سفت و بیضی شکل است که احتیاج به نعل بندی ندارد.

اسب کاسپین به رنگ های سفید، سیاه، نیله یا خاکستری، کرنگ ، کهر همانند رنگ کرنگ دیده می شود. یال، دم، دست و پای این اسب به رنگ سیاه دیده می شود. در این نژاد تاکنون اسب ابلق دیده نشده است. قد این اسب کمتر از ۱۲۰ سانتی متر است.

اسب کاسپین با اینکه اسب ریز جثه ای است اما تناسب اندام یک اسب بزرگ را دارد و برخلاف بسیاری از پونیها که دست و پای کوتاه و تنه درشت دارند، دقیقا یک اسب مینیاتوری است که شناخت آن از روی عکس و تصویر به راحتی امکان پذیر نیست و از آنجا که شباهت زیادی با اسب نژاد عرب دارد، باید آن را در کنار یک شاخص قرار داد تا بتوان آن را تشخیص داد.

در دی ماه ۱۳۹۰ خورشیدی مجتمع نگهداری ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین در رشت توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ایران افتتاح شد.

چهارمین اجلاس جهانی اسب کاسپین پس از آمریکا، انگلستان وسوئد در ایران در پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین، در شهر رشت و استان گیلان خاستگاه اولیه این اسب از ۱۶ تا ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ برگزار شد.
سازمان زیباسازی شهرداری رشت