پشت‌ پرده معدوم سازی جوجه‌ های یک روزه چه بود؟

تولید کنندگان جوجه یک روزه برای جلوگیری از ضرر احتمالی به ناچار مجبور به معدوم سازی جوجه ها شدند و بحث تخصیص ارز توسط بانک مرکزی مطرح نبوده است. بلکه این اقدام به دلیل کاهش تقاضا و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت صورت گرفته است. سال 98 معادل 2.1 میلیارد دلار فقط برای ذرت تأمین ارز شده است و مسئولان مربوطه باید توضیح دهند این ذرت‌ها کجا مصرف شده است؟!

حرف تازه – محمدرضا صدیق پور با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تولید کنندگان گوشت مرغ شامل پرورش دهندگان مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی با مشکلات عدیده ای روبرو بوده اند، اظهار کرد: عمده‌ترین این مشکلات، کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یکروزه است که ضرر و زیان سنگینی را به تولید کنندگان جوجه یکروزه و گوشت مرغ  کشور وارد کرده است.

به گزارش حرف تازه به نقل از ایسنا وی ادامه داد: یکی‌از دلایل این ضرر و زیان، برنامه ریزی تولید جوجه یکروزه گوشتی بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار علیرغم نظر تشکل های صنفی مرتبط برای تامین گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان درجوجه ریزی دی و بهمن سال ۱۳۹۸  بود که براساس آن بالغ بر ۱۳۰ و  ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه به ترتیب در دی و بهمن ماه تولید شد که این میزان تولید افزایش بی سابقه ای در تولید جوجه یکروزه و به تبع آن تولید گوشت مرغ برای تامین نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان در کشور رقم زد و سبب شد حداقل ۱۰ درصد جوجه یکروزه بیش از نیاز تولید شود.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه اضافه کرد: آن چیزی که این معضل را جدی تر کرد  کووید ۱۹، محدودیت تردد، کاهش سفر و عدم برگزاری مراسمات به دلیل  این بیماری بود که کاهش ۲۰ درصدی در مصرف گوشت مرغ را به دنبال داشت و مجموع این عوامل سبب شد تا بخشی از مرغ گوشتی تولیدی جذب نشده و عرضه مرغ گوشتی پایان دوره، بیش از نیاز باشد و با توجه به عدم امکان نگهداری مرغ پایان دوره، مرغداران گوشتی مجبور شوند تا  مرغ زنده را ۳۰۰۰ تومان زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار بفروش برسانند و دیگر انگیزه ای برای جوجه ریزی بعدی نداشته باشند.

به گفته وی تولیدکنندگان جوجه یکروزه هم با توجه به تولید جوجه بیش از نیاز کشور با کاهش شدید قیمت جوجه مواجه شدند به نحوی که جوجه یکروزه با قیمت  ۲۵۰۰ تومان زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازارعرضه و باعث شد  تا تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز همانند مرغداران گوشتی، متحمل ضرر و زیان سنگینی شوند.

صدیق پور با بیان اینکه مشکل دیگری که مرغداران در کنار کاهش قیمت با آن مواجه هستند، کمبود شدید ذرت و سویا به عنوان دو نهاده اصلی خوراک به دلیل عدم تخصیص یا عدم انتقال ارز است که اثرات ناشی از کاهش قیمت را تشدید کرده، گفت: با توجه به شرایط بحرانی به وجود آمده و درخواست های مکرر مرغداران و پیگیری های تشکل های صنفی در خصوص وضعیت قیمت مرغ گوشتی و جوجه یکروزه، جلسه ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۱۲ فروردین برگزار و بر اساس آن مقرر شد تا شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید بخشی از مرغ زنده مازاد اقدام کند و میزان جوجه یکروزه تولیدی نیز از ۱۴۰ میلیون اواخر سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱۱۵ میلیون قطعه در ماه فروردین کاهش یابد.

وی افزود: انجمن صنفی جوجه یکروزه کشور به عنوان تشکل صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه به منظور دستیابی به ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه بر اساس مصوبه هیات مدیره خود تصمیم گرفت با دو اقدام خرید و ذخیره سازی تخم مرغ نطفه دار و همچنین حذف تخم مرغ های ست شده در ستر جوجه کشی ها، نسبت به کاهش تولید جوجه یکروزه اقدام کند و بر این اساس نسبت به جمع آوری و ذخیره سازی تخم مرغ نطفه دار اقدام کرد که این روند همچنان ادامه دارد.

دبیرانجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در خصوص جمع آوری تخم مرغ های ست شده نیز گفت: مقرر شد تا تخم مرغ ها با توجه به حساسیت های موجود قبل از تبدیل شدن به جوجه از ستر جمع آوری شود. البته  از ۲۱ روز مدت جوجه کشی، تخم مرغ ها ۱۸ روز آن را در ستر قرار دارند و پس از آن به هچر منتقل و ۳ روز پایانی  را در دستگاه های هچر قرار می گیرند و جوجه ها در هچر از تخم خارج می شوند. در حقیقت تصمیم هیات مدیره انجمن نیز بر این اساس بود که تخم مرغ ها قبل از هچ شدن و تولید جوجه جمع آوری و حذف شوند.

