رونمائی از کاندیدای پوششی اصلاح طلبان؛

پزشکیان در مسیر پاستور!

حرف تازه – بی‌تردید پزشکیان دارای قدرت استدلال قابل توجهی است و از سوی دیگر، اقشار مختلف کشور اعتماد زیادی به تدابیر او دارند که نتایج انتخابات مجلس در تبریز این ادعا را ثابت می‌کند. رابطه پزشکیان با دولت روحانی و شخص رئیس‌جمهور هم رابطه خوبی است که قابل چشمپوشی نیست، یعنی به نظر می‌رسد اگر […]

حرف تازه – بی‌تردید پزشکیان دارای قدرت استدلال قابل توجهی است و از سوی دیگر، اقشار مختلف کشور اعتماد زیادی به تدابیر او دارند که نتایج انتخابات مجلس در تبریز این ادعا را ثابت می‌کند. رابطه پزشکیان با دولت روحانی و شخص رئیس‌جمهور هم رابطه خوبی است که قابل چشمپوشی نیست، یعنی به نظر می‌رسد اگر روحانی به هر دلیلی در عرصه حاضر نشود و پزشکیان حضور داشته باشد، همان مسیر را طی خواهد کرد.

به گزارش حرف تازه به نقل از روزنامه آرمان،  وفاداری به آرمان‌های اصلاح‌طلبانه مولفه مهمی است که در شناخت مدعیان اصلاح کشور مدنظر جامعه قرار می‌گیرد، اما این وفاداری در کنار خود نیاز به مولفه‌های مکمل دارد که باید اثبات شود، مانند فداکاری و روحیه از خودگذشتگی. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ پس از عدم احراز صلاحیت مرحوم آیت‌ا…‌هاشمی بود که تنها یک گزینه اصلاح‌طلب به نام عارف در عرصه رقابت باقی ماند، اما نظر بزرگان اصلاحات که جلسات همفکری با بزرگان اعتدال برگزار کرده و به نتایجی رسیدند، حمایت از او نبود و صلاح را در آن دیدند تا از حسن روحانی حمایت شود. این تصمیم مورد اقبال اکثریت رای‌دهندگان قرار گرفت که نتایج مثبتی برای کشور داشت. اکنون ‌سازو کارهای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای انتخابات سال ۹۶ تبیین شده است که در راس آن، حمایت از حسن روحانی است. احتمالات در آستانه هر انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است چنان‌که اگر در سال ۹۲ جریان اصلاحات به دوران پس از عدم احراز صلاحیت مرحوم آیت‌ا…‌هاشمی نیندیشیده بود، سرنوشت به نحو دیگری رقم می‌خورد. اکنون شاید شرایط مشابه آن ایام باشد، چنان‌که اخیرا محمدرضا عارف با تایید احتمال حضور کاندیدای پوششی در کنار روحانی گفت:«برخی معتقدند اصلاحات باید در کنار روحانی، از گزینه دیگری هم حمایت کند که اگر کاندیدای اصلی آنها به هر دلیلی در میان نامزدها حضور نداشت، آنها گزینه دومی هم داشته باشند.» آیا بر همین اساس اکنون اصلاح‌طلبان باتدبیر تصمیماتی برای انتخابات ۹۶ اتخاذ کردند که از جمله آنها کاندیداتوری مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس است؟
چرا پزشکیان کاندیدا شود؟
