پروفسور سمیعی در جمع دانشگاهیان دانشگاه گیلان

حرف تازه : مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید با حضور پروفسور مجید سمیعی، استاندار گیلان، مدیران و مسئولان استانی و همچنین اساتید و دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. پروفسور مجید سمیعی رئیس مرکز بین المللی تحقیقات علوم اعصاب هانوفر آلمان و جراح برجسته مغز جهان، در این مراسم با ابراز خرسندی […]

حرف تازه : مراسم جشن آغاز سال تحصیلی جدید با حضور پروفسور مجید سمیعی، استاندار گیلان، مدیران و مسئولان استانی و همچنین اساتید و دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

پروفسور مجید سمیعی رئیس مرکز بین المللی تحقیقات علوم اعصاب هانوفر آلمان و جراح برجسته مغز جهان، در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان دانشگاه گیلان، مهمترین افراد کشور و کلید گشودن مشکلات و گره های جامعه را دانشجویان و دانش آموزان دانستند و جوانان را آینده سازان ایران خواندند. پروفسور سمیعی با اشاره به تلاش برای ساختن آینده ای آباد، آبادانی کشور را زمانی دانستند که هر دانشجو پس از فراغت از تحصیل بتواند برای چندین نفر امکان کار و رشد به وجود بیاورد. ایشان دانشجویان را چون الماسی دانستند که باید صیقل داده شود و آنگاه در راه موفقیت کشور تلاش کند.

img_0845

رئیس مرکز بین المللی تحقیقات علوم اعصاب هانوفر آلمان با بیان اینکه علم و دانش تنها متعلق به یک کشور نیست گفت: امروز هر دانشجویی باید سعی کند به ریشه دانش در رشته خود برسد و از آنجا شروع کند. ایشان با اشاره به اهمیت زمان در نیل به موفقیت از دانشجویان خواست زمان خود را به بطالت نگذرانند. وی دانشجویان ایرانی را جزو بهترین دانشجویان دانست و گفت: آینده زمانی شکل می‌گیرد که همه دختران و پسران دانشجو با تلاش و کوشش در مسیر علم پیش روند و دانش خود را در اختیار دیگران بگذارند.

img_0789

دکتر محمد علی نجفی استاندار گیلان نیز در این مراسم با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان در امن کشور و در فضای همدلی و همیاری، ایشان پرفسور سمیعی را افتخار گیلان فردی با عشق عمیق به گیلان دانست. دکتر نجفی وجود شخصیت های برجسته ای چون پروفسور سمیعی را فرصتی دانستند که از تجارب و توانمندی های آن می توان برای توسعه و پیشرفت استان بهره گرفت.

img_0746
دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در ابتدای مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و خیر مقدم به حاضرین گفت: دانشگاه گیلان بر خود می بالد که بهار دانش امسال را با حضور فرهیخته بزرگ و افتخار علم و دانش کشور آغاز می کند.

دکتر رضی با اشاره به محبوبیت پروفسور سمیعی در میان خواص و عوام، علت اصلی این موضوع را عشق به دانش و پژوهش و عرق ملی ایشان دانست.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به نیاز به برنامه ریزی برای حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، حرکت به سمت تربیت نیروی متخصص و کارآفرین و درآمدزایی با استفاده از دانش را از ملزومات این نسل از دانشگاه ها دانست.

دکتر رضی در ادامه از عضویت افتخاری پروفسور سمیعی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان ابراز خرسندی کرد و این عضویت را مایه افتخار دانشگاهیان دانشگاه گیلان دانست.

در انتهای این مراسم از سوی رئیس دانشگاه گیلان حکم عضویت افتخاری پروفسور سمیعی به عنوان هیأت علمی دانشگاه گیلان به نامبرده اهداء شد و همچنین تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه گیلان و مرکز بین المللی تحقیقات علوم اعصاب هانوفر آلمان به امضای دکتر احمد رضی و پروفسور مجید سمیعی رسید.

img_0684

شایان ذکر است پروفسور سمیعی پیش از حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی طی نشستی با مدیران و مسئولان دانشگاه گیلان به گفتگو نشست.

