مسعود اسلامی کاندیدای شهرداری رشت:

پزشکان بالاترین ضریب هوشی را دارند/ برخی مشکلات را متخصص شهرسازی به جا گذاشت/دوماهه حقوق معوقه را صفر می کنم

حرف تازه – پنجمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های سه تن از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد. به گزارش حرف تازه ، در این جلسه مسعود اسلامی به عنوان […]

حرف تازه – پنجمین جلسه فوق العاده پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت با دستور کار بررسی برنامه های سه تن از پنج کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری رشت و به ریاست سید امیرحسین علوی صبح امروز در ساختمان تاریخی شورا برگزار شد.

به گزارش حرف تازه ، در این جلسه مسعود اسلامی به عنوان نفر اول به ارائه برنامه های خود پرداخت.

اسلامی با بیان اینکه از نظرات و تجربیات یک تیم کارشناسی مجرب متشکل از اساتید دانشگاه و فعالین حوزه مدیریت شهری رشت مشاوره گرفته است گفت: پس از این مشاوره ها برنامه ها ارائه شده است.

معاون درمان سپاه قدس گیلان با اشاره به عقب ماندگی های شهر رشت در سالهای اخیر گفت: طی مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۵۵ شهر اولین ها بودیم. در سال ۱۳۶۵ به رتبه نهم رسیدیم. در ادامه این روند نزولی در سال ۱۳۷۵ به رتبه شانزدهم رسیدیم و نهایتا در سال ۱۳۸۵ در جایگاه بیست و یکم قرار گرفتیم و امروز مطالعات جدیدی در این حوزه وجود ندارد اما احتمالا پسرفت بیشتری داشته ایم.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت با اعلام اینکه این عقب ماندگی ها می تواند دلایل و عوامل متفاوتی مثل تاریخی ، سیستمی و وضعی داشته باشد افزود: در رشت عامل وضعی بیشتر دیده شده است.

وی تصریح کرد: عوامل وضعی شامل مجموعه ای از رفتارها و عناصر درون گروهی است که ناشی از عدم شناخت صحیح مسائل و یا ترجیح منافع شخصی و گروهی بر منافع شهر است.

مسعود اسلامی همچنین وظایف شهرداری را محدود به فعالیت های عمرانی ندانست و گفت: جهت دهی فعالیت های شهری و ترسیم چشم انداز در راستای توسعه پایدار از وظایف شهرداری ها است.

 

این پزشک در ادامه افزود: مدیر شهری باید نقاط ضعف و قوت شهر را بشناسد و تهدید ها را به فرصت تبدیل کند و فرصت ها را افزایش دهد. باید بتواند با افراد معمولی فرصت های فوق العاده بسازد. در جاهایی که بنده مدیریت کردم با آموزش نیروی انسانی و ایجاد انگیزه به اهداف خود رسیده ام.

مسعود اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر توسعه پایدار شهری گفت: ارتقای نظام ساختاری شهرداری، مشارکت شهروندان و محله محوری از جمله بندهای ۱۲ گانه توسعه و تحول شهری است که در این راستا راه اندازی ۶ دفتر تسهیل گری و افزایش سرای محلات به ۱۵ سرای محله از جمله برنامه های درنظر گرفته شده است.

معاون درمان سپاه قدس گیلان با برشمردن چالش های شهرهای مدرن در دنیای جدید، اظهار داشت: مسائل مالی و اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و هویت مدارانه، فرهنگی و کالبدی از جمله این چالش ها است.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت همچنین بر احیای بافت های فرسوده، ایجاد شهری هوشمند و توجه به اقلیم رشت تاکید کرد و گفت: هوشمندسازی شهر از فساد اداری خواهد کاست.

مسعود اسلامی با تاکید بر ضرورت برند سازی در رشت خاطر نشان کرد: در این راستا باید از ظرفیت کمپین هایی مثل می رشت، امی رشت، شیمی رشت بهره مند شویم.

این پزشک در ادامه افزود: رشت امروز به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی معرفی شده است و باید این برند سازی ادامه یابد.

وی وضعیت رودخانه های رشت را فاجعه بار و عامل بیماری خواند و گفت: باید طی برنامه ای شش ماهه، ۲ ساله و ۴ ساله این رودخانه ها از تهدید به فرصت و جاذبه گردشگری تبدیل شوند.

