نگاهی به حوزه های انتخابیه گیلان؛

بخت ها و پدیده های انتخاباتی گیلان چه کسانی خواهند بود ؟

حرف تازه : تنها هشت روز تا برگزاری دو انتخابات مهم دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی باقی مانده است. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را می توان از جهات مختلف بررسی و حائز اهمیت دانست. اصلاح طلبان و اعتدالیون استراتژی (راهبرد) پیروز خرداد ۹۲ را در پیش […]

حرف تازه : تنها هشت روز تا برگزاری دو انتخابات مهم دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی باقی مانده است.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را می توان از جهات مختلف بررسی و حائز اهمیت دانست. اصلاح طلبان و اعتدالیون استراتژی (راهبرد) پیروز خرداد ۹۲ را در پیش گرفته اند و با دعوت مردم به مشارکت حداکثری و حرکت سیاسی همسو و لیست های مشترک، در پی پیروزی در “گام دوم” هستند.

گیلانی های پیشتاز حضور در صحنه، قطعا در انتخابات پیش رو نیز حضور گسترده، چشمگیر و چشم نوازی خواهند داشت. حضوری که با معرفی پدیده هایی همراه خواهد بود و به همین قصد داریم در این یادداشت به معرفی پدیده های احتمالی بپردازیم. البته تا اعلام رسمی لیست حمایتی اصلاح طلبان و اعتدالیون تمامی تحلیل ها بر پایه گمانه زنی خواهد بود:

بررسی بخت های اصلی و پدیده های احتمالی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان:

حوزه انتخابیه رشت:
با رد صلاحیت افرادی چون حسن تامینی، محسن باقری، رضا جمشیدی، رمضانعلی صادق زاده، علیرضا سحرخیز و چند چهره شاخص دیگر انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه رشت وارد فاز جدیدی شد. اصلاح طلبان و اعتدالیون که از مدت ها قبل برای این انتخابات برنامه ریزی کرده بودند در انتخاب سه گزینه نهایی چندان هم کار ساده ای در پیش ندارند.

شاید یکی از معدود چهره های کاملا اصلاح طلب غلامرضا (رامین) مقدسی باشد که از همان ابتدا موضع گیری خود را صراحتا اعلام کرده است. در صورت حمایت اصلاح طلبان از وی، سبد رای بزرگی در اختیار مقدسی قرار خواهد گرفت که می تواند از او یک پدیده بسازد. محمدصادق حسنی از دیگر گزینه هایی است که می تواند به پدیده انتخابات در حوزه انتخابیه رشت تبدیل شود. لشت نشا ۲۸ سال پیاپی کرسی مجلس را حفظ کرده است و در این دوره کاندیداهای لشت نشایی شاخصی رد صلاحیت شده اند و حسنی از معدود لشت نشایی های شاخص باقیمانده است. علاوه بر آن حسنی را نمی توان اصولگرا دانست و نزدیکی وی به جریان اصلاحات و اعتدال شانس وی را برای قرار گرفتن در لیست افزایش می دهد و همین امر کمک شایان توجهی به افزایش آرای او خواهد کرد. شاید نزدیک بودن مواضع غلامعلی جعفرزاده نماینده فعلی مردم رشت به دولت و حمایت های صریح او در مجلس شورای اسلامی که در دوره ای وی را با فشار شدید رسانه های مخالف نیز مواجه ساخت؛ از او چهره ای قابل اعتماد نزد حامیان دولت ساخته باشد اما به هر حال نمی توان جعفرزاده را چهره ای کاملا اصلاح طلب دانست و به همین دلیل بعید به نظر می رسد در لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون گزینه مشترک باشد. لیستی که شاید تاثیرچندانی هم در آرای بالای او نداشته باشد. مهندس جعفرزاده به تمامی شائبه ها و شایعات پایان داد و با اثبات حقانیت خود به عرصه انتخابات بازگشت که همین امر نیز می تواند بر آرای او بیفزاید.

بیراه نخواهد بود اگر بگوییم رقابت در حوزه انتخابیه رشت برای سومین کرسی مجلس خواهد بود و بخت دو نماینده فعلی تایید صلاحیت شده (جعفرزاده و کوچکی نژاد) برای ورود مجدد به بهارستان بسیار بالاست. در صورت حمایت یکپارچه از گزینه های اصلاح طلبان نیز پدیده انتخابات را باید در آن افراد جستجو کرد که شاید تنها گزینه هایی باشند که بتوانند با چهره های شاخص اصولگرایان از جمله عظمتی و آقازاده و نامدار برای کرسی سوم رقابت کنند.

حوزه انتخابیه رودسر و املش :

روح الله قهرمانی چابک که در صورت تایید صلاحیت پتانسیل بالایی برای راه اندازی موج انتخاباتی و تبدیل شدن به پدیده انتخابات با رای بالا را داشت رد صلاحیت شد. بدین ترتیب شاید جدی ترین رقیب رهبری املشی را بتوان اسدالله عباسی دانست. رهبری املشی ۵ دوره در دوره های دوم، سوم، چهارم، پنجم و نهم نماینده مردم رودسر و املش بوده است و از این رو به عنوان یکی از با سابقه ترین یاران انقلاب در این شهر شناخته می شود اما تصمیمات و صحبت های گهگاه عجیبش را شاید بتوان پاشنه آشیل او در انتخابات پیش رو نامید. تلاش های وی برای جدایی رودسر و املش از گیلان و تشکیل استان ساحلی به خوبی بیانگر عرق ایشان به استان گیلان است! و به جای آنکه از ظرفیت های گردشگری و ساحلی این مناطق برای توسعه آنها و گیلان کمک بگیرد سودای جدایی را در سر می پروراند. تکرار این تلاش ادعای شتابزده بودن تصمیم را کاملا رد کرده کرده است اما هنوز دلیل این اصرار مشخص نیست. برخی معتقدند وی در تحقق وعده هایش چندان موفق نبوده است. با این حال رقیب سرسخت او اسد الله عباسی (کاندیدای اصولگرایان)، نماینده مجلس هفتم و هشتم و وزیر تعاون دولت دهم است که شاید قادر به ربودن گوی سبقت از رهبری املشی باشد اما نمی توان لقب پدیده را برای وی در نظر گرفت.

حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل :

با توجه به حمایت برخی گروه های اصلاح طلب از ابوذر ندیمی، به احتمال فراوان ندیمی مشکل چندانی برای ورود مجدد به بهارستان را نخواهد داشت هرچند زمزمه هایی مبنی بر حمایت جوانان و شاید برخی اصلاح طلبان از آرمین آقاجانپور به گوش می رسد. آقاجانپور را شاید بتوان تنها گزینه ای دانست که می تواند لقب پدیده این حوزه انتخابیه را به خود اختصاص دهد. هرچند نیکفر هم با حمایت اصولگرایان شانس خود را به شدت افزایش داده است.

حوزه انتخابیه بندرانزلی :

هادی حق شناس را باید برنده انتخاباتی مجلس در انزلی نامید. حق شناس نماینده مجلس هفتم با اینکه رد صلاحیت شده است اما شاید بتوان او را یکی از برندگان انتخابات مجلس دهم دانست که با حضور خود بار دیگر موج خوبی به راه انداخت و شاید زمینه را برای حضور مجدد در سالهای آینده فراهم کرد. متقی طلب از دیگر چهره های شاخص رد صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه است. با این تفاسیر حسن خسته بند که در لیست اصولگرایان نیز قرار گرفته است بخت نخست برای ورود مجدد به بهارستان است و بعید به نظر می رسد مشکلی در این راه برای وی به وجود بیاید.

حوزه انتخابیه صومعه سرا :

رقابت اصلی راباید بین حمیدرضا خصوصی نماینده فعلی و کاظم دلخوش نماینده ادوار هفتم و هشتم دید و انتظار اتفاقی غیر از این هرچند غیر ممکن نیست اما بعید به نظر می رسد و اگر پدیده ای از این حوزه انتخابیه ظاهر شود پدیده ای نوظهور و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

حوزه انتخابیه فومن و شفت :

شاید نخستین جنجال انتخاباتی را بتوان در اینجا یافت. جایی که جماعتی رد صلاحیت شد و جماعتی به لیست فومن و شفت اضافه شد! پس از رد صلاحیت رسول جماعتی مالوانی، هم نام او در حوزه انتخابیه تهران یعنی رسول جماعتی گشتی در دقیقه نود به این حوزه انتخابیه انتقال یافت که با واکنش تند مالوانی همراه بود. گذشته از این مساله، رد صلاحیت مجید رجبی ویسرودی را نیز میتوان به عنوان یکی از اتفاقات مهم انتخاباتی در این حوزه اشاره کرد. حاج ناصر عاشوری بخت نخست راهیابی به بهارستان به احتمال فراوان باید با رقبای سرسختی چون بهروزی فر و حجت الاسلام مهدی افتخاری به رقابت بپردازد.

حوزه انتخابیه لنگرود :

در این حوزه انتخابیه مهرداد لاهوتی بخت نخست ورود به بهارستان است و بعید به نظر می رسد حمایت اصولگرایان از پورعباس نیز تعییری در نتیجه نهایی ایجاد نماید.

حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال :

قطعا بهمن محمدیاری بزرگ ترین رد صلاحیت شده در این حوزه انتخابیه است. حامیان محمدیاری از مدت ها قبل فضای مجازی را به نفع خود به کار گرفته بودند و گروه های متعدد و پر جمعیت تلگرامی حامیان محمدیاری را می توان از به یاد ماندنی ترین اتفاقات انتخابات مجلس دهم در این حوزه دانست. علاوه بر شکری نماینده فعلی که مورد حمایت اصولگرایان نیز قرار دارد از افرادی چون رادمهر و عباسی را به عنوان رقبای جدی و دکتر منصور یوسفی به عنوان پدیده انتخابات می توان نام برد.

حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه : 

محمدحسین قربانی باز هم بخت نخست راهیابی به بهارستان است اما فضای موجود محمدعلی رمضانی را به عنوان یک پدیده معرفی می کند و اصلا دور از ذهن نیست که رای بالایی به دست آورد. رمضانی جدی ترین رقیب قربانی خواهد بود.

حوزه انتخابیه رودبار:

علاوه بر عطاالله حکیمی نماینده ادوار هفتم و نهم مجلس، چهره هایی چون منوچهر جمالی (عضو شورای شهر رشت) و محمد میرزایی نیز حضور دارند. اما شاید مهندس محمد میرزایی را بتوان پدیده انتخاباتی رودبار نامید.

حوزه انتخابیه آستارا :

با رد صلاحیت نماینده فعلی آستارا و چند چهره بسیار شاخص، رقابت در این حوزه انتخابیه بسیار حساس خواهد بود. کیوان اسدپور فرماندار سابق آستارا و چهره هایی چون بختیار حیدرنیا (پزشک و قائم مقام وزیر بهداشت در استان گیلان) و البته غلامرضا مرحبا خود را برای ورود به بهارستان آماده کرده اند.

حال باید منتظر ماند تا لیست اصلاح طلبان و اعتدالیون انتشار یابد و مردم در صحنه حضور یابند تا نتیجه گمانه زنی ها مشخص گردد.