پیام دیدار علوی با بهارمست و عطایی چه بود؟ / چرا دیدار شهردار منتخب با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت برگزار شد؟

پس از انتخاب سید امیرحسین علوی به عنوان شهردار منتخب رشت خبری مبنی بر دیدار وی با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت منتشر شد. اما پیام دیدار علوی با بهارمست و عطایی چه بود؟ و چرا دیدار شهردار منتخب با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت برگزار شد؟

اختصاصی حرف تازه – بهنیا ثابت رفتار: پس از انتخاب سید امیرحسین علوی به عنوان شهردار منتخب رشت خبری مبنی بر دیدار وی با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت منتشر شد. اما پیام دیدار علوی با بهارمست و عطایی چه بود؟ و چرا دیدار شهردار منتخب با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت برگزار شد؟

شاید اگر بدون هیچ پیش زمینه ذهنی به این ماجرا نگاه کنیم دیدار عجیبی نباشد اما از نگاه کسانی که در این شهر زندگی کرده اند ماجرا طور دیگری است. به همین علت قصد داریم در این مطلب برخی پیام های احتمالی این دیدار را منتشر کنیم. شاید خواندن آن خالی از لطف نباشد.

۱- باور عمومی به تایید صلاحیت شهردار منتخب رشت

در سال های نه چندان دور در همین دوره پنجم شورای اسلامی شهر رشت، یک عضو شورا به نام حامد عبدالهی سرانجام پس از چندین ماه تلاش با تشکیل طیف شش نفره شورا موفق به کسب آرای لازم برای تصدی پست شهرداری رشت شد اما این تازه آغاز مشکلات بود. به محض انتخاب عبدالهی هیچ خبری از انتخاب او در پورتال شهرداری دیده نمی شد و پس از پیگیری ها مشخص شد کارکنان شهرداری نیز به تایید صلاحیت او باور نداشتند. پس از او حجت جذب نیز اوضاع و احوال مشابهی داشت و در نهایت هیچ یک از دو عضو شورا که به عنوان شهردار رشت انتخاب شده بودند موفق به عبور از مرحله سخت تایید صلاحیت نشدند که ظاهرا بزرگترین مشکل آنها نداشتن ۹ سال مدیریت میانی مطابق آیین نامه جدید بود.

اما داستان علوی کاملا متفاوت است. او سه بار از مردم رای اعتماد گرفته و با بیش از ۸ سال عضویت در شورا و مدرک دکتری (که معادل یک سال مدیریت میانی است) ظاهرا مشکلی از این حیث ندارد که اگر فردی با چنین شرایطی نیز نتواند به عنوان شهردار یک شهر انتخاب شود جای تعجب است! همین مساله باعث شده بلافاصله پس از انتخاب او برخورد متفاوتی را از سوی  مدیران شهرداری و مردم و سیاسیون شاهد باشیم و به نوعی یک باور عمومی به تایید صلاحیت شهردار منتخب رشت به وجود آمده است. نمونه آن نیز همین دیداری که علی بهارمست و ناصر عطایی به عنوان سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت با او داشته اند و در پورتال مجموعه شهرداری نیز منتشر شده است.

۲- پایان فصل رقابت؛ آغاز فصل کار و همدلی

پیام دیگری که از این دیدار برداشت می شود این است که علوی معتقد است فصل رقابت انتخاب شهردار به پایان رسیده است و اکنون همه ظرفیت ها باید برای رشد و توسعه شهر به کار گرفته شود. در حالی که ناصر عطایی به عنوان یکی از رقبای او در مسیر انتخاب شهردار به شمار می رفت و البته در نهایت انصراف داد اکنون رقابتی در کار نیست و همه باید در  کنار هم برای پیشبرد هرچه بهتر امور تلاش نمایند. او حتی منتظر صدور حکم خود نیز نماند و از همین حالا فعالیت خود را آغاز کرده است.

۳- نپرداختن به حواشی و حرکت در مسیر آرامش و اتحاد

در شرایطی که برخی در تلاشند با اختلاف افکنی میان شهردار منتخب و برخی نمایندگان و یا تحریک اعضای شورا فضای همدلی موجود را از بین ببرند شهردار منتخب بی توجه به حواشی بر کار و مسائل شهر و شهرداری تمرکز کرده و در مسیر آرامش و اتحاد حرکت می کند. علوی در روز ارائه برنامه های خود نیز به صراحت از تعامل سخن گفت و آمادگی خود را برای همکاری با همه شخصیت ها و نهادها در راستای پیشبرد امور شهری اعلام کرد.

۴- بهره مندی از مشورت و ظرفیت های مدیران با تجربه و محبوب شهرداری رشت

علوی نشان داد از همین ابتدا قصد دارد از ظرفیت و مشورت مدیران با تجربه و محبوب شهرداری رشت نظیر بهارمست و عطایی نیز بهره برداری نماید و با این اقدام، حرف و حدیث های پیرامون مشورت ناپذیری خود را رد کرد. به نظر می رسد او به خوبی راه و چاه فعالیت در شهرداری رشت را یاد گرفته و پتانسیل تبدیل شدن به یک مدیر موفق را دارد.

۵- تعیین تکلیف املاک شهرداری و شفاف سازی معاملات

در همین نخستین دیدار شهردار منتخب واگذاری املاک شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی را ممنوع عنوان کرد و خواستار این شد که تا زمان تعیین تکلیف اموال شهرداری، از هرگونه نقل و انتقال املاک خودداری شود. این در حالی است که در سالیان اخیر حرف و حدیث های بسیاری پیرامون این موضوع و مبلغ واگذاری ها مطرح شده بود و علوی در نخستین گام حساسیت ویژه ای به مساله واگذاری املاک نشان داد. عدم شفافیت و منفعت طلبی آفتی است که در سال های اخیر در حوزه املاک شهرداری آسیب هایی را به همراه داشته است و شهردار منتخب قصد دارد با تمرکز بر این حوزه، مسیر سالیان گذشته را اصلاح نماید.

۶- شناخت دقیق شهردار منتخب از وضع موجود رشت

نگاهی به مباحث مطرح شده از سوی شهردار منتخب نشان می دهد او به خوبی با موضوعات روز شهر رشت آشناست و از این حیث از هر مدیر غیربومی چندین ماه جلوتر خواهد بود. او در این جلسه افزایش درآمدهای پایدار، کاهش هزینه های جاری، اتمام پروژه های نیمه تمام، جمع آوری و هدایت آبهای سطحی، انضباط مالی، توسعه متوازن محلات و توجه به محلات کم برخوردار، دیون معوق و مباحث بیمه ای کارکنان را مورد بررسی قرار داد.

و این موارد تنها بخشی از پیام های این دیدار بوده است. بدون شک سید امیرحسین علوی یک مدیر جوان و دارای هوش سیاسی بالاست و به خوبی درک کرده که بهترین مسیر کدام است و در همان مسیر گام برمیدارد.

امیدواریم این بار شهر رشت بدون معطلی شهرداری را در راس مجموعه شهرداری ببیند که انگیزه کافی برای کار و تعامل و رشد و توسعه شهر رشت داشته باشد و تا روزی که در این مسئولیت باقی خواهد ماند تمام توان خود را برای رفع مشکلات شهر بگذارد.

پیام دیدار علوی با بهارمست و عطایی چه بود؟ / چرا دیدار شهردار منتخب با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت برگزار شد؟

پیام دیدار علوی با بهارمست و عطایی چه بود؟ / چرا دیدار شهردار منتخب با سرپرست و معاون مالی شهرداری رشت برگزار شد؟