مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت خبرداد:

پیشنهاد معرفی شهر رشت به عنوان دبیر خانه شبکه شهر های خلاق ایران

حرف تازه – فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  با اشاره به برنامه های شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق و چشم انداز های آینده این امر اظهار داشت: با توجه به فعالیتهای انجام شده پیشنهاد شهرداری رشت برای تشکیل دبیر خانه شبکه  شهر های خلاق ایران در چند ماه گذشته به  وزارت کشور […]

حرف تازه – فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  با اشاره به برنامه های شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق و چشم انداز های آینده این امر اظهار داشت: با توجه به فعالیتهای انجام شده پیشنهاد شهرداری رشت برای تشکیل دبیر خانه شبکه  شهر های خلاق ایران در چند ماه گذشته به  وزارت کشور ارسال شد.

وی ایجاد شبکه ملی شهرهای خلاق ایران را مورد تاکید قرار داد و افزود: فعالیتها و ارکان مختلف شهری با توجه به پروژه ها در شهر خلاق تعریف می شوند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت  با اشاره به موضوع بازآفرینی و توسعه و تحول شهر رشت گفت: رشت در گذشته شهر اولین ها بوده و به طور مثال اولین تماشاخانه و اولین بازیگر زن تئاتر ؛ اولین کتابخانه ملی ایران و… متعلق به شهر رشت است و در سالهای اخیر برای بازآفرینی این هویت معنوی عملیاتی کردن نخستین سند بازآفرینی شهری را در رشت شاهد بودیم و نیز موفق شدیم رشت را به عنوان اولین شهر خلاق در حوزه خوراک شناسی ایران در یونسکو ثبت کنیم. 

وی با بیان اینکه  همکاران ما در تلاش هستند تا اولین سند برندسازی شهری را برای شهر رشت تدوین کنند تاکید کرد: شهر رشت؛ شهری زنده و متکی بر استعدادهای بومی و محلی است .

قدیمی استفاده از این پتانسیلها برای ایجاد درآمد پایدار و تبدیل شهر رشت به عنوان الگوی شهرهای خلاق برای سایر شهرهای خلاق کشور و حتی کشورهای منطقه را مورد تاکید قرار داد و گفت: این رویکرد با سه محور جلب مشارکتهای عمومی از طریق اعتماد سازی و برندسازی در حال پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه برندسازی معتقد بر این هستیم که باید این مهم با جلب سرمایه های خارجی و تمرکز بر سرمایه های داخلی لحاظ شود افزود: اعتماد سازی با ایجاد کمپین می رشت انجام می شود.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  با اشاره به بازسازی فضای شهری  در دو سال اخیر در رشت با ایجاد بزرگترین پیاده راه فرهنگی دنیا در رشت گفت: در بخش مدیریت محله محور ایجاد سرای محلات در مناطق مختلف شهر مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به ایجاد پاتوق های فرهنگی  برای نخستین بار در سال ۹۱ با محوریت مساجد شهر در مناطق کم برخوردار شهر رشت تصریح کرد: مدل شهر خلاق شهر رشت بسیار متفاوت با سایر شهرهای خلاق است و ما با توجه به این مهم برنامه های برندسازی خود را تدوین کردیم.

وی توجه به برگزاری جشنواره ها برای افزایش نشاط و ارتقا جذب  توریسم غذایی در شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: بر اساس بررسی حوزه سرمایه گزاری ، برند شهر خلاق باعث افزایش میزان سرمایه گذاری شده است.

قدیمی خاطرنشان کرد:  کمپین «امی رشت» شهری برای ایرانی ها و «شیمی رشت» رشتی برای دنیا از جمله برنامه هایی است که رشت را به سمت جهانی شدن سوق می دهد .

وی با اشاره به نگاه مناسب سازی و حفظ کالبد شهر در جهت توسعه شهری  افزود: در شناسایی محورهای باز آفرینی اولویت ها در معاونت ها و سازمانهای مربوط بررسی شد .

وی هدف از راه اندازی  تالارهای گفت و گو در شهر رشت را افزایش تعاملات محلی و گرفتن بازخورد و تداوم جریان خلاقیت عنوان کرد و گفت: برای گسترش همکاری و مدیریت یکپارچه شهری بالغ بر ۱۸ تفاهم نامه بادستگاهها و سازمانهای مختلف با رویکرد بین المللی ، ملی و استانی  در راستای شهر خلاق امضا شد.

قدیمی با اینکه شهر رشت تنها شهر خلاق در حوزه خوراک شناسی  است که  غذای حلال سرو می کند افزود: شهرهای خلاق ترکیه و لبنان مقید به سرو غذای حلال نیستند و مراحل ثبت اولین شهر خلاق حلال جهان در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه تنوع غذایی در رشت مبتنی بر رویدادهای مذهبی مانند محرم و رمضان و…بسیار مورد توجه یونسکو و سایر کشورها قرار گرفت اظهار داشت:  برگزاری جشنواره ها و رویدادها و استارت اپ ها از دیگر برنامه های شهرداری رشت در حوزه شهر خلاق است.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  با تاکید بر اینکه رویدادهای خلاقانه در شهر رشت در تمامی حوزه ها مورد توجه است اظهار داشت: یکی  از اصول ما بحث برابری در شهر است.