وی با اشاره به اینکه فیلم  و تصاویری از حذف تعدادی جوجه یکروزه  در شبکه های اجتماعی در حال گردش است که در آن تعدادی از واحدهای مرغ مادر به علت عدم وجود مشتری و عدم امکان نگهداری بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت جوجه یکروزه در جوجه کشی بدلیل کاهش کیفیت آن مجبور به  حذف جوجه های تولیدی خود شدند، اظهار کرد:تأکید می شود مصوبه هیات مدیره انجمن صنفی جوجه یکروزه حذف تخم مرغ های ست شده در ستر بوده که اجرایی خواهد شد تا شاهد عدم جذب و امحای جوجه یکروزه نباشیم. البته انتشار این تصاویر در فضای مجازی می تواند اهداف خاصی را در پی داشته باشد که نیازمند بررسی موضوع از طریق وزارتخانه های  صمت و جهاد کشاورزی و دستگاه های  نظارتی است.

وی در پایان گفت:در این شرایط تحریم ظالمانه کشور و در سالی که به نام سال جهش تولید مزین شده است بایستی  شرایط جهش تولید را در صنعت طیور گوشتی کشور فراهم کرد تا علاوه بر تأمین نیاز کشور، صادرات هم توسعه داده شود. البته این امر نیازمند همکاری همه دست اندرکاران شامل تولید کنندگان، تشکل های صنفی، دستگاهای اجرایی دولتی ذی ربط صنعت پرورش طیور گوشتی است تا روند فعلی قیمت ها اصلاح و شرایط بهبود وضعیت تولید کنندگان مرغ گوشتی و جوجه یکروزه فراهم شود. موضوعی که اگر اتفاق نیفتد می تواند علیرغم میل همه دست اندرکاران، علاوه بر عدم جذب و امحای جوجه یکروزه در مراحل بعدی حذف گله های مرغ مادر در سنین پایین را در بر داشته باشد  که اثرات آن بسیار زیان بار و جبران ناپذیر خواهد بود و می تواند کشور را در زمینه تولید گوشت مرغ با چالش جدی مواجه کند.

تسنیم هم نوشت: درحالی انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه علت معدوم‌سازی جوجه ها را کمبود دان و نهاده‌های طیور اعلام کرده که بهتراست مسئولان پاسخ بدهند تکلیف ۲.۱ میلیارد دلاری که بانک مرکزی در سال ۹۸ برای تأمین ذرت اختصاص داده بود، چه شد؟

روز گذشته در رسانه های اجتماعی تصاویری از معدوم سازی جوجه های یک روزه منتشر شد و واکنش های مختلفی را به همراه داشت.

امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نیز در پیام توییتری نوشت:‌«از مسئولین وزارتخانه‌ صمت و جهادکشاورزی پیگیری کردم هردوی آنها مقصر این حادثه را بانک مرکزی می دانند  که ارز برای نهاده های کشاورزی تخصیص نداده.»

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز درباره معدوم سازی جوجه ها اینطور گفته که این کار در صنعت دور از ذهن نیست و گاهی به میزان اندک اتفاق می افتد. علت اصلی معدوم سازی اخیر، کمبود دان و نهادهای طیور بود؛ حتی در بازار سیاه هم پیدا نمی شود.

این در حالی است که با پیگیری های خبرنگار تسنیم مشخص شد انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه پیش از این در مکاتبه ای رسمی، بحث عدم وجود تقاضا و مشتری را مطرح کرده بود.

بنابراین تولید کنندگان جوجه یک روزه برای جلوگیری از ضرر احتمالی به ناچار مجبور به معدوم سازی جوجه ها شدند و بحث تخصیص ارز توسط بانک مرکزی مطرح نبوده است. بلکه این اقدام به دلیل کاهش تقاضا و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت صورت گرفته است.

ضمن آنکه سال ۹۸ معادل ۲٫۱ میلیارد دلار فقط برای ذرت تأمین ارز شده است و مسئولان مربوطه باید توضیح دهند این ذرت‌ها را به چه کسانی داده اند و کجا مصرف شده است؟!

روز نو نیز در این باره نوشت: غلامعلی فارغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور، درباره انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی مبنی بر معدوم‌سازی میلیون‌ها قطعه جوجه یک‌روزه در برخی استان‌های کشور افزود: اکنون تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه حدود دو ماه است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف و تقاضا دچار ضرر و زیان هستند اما بحث معدوم‌سازی ارتباطی به ضرر تولیدکنندگان ندارد.

وی با اشاره به اینکه معدوم سازی جوجه یک‌روزه گاهی و به میزان اندک اتفاق می‌افتد و در صنعت و مسائل اقتصادی موضوعی دور از ذهن نیست، اضافه کرد: اما اینبار حجم معدوم سازی بالاست و این اقدام توسط واحدهای تولیدکننده جوجه یکروزه و به منظور کاهش خسارت‌های آتی صنعت مرغداری صورت گرفته است.