ایشان در این نشست ارزش و منزلت هر اجتماعی را وابسته به دانشگاه آن جامعه دانست. ایشان در ادامه آمار ارائه مقاله را برای رشد علمی کافی ندانست و خواستار شروع به نگارش مقالات مرتبط با مسائل نوین جهانی شد. پروفسور سمیعی با طرح این موضوع که کارهای رو به جلو همت بالایی می خواهد، گفتند اگر خیرین این فضا را لمس کنند و این ضرورت را دریابند وارد عمل می شوند. ایشان در پایان با اشاره به مفید بودن اینگونه ارتباطات و تعاملات گفتند آنچه ما داریم و آنچه می دانیم از صمیم قلب در اختیار استان گیلان و دانشگاه گیلان خواهیم گذاشت.

img_1046

مریم صابری هم در گیل نگاه نوشت : مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه گیلان صبح امروز سه‌شنبه با حضور پروفسور سمیعی رئیس انجمن جراحان مغز اعصاب و جهان با حضور جمعی از مدیران گیلان و دانشجویان در تالار حکمت برگزار شد.

در این مراسم استاندار گیلان، فرماندار رشت، رئیس دانشگاه گیلان، روسای دانشکده‌های گیلان و علوم پزشکی، شهردار رشت و شمار دیگری از مدیران و چهره‌های دانشگاهی حضور داشتند.

در آرزوی دانشگاه‌های آزاد و دانش‌بنیان

در ابتدای این مراسم محمدعلی نجفی استاندار گیلان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه باید محل علم و خلاقیت و اندیشه‌های ناب باشد.

وی بابیان اینکه دانشگاه برای رشد علم به آزاداندیشی نیاز دارد گفت:  دانشگاه جای اظهارنظر است. نجفی  با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب گفت: دانشجو باید  اهل علم و مطالبه گر باشد .

استاندار گیلان در پایان گفت: باید تلاش کنیم دانشگاهی آزاد و دانش‌بنیان داشته باشیم.

تمجید متخصص مغز از قلب

بعد از صحبت‌های استاندار گیلان نوبت به سخنرانی پرفسور مجید سمیعی چهره مشهور علمی ایران در جهان که متولد رشت است رسید. سمیعی در میان  ابراز احساسات زیاد دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت.

رئیس انجمن جراحان مغز اعصاب و جهان در ابتدای صحبت‌های خود گفت: هیچ انسانی نمی‌تواند در مقابل این‌همه انرژی بی‌تفاوت باشد و به‌آسانی صحبت کند.‌

سمیعی با ذکر این نکته که هیچ‌وقت قبل از قرار گرفتن پشت میز خطابه متن سخنرانی‌اش را آماده نمی‌کند گفت: همیشه برای صحبت به قلبم مراجعه می‌کنم چون صحبتی که از دل برآید بر دل‌ها می‌نشیند.

دانشجویان کلید حل مشکلات رئیس‌جمهور

رئیس انجمن جراحان مغز اعصاب و جهان خطاب به دانشجوها گفت: شما مهم هستید و رئیس‌جمهور گفته است که  می‌خواهم با کلید مشکلات را حل کنم و آن کلید شما هستید.

سمیعی ادامه داد: با شروع سال تحصیلی باید حس کنید که چه مسئولیت بزرگی بر عهده شماست.

وی بابیان اینکه دانشجو بودن افتخار بزرگی است گفت: اما اگر حس نکنید که مسئولیتی را به دوش می‌گیرید که مهم است و آینده به شما ربط دارد دچار مشکل خواهید شد .

این چهره علمی جهان افزود: سعی کنید آنچه در رشته شما مهم است به آن دست پیدا کنید.