معاون درمان سپاه قدس گیلان با اشاره به ضرورت نصب تصفیه خانه های بیمارستانی برای کاهش آلودگی رودخانه ها گفت: از ۱۵ بیمارستان ۱۰ بیمارستان تصفیه خانه ندارد و ۵ مورد خریداری شده اما نصب و راه اندازی نشده است.

اسلامی صنایع دستی را یکی دیگر از ظرفیت های رشت دانست و گفت: باید به صورت متمرکز در محدوه ای مثل پیرسرا صنایع دستی رشت ارائه شود و این بازار سنگفرش شود.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت برگزاری جشنواره ها را گامی موثر در راستای برندسازی، شهر شاد و جذب گردشگر دانست و چهره های شاخص پرشمار گیلان را ظرفیتی برای رونق این جشنواره ها عنوان کرد.

مسعود اسلامی با اشاره به نیروهای مازاد شهرداری رشت بر ضرورت تغییرات ساختاری درون سازمانی تاکید کرد و گفت: نیروهای مازاد منجر به افزایش هزینه های شهرداری می شوند.

معاون درمان سپاه قدس گیلان سطح انگیزه نیروی انسانی را در مجموعه شهرداری رشت پایین توصیف کرد و افزود: این بی انگیزگی به دلیل ناملایمات از سوی برخی مدیران گاها کم تجربه رخ داده است.

وی در خصوص جابجایی های ضروری نیروی انسانی در شهرداری گفت: باید از تعداد نیروهای ستادی کم شود و به تعداد نیروهای مناطق اضافه شود.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت اذعان داشت: اطلاعات من تخصصی نیست و باید از نزدیک شاهد مسائل مدیریت شهری رشت باشم تا بتوانم تصمیمی تخصصی بگیرم.

مسعود اسلامی بازآفرینی، پل طبیعت، ساماندهی رودخانه ها و ساماندهی وضعیت لندفیل سراوان را به عنوان استراتژی تحول شهر مطرح کرد.

وی در خصوص بیوگرافی خود توضیح داد و گفت: در سال ۴۹ در خیابان لاکانی رشت به دنیا آمده است و بیشتر تجارب بنده مربوط به سپاه بوده است. سال ۶۴ به جبهه و جنگ رفتم از ۱۷ سالگی فرمانده شدم. در سال ۸۲ فارغ التحصیل رشته پزشکی شدم و مسئولیت معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان را بر عهده داشته ام.

احمد رمضانپور عضو شورای اسلامی شهر رشت درادامه با اشاره به عدم تحقق حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۹۵ و پروژه های نیمه تمام و همچنین عدم تحقق بودجه سال ۹۶ که به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان میرسد گفت: مجموعا رقمی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان عقب ماندگی داریم. چه برنامه ای برای این رقم در نظر دارید؟ 

محمد حسن علیپور عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت هم در خصوص برنامه های او برای پرداخت به موقع حقوق پرسنل سوال کرد.

فاطمه شیرزاد با اشاره به رشته تحصیلی اسلامی پرسید: چطور یک پزشک می تواند شهردار یک شهر شود؟

مسعود اسلامی در پاسخ به این سوالات گفت: کم و بیش با چالش های شهرداری رشت و درامدهای آن آشنا هستم. منابع داخلی کفاف مخارج را نمی دهد. دور از انتظار نمی بینم که با جلب مشارکت های اجتماعی و ورود سرمایه گذار درامد ها افزایش یابد. ضمن آنکه رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان را واقعی نمی دانم. با شجاعت وارد شده ام و این رقم را دوباره بررسی خواهیم کرد.

کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت افزود: حقوق معوقه یکی از دلایل بی انگیزگی پرسنل است و قول می دهم در دو ماه معوقات به صفر برسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: منطقی نمی دانم که یک پزشک نتواند شهردار شود. چطور حقوقدان یا لیسانس ادبیات می تواند به مدیریت شهری ورود کند اما پزشک نمی تواند؟ امروز دوست دارم از همکاران پزشکم دفاع کنم. پزشکان بالاترین ضریب هوشی را دارند. مشکلات امروز را متخصصین شهرسازی به وجود آورده اند و شهرداران موفقی مثل قالیباف تحصیلات مرتبط نداشته اند. شهردار باید دانش مدیریتی داشته باشد.

بدین ترتیب ارائه برنامه نخستین کاندیدای تصدی پست شهرداری رشت به پایان رسید.