پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه و هرآنچه باید از آن بدانید

اگر در فکر خرید بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این شهر هستید، بهتر است که بازدید از پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید.

به گزارش حرف تازه ، اگر در فکر خرید بلیط قطار کرمانشاه و سفر به این شهر هستید، بهتر است که بازدید از پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهید. این پارک یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه است که در منطقه‌ای به همین نام (طاق بستان) واقع شده است. وجود دریاچه، کوه و درختان سرسبز آن را به یکی از مکان‌های جذاب گردشگری این شهر تبدیل کرده است که بازدید از آن به همه مسافران کرمانشاه پیشنهاد می‌شود. در ادامه در رابطه با این پارک جنگلی و جاذبه‌های اطراف آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه

درباره پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه

پارک جنگلی طاق‌بستان یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای شمال کرمانشاه بوده که در دامنه کوهی به‌نام پرآو واقع شده است. این پارک در واقع شبیه‌سازی از یک جنگل کوچک است. آواز دلنشین پرندگان، خنکی مطبوعی که درختان سرسبز به ارمغان می‌‌آورند و طنین گوش‌نواز آبشارها، پارک جنگلی طاق‌بستان را به قطعه بهشتی کوچک تبدیل کرده است. منطقه‌ای که به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی خود، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

قدم‌زدن در مسیر پیاده‌روی داخل پارک جنگلی که توسط درختان کهنسال و گل‌های رنگانگ احاطه شده است، وجود شما را از حس‌وحال خوب پر خواهد کرد. در طول مسیر پیاده‌روی نیز چندین آلاچیق تعبیه شده است که در زمان خستگی می‌توانید در آن‌جا استراحت کنید. در نهایت، بخش بزرگی از جذابیت پارک، مدیون دو آبشار مصنوعی بوده که در آن‌ ساخته شده است.

پارک جنگلی طاق بستان کرمانشاه

شگفتی‌های طبیعی و تاریخی این پارک

اولین نکته‌ای که در مورد پارک جنگلی طاق‌بستان جلب توجه می‌کند، کنده‌کاری‌هایی در دامنه کوه است که زمان حک شدن آن‌ها به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. کارشناسان بر این باورند که آب‌و‌هوای مطبوع این کوه و امکان شکار حیوانات مختلف از دلایل اصلی توجه پادشاهان ساسانی به این منطقه بوده است.

دیگر جاذبه این پارک، وجود غاری عمودی و شگفت‌انگیز در کوه پرآو است که زمین‌شناسان آن را خطرناک‌ترین غار ایران می‌دانند؛ چراکه این غار در ارتفاع ۳۰۵۰متری کوه قرار دارد و عمق آن بیش از ۷۵۱ متر است. در نقاط مختلف این غار ۲۶ حلقه چاه قرار گرفته که عمیق‌ترین آن‌ها چاه شماره ۱۶ با ۴۲ متر عمق است. در کف غار نیز آبی جاری بوده که از ذوب‌شدن یخچال‌های زیرزمینی جریان یافته است؛ شاید به همین‌ دلیل باشد که اسم آن را پرآو به‌معنی پرآب گذاشته‌اند. ازطرفی وجود این آب و ارتفاع بلند غار باعث شده است که هوای غار به‌شدت سرد و در محدوده دمای ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد باشد.

دیگر جاذبه تاریخی این پارک به کوه معروف و تاریخی بیستون مربوط می‌شود که نام آن را در افسانه‌های ایرانی و داستان شیرین و فرهاد بسیار شنیده‌اید. در این کوه، سنگ‌نبشته‌ای وجود دارد که دستور حک آن به سه خط پارسی باستان، عیلامی و اکدی توسط داریوش، پادشاه بزرگ هخامنشی، صادر شده است.

