پیچ و خم و تقاطع ها زیاد است/ برای توسعه متوازن، باید اراضی بکر را در نظر بگیریم
حرف تازه : صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون های بودجه، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه بازگشایی مسیرهای شهری و آنالیز مالی و سرمایه گذاری آن مورد بررسی قرار گرفت. (مشروح جلسه ) در بخشی از جلسه دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان و از […]
حرف تازه : صبح امروز جلسه مشترک کمیسیون های بودجه، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. در این جلسه بازگشایی مسیرهای شهری و آنالیز مالی و سرمایه گذاری آن مورد بررسی قرار گرفت. (مشروح جلسه )
در بخشی از جلسه دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان و از مشاورین کمیسیون ترافیک به بیان نقطه نظرات تخصصی خود در این خصوص پرداختند:
دکتر عربانی: پیچ و خم مسیر زیاد است/ برای توسعه متوازن، باید اراضی بکر را در نظر بگیریم
دکتر مهیار عربانی مشاور کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه کمبود رینگ در شهر رشت محسوس است بر ضرورت اجرای رینگ جدید تاکید کرد اما در ادامه اظهار داشت: انطباق این طرح با طرح جامع ترافیکی حائز اهمیت است. برای پروژه ای با بار مالی سنگین حتی اگر کاملا هم با طرح جامع انطباق داشته باشد باید دو یا سه کریدور ارائه شود و با کمک نرم افزار مربوطه خروجی ترافیکی با توجه به هزینه و منفعت دیده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با انتقاد از پیچ و خم های زیاد مسیر پیشنهادی تصریح کرد: باید در طراحی رینگ اراضی بکر را در نظر گرفت. وقتی نقاط پرجمعیت را در نظر می گیریم علاوه بر افزایش هزینه تملک مسیر، در توزیع متوازن توسعه هم به خوبی عمل نکرده ایم.
وی با انتقاد از رقم وثیقه های پیش بینی شده گفت: با این روش شهرداری درگیر مسائلی خواهد شد که در نهایت باید ماشین آلات خود را نیز بفروشد. شهرهای دیگر با تراکم و تغییر کاربری و ارزش افزوده درامد بالایی کسب می کنند ما هم باید به دنبال چنین راهکارهایی باشیم. ضمنا همانطور که در منافع، سرمایه گذار حضور دارد در گرفتاری ها هم باید حضور داشته باشد.
دکتر برگ گل: تقاطع های زیادی در نظر گرفته شده است
دکتر ایرج برگ گل دیگر مشاور کمیسیون ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز در ادامه گفت: اولویت برای من کارایی خیابان ها است اما برای مدیران شهری مسیر های حاشیه شهر اهمیت بیشتری دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزود: در طراحی هندسی این پروژه ها، تقاطع های زیادی در نظر گرفته شده است ضمن اینکه باید به اختلاف ارتفاع نقاط به طور ویژه توجه کرد.
وی بر ضرورت محدود کردن دسترسی حاشیه ای به اینگونه مسیرها تاکید کرد و گفت: در برخی شهرها در حاشیه رینگ های حاشیه شهر دیوار می کشند تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشوند.
گفتنی است این بسته سرمایه گذاری با بهره موثر ۱۹% درنظر گرفته شده است و مقدار بازپرداخت نهایی آن بیش از ۶۹۷ میلیارد تومان است. وثیقه مورد نیاز شهرداری در ابتدای سال اول تعهد ۲۳۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان، در ابتدای سال دوم ۲۷۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان و در ابتدای سال سوم ۱۸۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.
عکس آرشیوی از سایت rasouly.ir
ارسال دیدگاه