پایان عصر تندروها

حرف تازه : دیگر نه روی کسی سیمان و بتن ریخته می شود نه بزی برای چراندن نامش در مجلس می آید! انتخابات مجلس دهم به پایان رسید. مردم نشان دادند به نام ها نگاه نمی کنند و به افکار و گفتمان رای می دهند. بار دیگر اعتدال و امید را پذیرفتند و مجلسی را […]

حرف تازه : دیگر نه روی کسی سیمان و بتن ریخته می شود نه بزی برای چراندن نامش در مجلس می آید!

انتخابات مجلس دهم به پایان رسید. مردم نشان دادند به نام ها نگاه نمی کنند و به افکار و گفتمان رای می دهند. بار دیگر اعتدال و امید را پذیرفتند و مجلسی را تشکیل دادند که فارغ از جناح بندی های سیاسی در اکثر کرسی های خود نمایندگان بسیار شایسته ای دارد.

تجربه نشان داده است که هرگاه راه افراد از تندروی ها جدا نشود کنار گذاشته می شوند و امروز مردم تهران تاریخ را تکرار کردند. هرچند گفتن از برد و باخت ها از اخلاق دور است اما به دست آوردن هر ۳۰ کرسی تهران توسط لیست حامیان دولت و اصلاح طلبان را نمیتوان نادیده گرفت و نمی توان از پیام مردم برای اصولگرایان به سادگی گذشت. مردم مهر تاییدی بر گفتمان اعتدال زدند و نشان دادند می خواهند دولت راه خود را با سهولت بیشتری بپیماید. نشان دادند از مجموع عملکرد دولت در زمینه های بین الملل، رفع تحریم ها، بهبود نسبی وضعیت معیشتی و روند امیدوار کننده برای حل مشکلات بیکاری و اقتصادی رضایت دارند.

اما نکته دیگری که وجود دارد این است که اکثریت منتخبین مردم چه اصلاح طلب، چه اصولگرا، افرادی معتدل محسوب می شوند و با تندروی شناخته نمی شوند. ترکیب مجلس از همه سلیقه های سیاسی و درصد کرسی های به دست آمده از سراسر کشور نشان دهنده آن است که مردم به اصولگرایی یا اصلاح طلبی نه نگفته اند بلکه “نـــــــــــــــه بزرگ” مردم به تندروی ها بوده است. با درصد مشارکت ۶۲ درصدی مجلس را قطعا می توان مجلسی برآمده از اراده مردم نامید و این اراده مردم بوده است که از تمام جناح های سیاسی اکثر افراد میانه رو و نزدیک به گفتمان دولت را انتخاب کرده اند. شاید حساسیت بالای سیاسی در تهران کمی اوضاع را در این شهر متفاوت کرد و مردم انتظار داشتند کاندیداهای شایسته جناح راست نیز راه خود را از برخی تندروی ها جدا کنند و شاید عدم رخ دادن این اتفاق باعث شد مردم تمامی افراد آن لیست را کنار بگذارند.

انتخابات هفتم اسفند فصل جدیدی از تحولات سیاسی را در ایران معاصر رقم زد. فصلی که اصلاح طلبان معتدل را جایگزین تندروهای هر دوجناح کرده است و حالا در مجلس نسیم اعتدال می وزد. اصلاح طلبان میانه رو، اصولگرایان میانه رو و اعتدالیون. این اتفاق، یعنی گفتمانی در شان ایران اسلامی و ملت شریف آن. یعنی تلاش هرچه بیشتر برای ارتقای جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی در سایه سار رهنمود های مقام معظم رهبری و با تکیه بر قانون اساسی مترقی ایران عزیز.

 و این یعنی پایان عصر تندروها و تندروی ها…