شهرهای با جمعیت ساکن کمتر از یک میلیون نفر اجازه طرح پیشنهاد انبوه بر ریلی ندارند؛

پاسخ مهدی جهانگیر به ادعای رضا رسولی در خصوص حذف تراموا

حرف تازه – مهدی جهانگیر سامت با ارسال جوابیه ای به ادعای رضا رسولی در خصوص حذف عمدی طرح تراموا در طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک رشت پاسخ داد. متن جوابیه بدین شرح است: جناب آقای رضا رسولی ریاست محترم کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر رشت با سلام احتراما، در پاسخ به […]

حرف تازه – مهدی جهانگیر سامت با ارسال جوابیه ای به ادعای رضا رسولی در خصوص حذف عمدی طرح تراموا در طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک رشت پاسخ داد. متن جوابیه بدین شرح است:

جناب آقای رضا رسولی
ریاست محترم کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر رشت
با سلام
احتراما، در پاسخ به ادعای رسانه ای مطرح شده جنابعالی در خزرآنلاین با کد خبری ۱۸۹۰۶۹ مورخ ۲۷/۰۸/۹۶ در خصوص عمدی بودن حذف طرح تراموا در طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک مصوب شهر رشت به استحضار می رساند که چندین بار سعی کردم با جنابعالی تماس برقرار کنم که موارد ذیل را که خود شما نیز مطلعید را بازگو نمایم ،اما متاسفانه موفق نگردیدم. لذا بر خود حق دفاع را قائل دانستم و در ذیل در پاسخ به ادعای جنابعالی و در جهت رو شن کردن افکار عمومی ارائه گزارش می نمایم:
طرح تراموا از جانب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در وزارت کشور بعنوان طرح حمل و نقل انبوه بر ریلی محسوب می گردد. به استناد قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوبه مورخ ۲۲/۵/۸۵ مجلس شورای اسلامی و بخشنامه ابلاغی شماره ۸۰۵۱۲۱/۹۵ مورخ ۳/۸/۱۳۹۵ ابلاغی توسط جناب دکتر محمد باقر نوبخت ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، شهر های با جمعیت ساکن زیر یک میلیون (بطور مشخص شهر رشت با جمعیت ساکن حدود ۷۰۰ هزار نفر) بعنوان دسته بندی شهرهای نوع ب ، اجازه طرح پیشنهاد حمل و نقل ریلی انبوه بر ( مانند تراموا) را ندارند. علیرغم اطلاع بنده و همکارانم به مصوبات مذکور ، برای جلوگیری از اتهامات محتمل آتی توسط افراد مختلف به خیانت و کم کاری . همواره بر ارائه طرح تراموا بعنوان طرح انبوه بر ریلی در تمامی مراحل مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت در مراحل مختلف مطالعات و تصویب در سطح شهرداری و استانداری و وزارت کشور طی دو سال گذشته تاکید نموده ایم.
با این حال در فرآیند انجام مطالعات با اتکاء به دانش مهندسین مشاور اندیشکار (مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت) و همت همه عزیزان دست اندر کار مطالعات در شهرداری رشت ، استانداری ، شورای محترم اسلامی شهر و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی در فرآیند تصویب در وزارت کشور موفق به اخذ مصوبه تراموا نگردیده ایم. به عبارتی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به استناد ضوابط ابلاغی فوق الذکر تصمیم به عدم تصویب کریدور پیشنهادی بعنوان مسیر انبوه بر ریلی (تراموا ) تا سال ۱۴۰۵ را نموده و بر حمایت حمل و نقل همگانی از طریق توسعه ناوگان اتوبوسرانی بر اساس افق های طرح ۱۴۰۰ ، ۱۴۰۵ و ۱۴۱۰ در قالب خطوط معمولی و ویژه اتوبوس تاکید می نماید. در خصوص توسعه سایر مد های حمل و نقل نیز به تفصیل و با برنامه های زمانی مطابق با افق های طرح در مصوبه شماره ۷۷۳۷۱ مورخ ۱۸/۵/۹۶ وزارت کشور در خصوص مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت ارائه برنامه گردیده است.
حالیه با استناد به تذکر شماره ۱ در صفحه شماره ۱۰ مصوبه فوق الذکر ، طرح حمل و نقل انبوه بر ریلی به هرشکلی را موکول به انجام مطالعات طی ۱۰ سال آینده ( افق های طرح برای سالهای بعد از ۱۴۰۵ ) و در قالب به هنگام سازی مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر رشت نموده است.
به هر ترتیب ، می دانم که جنابعالی بیش از هر شخص دیگری در خصوص مطالب فوق آگاهید. اما دلخوری بنده از جنابعالی بخاطر این است که شما را به عنوان برادر بزرگتر و یک راهنما می شناختم و متعجبم که چرا شما چنین ادعایی را برای اتهام بنده مطرح می نمایید؟ شما که کاملا واقفید که بنده هم اکنون در واحدی بنام مدیریت ایمنی و مهندسی ترافیک که می بایست با ۱۲ نفر نیروی متخصص ترافیکی اداره شود را با یک جمع دو نفره به همراه خود اداره می کنم و در این راه از هیچ تلاشی برای رفع نیازهای همشهریانم فروگذار نیستم.

با تشکر فراوان    
مهدی جهانگیر سامت
مورخ ۲۹ آبان ۱۳۹۶