طاق بستان

جاذبه‌های اطراف پارک جنگلی طاق بستان

بااینکه پارک جنگلی طاق‌بستان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی با آثاری تاریخی در دل کوه است؛ اما تنها منطقه گردشگری کرمانشاه نیست. در نزدیکی این پارک جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

منطقه تاریخی طاق‌بستان

طاق‌بستان که در منطقه شمال‌غربی شهر کرمانشاه واقع شده، یکی از باشکوه‌ترین نقش‌برجسته‌های صخره‌ای مربوط به دوران ساسانی است که بازدید از آن به همه علاقه‌مندان تاریخ پیشنهاد می‌شود. این مجموعه از دو طاق به‌هم‌پیوسته بزرگ و کوچک از جنس سنگ خام خاکستری ساخته شده است. تصویر تاج‌گذاری خسرو پرویز روی طاق بزرگ و تاج گذاری شاهپور دوم و سوم روی ایوان کوچک‌تر قابل مشاهده است. در ورودی طاق بزرگ نقش‌های مختلفی همچون شکار، فرشته‌های بال‌دار، درخت زندگی، نقش‌هایی از قایق‌های مختلف، نوازندگان و آلات موسیقی حک شده است. در طاق کوچک‌تر نیز مجموعه سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌هایی به خط پهلوی وجود دارد‌.

بام کرمانشاه

بام کرمانشاه یکی‌دیگر از بهترین مکان‌ها برای گذران اوقات‌فراغت و داشتن لحظاتی آرام و بدون دغدغه است. این تفرجگاه در قسمت شمال شهر و داخل پارک کوهستان قرار دارد. اگر به طاق‌بستان و پارک جنگلی آن سری می‌زنید، بد نیست که به تماشای بام کرمانشاه نیز بروید و از بلندای کوه به شهر نگاه کنید.

موزه پارینه‌سنگی

موزه پارینه‌سنگی که نخستین موزه این حوزه در خاورمیانه نیز محسوب می‌شود، در سال ۱۳۸۶ به تلاش فریدون بیگلری و علیرضا مرادی بیستونی تأسیس شد. این موزه از چهار اتاق تشکیل شده است که در آن‌ها ابزارآلات سنگی، لوازم شکار، سنگ‌های مادر و استخوان‌های انسان عصر پارینه سنگی نگهداری می‌شوند. جالب است که بدانید پیشینه این آثار به دوره دیرینه‌سنگی و نوسنگی با قدمت هشت تا ۱۰۰ هزار سال می‌رسد.

تکیه معاون‌الملک

تکیه معاون‌الملک، از دیگر آثار زیبا و باشکوه دوره قاجاریه، متعلق به حسن معینی ملقب به معاون‌الملک در کرمانشاه است. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر، محله آبشوران قدیم، در خیابان شهید «حداد عادل» واقع شده و در سه قسمت حسینیه، زینبیه و عباسیه ساخته شده است. در آن زمان از این تکیه برای برگزاری مراسمات مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری استفاده می‌‌کردند.

راهنمای رزرو هتل و خرید بلیط قطار کرمانشاه

کرمانشاه شهری تاریخی با آب‌وهوای معتدل و کوهستانی است که اوج شکوه و آبادانی آن به دوران ساسانیان مربوط می‌شود و به‌ همین‌ خاطر آثار و جاذبه‌های فراوانی دارد. اگر قصد سفر به این شهر گردشگری را دارید، بهتر است که بلیط سفر خود را از فلای تودی تهیه کنید. فلای تودی، بهترین و معتبرترین سایت فروش بلیط قطار و هواپیما با مناسب‌ترین قیمت‌هاست.

برای خرید بلیط قطار کرمانشاه تنها کافیست که مبدأ خود، مقصد کرمانشاه، زمان سفر و تعداد مسافران را مشخص کنید تا بلیط‌های قطار به‌ترتیب قیمت از ارزان‌ترین به گران‌ترین به شما نمایش داده شود. برای انتخاب بهترین بلیط، گزینه‌ها را تک‌به‌تک بررسی کنید و در نهایت بهترین قطار را برای سفر خاطره‌انگیز خود انتخاب فرمایید.

علاوه‌بر خرید بلیط قطار، امکان رزرو بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر ازطریق فلای تودی وجود دارد که با توجه به سلیقه و میزان بودجه خود می‌توانید بهترین اقامتگاه را برای خود رزرو کنید.