بی‌تردید پزشکیان دارای قدرت استدلال قابل توجهی است و از سوی دیگر، اقشار مختلف کشور اعتماد زیادی به تدابیر او دارند که نتایج انتخابات مجلس در تبریز این ادعا را ثابت می‌کند. رابطه پزشکیان با دولت روحانی و شخص رئیس‌جمهور هم رابطه خوبی است که قابل چشمپوشی نیست، یعنی به نظر می‌رسد اگر روحانی به هر دلیلی در عرصه حاضر نشود و پزشکیان حضور داشته باشد، همان مسیر را طی خواهد کرد. سایت انصاف هم احتمال کاندیداتوری او را رد نکرده و نوشته است:«امروز دکتر پزشکیان چه دلیلی دارد برای کاندیداتوری در زمانی که دکتر روحانی کاندیداست؟ دلایلی که وجود دارد همگی قابل درک و توجه هستند. از جمله«غرور» برخی دولتمردان مورد انتقاد بخش‌هایی از حامیان است که اگر از برج عاج نشینی پایین نیایند و به جایگاه واقعی خود پی نبرند، بیشترین ضربه را در درجه‌ اول خود آنها می‌خورند و بعد مردم و جریانی که از آنها حمایت کرده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که عملکرد وزارت بهداشت به ویژه در طرح تحول سلامت به عنوان پاشنه آشیل دولت مورد توجه است. اگر از همان روز نخست که پزشکیان و معدود شخصیت‌هایی با پیش‌بینی دقیق ایرادهای آن را می‌دیدند و فریاد می‌زدند ولی سانسور می‌شدند، ضعف‌ها رفع می‌شد، به امروز نمی‌رسیدیم که به مشکل تبدیل شده است و هدف اصلی طرح که رفع تبعیض و بی‌عدالتی به نفع مناطق کم‌برخوردار بود، نیز نه تنها محقق نشده، بلکه با این طرح وضعیت نامناسبی پیدا کرده است. همچنین با اینکه دستاوردهای تنش زدایی در سیاست خارجی مورد تحسین و تقدیر است، اما برخی وعده‌های حوزه‌ سیاست داخلی محقق نشده است. باید صدای مردم را شنید. عملکردها در تعدادی از وزارتخانه‌ها با خواسته‌های مردم فاصله دارد. برای پاسخ به خواست و انتظار مردم، تغییر در بخشی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها لازم است. همچنین به برخی نیروهای موثر در پیروزی دکتر روحانی در سال ۹۲ که دارای تجربه و تخصص بودند توجهی نشد که به اعتقاد برخی سرعت رشد و پیشرفت کشور را تحت تاثیرقرار داد و از سویی سبب گلایه شد.»
واهمه دلواپسان از حضور پزشکیان
کاندیداتوری پزشکیان جدی است، چرا که اگر چنین نبود اصولگرایان رقیب روحانی به تب و تاب هجمه به پزشکیان نمی‌افتادند، مانند سایت صراط که بخشی از اظهارات پزشکیان را بدون توجه به قبل و بعد آن اظهارات تبدیل به پرونده اختلاف‌افکنی ‌کرد و ‌نوشت: «آیا پزشکیان با نگاه به واقعیات جامعه، این نکته را پذیرفته که مردم از روحانی شاکی اند؟ یا این موضوع یک نوع دعوای زرگری یا فضاسازی برای دفع برخی حملات به روحانی و اصلاح‌طلبان است. پزشکیان یکی از افرادی است که پیشتر از او به عنوان کاندیدای پوششی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ یاد می‌شد. ظاهرا او ترجیح داده است تا نقش کاندیدای پوششی را به گونه‌ای دیگر ایفا کند. یعنی با هجمه به روحانی، هم اصلاح‌طلبان را از این اتهام که حامی بی‌قید و شرط روحانی‌اند، برهاند، هم اندکی از حجم حملات به روحانی بکاهد. در واقع او ترجیح داده است به جای کاندیدای پوششی، نقش ضربه گیر روحانی را ایفا کند.» از سوی دیگر مسعود پزشکیان در اواخر سال گذشته سفرهای زیادی به شهرهای مختلف داشت که در هر سفر مورد استقبال بالای مردم قرار گرفت. همین مولفه هم بر ترس و واهمه دلواپسان افزوده است. اکنون باید منتظر ماند که آیا روحانی و پزشکیان برنامه هماهنگ خود برای حضور در انتخابات را منتشر می‌کنند یا ترجیح می‌دهند تا روال عادی طی شود.