سمیعی ادامه داد:  سازندگی ایران وقتی به وجود می‌آید که شما در رشته خود بتوانید برتر باشید و به ایجاد شغل برسید.

استفاده از تجربه آلمان

وی با اشاره به آمار  ۵ میلیون نفری دانشجو در ایران گفت:  اگر هرکدام از دانشجوها با اتکا به آموخته‌ها یک تا ۱۰ شغل ایجاد کنند نه‌تنها مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه باید به دنبال نیروی کار بگردید.

سمیعی دراین‌ارتباط آلمان را مثال زد کشوری که پرفسور سمیعی به‌عنوان یک خارجی در آن بیمارستان علوم عصبی را تاسیس کرده است.

او ادامه داد:آلمانی‌ها یک‌میلیون نیروی کار را از خارج جذب کرده‌اند.

سمیعی بابیان اینکه شما هرکدام الماسی هستید که باید صیقل بخورید اظهار کرد:  می‌توانید در تمام رشته‌ها در جهان نمره یک باشید.

وی سپس امکان رسیدن به دانش در دنیای امروز را امکان‌پذیر دانست و گفت:  اگر دانشجویی بخواهد از مکان جغرافیایی خود شکایت کند درست نیست.

رئیس انجمن جراحان مغز اعصاب و جهان با ذکر این نکته که دانشجوها باید مواد امتحانی خود را یاد بگیرند ادامه داد: اما تنها این کافی نیست و از همه شما خواهش می‌کنم که وقتتان را به بطالت نگذرانید.
واکنش سمیعی به سوال درباره امکان حضور زنان ایران در مدرسه

سمیعی خطاب به دانشجوهای پسر گفت: تمرکزتان را به‌اندازه خانم‌ها برسانید.این جمله او با تشویق دانشجوهای دختر مواجه شد.

این چهره علمی جهان ادامه داد: هنگام سفرم به بعضی از کشورها افرادی هستند که از من سوال می‌کنند که آیا خانم‌های ایرانی به مدرسه می‌روند؟ که من با شدیدترین لحن جواب می‌دهم و می‌گویم : نه‌تنها خانم‌های ایرانی به مدرسه می‌روند بلکه در دانشگاه‌ها نیز برتر هستند.

وی سپس از دانشجوها خواست تا به زندگی و کار در کشور خود فکر کنند: رتبه یک‌رشته بودند وزندگی در کشور خود حس دیگری دارد.

سمیعی سپس با اشاره به مذموم دانستن افتخار به عناوین شغلی گفت: من با داشتن کرسی استادی در ۳۰ دانشگاه از آن استفاده نکردم.

وی سپس با نشان دادن چند اسلاید توضیحاتی در مورد مغز انسان داد.

نامه دختر ۱۲ ساله به سمیعی: پروفسور همه‌چیزهای مغز را کشف نکن

پروفسور سمیعی به نامه دختر ۱۲ ساله ایرانی اشاره کرد که برای وی نوشته بود: پروفسور همه‌چیزهای مغز را کشف نکن و بخش‌هایی را هم برای کشف کردن از طرف من باقی بگذار.

وی همچنین چند جراحی مهم و تاثیرگذار در علم مغز و اعصاب را که خود انجام داده بود را توضیح داد.

اعلام آمادگی برای کاشت حلزون در گیلان

سمیعی خطاب به یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:  کاشت حلزون را در گیلان راه بیندازید و من حاضرم اولین عمل کاشت حلزون را در گیلان انجام بدهم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه گیلان با مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب هم بخش دیگری از مراسم امروز بود.

در بخش پایانی برنامه از سوی ریاست دانشگاه گیلان با اهدای لوح سپاس از زحمات و پژوهش‌های چندساله پرفسور سمیعی در زمینه مغز و اعصاب تقدیر شد.

%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%d8%b3%d9%88%d8%b1-%d8%b3%d9%85%db%8c%d8%b9%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%da%af%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%861