رئس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور با بیان اینکه هیچ تولیدکننده جوجه یکروزه و مرغداری اقدام به نابودی تولید و سرمایه خود نمی‌کند، اظهار کرد: علاوه بر کمبود نهاده‌های طیور با قیمت‌های مناسب، به دلیل وجود مرغ گوشتی در سالن‌های پرورش، امکان فروش جوجه یکروزه وجود ندارد.

به گفته وی، در واقع تولیدکنندگان مرغ گوشتی هر کیلوگرم مرغ زنده را ۶ هزار تومان می‌فروشند در حالی که باید این محصول را حداقل کیلویی ۱۰ هزار تومان بفروشند تا بتوانند نهاده‌های مورد نیاز را تامین کنند.

فاروغی تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های موجود به دلیل کاهش تقاضا، مرغ گوشتی روی دست تولیدکنندگان باقیمانده است بنابراین تا زمانی که سالن‌های پرورش خالی نشود تولیدکنندگان جوجه یکروزه با مشکل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه با دو روز معدومی جوجه یکروزه اتفاقی برای صنعت طیور نمی‌افتد، گفت: در فروردین ماه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید و وارد سالن های پرورش شد اما طبق برنامه برای اردیبهشت ماه ۱۳۴ میلیون قطعه جوجه تولید شده که با توجه به وضعیت صنعت طیور و کمبود نهاده‌ها، مشخص نیست چه میزان معدومی داشته باشیم.

کمبود نهاده‌های طیور حتی در بازار سیاه

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور گفت: در حال حاضر نهاده های طیور در گمرکات موجود است اما ارز مورد نیاز این بخش تخصیص نیافته است بنابر این تا زمانی که نهاده طیور نباشد تولید معنی ندارد زیرا جوجه و مرغ برای زنده ماندن به دان و نهاده نیازمند هستند.

وی اظهار کرد: پیش از این تولیدکنندگان با مشکل قیمت نامناسب نهاده های طیور روبرو بودند اما اکنون این نهاده ها در بازار سیاه نیز یافت نمی شود.

فاروغی با بیان اینکه ارز رسمی برای تامین نهاده های تولید در چنین شرایطی هدر روی است، افزود: اکنون مرغی که باید برای وزن ۲.۵ کیلوگرم نزدیک یک کیلو و ۷۰۰ گرم دان مصرف کند، وزنش به چهار کیلوگرم رسیده یعنی ۲.۵ کیلوگرم دان مصرف می کنند.

بدتصمیمی مسئولان و دعوای وزارتخانه‌ها چالش صنعت طیور

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور درباره آینده صنعت طیور افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و با وجود بد تصمیمی و بی تصمیمی‌های مسوولان، نمی‌توان برای صنعت مرغداری کشور آینده‌ای تصور کرد.

وی با بیان اینکه هزینه دعوای بین وزارتخانه‌ها را تولیدکنندگان صنعت طیور می‌پردازند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های آنی یکی از چالش‌های جدی صنعت طیور است.

از دست رفتن بازار صادراتی جوجه یکروزه

فاروغی درباره صادرات جوجه گفت: همچنین به دلیل تصمیم های غیرکارشناسی در ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادرات همواره تولید با مشکل روبروست به طوری که تا اسفندماه سال ۹۸ با ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه از اسفندماه ۹۸ ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه برداشته شده است، افزود: بازار صادراتی ما کشورهای عراق و افغانستان و چند کشور دیگر است که اکنون عراق ممنوعیت واردات ایجاد کرده و بازارهای صادراتی این محصول از دست رفته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با اشاره به اینکه بازار صادراتی به ویژه برای موادغذایی و موجود زنده خمره رنگرزی نیست، اظهار کرد: ما برای داشتن تولید موفق باید همانند کشور ترکیه بازارهای صادراتی ثابتی داشته باشیم.

به گفته فاروغی، برای صادرات گوشت مرغ نیز عوارض صادرات پنج هزار تومانی تعیین شده بود که موجب شد تولیدکنندگان حتی نتوانند یک کیلوگرم مرغ صادر کنند و حدود یک هفته است که عوارض را به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داده‌اند.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور راهکار برون رفت از این مشکل صنعت طیور را توجه مسوولان به پیشنهادات عملیاتی و واقعی کارشناسان بخش و تشکل‌ها، برنامه تولید به اندازه نیاز کشور و تامین نهاده های طیور با نرخ مناسب و توزیع مستقیم آن به تولیدکنندگان برشمرد.

بازار با کمبود مرغ گوشتی روبرو نمی‌شود

فاروغی درباره وضعیت بازار مرغ در ماه‌های آتی گفت: به دلیل انباشت جوجه یکروزه در سالن‌ها برای ماه‌های آینده کمبودی در تامین مرغ گوشتی نداریم اما دولت باید تدبیری برای نجات این صنعت بیندیشد.