بر اساس نظر سنجی از جمعی از فعالین مستقل حوزه مدیریت شهری؛

پنج کاندیدای برتر شهرداری رشت بر اساس ۱۰ شاخصه

حرف تازه – در آستانه تصمیم شورای اسلامی شهر رشت در خصوص انتخاب ۵ گزینه نهایی شهرداری رشت، حرف تازه با دیدگاهی کاملا مستقل و به دور از تعصبات، پس از نظرسنجی از جمعی از فعالین مستقل حوزه مدیریت شهری، بر اساس ۱۰ شاخصه ۱۱ گزینه شهرداری رشت را بررسی و تنها بر اساس همین […]

حرف تازه – در آستانه تصمیم شورای اسلامی شهر رشت در خصوص انتخاب ۵ گزینه نهایی شهرداری رشت، حرف تازه با دیدگاهی کاملا مستقل و به دور از تعصبات، پس از نظرسنجی از جمعی از فعالین مستقل حوزه مدیریت شهری، بر اساس ۱۰ شاخصه ۱۱ گزینه شهرداری رشت را بررسی و تنها بر اساس همین شاخصه ها ۵ کاندیدای برتر را معرفی می کند.

هرچند که این ۱۰ شاخصه تمام شاخصه های مدنظر اعضای شورا نیست و در خصوص همین موارد نیز تحلیل این پایگاه خبری قطعا خالی از خطا نخواهد بود اما معتقدیم تحلیل هایی که بر اساس شاخصه ها صورت بگیرد به مراتب کمک بیشتری به رشت و رشتوندان خواهد کرد و به همین دلیل انتظار می رود کاندیداهای محترم شهرداری رشت نیز تحلیل های آزادانه و مستقل را به منظور برداشتن گامی در جهت توسعه رشت بپذیرند.

ده شاخصه اولویت دار در این تحلیل عبارتند از: تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری، بومی بودن و اعتماد سازی محلی، سوابق مشخص مدیریت شهری، مسئولیت ملی یا بین المللی، جذب سرمایه گذار، اعتقاد به ثبات مدیریتی و آرامش کارکنان شهرداری، روحیه تعامل با شورا و توجه به مصوبات پارلمان محلی، روابط بین الملل و برند سازی، ساماندهی ترافیک و رونق گردشگری.

بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش و تبادل نظر، مسعود نصرتی شهردار فعلی قزوین بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داد اما بزرگترین مانع او در راه رسیدن به شهرداری رشت غیر بومی بودن او خواهد بود. مانعی که با توجه به رهنمودهای ارزشمند نماینده ولی فقیه در گیلان قطعا مدنظر اعضای شورا نیز قرار خواهد گرفت.

بعد از نصرتی مسعود کاظمی، جواد تن زاده، رضا ساغری و فرامرز جمشیدپور در رده های بعدی قرار می گیرند. مدیرانی بومی که هریک سوابق فراوان و شفافی در حوزه مدیریت شهری دارند.

مسعود کاظمی پس از دوره ای که در فرمانداری رشت حضور داشت به تاکسیرانی رفت و عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشت. او سپس راهی شورای اسلامی شهر رشت شد و در سال پایانی شورای چهارم ریاست شورا را بر عهده داشت. کاظمی جوان شناخت خوبی از مسائل روز رشت دارد و با توجه به غیر بومی بودن نصرتی از بخت بالایی برای شهردار شدن برخوردار است.

جواد تن زاده با دو مدرک دکتری از استکهلم سوئد و علوم و تحقیقات اصفهان از لحاظ علمی بالاترین امتیاز ها را به خود اختصاص می دهد. تن زاده که سوابق فراوانی در پایتخت ایران در حوزه مدیریت شهری به خصوص در مسائل ترافیکی دارد می تواند گره گشای مشکلات ترافیکی رشت باشد. او همچنین معاون فنی و نیز برنامه ریزی و امور تولیدی سازمان شهرک های صنعتی و صنایع کوچک استان تهران و همچنین معاون فنی و مشاور شرکت فرودگاه های کل کشور و نیز رییس شورای فنی راه و شهرسازی استان تهران بوده  و مشاور قائم مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی تهران از دیگر عناوین او بوده است. 

فرامرز جمشیدپور نیز یکی از گیلانی های دیگر است. او هم اکنون برای دومین بار سرپرست شهرداری رشت است. جمشیدپور سابقه ۷ سال شهرداری در رستم آباد را نیز دارد. او همچنین معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت است و در این حوزه نیز تلاش های فراوانی داشته است. جمشیدپور در همین مدت کوتاهی که در راس شهرداری رشت قرار گرفته عملکرد مطلوبی داشته است. تسریع روند اتمام و افتتاح پروژه های نیمه تمام، پرداخت حقوق های معوقه، بازگرداندن نسبی آرامش به مجموعه شهرداری رشت و درامدزایی نسبتا مناسب از جمله بارزترین ویژگی های دوران مدیریت جمشیدپور بوده است. 

رضا ساغری در حدفاصل سالهای ۸۵ تا ۸۶ شهردار رشت بوده است. در دوران او بود که رشد چشمگیر بودجه محقق شده رخ داد و پس از او سالهاست که این آرزوی رشتی ها برآورده نشده است! ساغری در همان دوران کوتاه شهرداری خود ۴ پل روگذر، فاز دو ضیابری، ترمینال گیل، اصلاح آسفالت و موارد فراوانی را در دستور کار داشت. اقداماتی که در صورت تداوم می توانست کمک شایان توجهی به اوضاع ترافیکی امروز رشت کند اما او بیش از این فرصت نداشت. ساغری هرچند سمت ملی یا بین المللی نداشته است اما خاطره خوبی از خود برای شهروندان به جا گذاشته است.

اما چه ویژگی هایی در این گزینه ها وجود دارد که به عنوان مثال در سید محمد علی ثابت قدم وجود ندارد؟ رشت امروز بیش از هرچیز نیاز به آرامش و تلاش مسئولین در سایه تعامل و همکاری دارد. این موضوع با روحیات ثابت قدم سازگار نیست. او پیش از این دو بار شهردار رشت بوده است و همواره دوران پرحاشیه ای را پشت سر گذاشته است. عزل و نصب های پیاپی و پرشمار او نشان از عدم اعتقاد او به ثبات در کرسی های مدیریتی میانی دارد. عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارکنان از دیگر مشکلات دوران ثابت قدم بود که آرامش و انگیزه پرسنل را به سطح پایینی رسانده بود. کم توجهی او به مصوبات شورا و به خصوص اولویت های شورا دیگر موردی است که در مدیریت او دیده می شود. اقداماتی که دلایل آن هیچگاه شفاف نبود. طرح های ترافیکی دوران ثابت قدم هم چندان موفق نبود و علی رغم تاکیدات شورا خیابان های در نظر گرفته شده بازگشایی نشد. 

اما اگر نصرتی به دلیل غیر بومی بودن از جمع کاندیداهای شاخص حذف شود رقابت نزدیکی بین اسلامی، رسایی، ثابت قدم، اکبرزاده، اوسط مقدم و زالفی خواهد بود. گزینه هایی که هریک نقاط ضعف و قوتی دارند که ممکن است آنها را به عنوان یکی از پنج نفر نهایی معرفی کند.

با در نظر گرفتن این ۱۰ شاخصه (والبته با خطاهای احتمالی در نظرسنجی و تحلیل) به نظر می رسد از بین همه گزینه های توانمندی که کاندیدای شهرداری رشت هستند کاظمی، تن زاده، ساغری و جمشیدپور می توانند در بین ۵ نفر نهایی قرار بگیرند و نفر پنجم نصرتی یا یکی از گزینه های دیگر باشد. البته باید دید تفکر شورایی چه شاخصه ها و ویژگی هایی را برای کاندیداها در نظر گرفته است و انتظار می رود اعضای شورا نحوه امتیاز دهی و انتخاب ها را پس از اعلام نتایج به صورت شفاف در اختیار عموم قرار دهند. کاری شبیه به همین تحلیل اما جامع تر و کامل تر…

 ضمنا حرف تازه آمادگی دارد جوابیه، مستندات و یا اظهارات هریک از کاندیداهای شهرداری رشت را از طریق همین رسانه منتشر نماید.